Klinische stage: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
k
 
(60 tussenliggende versies door 6 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
<ol class="breadcrumb" style="width:60%;">
+
<ol class="breadcrumb" style="width:100%;">
 
<li class="breadcrumb-item">[[Hoofdpagina]]</li>
 
<li class="breadcrumb-item">[[Hoofdpagina]]</li>
<li class="breadcrumb-item">[[1e Fase]]</li>
+
<li class="breadcrumb-item active" aria-current="page">{{PAGENAME}}</li>
<li class="breadcrumb-item active" aria-current="page">Klinische stage</li>
 
 
</ol>
 
</ol>
 +
<br />
 
{| class="infobox klin"
 
{| class="infobox klin"
! colspan="2" | <span class="infobox-titel">[[Klinische stage]]</span>
+
! <span class="infobox-titel">[[Klinische stage]]</span>
 
|-
 
|-
 
|  
 
|  
 +
'''Onderwijscoördinatoren'''<br />
 +
{{Functie - Onderwijscoördinatoren}}
 +
|-
 +
|
 
'''Teamleider'''<br />
 
'''Teamleider'''<br />
{{auteur - Rinel van Beest}}
+
{{Functie - TL Jaar 2}}
 
|-
 
|-
 
|
 
|
'''Onderwijscoordinator'''<br />
+
'''Assistent teamleider'''<br />
{{auteur - Chris Rietmeijer}}
+
{{Functie - ATL Externe Stages}}
{{auteur - Angelique Bongers}}
 
 
|-
 
|-
 
|
 
|
'''Assistent Teamleider'''<br />
+
'''Klinische stage'''
[mailto:s.vlak@vumc.nl Pacale Scheerman]
+
*[[Verplichtingen Klinische stage|Verplichtingen]]
 +
*[[Bouwstenen Klinische stage|Bouwstenen]]
 
|}
 
|}
===Over de klinische stage ===
+
=== Handleiding klinische stage ===
De klinische stage vormt met 6 maanden de afsluitende stage van de [[1e Fase]]. Deze stage is op grond van EU-regelgeving verplicht. Aanpassingen van de duur van de klinische stage op basis van eerdere ervaringen van de aios zijn mogelijk. Zie voor nadere informatie hierover het beleid vrijstellingen (link toevoegen).
+
Na de 1<sup>e</sup> huisartsstage volgt de aios een aantal externe stages, waaronder een klinische stage van 6 maanden. Aanpassing van de duur van de klinische stage op basis van eerder opgedane werkervaring in de klinische setting is mogelijk. Zie voor nadere informatie hierover het [[Vrijstellingsreglement|vrijstellingsreglement]].
  
Afhankelijk van het [[IOS]] (Individueel OpleidingsSchema) wordt de stage doorlopen in één periode van 6 maanden of 2 periodes van 3 maanden. Meestal wordt de stage gelopen op de SEH van een algemeen ziekenhuis. In dat geval zal de nadruk liggen op spoedeisende hulp en kleine chirurgie.
+
Deze pagina biedt een praktische beschrijving van het praktijkleren en het instituutsonderwijs tijdens de klinische stage.
 +
Voor de overkoepelende handleiding verwijzen we naar [[Huisartsopleiding VUmc|de pagina Huisartsopleiding VUmc]].
  
Behalve op een SEH kan de klinische stage ook plaatsvinden op een afdeling kindergeneeskunde, interne geneeskunde, chirurgie of verloskunde/gynaecologie. De aard van de werkzaamheden en de inhoud van de stage- ervaringen bepalen de ervaringen van de aios. In het cursorisch onderwijs wordt op basis hiervan reflectieonderwijs ingevuld. De ervaringen kunnen per stageplaats sterk verschillen. Bij de invulling van het onderwijs wordt daar zoveel mogelijk op ingespeeld. Enerzijds door de ervaringen van de aios centraal te stellen. Anderzijds door in het verdiepingsonderwijs de transfer van de ervaringen naar de huisartssetting tot onderwerp te maken. De thema's worden gekozen aan de hand van de leerdoelen van de aios en de voor de huisartsgeneeskunde relevante thema's. Als kader voor de te kiezen thema's in het cursorisch onderwijs dienen de competenties zoals beschreven in de ComBeL voor de klinische stage.
+
==== Deeltijd werken ====
 +
Sinds september 2022 is het mogelijk om de klinische stage in deeltijd te volgen. Zie voor meer informatie de pagina [[Werktijd]].
  
