COMO: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
 
(13 tussenliggende versies door een andere gebruiker niet weergegeven)
Regel 10: Regel 10:
 
|-
 
|-
 
|
 
|
'''Hoofd'''<br />
+
'''Teamleider opleidersteam'''<br />
{{Functie - Hoofd}}
+
{{Functie - TL Opleiders}}
 
|-
 
|-
 
|
 
|
'''Teamleider opleidersteam'''<br />
+
'''Voorzitter COMO'''<br />
{{Functie - TL Opleiders}}
+
{{Auteur - Nanda Stoll}}
 
|-
 
|-
 
|
 
|
Regel 24: Regel 24:
 
'''Opleiders'''
 
'''Opleiders'''
 
*[[Opleiders]]
 
*[[Opleiders]]
*[[Opleidersteam]]
 
*[[Opleiders Algemeen]]
 
 
*[[Scholing voor Opleiders]]
 
*[[Scholing voor Opleiders]]
 
*[[Kwaliteit Opleiders]]
 
*[[Kwaliteit Opleiders]]
 
**[[COMO]]
 
**[[COMO]]
 +
*[[HAOVUmc]]
 +
*[[Opleiderskalender]]
 +
*[[Infobulletins|Archief infobulletins]]
 
|}
 
|}
 
=== Positionering ===
 
=== Positionering ===
De COMO (Commissie Ondersteuning en Monitoring huisartsOpleiders) valt onder het opleidersteam. De voorzitter en meerdere leden van de commissie maken deel uit van het opleidersteam. De voorzitter heeft regelmatig overleg met de teamleider van het opleidersteam.
+
De Commissie Ondersteuning en Monitoring huisartsOpleiders (COMO) valt onder het opleidersteam. <br />
 +
De COMO bestaat uit 6 personen: 5 ervaren stafleden (gedragswetenschappers én huisartsen) uit het opleidersteam en een huisartsopleider (hao), als vertegenwoordiger van de regionale opleidervereniging HAOVUmc. Deze vertegenwoordiger neemt actief deel aan de vergaderingen, bewaakt dat de commissie zorgvuldig werkt en adviseert in voorkomende gevallen ten aanzien van beleidsveranderingen. <br />
 +
De voorzitter heeft regelmatig overleg met de teamleider van het opleidersteam.
  
=== Samenstelling ===
+
==== Ambitie ====
De COMO bestaat uit 6 personen: 5 ervaren stafleden (gedragswetenschappers én huisartsen) en een huisartsopleider (hao), als vertegenwoordiger van de regionale opleidervereniging HAOVUmc. Deze vertegenwoordiger neemt actief deel aan de vergaderingen, bewaakt dat de commissie zorgvuldig werkt en adviseert in voorkomende gevallen ten aanzien van beleidsveranderingen.  
+
De COMO zet kwaliteitsbewaking zo helder mogelijk neer en beoogt daarom een zo groot mogelijke transparantie. <br />
 +
In een aantal gevallen blijkt openheid lastig; bijvoorbeeld bij privacygevoelige onderwerpen. De individuele hao zou door volledige transparantie dan geschaad kunnen worden. De commissie probeert altijd een goed evenwicht te vinden tussen enerzijds transparantie en anderzijds respect voor de belangen van de individuele hao.
  
 
=== Taken en werkwijze ===
 
=== Taken en werkwijze ===
 
De COMO:
 
De COMO:
* beoordeelt alle '''leerwerkplannen''' en coacht waar nodig bij het schrijven daarvan.
+
* beoordeelt alle '''leerwerkplannen''' en coacht waar nodig bij het schrijven daarvan;
* beheert en bespreekt de hao-dossiers. In het hao-dossier bevinden zich alle '''evaluaties''' en '''gespreksverslagen'''.
+
* beheert en bespreekt de hao-dossiers, waarin zich alle '''evaluaties''' en '''gespreksverslagen''' bevinden;
* organiseert en voert (samen met ervaren hao’s en mentoren) de '''voortgangsgesprekken''' met hao’s.
+
* organiseert en voert, samen met ervaren hao’s en mentoren, de '''voortgangsgesprekken''' met hao’s;
* is '''aanspreekpunt''' voor iedereen die zich zorgen maakt over het functioneren van een hao.
+
* is '''aanspreekpunt voor iedereen''' die zich zorgen maakt over het functioneren van een hao.
  
 
<div class="panel-group" id="accordion1">
 
<div class="panel-group" id="accordion1">
 
  <accordion parent="accordion1" heading="Leerwerkplan">
 
  <accordion parent="accordion1" heading="Leerwerkplan">
Een van de voorwaarden die de RGS aan opleiders stelt is het leerwerkplan. De aanzet voor het opstellen van een leerwerkplan wordt gegeven tijdens de oriëntatiecursus. Het door de hao geschreven leerwerkplan wordt voorgelegd aan de COMO en waar nodig van commentaar voorzien. Deze taak wordt onder verantwoordelijkheid van de voorzitter uitgevoerd door een van de COMO-leden.  
+
Een van de voorwaarden die de RGS aan opleiders stelt is het leerwerkplan. De aanzet voor het opstellen van een leerwerkplan wordt gegeven tijdens de [https://www.hovumc.nl/wiki/Leergangen#Toelichting_leergangen_per_niveau oriëntatiecursus]. <br />
 +
De hao legt het leerwerkplan voor aan de COMO die het waar nodig van commentaar voorziet. Deze taak wordt onder verantwoordelijkheid van de voorzitter uitgevoerd door een van de COMO-leden.  
 
