2e Huisartsstage: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
k
 
(47 tussenliggende versies door 3 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
 
<ol class="breadcrumb" style="width:100%;">
 
<ol class="breadcrumb" style="width:100%;">
 
<li class="breadcrumb-item">[[Hoofdpagina]]</li>
 
<li class="breadcrumb-item">[[Hoofdpagina]]</li>
<li class="breadcrumb-item">[[2e Fase]]</li>
+
<li class="breadcrumb-item active" aria-current="page">{{PAGENAME}}</li>
<li class="breadcrumb-item active" aria-current="page">2e Huisartsstage</li>
 
 
</ol>
 
</ol>
 
<br />
 
<br />
Regel 9: Regel 8:
 
|-
 
|-
 
|  
 
|  
'''Onderwijscoordinator'''<br />
+
'''Onderwijscoördinatoren'''<br />
{{auteur - Chris Rietmeijer}}
+
{{Functie - Onderwijscoördinatoren}}
 
|-
 
|-
 
|
 
|
 
'''Teamleider'''<br />
 
'''Teamleider'''<br />
{{auteur - Hendrien Duijnhouwer}}
+
{{Functie - TL Fase 2}}
 
|-
 
|-
 
|
 
|
 
'''Assistent teamleider'''<br />
 
'''Assistent teamleider'''<br />
[mailto:N.Stoll@vumc.nl Nanda Stoll]
+
{{Functie - ATL Fase 2}}
 
|-
 
|-
 
|
 
|
'''Onderdelen 2e Huisartsstage:'''
+
'''Onderdelen 2<sup>e</sup> huisartsstage:'''
*[[Opdrachten 2e Huisartsstage|Opdrachten]]
 
 
*[[Verplichtingen 2e Huisartsstage|Verplichtingen]]
 
*[[Verplichtingen 2e Huisartsstage|Verplichtingen]]
*[[Supervisie 2e Huisartsstage|Supervisie]]
 
 
*[[Differentiaties]]
 
*[[Differentiaties]]
 
*[[Bouwstenen 2e Huisartsstage|Bouwstenen]]
 
*[[Bouwstenen 2e Huisartsstage|Bouwstenen]]
 +
*[[Opleidershandleiding Huisartsstage|Opleidershandleiding]]
 
|}
 
|}
=== Handleiding 2<sup>e</sup> huisarts-stage ===
+
=== Handleiding 2<sup>e</sup> huisartsstage ===
Deze handleiding biedt een beschrijving van de tweede huisarts-stage van de Huisartsopleiding VUmc. Het onderwijs is ingevuld conform het [[Landelijk opleidingsplan|Landelijk OpleidingsPlan]] (LOP) 2016 met zijn thema's en Kenmerkende BeroepsActiviteiten ([[Thema en KBA|KBA's]]), het [[Competentieprofiel van de huisarts]] en het Protocol toetsing en beoordeling. Binnen deze kaders zet de Huisartsopleiding VUmc eigen accenten, die zijn terug te vinden in ons [[opleidingsplan HOVUmc]].
+
Na de 1<sup>e</sup> huisartsstage en de externe stages volgt de 2<sup>e</sup> huisartsstage. Deze handleiding geeft een praktische beschrijving van het praktijkleren en het instituutsonderwijs in de 2<sup>e</sup> huisartsstage. Voor de overkoepelende handleiding verwijzen we naar [[Huisartsopleiding VUmc|de pagina Huisartsopleiding VUmc]].
  
In een competentiegerichte opleiding staat het ‘praktijkleren’ centraal. Het instituutsonderwijs ondersteunt en verdiept het praktijkleren. De aios werkt samen met zijn /haar opleider, docenten en peers aan zijn/haar toenemende competentie en zelfstandigheid. Op de stageplek is de huisartsopleider laagdrempelig benaderbaar en tijdens het cursorisch onderwijs op het instituut wordt de aios begeleid door twee vaste docenten. Daarnaast is het leren van en mét elkaar in de aios-groep een belangrijk didactisch uitgangspunt. In de ervaringsronde (reflectieonderwijs) worden praktijkervaringen gedeeld en getoetst aan de ervaringen van andere aios. Op basis van reflectie en feedback op het praktijkhandelen, en wat er op de terugkomdagen aan de orde komt, formuleert de aios steeds nieuwe leerdoelen. Het leren van de aios wordt dus zo veel mogelijk gestuurd door diens individuele leerbehoeften, binnen de genoemde vastgestelde kaders. Aios formuleren hun leerdoelen met regelmaat in een Individueel Ontwikkelings Plan ([[IOP]]). Docenten en opleiders bieden hulp bij het concretiseren van leerdoelen. Op geleide van de praktijkervaringen, de ‘prestaties’ bij het cursorisch onderwijs en de reflectie hierop van de aios, wordt het IOP regelmatig geactualiseerd. In de voortgangsgesprekken wordt drie keer per jaar de ontwikkeling van de aios geëvalueerd en het IOP bijgesteld. 
+
=== Doelen en globale inhoud 2<sup>e</sup> huisartsstage ===
 +
In de 2<sup>e</sup> huisartsstage leert de aios, toenemend zelfstandig, toenemend complexe patiëntenzorg te leveren. Daarbij leert de aios de zorg te organiseren, als leidinggevende aan praktijkondersteuners en praktijkassistenten. De aios leert zich verhouden tot het vraagstuk van de toekomstbestendigheid van de huisartsenzorg. De aios leert toenemend zelfsturend en maakt individuele keuzes voor de indeling van de opleiding. In de 2<sup>e</sup> huisartsstage is er gericht aandacht voor de volgende thema's uit het [[Landelijk opleidingsplan|Landelijk Opleidingsplan]] (LOP):
 +
* [[Leerlijn chronische zorg|Chronische zorg]]
 +
* [[Leerlijn psychische klachten|Psychische klachten en aandoeningen]]
 +
* [[Leerlijn complexe ouderenzorg|Complexe ouderenzorg]]
 +
* [[Leerlijn zorg voor het kind|Zorg voor het kind]]
 +
* [[Leerlijn palliatieve zorg|Palliatieve zorg]]
 +
* [[Leerlijn ALK|ALK]]
 +
* [[Leerlijn preventie|Preventie]]
 +
* [[Leerlijn praktijkmanagement|Praktijkmanagement]]
  