Bij de invulling van het cursorisch onderwijs bieden ook de overstijgende leerlijnen houvast. Door gericht aandacht te besteden aan de leerlijnen wordt de samenhang tussen de modules binnen jaar 2 en de relatie met jaar 1 en jaar 3 van de opleiding versterkt. Dit ondersteunt de transfer van de ervaringen in jaar 2 naar de huisartssetting. De overstijgende leerlijnen in jaar 2 zijn:
+
=== Doelen en globale inhoud ===
 +
Uit het [[Landelijk opleidingsplan]]: de klinische stage heeft als doel het ontwikkelen van klinische competenties op het gebied van ziektebeelden die in de huisartspraktijk minder geclusterd voorkomen. De nadruk ligt op spoedeisende zorg. Er is aandacht voor diagnostiek en behandeling van patiënten, die door de huisarts naar de tweede lijn verwezen zijn, voor de verschillen tussen de eerste en tweede lijn en voor de samenwerking tussen eerste en tweede lijn.
  
*[[Leerlijn APC]]
+
De stage wordt doorlopen in één periode van zes maanden of twee periodes van drie maanden, afhankelijk van de beschikbaarheid van stageplaatsen en de keuzes van aios. Behalve op een SEH kan de klinische stage ook plaatsvinden op een afdeling kindergeneeskunde, interne geneeskunde, chirurgie of verloskunde/gynaecologie. Daar ligt de focus op voor huisarts relevante ziektebeelden en kleine verrichtingen.
*[[Leerlijn Samenwerken]]
 
*[[Leerlijn Wetenschap en onderwijs]]
 
*[[Leerlijn Ethiek en recht]]
 
*[[Leerlijn praktijkorganisatie]]
 
*[[Leerlijn Professionaliteit]]
 
  
De SEH stage begint met de zogenaamde STARtclass klinische stage. Ook andere klinische stages worden vaak, maar niet altijd voorafgegaan door de STARtclass. De STARtclass is een landelijk georganiseerd programma met 6 dagen onderwijs, dat voorafgaat aan de eigenlijke stage. De STARtclass vindt plaats in de Schola Medica in Utrecht.
+
De volgende thema's uit het Landelijk Opleidingsplan krijgen extra aandacht:
 +
* [[Leerlijn spoedeisende zorg|Spoedeisende zorg]]
 +
* [[Leerlijn korte episode zorg|Korte episode zorg]]
 +
* [[Leerlijn zorg voor het kind|Zorg voor kinderen]] (indien stage kindergeneeskunde)
  
Het hoofddoel van de STARtclass is de aios goed voor te bereiden op het praktisch werken op de SEH. Alle aios moeten met een zelfde basispakket aan kennis en vaardigheden aan de start staan. Na de STARtclass resteren nog 10 onderwijsdagen op het instituut (1x per 2 à 3 weken).  
+
Van de competentiegebieden krijgt Medisch handelen, en dan vooral medisch technische vaardigheden, extra aandacht. Zie het [[Competentieprofiel van de huisarts]] en de [[ComBeL]] Klinische stage.
  
Het cursorisch onderwijs is als volgt vorm gegeven: 's ochtends in de eigen groep reflectieronde en casusbesprekingen. 's Middags thema-onderwijs met begeleiding van een expert; dat kan zijn een medisch specialist, een kaderhuisarts of een groepsdocent. Door de groepen in de middag te mixen kunnen er meerdere thema's ter keuze worden aangeboden.
+
Door deze thema's met de bijbehorende [[Thema en KBA|KBA's]], en de ComBeL, te bestuderen en met de opleider te bespreken krijgt de aios een idee van de stand van zaken met betrekking tot de eigen competentieontwikkeling in de breedte en diepte. Op de Wiki zijn er voor elk thema [[Bouwstenen Klinische stage|bouwstenen]] te vinden die behulpzaam zijn voor het terugkomdagonderwijs, voor het leren in de praktijk en voor zelfstudie.
  