  </accordion>
 
  </accordion>
  <accordion parent="accordion" heading="Evaluatieformulieren" class="show">
+
  <accordion parent="accordion" heading="Evaluaties" class="show">
Om de hao feedback te kunnen geven en een indruk te krijgen van het functioneren gebruikt de opleiding de landelijk ontwikkelde [[LEOh]] en het door onszelf ontwikkelde formulier [https://www.hovumc.nl/doc/Evaluatie_-_hao_door_docent.docx Evaluatie hao door docent]. Daarnaast vullen de docenten van de [[leergangen]] (facultatief) een formulier in als er opvallende bevindingen zijn. Alle formulieren zijn gebaseerd op het [https://www.huisartsopleiding.nl/wp-content/uploads/Competentieprofiel-opleiders.pdf competentieprofiel van de hao].
+
Wij gebruiken de landelijk ontwikkelde [[Evaluaties|LEOh]] en onze eigen [https://www.hovumc.nl/doc/Evaluatie_-_hao_door_docent.docx Evaluatie hao door docent] om een indruk te krijgen van het functioneren en de hao daarop feedback te kunnen geven. Als er opvallende bevindingen tijdens de [[leergangen]] zijn vullen de betreffende docenten facultatief een evaluatie in. Dit kunnen zowel positieve als negatieve bevindingen zijn. <br />
 +
Alle formulieren zijn gebaseerd op het [https://www.huisartsopleiding.nl/wp-content/uploads/Competentieprofiel-opleiders.pdf competentieprofiel van de hao].
  
LEOh en evaluatie hao door docent worden door aios en docenten met de hao besproken. De hao zet een handtekening voor “gezien”. <br />
+
'''Procedure'''
Doordat de stafleden van de COMO de evaluatieformulieren stelselmatig bekijkt is duidelijk dat de consistentie en de objectiviteit van de antwoorden wisselt én dat hao’s per jaar wisselend kunnen presteren. Dit laatste is onder andere afhankelijk van de samenwerking met de aios.
+
*Twee keer per opleidingsjaar vult de aios de LEOh in en aan het eind van de stage vullen beide docenten de [https://www.hovumc.nl/doc/Evaluatie_-_hao_door_docent.docx Evaluatie hao door docent] in. Betrokkenen bespreken beide evaluaties met de hao, die vervolgens een handtekening 'voor gezien' zet.  
<br />
+
*Twee COMO-leden lezen onafhankelijk van elkaar de formulieren. Het blijkt zinnig deze oordelen naast elkaar te leggen om beter te zien bij wie er reden is tot zorg of tot het geven van een pluim. Doordat de stafleden van de COMO de evaluatieformulieren stelselmatig bekijken is duidelijk dat de consistentie en de objectiviteit van de antwoorden wisselt én dat hao’s per jaar wisselend kunnen presteren. Dit laatste is onder andere afhankelijk van de samenwerking met de aios.
In de COMO-vergadering wordt besproken of er aanleiding is voor een extra voortgangsgesprek met de hao. Het doel van zo’n gesprek is duidelijkheid over de leer- en werksituatie van de aios, het leerproces en de satisfactie van de opleider, en waar nodig verbetering daarvan. Soms leidt dit tot een begeleidingstraject voor de hao. Daarbij kunnen eisen gesteld worden aan diens inzet, didactische vaardigheden of de organisatie van de opleidingssituatie in de praktijk. In uitzonderlijke gevallen wordt na een mislukt verbetertraject besloten tot het stopzetten van de samenwerking.  
+
**Als uit na het lezen van een evaluatie twijfel bestaat over een hao, bekijkt één COMO-lid het hele dossier, om zo beter te kunnen beoordelen waar structurele knelpunten liggen en waar het probleem mogelijk incidenteel is. Op grond hiervan maakt dit staflid een samenvatting voor de bespreking in de vergadering.  
 +
**Ook evaluaties van hao’s waar in eerdere jaren twijfels over waren worden bekeken en besproken in de vergadering.
 
  </accordion>
 
  </accordion>
 
  <accordion parent="accordion" heading="Voortgangsgesprekken">
 
  <accordion parent="accordion" heading="Voortgangsgesprekken">
De COMO organiseert en voert voortgangsgesprekken met hao’s.
 
 
* '''Beginnende hao’s''' hebben in de eerste twee jaren twee voortgangsgesprekken met een bij de opleiding betrokken mentor of staflid.  
 
* '''Beginnende hao’s''' hebben in de eerste twee jaren twee voortgangsgesprekken met een bij de opleiding betrokken mentor of staflid.  
 
* '''Ervaren opleiders''' hebben minimaal één keer per drie jaar een voortgangsgesprek, meestal met een ervaren (ex-)hao.  
 