=== Doelen en globale inhoud 2<sup>e</sup> huisarts-stage ===
+
Naast de dagelijkse werkzaamheden op de praktijk doet de aios diensten op de huisartsenpost, voert voor één dag de werkzaamheden uit van de praktijkassistent en voert twee volledige weken zelfstandig het huisartsenvak uit in de zelfstandige periode. Zie hiervoor [[2e Huisartsstage#Verplichtingen en Leeractiviteiten|Verplichtingen en Leeractiviteiten]].
In de 2<sup>e</sup> huisarts-stage staat de meer complexe huisartsenzorg centraal: Het Landelijk opleidingsplan spreekt van de thema’s Psychische klachten en aandoeningen, Complexe ouderenzorg, Palliatieve zorg en SOLK. Voorts is er extra aandacht voor de thema’s Preventie en Praktijkmanagement. De aios verbreedt en verdiept zijn/haar competenties en werkt toenemend zelfstandig. In het instituutsonderwijs is er, naast het onderwijs in de vaste (tweede) fase-groep, onderwijs door experts, lokaal en landelijk (Preventie tweedaagse). De aios is toenemend zelfsturend en maakt individuele keuzes tav het volgen van dit expert-onderwijs. Daarnaast is er de mogelijkheid om landelijk vorm gegeven differentiatie-onderwijs te volgen. Zelfstudie ondersteunt het praktijkleren en het instituutsonderwijs. Tijdens de tweede fase starten de aios met begeleide en later onbegeleide intervisie, als voorbereiding op doorgaande intervisie als huisarts. Aan het eind van de 2<sup>e</sup> huisarts-stage, dit is bij het afronden van de huisartsopleiding, voldoet de aios aan het competentieprofiel van de beginnende huisarts en heeft de aios een reëel beeld van zijn/haar beheersingsniveau van de tien thema’s van het LOP. Dat geeft richting aan het verder zelfsturend leren na de opleiding in het kader van permanente professionele ontwikkeling. 
+
 
 +
Het einde van de 2<sup>e</sup> huisartsstage valt samen met de afronding van de huisartsopleiding. De aios voldoet dan aan het competentieprofiel van de beginnende huisarts en heeft een reëel beeld van het beheersingsniveau van de tien thema's van het LOP. Dat geeft richting aan het zelfsturend leren na de opleiding in het kader van permanente professionele ontwikkeling.
  
 
=== Praktijkleren ===
 
=== Praktijkleren ===
 +
De aios leert het vak in de huisartspraktijk. Patiëntenzorg en de vragen die daaruit ontstaan sturen voor een groot deel het leren. Daarbij zijn van belang:
 +
*'''Een voldoende en divers patiëntenaanbod'''. Huisartsgeneeskunde is een breed vak. Het is van belang dat aios die breedte ook in hun eigen spreekuur ervaren. Vooral in de tweede huisartsstage is het van belang met de opleider en praktijkassistent(e) samen te zorgen voor een zo gevarieerd mogelijk spreekuur, met onder andere voldoende patiënten met complexe problematiek. Uit onderzoek binnen de huisartsopleiding is gebleken dat met name de meer complexe problematiek niet altijd vanzelf bij de aios terechtkomt.
 +
*'''Een goede balans tussen zelfstandig werken en begeleiding'''. De aios leert vooral door zelfstandig patiëntenzorg te bieden onder direct beschikbare supervisie. Daarbij is regelmatig overleg met, en observatie door, de opleider cruciaal. Dit garandeert de patiëntveiligheid en maakt het opsporen van blinde vlekken bij de aios mogelijk. Deze balans wordt onder andere mogelijk gemaakt door:
 +
**Dagelijkse leergesprekken van een uur, naast ad-hoc-overleg over individuele patiënten.
 +
**Wekelijkse om-en-om spreekuren, naast ad-hoc-observaties.
 +
**Zelfstandige periodes waarin de aios zonder directe beschikbaarheid van de opleider werkt.
 +
**Voortgangsgesprekken.
  
==== Leren in de dag-praktijk ====
+
=== Cursorisch onderwijs ===
De aios leert het vak in de praktijk. Patiëntenzorg en de vragen die daaruit ontstaan sturen voor een groot deel het leren. Een aantal voorwaarden zijn daarbij van belang:
+
De aios komen elke week naar het instituut voor cursorisch onderwijs op de terugkomdag.
* Een voldoende en divers patiënten-aanbod. Uit onderzoek is gebleken dat aios in de huisartsopleiding vaak een te eenzijdige mix van patiënten te zien krijgen waarbij vooral de meer complexe zorg door de opleider wordt verleend. Vooral in de tweede huisarts-stage is het van belang met de opleider en praktijkassistente samen voor een aanbod van voldoende patiënten met complexe problematiek zorg te dragen.
 
