Sjabloon: Visie.1: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
Regel 3: Regel 3:
 
=== Zelfsturend ===
 
=== Zelfsturend ===
  
Zelfsturend, intrinsiek gemotiveerd, leren leidt tot hoger welbevinden en betere prestaties. Bovendien noopt de breedte en de dynamiek van het vak tot het blijven leren en ontwikkelen tijdens het hele professionele leven. Zelfsturing is daarin essentieel.
+
Zelfsturend, intrinsiek gemotiveerd, leren leidt tot hoger welbevinden en betere prestaties<small><i>1</i></small>. Bovendien noopt de breedte en de dynamiek van het vak tot het blijven leren en ontwikkelen tijdens het hele professionele leven. Zelfsturing is daarin essentieel.
  
 
Zelfsturend competent worden betekent zelf richting aan het leren geven binnen duidelijke kaders; de eisen die de opleiding stelt. Zelf richting geven doet de aios op basis van reflectie en feedback op werkervaringen, in nauwe samenwerking met haar opleider en docenten. De vraag is steeds wat al goed gaat en waar nog geleerd kan/moet worden. Voor dit proces is een stimulerende, goede opleidingsrelatie nodig.
 
Zelfsturend competent worden betekent zelf richting aan het leren geven binnen duidelijke kaders; de eisen die de opleiding stelt. Zelf richting geven doet de aios op basis van reflectie en feedback op werkervaringen, in nauwe samenwerking met haar opleider en docenten. De vraag is steeds wat al goed gaat en waar nog geleerd kan/moet worden. Voor dit proces is een stimulerende, goede opleidingsrelatie nodig.
Regel 16: Regel 16:
  
 
De huisartsgeneeskundige thema’s beschrijven de breedte van het huisartsenvak, met daarin de verschillende ziektes en zorgvragen, alsmede de uitdagingen in het managen van de praktijk. De thema’s zijn onderverdeeld in Kenmerkende beroepsactiviteiten (KBA’s). Het onderwijs en de toetsing zijn gericht op het verwerven van de verschillende competenties in de breedte (10 thema’s) van het vak. De beoordeling van de competenties vindt drie keer per jaar plaats in voortgangsgesprekken met opleider en docenten. De competentie beoordelingslijst, de Combel, is daarvoor steeds de onderlegger.
 
De huisartsgeneeskundige thema’s beschrijven de breedte van het huisartsenvak, met daarin de verschillende ziektes en zorgvragen, alsmede de uitdagingen in het managen van de praktijk. De thema’s zijn onderverdeeld in Kenmerkende beroepsactiviteiten (KBA’s). Het onderwijs en de toetsing zijn gericht op het verwerven van de verschillende competenties in de breedte (10 thema’s) van het vak. De beoordeling van de competenties vindt drie keer per jaar plaats in voortgangsgesprekken met opleider en docenten. De competentie beoordelingslijst, de Combel, is daarvoor steeds de onderlegger.
 +
 +
<small>1. ten Cate, O. T. J., Kusurkar, R. A., & Williams, G. C. (2011). How self-determination theory can assist our understanding of the teaching and learning processes in medical education. AMEE guide No. 59. Medical teacher, 33(12), 961-973.</small>
  
 
{{Leerlijnen horizontaal}}  
 
{{Leerlijnen horizontaal}}  

Versie van 29 jun 2021 om 08:30

Zelfsturend

Zelfsturend, intrinsiek gemotiveerd, leren leidt tot hoger welbevinden en betere prestaties1. Bovendien noopt de breedte en de dynamiek van het vak tot het blijven leren en ontwikkelen tijdens het hele professionele leven. Zelfsturing is daarin essentieel.

Zelfsturend competent worden betekent zelf richting aan het leren geven binnen duidelijke kaders; de eisen die de opleiding stelt. Zelf richting geven doet de aios op basis van reflectie en feedback op werkervaringen, in nauwe samenwerking met haar opleider en docenten. De vraag is steeds wat al goed gaat en waar nog geleerd kan/moet worden. Voor dit proces is een stimulerende, goede opleidingsrelatie nodig.

Competent

We zijn een competentiegerichte opleiding. Dat betekent dat wij opleiden tot aantoonbaar competente huisartsen. We onderscheiden daarbij zeven competentiegebieden met omschreven gedragsindicatoren die het leren en toetsen kaderen. Zie verder bij ‘heldere kaders’.

Heldere kaders

De inhoudelijke kaders van de huisartsopleiding worden beschreven in 7 competentiegebieden en 10 huisartsgeneeskundige thema’s. De zeven competentiegebieden laten zien dat de huisarts als professional veel meer is dan een medisch inhoudelijk expert. Goed kunnen samenwerken en communiceren, om maar twee competentiegebieden te noemen, zijn eveneens cruciaal.

De huisartsgeneeskundige thema’s beschrijven de breedte van het huisartsenvak, met daarin de verschillende ziektes en zorgvragen, alsmede de uitdagingen in het managen van de praktijk. De thema’s zijn onderverdeeld in Kenmerkende beroepsactiviteiten (KBA’s). Het onderwijs en de toetsing zijn gericht op het verwerven van de verschillende competenties in de breedte (10 thema’s) van het vak. De beoordeling van de competenties vindt drie keer per jaar plaats in voortgangsgesprekken met opleider en docenten. De competentie beoordelingslijst, de Combel, is daarvoor steeds de onderlegger.

1. ten Cate, O. T. J., Kusurkar, R. A., & Williams, G. C. (2011). How self-determination theory can assist our understanding of the teaching and learning processes in medical education. AMEE guide No. 59. Medical teacher, 33(12), 961-973.


Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie


Competentiegebieden

Competentiegebieden.jpg