* '''Ervaren opleiders''' hebben minimaal één keer per drie jaar een voortgangsgesprek, meestal met een ervaren (ex-)hao.  
**Verder worden, door ervaren stafleden uit de COMO, extra voortgangsgesprekken gevoerd bij  
+
**Verder worden, na bespreking in de COMO-vergadering, door ervaren stafleden uit de COMO extra voortgangsgesprekken gevoerd bij  
 
***een ontkoppeling;  
 
***een ontkoppeling;  
 
***wanneer een aios voortijdig stopt met de opleiding;  
 
***wanneer een aios voortijdig stopt met de opleiding;  
 
***bij reden tot zorg (zoals kritische evaluaties);  
 
***bij reden tot zorg (zoals kritische evaluaties);  
 
***bij reden tot tevredenheid vanwege opvallend positieve signalen;  
 
***bij reden tot tevredenheid vanwege opvallend positieve signalen;  
***wanneer een hao een zwaar opleidingsjaar gehad heeft. In dit geval wordt besproken hoe het de hao vergaat, of en hoe deze weer met goede moed door kan gaan, wat hij/zij geleerd heeft en welke feedback hij/zij heeft voor het instituut. Het de taak van de COMO de hao goed te horen en samen de loop van de gebeurtenissen zo helder mogelijk te analyseren. Dit kan leerpunten opleveren voor zowel hao als opleidingsinstituut. De aandachtspunten voor het instituut worden besproken door, en omgezet in actiepunten voor, het opleidersteam.
+
***wanneer een hao een zwaar opleidingsjaar gehad heeft. Dan wordt besproken hoe het de hao vergaat, of en hoe deze weer met goede moed door kan gaan, wat hij/zij geleerd heeft en welke feedback hij/zij heeft voor het instituut. Het is de taak van de COMO de hao goed te horen en samen de loop van de gebeurtenissen zo helder mogelijk te analyseren. Dit kan leerpunten opleveren voor zowel hao als opleidingsinstituut. De aandachtspunten voor het instituut worden besproken door, en omgezet in actiepunten voor, het opleidersteam.
  
Degene die het gesprek voert bekijkt voor input eerst het dossier van betreffende hao, inclusief verslagen van eerdere voortgangsgesprekken en de door aios en docenten ingevulde evaluaties. Door deze werkwijze blijken de voortgangsgesprekken een krachtig instrument voor de kwaliteitsbewaking en -bevordering.
+
'''Werkwijze'''
 +
*Degene die het gesprek voert bekijkt het dossier van betreffende hao, inclusief verslagen van eerdere voortgangsgesprekken en de door aios en docenten ingevulde evaluaties. De voortgangsgesprekken zijn zo een krachtig instrument voor de kwaliteitsbewaking en <br />-bevordering.
 +
*De voorzitter van de COMO leest alle verslagen van de voortgangsgesprekken en noteert wat van belang is. Eén van de onderwerpen van de voortgangsgesprekken is bijvoorbeeld de feedback van de hao naar het instituut. Deze feedback wordt gebundeld en besproken in het beleidsoverleg. Regelmatig komen hieruit nieuwe beleidsbeslissingen voort.
 +
</accordion>
 +
<accordion parent="accordion" heading="Verslaglegging en dossiervorming" class="show">
 +
Van alle gesprekken met hao’s wordt een verslag geschreven. <br />De hao's schrijven zelf van elk voortgangsgesprek een verslag en een lid van de COMO maakt het verslag van de andere gesprekken. De verslagen worden nadat de hao akkoord heeft gegeven bewaard in het hao-dossier. <br /><br />
 +
''Inhoud hao-dossier:''
 +
*gespreksverslagen;
 +
*evaluaties door aios en docenten;
 +
*officiële correspondentie met de RGS;
 +
*andere relevante correspondentie;
 +
*de overeenkomst tussen opleider en instituut.
  
De voorzitter van de COMO leest alle verslagen van de voortgangsgesprekken en noteert daaruit wat van belang is. Eén van de onderwerpen van de voortgangsgesprekken is bijvoorbeeld de feedback van de hao naar het instituut. Deze feedback wordt gebundeld en regelmatig komen hieruit nieuwe beleidsbeslissingen voort.
+
''Het hao-dossier is in te zien door:''
 +
*de betreffende hao;
 +
*het hoofd van de opleiding;
 +
*de teamleider van het opleidersteam;
 +
*de COMO.  
 
  </accordion>
 
  </accordion>
  <accordion parent="accordion" heading="Verslaglegging en dossiervorming" class="show">
+
  <accordion parent="accordion" heading="COMO-vergadering" class="show">
Van alle gesprekken met hao’s wordt een verslag geschreven:  
+
*Op basis van de hao-dossiers wordt vastgesteld wie benaderd wordt voor een extra voortgangsgesprek: verhelderend dan wel beoordelend/evaluatief. Doel van het gesprek (duidelijkheid over de leer- en werksituatie van de aios, het leerproces en de satisfactie van de opleider) en beoogd resultaat, inclusief termijn, worden in de vergadering bepaald. Indien nodig stelt de COMO samen met de betreffende hao een (verbeter)plan op; er kunnen eisen gesteld worden aan inzet, didactische vaardigheden of organisatie van de opleidingssituatie in de praktijk. De COMO volgt de hao tijdens het verbetertraject.
*hao's schrijven zelf van elk voortgangsgesprek een verslag;  
+
**Bij ernstige twijfel tot geschiktheid wordt overlegd met en/of advies gevraagd aan de teamleider van het opleidersteam. Dit wordt meegenomen in de onderbouwing van een eventueel advies (tijdelijk) de samenwerking te stoppen. De teamleider van het opleidersteam neemt een dergelijk formeel besluit in overleg met het hoofd van de opleiding.  
*van de andere gesprekken wordt het verslag gemaakt door een lid van de COMO.  
+
**In zeer uitzonderlijke gevallen functioneert een hao zo slecht en is deze zo slecht aanspreekbaar op zijn functioneren, dat de COMO direct aan de teamleider en het hoofd adviseert om de samenwerking op te zeggen.
De verslagen worden, nadat de hao akkoord heeft gegeven, bewaard in het hao-dossier. In dit dossier worden tevens de evaluaties door aios en docenten, de officiële correspondentie met de RGS, andere relevante correspondentie en de overeenkomst tussen opleider en instituut bewaard.
+
*De vergadering bespreekt elk jaar de hao's die ‘zeer goed’ scoren. Diegenen die meerdere jaren als zeer goed benoemd zijn worden uitgenodigd voor een feedbackgesprek.
  