* Een goede balans tussen zelfstandig werken en begeleiding. Voldoende observatie door de opleider op het gebied van arts-patiënt communicatie, maar ook van basale en nieuwe technische vaardigheden, zonder de aios onnodig te controleren, en gericht op toenemend zelfstandig werken en leren.
 
* Dagelijkse leergesprekken naast ad hoc overleg over individuele patiënten.
 
* Zelfstandige periodes
 
* Voortgangsgesprekken 
 
 
 
==== Leren op de huisartsenpost ====
 
Een belangrijk deel van de huisartsenzorg wordt geleverd op de huisartsenpost (HAP). Ook hier geldt dat de balans tussen zelfstandig werken en begeleiding essentieel is en daarmee een belangrijk gespreksonderwerp tussen aios en opleider. Op het instituut is er vroeg in het jaar een koppeldag, voor opleiders en aios, waarin aandacht wordt besteed aan de regelgeving en de verantwoordelijkheden van de aios, de opleider en de postcoördinator.
 
 
 
De aios gaat dit jaar ook zelfstandig diensten doen, onder begeleiding 'op afstand' van de opleider. De opleider stelt tevoren vast, door de aios te observeren bij consultdiensten, visitediensten en tijdens telefonische consulten, of de aios in staat is op verantwoorde wijze zelfstandig diensten te doen en vult dan de Verklaring van overdracht van de begeleiding van een aios.pdf in.
 
 
 
De Huisartsenpost zal doorgaans een kopie van deze verklaring van de aios vragen vóór deze er zelfstandig diensten mag doen! Tijdens deze zelfstandige diensten wordt wel van de opleider verwacht, dat deze voor overleg bereikbaar is en zo nodig ter plekke komt ondersteunen. Eventueel kan de opleider deze taak overdragen aan een collega-opleider, die bij dezelfde Dienstenpost werkzaam is.
 
 
 
Bij alle Huisartsenposten waarmee HOVUmc samenwerkt is er een opleider (betaald) als postcoördinator voor de opleiding van aios op de betreffende post aangesteld. Deze helpt bij de introductie van de aios op de post (inwerkprogramma) en helpt wanneer nodig in overleg met de eigen opleider ervoor te zorgen dat de aios voldoende diensten doet. De RGS geeft als richtlijn voor de diensten in de tweede huisarts-stage aan:
 
* elke aios doet minimaal 5 ANW diensten per kwartaal;
 
* een derdejaars aios doet tenminste 2 nachtdiensten tijdens de opleiding '''zelfstandig.'''
 
In de vierde maand van de opleiding is het goed te bezien of dit al gerealiseerd is! (of in ieder geval ingepland).
 
 
 
In het [[E-portfolio|portfolio]] van de aios moet een hoofdstukje 'Diensten doen' zitten. Dit wordt gemaakt met behulp van het [null Dossier Diensten.doc] waarin het volgende wordt bewaard:
 
* De gedane diensten, de soort diensten en de mate van zelfstandigheid
 
* Een certificaat van een recent (max. 2 jaar geleden) gedane cursus BLS/AED
 
* De leerpunten die tijdens het dienst doen zijn opgedaan
 
* De beoordelingen door de opleider en de 'Verklaringen Zelfstandig Diensten Doen'
 
Voor overige informatie zie, [[Leerlijn Diensten in de HAP]]
 
 
 
==== Leren met praktijkopdrachten ====
 
Praktijkopdrachten zijn de brug tussen het instituutsonderwijs en het werken/leren in de praktijk. Het belang ervan is vooral dat je als aios actief aan de gang gaat met de thema’s van de tweede huisarts-stage in de praktijk.
 
 
 
Er zijn drie soorten opdrachten te onderscheiden:
 
* [[Instituutsopdrachten]]
 
* Keuzeopdrachten
 
* 'eigen' opdrachten
 
 
 
===== '''Instituutsopdrachten''' =====
 
Er zijn in dit jaar '''drie instituutsopdrachten verplicht uit te voeren'''; deze zijn gericht op hoofdthema's van dit jaar:
 
* [[Instituutsopdracht - Polyfarmacie]]
 
* [[Instituutsopdracht - Praktijkmanagement]]
 
* [[Instituutsopdracht - Psychische klachten]]
 
* [[Instituutsopdracht - Palliatieve zorg]]
 
[[Instituutsopdracht - Polyfarmacie]]  en [[Instituutsopdracht - Praktijkmanagement]] zijn verplicht; als derde instituutsopdracht kan je als aios kiezen tussen [[Instituutsopdracht - Psychische klachten]] en [[Instituutsopdracht - Palliatieve zorg]].
 
 
 
Ook de [null Samenwerkingsopdrachten aios-praktijkondersteuner] en [null Samenwerking aios met praktijkassistente] zijn sterk aan te raden. De aios krijgt aan het begin van het jaar toelichting op de opdrachten en geeft deze zelf verder vorm.  De resultaten van het werken aan deze opdrachten worden regelmatig besproken met de opleider en/of in het instituutsonderwijs. Voor de patiënt-gebonden opdrachten ligt de nadruk op de opleider als begeleider, bij de opdracht 'praktijkmanagement' is feedback van docenten en collega-aios ook belangrijk.
 