===Aanvangsniveau===
+
Het zwaartepunt van de opleidingsdoelen ligt bij het snel en adequaat leren ingrijpen bij spoedeisende en levensbedreigende klachten en aandoeningen bij alle patiëntencategorieën. Kleine chirurgie is het tweede belangrijke aandachtspunt.
*De klinische stage vindt plaats na het 1e opleidingsjaar en vóór de aanvang van de 2e Opleidingsperiode in de huisartspraktijk.
 
*In de [[1e Huisartsstage]] heeft de aios reeds kennis gemaakt met de acute geneeskunde binnen de huisartspraktijk en waarschijnlijk binnen een huisartsenpost (minimaal 20 ANW-diensten).
 
*Na de [[1e Huisartsstage]] wordt de aios in staat geacht zelfstandig de rollen van consultarts en visitearts uit te voeren.
 
*De aios heeft voor aanvang van de klinische stage de [[STARtclass]] gevolgd. (dit geldt voor de SEH-stage)
 
*De aios stelt bij de start van de klinische stage zijn of haar aanvangsniveau vast door het maken van een self-assessment. Dit vormt de basis voor het [[IOP]] en het ontwikkelingsdossier.
 
  
===Globale inhoud===
+
Stages die plaatsvinden op een afdeling kindergeneeskunde, verloskunde/gynaecologie, chirurgie of interne geneeskunde geven gelegenheid om geconcentreerd competenties te verwerven op die gebieden.
De leerdoelen van de klinische stage zijn afgeleid uit het Competentieprofiel huisarts, het Tussenprofiel voor het tweede jaar, de ComBeL, het Raamcurriculum 2005 en de daarbij behorende Eindtermen en Competentieprofiel van de Huisarts en de lijst van medisch-technische vaardigheden. In 2016 worden de kba's uit het landelijk opleidingsplan leidend bij het beoordelen van de competenties. De implementatie daarvan is gaande.
 
  
Het zwaartepunt ligt bij het snel en adequaat ingrijpen bij spoedeisende en levensbedreigende klachten en aandoeningen bij alle patiëntencategorieën. Kleine chirurgie is het tweede belangrijke aandachtspunt.
+
De klinische stage is bij uitstek geschikt om de samenwerking tussen de eerste en tweede lijn nader te leren kennen vanuit het perspectief van de tweedelijnsvoorziening. In het instituutsonderwijs wordt steeds gefocust op de afbakening van en de samenwerking met de eerste lijn, de transitie van patiënten tussen de eerste en tweede lijn en de daarmee verbonden uitdagingen voor alle betrokkenen (samenwerken, verschillen in visie/benadering/richtlijnen).
  
Stages die plaatsvinden op een afdeling kindergeneeskunde, gynaecologie/verloskunde, chirurgie of interne geneeskunde geven gelegenheid om geconcentreerd competenties te verwerven op die gebieden.
+
=== Afstemming met de huisartsstages ===
 +
De thematiek van de klinische stage sluit vooral aan bij de 1<sup>e</sup> huisartsstage, waar de spoedeisende zorg in de context van de dagpraktijk en de HAP wordt geleerd.
  
De klinische stage is bij uitstek geschikt om de samenwerking tussen de 1e en de 2e lijn nader te leren kennen vanuit het perspectief van de 2e lijnsvoorziening. In het instituutsonderwijs wordt steeds  gefocust op de afbakening van en de samenwerking met de eerste lijn, de transitie van patiënten tussen de 1e en 2e lijn en de daarmee verbonden uitdagingen voor alle betrokkenen (samenwerken, verschillen in visie/benadering/richtlijnen).
+
=== Praktijkleren ===
 +
De aios leert het vak in de praktijk. Patiëntenzorg en de vragen die daaruit ontstaan sturen voor een groot deel het leren. Daarbij zijn van belang:
 +
* '''Een voldoende en divers patiëntenaanbod.'''
 +
* '''Een goede balans tussen zelfstandig werken en begeleiding.''' De aios leert vooral door zelfstandig patiëntenzorg te bieden onder direct beschikbare supervisie. Daarbij is regelmatig overleg met, en observatie door, de stageopleider cruciaal. Dit garandeert de patiëntveiligheid en maakt het opsporen van blinde vlekken bij de aios mogelijk. Deze balans wordt onder andere mogelijk gemaakt door:
 +
** Ad-hoc overleg over individuele patiënten.
 +
** Geregelde leergesprekken.
 +
** Observaties m.b.v. KPB: [[KPB|Korte praktijkbeoordeling]]. Het KPB-formulier nodigt uit tot gedetailleerde feedback.
 +
** Voortgangsgesprekken halverwege en aan het eind van de stage.
  