Deze persoonlijke dossiers zijn alleen in te zien door de hao zelf, het hoofd van de opleiding, de teamleider opleidersteam en de COMO.  
+
Als een hao in de vergadering besproken is krijgt deze hiervan bericht, ook als besloten wordt dat er geen aanleiding is om het gesprek aan te gaan. Dit in het kader van onze ambitie van een zo groot mogelijke transparantie.
 
  </accordion>
 
  </accordion>
</div>
+
<accordion parent="accordion" heading="Procedure alarm over opleider">
 +
Wanneer een staflid of derde een alarmerend signaal ontvang over een hao - via aios, hao's, docenten of teamleiders - verzoekt de COMO diegene dringend hierover contact op te nemen met de voorzitter van de COMO, aanspreekpunt in deze. De voorzitter faciliteert dit contact door dit zo snel en laagdrempelig als mogelijk plaatst te laten vinden - d.w.z. snel zelf aanhoren of zorgen dat een COMO-collega dat doet. <br />Hoe concreter de informatie, hoe meer de COMO ermee kan. De COMO streeft ernaar zo open mogelijk te zijn over de herkomst van de informatie. Mocht dit onoverkomelijk lijken, dan wordt daar bij uitzondering van afgeweken.
 +
==== Stappen ====
 +
#Melding bij COMO.
 +
#Twee COMO-leden, waaronder de voorzitter of diens vervanger, vragen de melder op korte termijn om verheldering.
 +
#Actieplan - afhankelijk van de ingeschatte ernst van de situatie onderneemt COMO deze acties:
 +
##direct of later melden bij het hoofd van de opleiding en de teamleider van het opleidersteam;
 +
##actieplan bepalen door minstens twee COMO-leden, met het hoofd en de teamleider. Indien hoofd of teamleider niet beschikbaar zijn, wordt hierbij minimaal een derde COMO-lid betrokken.
 +
#De betreffende hao wordt geïnformeerd en ter verheldering wordt een gesprek gepland. De hao wordt dringend verzocht zo discreet mogelijk te zijn richting de gekoppelde aios. 'Hoe om te gaan met de aios' is een van de agendapunten tijdens het gesprek.
 +
#Het onderzoek wordt verder uitgewerkt.
 +
#COMO formuleert een advies en legt dit voor aan de teamleider van het opleidersteam.
 +
#COMO gaat met betreffende hao in gesprek over het te volgen beleid, inclusief SMART (specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden) afspraken. Wanneer het een ernstige kwestie betreft zal dit gesprek gevoerd worden door het hoofd van de opleiding, in samenspraak met de teamleider.
 +
#Beleid met SMART afspraken wordt uitgevoerd.
 +
#Terugblik op gevolgde weg en wat hieruit geleerd moet/kan worden door betrokken stafleden en eventueel melder. Zo nodig worden vervolgafspraken gemaakt.
 +
#Als sprake blijkt van loos alarm bespreekt de COMO samen met de hao hoe deze van blaam gezuiverd kan worden.
  