 
 
===== '''Keuzeopdrachten''' =====
 
Keuzeopdrachten Jaar 3 kan de aios (facultatief) gebruiken als ze aansluiten bij de leerwens.
 
 
 
===== '''Eigen opdrachten''' =====
 
'Eigen' opdrachten zijn opdrachten die de aios voor zichzelf maakt om individuele leerdoelen te bereiken. Deze opdrachten worden vastgelegd in het eigen [[IOP]]. Opdrachten kennen een vast format: de [[ADART-N]] structuur. Deze structuur biedt houvast bij het concretiseren van opdrachten. Docent en hao kunnen de aios helpen om tot kwalitatief goede opdrachten te komen. Voortgangsgesprekken zijn hiervoor een gelegenheid.
 
 
 
===== '''Opdrachttijd''' =====
 
Als richtlijn geldt, dat er in dit jaar 3 uur per week aan opdrachten gewerkt wordt; veel van deze tijd wordt besteed aan het gericht werken met patiënten in het kader van de opdracht. De aios is tijdens de 'opdrachttijd' dus in principe gewoon in de opleidingspraktijk aanwezig. Van belang is dat die tijd ingepland wordt als vrije door de aios te vullen ruimte; daarvoor zijn afspraken met opleider en doktersassistente nodig! 
 
 
 
=== Instituutsonderwijs ===
 
Drie a vier keer per maand komen de aios naar de terugkomdag op het instituut, in groepen die al tijdens de [[CZ stage]]/[[GGZ stage]] zijn gevormd, en met dezelfde docenten (tweede fase-groepen). Dit instituutsonderwijs heeft als doel het praktijkleren te ondersteunen en verdiepen en is te onderscheiden in:
 
* Reflectie-onderwijs
 
* Aios-onderwijs
 
* Docent-onderwijs/training
 
* Expert-onderwijs
 
* Individuele begeleiding aios en koppel
 
* Differentiatie-onderwijs
 
Bij het verdiepen van het praktijkleren is er veel ruimte voor aios en docenten om binnen de kaders keuzes te maken in wat er aan de orde komt en hoe dat wordt vorm gegeven. De genoemde kaders worden, zoals steeds, gevormd door de thema’s van het [[Landelijk opleidingsplan]] (LOP) en het competentieprofiel van de huisarts. Binnen de thema’s van het LOP staat in de 2<sup>e</sup> huisarts-stage de meer complexe huisartsenzorg centraal: Het LOP noemt de thema’s, uitgewerkt in de leerlijnen:
 
* [[Leerlijn psychische klachten]]
 
* [[Leerlijn complexe ouderenzorg]]
 
* [[Leerlijn palliatieve zorg]]
 
* [[Leerlijn SOLK]]
 
 Voorts is er extra aandacht voor de thema’s:
 
* [[Leerlijn preventie]]
 
* [[Leerlijn praktijkmanagement]]
 
 
 
==== Reflectieonderwijs ====
 
Het (kunnen) reflecteren op praktijkervaringen en van daaruit komen tot gerichte leeractiviteiten en aanpassing van het gedrag is essentieel voor de beroepsmatige ontwikkeling als aios. In het onderwijs is daarom ook tijdens de tweede huisarts-stage ruimte gereserveerd voor reflectierondes. Aios gebruiken hun peers en docenten om casus en dilemma’s voor te leggen. Door reflectie en feedback krijgt de aios meer grip op wat er speelt en handvatten voor zijn/haar verdere ontwikkeling op dit gebied. Op groepsniveau kunnen de ingebrachte vragen uit de praktijk ook richting geven aan de planning van het (keuze-)onderwijs. Om de aansluiting met de jaarthema's te bevorderen is het ook mogelijk reflectierondes te thematiseren. Voorbeelden zijn b.v. : 'beslissingen rond het levenseinde', 'werken in tijdnood, welke keuzes maak je?' etc.
 