===Doelstellingen===
+
=== Cursorisch onderwijs ===
De leerdoelen zijn ontleend aan het [[Competentieprofiel van de huisarts]], de [[ComBeL]], en het [[Landelijk opleidingsplan]]. Het onderwijs tijdens deze module is gerelateerd aan de, per taakgebied geordende, onderstaande competenties.
+
De SEH-stage begint met de zogenaamde STARtclass Huisartsgeneeskunde II, een landelijk georganiseerd programma met zes dagen onderwijs. Meer informatie vind je hier: [[Voorbereiding STARtclass jaar 2|STARtclass Huisartsgeneeskunde II]].
 +
<br />
 +
Daarnaast is er cursorisch onderwijs op het instituut, de terugkomdagen. Voor de insteek van de terugkomdag zie [[Huisartsopleiding VUmc|Huisartsopleiding VUmc]].
 +
<br /><br />
 +
Ook tijdens de klinische stage wordt op verscheidene middagen themaonderwijs aangeboden (zie [[Themaonderwijs in de opleiding|Themaonderwijs in de opleiding]]). Het actuele aanbod van themaonderwijs staat op Canvas: [https://canvas.vu.nl/courses/61123 Canvaspagina Themaonderwijs].
  
===Ondersteunend onderwijs===
+
=== Verplichtingen en leeractiviteiten ===
Voorafgaand aan de klinische stage volgt de aios de [[STARtclass]].
+
Een aantal onderdelen van de opleiding is verplicht in de beoordelingscyclus. Hierbij gaat het om toetsen, beoordelingsmomenten en een aantal leeractiviteiten. Deze verplichtingen zijn nodig om een voortgangsadvies of - beslissing te kunnen geven. <br /><br />
 +
Daarnaast is er een aantal activiteiten dat wij als instituut adviseren. Indien gewenst en passend bij de leerbehoefte van de aios kan een docent een andere invulling geven aan deze leeractiviteiten. Het is de verantwoordelijkheid van de aios om de leeractiviteiten tijdig uit te voeren en het eventuele bewijsstuk op tijd aan te leveren. Leerdoelen en -activiteiten legt de aios vast in het [[IOP - Individueel OntwikkelPlan|Individueel OntwikkelPlan (IOP)]].
 +
<br /><br />
 +
Het overzicht van de verplichtingen in de klinische stage staat hier: [[Toetsprogramma HOVUmc#3. Verplichtingen|Verplichtingen]]. <br />
 +
Het overzicht van de leeractiviteiten in de klinische stage staat hier: [[Toetsprogramma HOVUmc#5. Overzicht belangrijke leeractiviteiten|Overzicht belangrijke leeractiviteiten]]
  
De STARtclass heeft meerdere doelstellingen:
+
{{witregel}}
* de aios kennis en vaardigheden meegeven aangaande spoedgevallen in de huisartspraktijk in het algemeen;
+
<big>'''Overzicht stagehandleidingen'''</big>
* de aios inzicht geven in het verschil in epidemiologie van spoedgevallen op de SEH en in de huisartspraktijk;
+
{| class="clickablecell" style="text-align:center; color: white; background-color: #ffffff; width: 100%;"
* de aios een basis aan kennis en vaardigheden meegeven die nodig zijn om het werken op een SEH te kunnen starten; deze basis    dient verder uitgebouwd te worden tijdens de gehele SEH-stage;
+
| class="clickablecell" style="text-align:center; height:80px; width: 33%; background-color:#4ea24e;" |'''[[1e Huisartsstage|<span style="color:white">Handleiding<br />1e Huisartsstage</span>]]'''
* de aios bewust te laten worden van de eigen grenzen in kennis en vaardigheden in het ziekenhuiswerk, en de vaardigheid te    verwerven om tijdig hulp in te roepen als hij/zij zijn/haar grenzen dienaangaande bereikt.
+
| class="clickablecell" style="text-align:center; height:80px; width: 16%; background-color:#228b22;" |'''[[Klinische stage|<span style="color:white">Klinische<br />stage</span>]]'''
* de STARtclass wordt afgesloten met een toets; deze geldt als toegangsbewijs voor de start van het werken op de stageplaats
+
| class="clickablecell" style="text-align:center; height:80px; width: 2%; background-color: white;" |
Aansluitend aan de STARtclass werkt de aios eerst 2 weken bij de stage-instelling. In het vervolg wordt nog 1x per 2 à 3 weken een onderwijsdag aan het instituut georganiseerd, 10 in totaal in 6 maanden. 
+
| class="clickablecell" style="text-align:center; height:80px; width: 8%; background-color:#4aa6ff;" |'''[[CZ stage|<span style="color:white">CZ<br />stage</span>]]'''
 