=== Procedures ===
+
==== Toelichting ====
# Twee keer per opleidingsjaar wordt aan de aios gevraagd de LEOh in te vullen. Aan het eind van de opleidingsperiode vullen de docenten gezamenlijk hun beoordeling in (Beoordeling hao door docenten). Aan beiden wordt gevraagd het betreffende formulier in te vullen, te bespreken met en te laten ondertekenen door de hao en daarna in te leveren bij de voorzitter van de COMO.
+
'''Ad stap 3.''' <br />
# Twee leden van de COMO lezen, onafhankelijk van elkaar, alle formulieren. Het blijkt zinnig deze oordelen naast elkaar te leggen om beter te zien bij wie er reden is tot zorg of tot het geven van een pluim.
+
In het overleg tussen COMO, het hoofd en de teamleider worden de feiten geïnventariseerd en wordt op grond daarvan wordt gekozen voor de te bewandelen weg, het zogenaamde actieplan. In princiep wordt de betrokken hao daarna direct ingelicht.<br /><br />
# Eén lid van de COMO bekijkt bij alle hao’s waar twijfel over bestaat het hele dossier, om zo beter te kunnen beoordelen waar structurele knelpunten liggen en waar het probleem mogelijk incidenteel is. Op grond hiervan maakt dit staflid een samenvatting voor de bespreking in de vergadering.  
+
Bij het opstellen van het actieplan neemt de COMO in overweging:
# Dit COMO-lid bestudeert ook de evaluaties van de hao’s waar in eerdere jaren twijfels over waren. Ook deze hao’s komen in de vergadering ter sprake.
+
*Waar gaat het over? Verhelder, concretiseer en verifieer de informatie zoveel mogelijk.
# Een hao kan ook een opvallend positieve of negatieve evaluatie krijgen van de docenten tijdens de meerdaagse scholing. Ook deze evaluaties komen bij de COMO terecht en kunnen (weer na raadpleging van het hele dossier) aanleiding zijn tot een gesprek.
+
*Hoeveel haast moet gemaakt worden met de afhandeling?
# In de vergadering van de COMO worden hao’s waar twijfel over bestaat besproken en wordt vastgesteld wie door de COMO zal worden benaderd voor een verhelderend dan wel beoordelend/evaluatief gesprek.
+
*Hoe groot is de kans dat te vroeg informeren ervoor zorgt dat de feiten niet goed meer achterhaald kunnen worden?
# In de vergadering wordt bepaald met welk doel het gesprek zal worden gevoerd en welk resultaat behaald zal moeten worden. Er wordt ook een termijn afgesproken om te evalueren wat het gesprek heeft opgeleverd.
+
*Hoe, en hoe snel, kan meer zicht gekregen worden op gegevens die nodig zijn voor het maken van een keuze?
# Met deze doelen in de hand voert de COMO de gesprekken met de hao’s. Zij stellen, als nodig, samen met de hao een (verbeter)plan op. Hierna volgt de COMO de hao tijdens dat traject. Van het gesprek, de afspraken en het vervolg wordt een verslag gemaakt door de COMO. Dit verslag komt in het dossier van de hao.
+
*De opleidingssituatie in de praktijk en de rust voor het leren van de aios (ervan uitgaande dat de melding van een ernstige klacht over een hao deze rust meestal zal beïnvloeden).
# De vergadering bespreekt ook elk jaar de ‘zeer goed’ beoordeelde hao’s. Diegene die meerdere jaren als zeer goed benoemd zijn worden uitgenodigd voor een gesprek waarin zij feedback krijgen.
+
*Het belang en recht van de betreffende hao om zo vroeg mogelijk op de hoogte te worden gesteld.
# Bij ernstige twijfel tot geschiktheid van de opleidingsplaats wordt overlegd met en/of advies gevraagd aan de teamleider de hao-coördinator gedurende het verbetertraject. Dit om het eventuele advies (tijdelijk) de samenwerking te stoppen te kunnen onderbouwen. De teamleider van het opleidersteam i.s.m. het hoofd nemen in dit geval het formele besluit.
+
In ernstige gevallen kan de COMO in samenspraak met de teamleider en het hoofd naar aan leiding van het stappenplan de volgende maatregelen nemen:
# De COMO bespreekt hao’s over wie zorgen in beeld zijn in de vergadering. Wanneer de hao de gestelde doelen bereikt heeft stopt het traject of worden aanvullende afspraken worden gemaakt. Haalt hij/zij het beoogde resultaat niet, dan wordt advies gegeven aan de teamleider opleidersteam en het hoofd van de opleiding om de samenwerking te stoppen.
+
*De hao wordt (tijdelijk) buiten het koppelproces gehouden.
# Een enkele keer is het voorgekomen dat een hao zo slecht functioneerde en zo slecht aanspreekbaar was op zijn/haar functioneren in de afgelopen jaren, dat de COMO direct aan de teamleider opleidersteam en aan het hoofd heeft geadviseerd om de samenwerking op te zeggen (bijlage 3 Procedure ernstige twijfel/ontslag hao).
+
*De hao wordt (tijdelijk) geschorst. Is er voor de aios in dat geval een goed alternatief voor een vervolg van de opleiding elders?
# Wanneer een hao besproken is in de vergadering van COMO dan krijgt deze daar altijd bericht van. Dus ook als in de vergadering besloten wordt dat er geen aanleiding is om het gesprek met de hao aan te gaan. Dit om transparantie m.b.t. de werkwijze van COMO te bevorderen.
 
# Wanneer een hao bezwaar heeft tegen de wijze waarop hij/zij behandeld is of wanneer hij/zij in beroep wil gaan, dan zijn er twee wegen:
 
#* De ombudsman van de opleiding. Deze zal de klacht behandelen.
 
#* De geschillenregeling (zie website onder CHVG-regelgeving) 
 
  
=== Aanspreekpunt ===
+
'''Ad stap 5.''' <br />
Iedereen die zich zorgen maakt over het functioneren van een hao kan hierover op elk moment contact opnemen met de voorzitter van de COMO. Deze zal er in ieder geval op aandringen dat dit ook door diegene met de betrokken hao is besproken.  
+
Bij het onderzoek wordt de klacht zoveel mogelijk onderbouwd door:
 +
*Informatie van de hao zelf.
 +
*Het dossier van de hao.
 +
*Informatie van derden (met toestemming van de hao). Het kan een aantal weken duren voor de nodige informatie verkregen kan worden.
 +
*Informatie van de huidige groepsdocenten ten aanzien van mogelijke consequenties voor de opleiding van de aios.
 +
*De aios zelf wanneer daar aanleiding toe is. Hierbij bekijkt de COMO zorgvuldig of dit haalbaar is zonder de aios in een te moeilijk parket te brengen.
  