  
Ter ondersteuning is de handleiding Reflectie in de huisartsopleiding ontwikkeld, die informatie biedt over de  
+
==== Themaonderwijs ====
 +
Tijdens de 2<sup>e</sup> huisartsstage is er regelmatig een middag themaonderwijs (zie [[Themaonderwijs in de opleiding|Themaonderwijs in de opleiding]]). <br />
 +
Op deze middagen komt er één onderwerp aan bod. Tijdens deze stage hebben aios een keuze in onderwerp. Het actuele aanbod van themaonderwijs staat op Canvas: [https://canvas.vu.nl/courses/61123 Canvaspagina Themaonderwijs].
 +
==== Onderwijs buiten het instituut ====
 +
Tijdens de 2<sup>e</sup> huisartsstage krijgen de aios ook onderwijs buiten het instituut:
 +
*Landelijke tweedaagse ([https://www.huisartsopleiding.nl/opleidingsprogramma/landelijk-onderwijs/landelijke-tweedaagse/ Landelijke tweedaagse - Huisartsopleiding Nederland]). Deze tweedaagse wordt 4x per jaar georganiseerd door Schola Medica; aios volgen deze in het eerste kwartaal van de 2<sup>e</sup> huisartsstage. In de week van de tweedaagse is er geen terugkomdag. Een paar weken van tevoren staat er een voorbereidingsopdracht klaar in de digitale leeromgeving van Schola Medica. Als je een dag mist, maak je een plan hoe je het gat in kennis kan dichten. Als je twee dagen mist, sluit je de volgende tweedaagse aan.
 +
*STARtclass huisartsgeneeskunde III ([[STARtclass jaar 3 - informatie en voorbereiding|STARtclass jaar 3 - informatie en voorbereiding - Wiki HOVUmc]]). Deze STARtclass wordt 4 x per jaar georganiseerd door Schola Medica op een maandag of een vrijdag. Aios volgen deze in het tweede kwartaal van de 2<sup>e</sup> huisartsstage. De STARtclass duurt één dag. In de week van de STARtclass is er ook een terugkomdag. Als je de STARtclass mist, sluit je de volgende keer aan. De ABCDE-training maakt onderdeel uit van deze STARtclass, de AED/BLS training niet.
 +
*AED/BLS-training ([[Leerlijn spoedeisende zorg#Aanbod onderwijs leerlijn spoedeisende zorg|Aanbod onderwijs leerlijn spoedeisende zorg - Wiki HOVUmc]]). In jaar 1 en 2 maakt deze training onderdeel uit van de STARtclass, maar in jaar 3 niet. Aios hebben een geldig certificaat nodig om diensten te kunnen doen op de post. Ook vinden we het belangrijk dat aios de opleiding verlaten met een geldig AED/BLS certificaat. Daarom organiseren we deze training elk kwartaal i.s.m. Dokh, aios krijgen van Dokh een uitnodiging om deel te nemen aan deze training.
 +
==== Intervisie ====
 +
Door reflectie en actief leren werk je systematisch en doelbewust aan verbetering van je beroepsmatig functioneren. Om groei te geven in zelfsturend leren en eigen regie (leerlijn professionaliteit) en duidelijke handvatten te bieden voor de beroepspraktijk na de opleiding, maak je in de tweede helft van de 2<sup>e</sup> huisartsstage tijdens de terugkomdag kennis met intervisie. Voor meer informatie: [[Intervisie|Intervisie Wiki HOVUmc]].
 +
==== Parallel- en parallel-koppeldagen ====
 +
Tijdens de 1<sup>e</sup> en 2<sup>e</sup> huisartsstage zijn er 6 x per jaar paralleldagen/parallel-koppeldagen. Deze dagen lopen 'parallel' met de terugkomdag van de aios.
 +
*Tijdens de paralleldag volgt de opleider onderwijs op het instituut. De aios werkt dan op de praktijk.
 +
*Bij een parallel-koppeldag zijn zowel opleider als aios op het instituut. Bij deze dagen staat het plannen van leeractiviteiten voor de aios en de begeleiding van en door de opleider centraal.
  
==== Aios-onderwijs ====
+
=== Verplichtingen en Leeractiviteiten ===
Naar aanleiding van de ervaringen uit de praktijk en de reflecties hierop wordt een keuze gemaakt voor verdiepingsonderwijs. Aios nemen daarin een actieve rol voor hun rekening door samen met de docenten een thema te kiezen en invulling te geven aan het onderwijs. Het is de verantwoordelijkheid van de docenten om de kwaliteit van het 'aios-onderwijs' te borgen; zij doen dit door het actief begeleiden van de aios in de voorbereiding van dit aios- onderwijs en door het geven van feedback op vorm en inhoud van het uitgevoerde aios- onderwijs. Ook doen ze dit door het concretiseren van leerwensen van de aios en het adviseren ten aanzien van de te gebruiken onderwijsprogramma's en didactische werkvormen. Pas als de leerdoelen concreet genoeg zijn is het mogelijk het bijpassende onderwijs te ontwerpen/selecteren. Waar nodig leveren de docenten zelf een bijdrage aan de uitvoering van het onderwijs.
+
Een aantal onderdelen van de opleiding is verplicht in de beoordelingscyclus. Hierbij gaat het om toetsen, beoordelingsmomenten en een aantal leeractiviteiten. Deze verplichtingen zijn nodig om een voortgangsadvies of - beslissing te kunnen geven. <br /><br />
 +
Daarnaast is er een aantal activiteiten dat wij als instituut adviseren. Indien gewenst en passend bij de leerbehoefte van de aios kan een docent een andere invulling geven aan deze leeractiviteiten. Het is de verantwoordelijkheid van de aios om de leeractiviteiten tijdig uit te voeren en het eventuele bewijsstuk op tijd aan te leveren. Leerdoelen en -activiteiten legt de aios vast in het [[IOP - Individueel OntwikkelPlan|Individueel OntwikkelPlan (IOP)]].
 +
<br /><br />
 +
Het overzicht van de verplichtingen in de 2<sup>e</sup> huisartsstage staat hier: [[Toetsprogramma HOVUmc#3. Verplichtingen|Verplichtingen]]. <br />
 +
Het overzicht van de leeractiviteiten in de 2<sup>e</sup> huisartsstage staat hier: [[Toetsprogramma HOVUmc#5. Overzicht belangrijke leeractiviteiten|Overzicht belangrijke leeractiviteiten]]
  
Bij het ontwerpen van het zogenoemde 'aios-onderwijs' kan geput worden uit meerdere databases. Allereerst zijn er materialen te vinden op onze eigen onderwijs-Wiki. De leerlijnen zijn in ontwikkeling en zullen in 2018 steeds meer onderwijsbouwstenen voor praktijk, zelfstudie en terugkomdagonderwijs gaan bevatten. Indien noodzakelijk kunnen in overleg ook derden benaderd worden voor het vervullen van de rol van expert- docent. Op de website van Huisartsopleiding Nederland zijn Toets-stations te vinden om het vaardighedenonderwijs te ondersteunen. Een trainingsacteur kan naar behoefte (van de groep) ingezet worden.
 