+
| class="clickablecell" style="text-align:center; height:80px; width: 8%; background-color:#1c86ee;" |'''[[GGZ stage|<span style="color:white">GGZ<br />stage</span>]]'''
Het instituutsonderwijs heeft de volgende functies:
+
| class="clickablecell" style="text-align:center; height:80px; width: 33%; background-color:#1874cd;" |'''[[2e Huisartsstage|<span style="color:white">Handleiding<br />2e Huisartsstage</span>]]'''
# de aios laten reflecteren op de stage-ervaringen
+
|}
# de aios ondersteunen in het verwerken van diens ervaringen
 
# de transfer van de stage-ervaringen naar de huisartsgeneeskunde
 
# aanbieden van onderwijs in acute thema's, zowel medisch inhoudelijk als qua andere competenties
 
# verbinden van de stage-ervaringen aan de overstijgende leerlijnen communicatie, ethiek, wetenschap en onderwijs, samenwerken en organiseren en professionaliteit
 
# de toetsing van de vooruitgang van de aios ter hand te nemen, zodat de aios vordering ervaart
 
 
 
===Opdrachten===
 
===Toetsing en beoordeling===
 
[[Category:Klinische stage]]
 

Huidige versie van 3 apr 2023 om 17:05


Klinische stage

Onderwijscoördinatoren
Marieke van Schelven
Dorien Stilma
Linda Timmer

Teamleider
Marjolijn Oussoren

Assistent teamleider
Pascale Scheerman

Klinische stage

Handleiding klinische stage

Na de 1e huisartsstage volgt de aios een aantal externe stages, waaronder een klinische stage van 6 maanden. Aanpassing van de duur van de klinische stage op basis van eerder opgedane werkervaring in de klinische setting is mogelijk. Zie voor nadere informatie hierover het vrijstellingsreglement.

Deze pagina biedt een praktische beschrijving van het praktijkleren en het instituutsonderwijs tijdens de klinische stage. Voor de overkoepelende handleiding verwijzen we naar de pagina Huisartsopleiding VUmc.

Deeltijd werken

Sinds september 2022 is het mogelijk om de klinische stage in deeltijd te volgen. Zie voor meer informatie de pagina Werktijd.

Doelen en globale inhoud

Uit het Landelijk opleidingsplan: de klinische stage heeft als doel het ontwikkelen van klinische competenties op het gebied van ziektebeelden die in de huisartspraktijk minder geclusterd voorkomen. De nadruk ligt op spoedeisende zorg. Er is aandacht voor diagnostiek en behandeling van patiënten, die door de huisarts naar de tweede lijn verwezen zijn, voor de verschillen tussen de eerste en tweede lijn en voor de samenwerking tussen eerste en tweede lijn.

De stage wordt doorlopen in één periode van zes maanden of twee periodes van drie maanden, afhankelijk van de beschikbaarheid van stageplaatsen en de keuzes van aios. Behalve op een SEH kan de klinische stage ook plaatsvinden op een afdeling kindergeneeskunde, interne geneeskunde, chirurgie of verloskunde/gynaecologie. Daar ligt de focus op voor huisarts relevante ziektebeelden en kleine verrichtingen.

De volgende thema's uit het Landelijk Opleidingsplan krijgen extra aandacht:

Van de competentiegebieden krijgt Medisch handelen, en dan vooral medisch technische vaardigheden, extra aandacht. Zie het Competentieprofiel van de huisarts en de ComBeL Klinische stage.