De voorzitter zal in elk zorgvuldig op zoek gaan naar achtergronden en feitelijkheden. Daarbij wordt overlegd met de hao-coördinator en zo spoedig mogelijk contact opgenomen met de betreffende hao, als daartoe aanleiding blijkt te zijn. Wij werken vanuit het principe van hoor en wederhoor.
+
==== Evaluatie ====
 +
Achteraf evalueert de COMO, in samenspraak met het hoofd en de teamleider:
 +
*Is de procedure gevolgd?
 +
*Hoe is de procedure verlopen?
 +
*Zijn er nieuwe dingen te leren?
 +
Bij deze evaluatie wordt zo mogelijk het hao-lid van de COMO betrokken.  
 +
</accordion>
 +
</div>
  
=== Ambitie ===
+
==== Bezwaren ====
De COMO beoogt een zo groot mogelijke transparantie, omdat zij vindt dat kwaliteitsbewaking zo helder mogelijk moet worden neergezet. Toch blijkt openheid wel in een aantal gevallen lastig. Er kunnen bijvoorbeeld privacy gevoelige onderwerpen spelen. De individuele hao die het betreft zou dan geschaad kunnen worden door volledige transparantie. Vandaar dat deze commissie altijd een goed evenwicht zal proberen te vinden tussen enerzijds transparantie en anderzijds respect voor de belangen van de individuele hao.
+
Hao's die bezwaar hebben tegen de wijze waarop zij behandeld zijn of die in beroep willen gaan tegen een besluit van het instituut, kunnen mailen naar de ombudsman van Amsterdam UMC ([mailto:ombudsman@amsterdamumc.nl ombudsman@amsterdamumc.nl]) of de door de RGS ingestelde [https://www.hovumc.nl/wiki/Klachten#Geschillencommissie geschillencommissie]. Zie ook de Wiki-pagina's [[Opleidingsrelatie - Samenwerkingsproblemen en ontkoppeling]] en (voor aios) [[Procedure bij problemen, klachten en conflicten]].

Huidige versie van 10 apr 2024 om 10:41


Opleiders

Teamleider opleidersteam
Pien van Langen

Voorzitter COMO
Nanda Stoll

Assistent teamleider
Amber Currell

Opleiders

Positionering

De Commissie Ondersteuning en Monitoring huisartsOpleiders (COMO) valt onder het opleidersteam.
De COMO bestaat uit 6 personen: 5 ervaren stafleden (gedragswetenschappers én huisartsen) uit het opleidersteam en een huisartsopleider (hao), als vertegenwoordiger van de regionale opleidervereniging HAOVUmc. Deze vertegenwoordiger neemt actief deel aan de vergaderingen, bewaakt dat de commissie zorgvuldig werkt en adviseert in voorkomende gevallen ten aanzien van beleidsveranderingen.
De voorzitter heeft regelmatig overleg met de teamleider van het opleidersteam.

Ambitie

De COMO zet kwaliteitsbewaking zo helder mogelijk neer en beoogt daarom een zo groot mogelijke transparantie.
In een aantal gevallen blijkt openheid lastig; bijvoorbeeld bij privacygevoelige onderwerpen. De individuele hao zou door volledige transparantie dan geschaad kunnen worden. De commissie probeert altijd een goed evenwicht te vinden tussen enerzijds transparantie en anderzijds respect voor de belangen van de individuele hao.

Taken en werkwijze

De COMO:

  • beoordeelt alle leerwerkplannen en coacht waar nodig bij het schrijven daarvan;
  • beheert en bespreekt de hao-dossiers, waarin zich alle evaluaties en gespreksverslagen bevinden;
  • organiseert en voert, samen met ervaren hao’s en mentoren, de voortgangsgesprekken met hao’s;
  • is aanspreekpunt voor iedereen die zich zorgen maakt over het functioneren van een hao.

Een van de voorwaarden die de RGS aan opleiders stelt is het leerwerkplan. De aanzet voor het opstellen van een leerwerkplan wordt gegeven tijdens de oriëntatiecursus.
De hao legt het leerwerkplan voor aan de COMO die het waar nodig van commentaar voorziet. Deze taak wordt onder verantwoordelijkheid van de voorzitter uitgevoerd door een van de COMO-leden.

Wij gebruiken de landelijk ontwikkelde LEOh en onze eigen Evaluatie hao door docent om een indruk te krijgen van het functioneren en de hao daarop feedback te kunnen geven. Als er opvallende bevindingen tijdens de leergangen zijn vullen de betreffende docenten facultatief een evaluatie in. Dit kunnen zowel positieve als negatieve bevindingen zijn.
Alle formulieren zijn gebaseerd op het competentieprofiel van de hao.