 
==== Docent-onderwijs en training ====
 
Naast het aios-onderwijs is er onderwijs door de docenten. Docenten hebben hun eigen expertise-gebieden. GW-docenten geven trainingen in samenwerken en arts-patiëntcommunicatie, leiderschap, praktijkmanagement etc. Het samen bekijken en bespreken van consulten op video vormt een vast onderdeel van het terugkomdagonderwijs.
 
 
==== Expert-onderwijs ====
 
Expert-onderwijs is onderwijs dat wordt gegeven door een expert. Tijdens de 2<sup>e</sup> huisarts-stage is er op ongeveer twee derde van alle terugkomdagen in de middag een aanbod van expert-onderwijs waaruit de aios een keuze maakt. Het expert-onderwijs wordt vorm gegeven als workshops waarin naast kennisoverdracht ruimte is voor het toepassen van de kennis. We streven naar een ruim aanbod van expert-onderwijs, binnen de thema’s die passen bij deze fase van de opleiding, waaruit een werkelijke keuze mogelijk is die past bij de leerwensen van de aios. Het gevolgde expert-onderwijs en hoe dit past in het IOP is een onderwerp bij de voortgangsgesprekken met opleider en docent. 
 
 
Eens in de drie maanden ontvangt de aios een uitnodiging om zich in te schrijven voor het keuze-onderwijs van het kwartaal dat twee maanden later begint. (in juli voor september tot december, in oktober voor december tot maart enz.) Een overzicht van het aanbod vind je in Canvas. 
 
 
==== Individuele begeleiding aios en koppel ====
 
Naast het groepsonderwijs is ook het bieden van individuele begeleiding een belangrijke functie van het terugkomdagonderwijs. Individuele begeleiding vindt tevens plaats via Canvas waarop de docenten reageren op de aios, bijvoorbeeld op diens IOP. Doordat de docent ook de opleider ziet op de paralleldagen, en het koppel spreekt tijdens praktijkbezoeken is begeleiding van de aios, de opleider en het koppel mogelijk. We spreken van samenwerking rond het leren van de aios in de ''driehoek'' van aios-opleider-docent.
 
 
==== Voortgangsgesprekken ====
 
In de voortgangsgesprekken die 4-maandelijks plaatsvinden, zowel tussen aios en opleider als tussen aios en docent, wordt teruggekeken naar het functioneren in de afgelopen periode en vooruitgekeken naar wat er in de komende periode moet gebeuren. De aios heeft hierin een actieve rol en maakt inzichtelijk aan opleider en docent hoe ver hij/zij is in de ontwikkeling avn zijn/haar competenties in het licht van het competentieprofiel huisarts en de thema’s van het Landelijk opleidingsplan. De Kenmerkende beroepsactiviteiten (KBA’s) zijn hierbij behulpzaam: de aios kan aan de hand van betekenisvolle casuïstiek aan zijn/haar opleider laten zien wat hij/zij op welk niveau beheerst, wat dus al geborgd is en waar nog werk aan de winkel is. De aios maakt verslagen van deze gesprekken en legt dit ter aanvulling en goedkeuring voor aan de opleider, resp. docent; ook verwerkt de aios de resultaten in een volgende versie van het eigen IOP. De aios bewaart verslagen en de achtereenvolgende versies van het IOP in het eigen Portfolio.
 
 
Opleider en docent hebben beide een coachende rol bij het concretiseren en faciliteren van de leeractiviteiten van de aios.
 
 
==== Differentiatie-onderwijs ====
 
Naast het bestaande HOVUmc instituutsonderwijs kunnen aios tijdens de tweede  huisarts-stage gebruikmaken van een aanvullend, landelijk, verdiepend onderwijsaanbod: de Differentiaties. Hiermee kan de aios zich extra bekwamen in een onderdeel van de huisartsgeneeskunde dat hem/haar fascineert (‘huisarts plus’).
 
 
Aios die een differentiatie doen volgen ca 1 x per maand in totaal 5 onderwijsdagen op het instituut waar de differentiatie wordt gegeven. Daarnaast kunnen aios maximaal 3 uur praktijktijd aan de differentiatie besteden. Het volgen van een differentiatie vraagt daarnaast om een investering van ‘eigen tijd’.
 
 
Differentiatie-onderwijs volgen betekent minder ‘gewoon instituutsonderwijs’ volgen: aios die een differentiatie volgen werken op de donderdag in de vierde week van de maand  in de praktijk en volgen dan geen terugkomdag onderwijs. (let op: week 1 is hierbij de week met de eerste maandag van de maand erin). De reden voor deze compensatie is dat de aios ander te veel terugkomdagen volgt, respectievelijk te weinig in de praktijk werkt. Zie regelgeving: maximum aantal terugkomdagen. 
 