Door deze thema's met de bijbehorende KBA's, en de ComBeL, te bestuderen en met de opleider te bespreken krijgt de aios een idee van de stand van zaken met betrekking tot de eigen competentieontwikkeling in de breedte en diepte. Op de Wiki zijn er voor elk thema bouwstenen te vinden die behulpzaam zijn voor het terugkomdagonderwijs, voor het leren in de praktijk en voor zelfstudie.

Het zwaartepunt van de opleidingsdoelen ligt bij het snel en adequaat leren ingrijpen bij spoedeisende en levensbedreigende klachten en aandoeningen bij alle patiëntencategorieën. Kleine chirurgie is het tweede belangrijke aandachtspunt.

Stages die plaatsvinden op een afdeling kindergeneeskunde, verloskunde/gynaecologie, chirurgie of interne geneeskunde geven gelegenheid om geconcentreerd competenties te verwerven op die gebieden.

De klinische stage is bij uitstek geschikt om de samenwerking tussen de eerste en tweede lijn nader te leren kennen vanuit het perspectief van de tweedelijnsvoorziening. In het instituutsonderwijs wordt steeds gefocust op de afbakening van en de samenwerking met de eerste lijn, de transitie van patiënten tussen de eerste en tweede lijn en de daarmee verbonden uitdagingen voor alle betrokkenen (samenwerken, verschillen in visie/benadering/richtlijnen).

Afstemming met de huisartsstages

De thematiek van de klinische stage sluit vooral aan bij de 1e huisartsstage, waar de spoedeisende zorg in de context van de dagpraktijk en de HAP wordt geleerd.

Praktijkleren

De aios leert het vak in de praktijk. Patiëntenzorg en de vragen die daaruit ontstaan sturen voor een groot deel het leren. Daarbij zijn van belang:

  • Een voldoende en divers patiëntenaanbod.
  • Een goede balans tussen zelfstandig werken en begeleiding. De aios leert vooral door zelfstandig patiëntenzorg te bieden onder direct beschikbare supervisie. Daarbij is regelmatig overleg met, en observatie door, de stageopleider cruciaal. Dit garandeert de patiëntveiligheid en maakt het opsporen van blinde vlekken bij de aios mogelijk. Deze balans wordt onder andere mogelijk gemaakt door:
    • Ad-hoc overleg over individuele patiënten.
    • Geregelde leergesprekken.
    • Observaties m.b.v. KPB: Korte praktijkbeoordeling. Het KPB-formulier nodigt uit tot gedetailleerde feedback.
    • Voortgangsgesprekken halverwege en aan het eind van de stage.

Cursorisch onderwijs

De SEH-stage begint met de zogenaamde STARtclass Huisartsgeneeskunde II, een landelijk georganiseerd programma met zes dagen onderwijs. Meer informatie vind je hier: STARtclass Huisartsgeneeskunde II.
Daarnaast is er cursorisch onderwijs op het instituut, de terugkomdagen. Voor de insteek van de terugkomdag zie Huisartsopleiding VUmc.

Ook tijdens de klinische stage wordt op verscheidene middagen themaonderwijs aangeboden (zie Themaonderwijs in de opleiding). Het actuele aanbod van themaonderwijs staat op Canvas: Canvaspagina Themaonderwijs.

Verplichtingen en leeractiviteiten

Een aantal onderdelen van de opleiding is verplicht in de beoordelingscyclus. Hierbij gaat het om toetsen, beoordelingsmomenten en een aantal leeractiviteiten. Deze verplichtingen zijn nodig om een voortgangsadvies of - beslissing te kunnen geven.

Daarnaast is er een aantal activiteiten dat wij als instituut adviseren. Indien gewenst en passend bij de leerbehoefte van de aios kan een docent een andere invulling geven aan deze leeractiviteiten. Het is de verantwoordelijkheid van de aios om de leeractiviteiten tijdig uit te voeren en het eventuele bewijsstuk op tijd aan te leveren. Leerdoelen en -activiteiten legt de aios vast in het Individueel OntwikkelPlan (IOP).

Het overzicht van de verplichtingen in de klinische stage staat hier: Verplichtingen.
Het overzicht van de leeractiviteiten in de klinische stage staat hier: Overzicht belangrijke leeractiviteiten

  Overzicht stagehandleidingen

Handleiding
1e Huisartsstage
Klinische
stage
CZ
stage
GGZ
stage
Handleiding
2e Huisartsstage