Procedure

  • Twee keer per opleidingsjaar vult de aios de LEOh in en aan het eind van de stage vullen beide docenten de Evaluatie hao door docent in. Betrokkenen bespreken beide evaluaties met de hao, die vervolgens een handtekening 'voor gezien' zet.
  • Twee COMO-leden lezen onafhankelijk van elkaar de formulieren. Het blijkt zinnig deze oordelen naast elkaar te leggen om beter te zien bij wie er reden is tot zorg of tot het geven van een pluim. Doordat de stafleden van de COMO de evaluatieformulieren stelselmatig bekijken is duidelijk dat de consistentie en de objectiviteit van de antwoorden wisselt én dat hao’s per jaar wisselend kunnen presteren. Dit laatste is onder andere afhankelijk van de samenwerking met de aios.
    • Als uit na het lezen van een evaluatie twijfel bestaat over een hao, bekijkt één COMO-lid het hele dossier, om zo beter te kunnen beoordelen waar structurele knelpunten liggen en waar het probleem mogelijk incidenteel is. Op grond hiervan maakt dit staflid een samenvatting voor de bespreking in de vergadering.
    • Ook evaluaties van hao’s waar in eerdere jaren twijfels over waren worden bekeken en besproken in de vergadering.
  • Beginnende hao’s hebben in de eerste twee jaren twee voortgangsgesprekken met een bij de opleiding betrokken mentor of staflid.
  • Ervaren opleiders hebben minimaal één keer per drie jaar een voortgangsgesprek, meestal met een ervaren (ex-)hao.
    • Verder worden, na bespreking in de COMO-vergadering, door ervaren stafleden uit de COMO extra voortgangsgesprekken gevoerd bij
      • een ontkoppeling;
      • wanneer een aios voortijdig stopt met de opleiding;
      • bij reden tot zorg (zoals kritische evaluaties);
      • bij reden tot tevredenheid vanwege opvallend positieve signalen;
      • wanneer een hao een zwaar opleidingsjaar gehad heeft. Dan wordt besproken hoe het de hao vergaat, of en hoe deze weer met goede moed door kan gaan, wat hij/zij geleerd heeft en welke feedback hij/zij heeft voor het instituut. Het is de taak van de COMO de hao goed te horen en samen de loop van de gebeurtenissen zo helder mogelijk te analyseren. Dit kan leerpunten opleveren voor zowel hao als opleidingsinstituut. De aandachtspunten voor het instituut worden besproken door, en omgezet in actiepunten voor, het opleidersteam.

Werkwijze

  • Degene die het gesprek voert bekijkt het dossier van betreffende hao, inclusief verslagen van eerdere voortgangsgesprekken en de door aios en docenten ingevulde evaluaties. De voortgangsgesprekken zijn zo een krachtig instrument voor de kwaliteitsbewaking en
    -bevordering.
  • De voorzitter van de COMO leest alle verslagen van de voortgangsgesprekken en noteert wat van belang is. Eén van de onderwerpen van de voortgangsgesprekken is bijvoorbeeld de feedback van de hao naar het instituut. Deze feedback wordt gebundeld en besproken in het beleidsoverleg. Regelmatig komen hieruit nieuwe beleidsbeslissingen voort.

Van alle gesprekken met hao’s wordt een verslag geschreven.
De hao's schrijven zelf van elk voortgangsgesprek een verslag en een lid van de COMO maakt het verslag van de andere gesprekken. De verslagen worden nadat de hao akkoord heeft gegeven bewaard in het hao-dossier.

Inhoud hao-dossier:

  • gespreksverslagen;
  • evaluaties door aios en docenten;
  • officiële correspondentie met de RGS;
  • andere relevante correspondentie;
  • de overeenkomst tussen opleider en instituut.

Het hao-dossier is in te zien door:

  • de betreffende hao;
  • het hoofd van de opleiding;
  • de teamleider van het opleidersteam;
  • de COMO.
  • Op basis van de hao-dossiers wordt vastgesteld wie benaderd wordt voor een extra voortgangsgesprek: verhelderend dan wel beoordelend/evaluatief. Doel van het gesprek (duidelijkheid over de leer- en werksituatie van de aios, het leerproces en de satisfactie van de opleider) en beoogd resultaat, inclusief termijn, worden in de vergadering bepaald. Indien nodig stelt de COMO samen met de betreffende hao een (verbeter)plan op; er kunnen eisen gesteld worden aan inzet, didactische vaardigheden of organisatie van de opleidingssituatie in de praktijk. De COMO volgt de hao tijdens het verbetertraject.
    • Bij ernstige twijfel tot geschiktheid wordt overlegd met en/of advies gevraagd aan de teamleider van het opleidersteam. Dit wordt meegenomen in de onderbouwing van een eventueel advies (tijdelijk) de samenwerking te stoppen. De teamleider van het opleidersteam neemt een dergelijk formeel besluit in overleg met het hoofd van de opleiding.
    • In zeer uitzonderlijke gevallen functioneert een hao zo slecht en is deze zo slecht aanspreekbaar op zijn functioneren, dat de COMO direct aan de teamleider en het hoofd adviseert om de samenwerking op te zeggen.
  • De vergadering bespreekt elk jaar de hao's die ‘zeer goed’ scoren. Diegenen die meerdere jaren als zeer goed benoemd zijn worden uitgenodigd voor een feedbackgesprek.

Als een hao in de vergadering besproken is krijgt deze hiervan bericht, ook als besloten wordt dat er geen aanleiding is om het gesprek aan te gaan. Dit in het kader van onze ambitie van een zo groot mogelijke transparantie.