 
=== Toetsing en beoordeling ===
 
Met ingang van maart 2014 geldt het Toetsprogramma HOVUmc voor alle betrokkenen (aios, opleiders en docenten) voor hoe de beoordeling van de aios Huisartsgeneeskunde bij HOVUmc wordt ingevuld. In dit programma worden de criteria beschreven die beoordelaars gebruiken voor de beoordeling van de prestaties van de aios. De nadere uitwerking van de verschillende toetsmomenten is nader uitgewerkt in een tijdpad, zie daarvoor:
 
* [[Toetsing en beoordeling#Tijdpad 1e Huisartsstage|Tijdpad toetsing en beoordeling]]
 
 
=== E-portfolio ===
 
{{e-portfolio}}
 
 
=== Canvas  ===
 
{{Canvas}}
 
 
=== Wiki: Onderwijsinhoud ===
 
Op deze wiki is, naast alle handleidingen en regelgeving, ook veel inhoudelijke informatie te vinden, gerangschikt onder ca 13 [[leerlijnen]]. Deze inhoud wordt gepresenteerd in de vorm van onderwijsbouwstenen, die te gebruiken zijn bij het maken van onderwijs door aios en docenten. Ook zijn bouwstenen soms geschikt voor het praktijkleren en/of voor leergesprekken of zelfstudie. De bouwstenen zijn waar mogelijk gerangschikt per KBA. Ook zijn de onderwijsbouwstenen te vinden met behulp van de zoekfunctie rechts boven in het scherm. Het maken van nieuwe bouwstenen is in 2018 in volle gang. Er is dus nog geen dekkend aanbod voor het huisartsgeneeskundig domein.
 
 
{{witregel}}
 
<big>'''Overzichten stage handleidingen'''</big>
 
{| class="clickablecell" style="text-align:center; color: white; background-color: #ffffff; width: 100%;"
 
| class="clickablecell" style="text-align:center; height:80px; width: 33%; background-color:#4ea24e;" |'''[[1e Huisartsstage|<span style="color:white">Handleiding<br />1e Huisartsstage</span>]]'''
 
| class="clickablecell" style="text-align:center; height:80px; width: 16%; background-color:#228b22;" |'''[[Klinische stage|<span style="color:white">Klinische<br />stage</span>]]'''
 
| class="clickablecell" style="text-align:center; height:80px; width: 2%; background-color: white;" |
 
| class="clickablecell" style="text-align:center; height:80px; width: 8%; background-color:#4aa6ff;" |'''[[CZ stage|<span style="color:white">CZ<br />stage</span>]]'''
 
| class="clickablecell" style="text-align:center; height:80px; width: 8%; background-color:#1c86ee;" |'''[[GGZ stage|<span style="color:white">GGZ<br />stage</span>]]'''
 
| class="clickablecell" style="text-align:center; height:80px; width: 33%; background-color:#1874cd;" |'''[[2e Huisartsstage|<span style="color:white">Handleiding<br />2e Huisartsstage</span>]]'''
 
|}
 
 
{{witregel}}
 
{{witregel}}
<big>'''Overzichten stage handleidingen'''</big>
+
<big>'''Overzichten stagehandleidingen'''</big>
 
{| class="clickablecell" style="text-align:center; color: white; background-color: #ffffff; width: 100%;"
 
{| class="clickablecell" style="text-align:center; color: white; background-color: #ffffff; width: 100%;"
 
| class="clickablecell" style="text-align:center; height:80px; width: 33%; background-color:#4ea24e;" |'''[[1e Huisartsstage|<span style="color:white">Handleiding<br />1e Huisartsstage</span>]]'''
 
| class="clickablecell" style="text-align:center; height:80px; width: 33%; background-color:#4ea24e;" |'''[[1e Huisartsstage|<span style="color:white">Handleiding<br />1e Huisartsstage</span>]]'''

Huidige versie van 3 apr 2023 om 17:07


2e Huisartsstage

Onderwijscoördinatoren
Marieke van Schelven
Dorien Stilma
Linda Timmer

Teamleider
Hendrien Duijnhouwer

Assistent teamleider
Nanda Stoll

Onderdelen 2e huisartsstage:

Handleiding 2e huisartsstage

Na de 1e huisartsstage en de externe stages volgt de 2e huisartsstage. Deze handleiding geeft een praktische beschrijving van het praktijkleren en het instituutsonderwijs in de 2e huisartsstage. Voor de overkoepelende handleiding verwijzen we naar de pagina Huisartsopleiding VUmc.

Doelen en globale inhoud 2e huisartsstage

In de 2e huisartsstage leert de aios, toenemend zelfstandig, toenemend complexe patiëntenzorg te leveren. Daarbij leert de aios de zorg te organiseren, als leidinggevende aan praktijkondersteuners en praktijkassistenten. De aios leert zich verhouden tot het vraagstuk van de toekomstbestendigheid van de huisartsenzorg. De aios leert toenemend zelfsturend en maakt individuele keuzes voor de indeling van de opleiding. In de 2e huisartsstage is er gericht aandacht voor de volgende thema's uit het Landelijk Opleidingsplan (LOP):

Naast de dagelijkse werkzaamheden op de praktijk doet de aios diensten op de huisartsenpost, voert voor één dag de werkzaamheden uit van de praktijkassistent en voert twee volledige weken zelfstandig het huisartsenvak uit in de zelfstandige periode. Zie hiervoor Verplichtingen en Leeractiviteiten.