Wanneer een staflid of derde een alarmerend signaal ontvang over een hao - via aios, hao's, docenten of teamleiders - verzoekt de COMO diegene dringend hierover contact op te nemen met de voorzitter van de COMO, aanspreekpunt in deze. De voorzitter faciliteert dit contact door dit zo snel en laagdrempelig als mogelijk plaatst te laten vinden - d.w.z. snel zelf aanhoren of zorgen dat een COMO-collega dat doet.
Hoe concreter de informatie, hoe meer de COMO ermee kan. De COMO streeft ernaar zo open mogelijk te zijn over de herkomst van de informatie. Mocht dit onoverkomelijk lijken, dan wordt daar bij uitzondering van afgeweken.

Stappen

  1. Melding bij COMO.
  2. Twee COMO-leden, waaronder de voorzitter of diens vervanger, vragen de melder op korte termijn om verheldering.
  3. Actieplan - afhankelijk van de ingeschatte ernst van de situatie onderneemt COMO deze acties:
    1. direct of later melden bij het hoofd van de opleiding en de teamleider van het opleidersteam;
    2. actieplan bepalen door minstens twee COMO-leden, met het hoofd en de teamleider. Indien hoofd of teamleider niet beschikbaar zijn, wordt hierbij minimaal een derde COMO-lid betrokken.
  4. De betreffende hao wordt geïnformeerd en ter verheldering wordt een gesprek gepland. De hao wordt dringend verzocht zo discreet mogelijk te zijn richting de gekoppelde aios. 'Hoe om te gaan met de aios' is een van de agendapunten tijdens het gesprek.
  5. Het onderzoek wordt verder uitgewerkt.
  6. COMO formuleert een advies en legt dit voor aan de teamleider van het opleidersteam.
  7. COMO gaat met betreffende hao in gesprek over het te volgen beleid, inclusief SMART (specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden) afspraken. Wanneer het een ernstige kwestie betreft zal dit gesprek gevoerd worden door het hoofd van de opleiding, in samenspraak met de teamleider.
  8. Beleid met SMART afspraken wordt uitgevoerd.
  9. Terugblik op gevolgde weg en wat hieruit geleerd moet/kan worden door betrokken stafleden en eventueel melder. Zo nodig worden vervolgafspraken gemaakt.
  10. Als sprake blijkt van loos alarm bespreekt de COMO samen met de hao hoe deze van blaam gezuiverd kan worden.

Toelichting

Ad stap 3.
In het overleg tussen COMO, het hoofd en de teamleider worden de feiten geïnventariseerd en wordt op grond daarvan wordt gekozen voor de te bewandelen weg, het zogenaamde actieplan. In princiep wordt de betrokken hao daarna direct ingelicht.

Bij het opstellen van het actieplan neemt de COMO in overweging:

  • Waar gaat het over? Verhelder, concretiseer en verifieer de informatie zoveel mogelijk.
  • Hoeveel haast moet gemaakt worden met de afhandeling?
  • Hoe groot is de kans dat te vroeg informeren ervoor zorgt dat de feiten niet goed meer achterhaald kunnen worden?
  • Hoe, en hoe snel, kan meer zicht gekregen worden op gegevens die nodig zijn voor het maken van een keuze?
  • De opleidingssituatie in de praktijk en de rust voor het leren van de aios (ervan uitgaande dat de melding van een ernstige klacht over een hao deze rust meestal zal beïnvloeden).
  • Het belang en recht van de betreffende hao om zo vroeg mogelijk op de hoogte te worden gesteld.

In ernstige gevallen kan de COMO in samenspraak met de teamleider en het hoofd naar aan leiding van het stappenplan de volgende maatregelen nemen:

  • De hao wordt (tijdelijk) buiten het koppelproces gehouden.
  • De hao wordt (tijdelijk) geschorst. Is er voor de aios in dat geval een goed alternatief voor een vervolg van de opleiding elders?

Ad stap 5.
Bij het onderzoek wordt de klacht zoveel mogelijk onderbouwd door:

  • Informatie van de hao zelf.
  • Het dossier van de hao.
  • Informatie van derden (met toestemming van de hao). Het kan een aantal weken duren voor de nodige informatie verkregen kan worden.
  • Informatie van de huidige groepsdocenten ten aanzien van mogelijke consequenties voor de opleiding van de aios.
  • De aios zelf wanneer daar aanleiding toe is. Hierbij bekijkt de COMO zorgvuldig of dit haalbaar is zonder de aios in een te moeilijk parket te brengen.

Evaluatie

Achteraf evalueert de COMO, in samenspraak met het hoofd en de teamleider:

  • Is de procedure gevolgd?
  • Hoe is de procedure verlopen?
  • Zijn er nieuwe dingen te leren?

Bij deze evaluatie wordt zo mogelijk het hao-lid van de COMO betrokken.

Bezwaren

Hao's die bezwaar hebben tegen de wijze waarop zij behandeld zijn of die in beroep willen gaan tegen een besluit van het instituut, kunnen mailen naar de ombudsman van Amsterdam UMC (ombudsman@amsterdamumc.nl) of de door de RGS ingestelde geschillencommissie. Zie ook de Wiki-pagina's Opleidingsrelatie - Samenwerkingsproblemen en ontkoppeling en (voor aios) Procedure bij problemen, klachten en conflicten.