Het einde van de 2e huisartsstage valt samen met de afronding van de huisartsopleiding. De aios voldoet dan aan het competentieprofiel van de beginnende huisarts en heeft een reëel beeld van het beheersingsniveau van de tien thema's van het LOP. Dat geeft richting aan het zelfsturend leren na de opleiding in het kader van permanente professionele ontwikkeling.

Praktijkleren

De aios leert het vak in de huisartspraktijk. Patiëntenzorg en de vragen die daaruit ontstaan sturen voor een groot deel het leren. Daarbij zijn van belang:

  • Een voldoende en divers patiëntenaanbod. Huisartsgeneeskunde is een breed vak. Het is van belang dat aios die breedte ook in hun eigen spreekuur ervaren. Vooral in de tweede huisartsstage is het van belang met de opleider en praktijkassistent(e) samen te zorgen voor een zo gevarieerd mogelijk spreekuur, met onder andere voldoende patiënten met complexe problematiek. Uit onderzoek binnen de huisartsopleiding is gebleken dat met name de meer complexe problematiek niet altijd vanzelf bij de aios terechtkomt.
  • Een goede balans tussen zelfstandig werken en begeleiding. De aios leert vooral door zelfstandig patiëntenzorg te bieden onder direct beschikbare supervisie. Daarbij is regelmatig overleg met, en observatie door, de opleider cruciaal. Dit garandeert de patiëntveiligheid en maakt het opsporen van blinde vlekken bij de aios mogelijk. Deze balans wordt onder andere mogelijk gemaakt door:
    • Dagelijkse leergesprekken van een uur, naast ad-hoc-overleg over individuele patiënten.
    • Wekelijkse om-en-om spreekuren, naast ad-hoc-observaties.
    • Zelfstandige periodes waarin de aios zonder directe beschikbaarheid van de opleider werkt.
    • Voortgangsgesprekken.

Cursorisch onderwijs

De aios komen elke week naar het instituut voor cursorisch onderwijs op de terugkomdag.

Themaonderwijs

Tijdens de 2e huisartsstage is er regelmatig een middag themaonderwijs (zie Themaonderwijs in de opleiding).
Op deze middagen komt er één onderwerp aan bod. Tijdens deze stage hebben aios een keuze in onderwerp. Het actuele aanbod van themaonderwijs staat op Canvas: Canvaspagina Themaonderwijs.

Onderwijs buiten het instituut

Tijdens de 2e huisartsstage krijgen de aios ook onderwijs buiten het instituut:

  • Landelijke tweedaagse (Landelijke tweedaagse - Huisartsopleiding Nederland). Deze tweedaagse wordt 4x per jaar georganiseerd door Schola Medica; aios volgen deze in het eerste kwartaal van de 2e huisartsstage. In de week van de tweedaagse is er geen terugkomdag. Een paar weken van tevoren staat er een voorbereidingsopdracht klaar in de digitale leeromgeving van Schola Medica. Als je een dag mist, maak je een plan hoe je het gat in kennis kan dichten. Als je twee dagen mist, sluit je de volgende tweedaagse aan.
  • STARtclass huisartsgeneeskunde III (STARtclass jaar 3 - informatie en voorbereiding - Wiki HOVUmc). Deze STARtclass wordt 4 x per jaar georganiseerd door Schola Medica op een maandag of een vrijdag. Aios volgen deze in het tweede kwartaal van de 2e huisartsstage. De STARtclass duurt één dag. In de week van de STARtclass is er ook een terugkomdag. Als je de STARtclass mist, sluit je de volgende keer aan. De ABCDE-training maakt onderdeel uit van deze STARtclass, de AED/BLS training niet.
  • AED/BLS-training (Aanbod onderwijs leerlijn spoedeisende zorg - Wiki HOVUmc). In jaar 1 en 2 maakt deze training onderdeel uit van de STARtclass, maar in jaar 3 niet. Aios hebben een geldig certificaat nodig om diensten te kunnen doen op de post. Ook vinden we het belangrijk dat aios de opleiding verlaten met een geldig AED/BLS certificaat. Daarom organiseren we deze training elk kwartaal i.s.m. Dokh, aios krijgen van Dokh een uitnodiging om deel te nemen aan deze training.

Intervisie

Door reflectie en actief leren werk je systematisch en doelbewust aan verbetering van je beroepsmatig functioneren. Om groei te geven in zelfsturend leren en eigen regie (leerlijn professionaliteit) en duidelijke handvatten te bieden voor de beroepspraktijk na de opleiding, maak je in de tweede helft van de 2e huisartsstage tijdens de terugkomdag kennis met intervisie. Voor meer informatie: Intervisie Wiki HOVUmc.

Parallel- en parallel-koppeldagen

Tijdens de 1e en 2e huisartsstage zijn er 6 x per jaar paralleldagen/parallel-koppeldagen. Deze dagen lopen 'parallel' met de terugkomdag van de aios.

  • Tijdens de paralleldag volgt de opleider onderwijs op het instituut. De aios werkt dan op de praktijk.
  • Bij een parallel-koppeldag zijn zowel opleider als aios op het instituut. Bij deze dagen staat het plannen van leeractiviteiten voor de aios en de begeleiding van en door de opleider centraal.

Verplichtingen en Leeractiviteiten

Een aantal onderdelen van de opleiding is verplicht in de beoordelingscyclus. Hierbij gaat het om toetsen, beoordelingsmomenten en een aantal leeractiviteiten. Deze verplichtingen zijn nodig om een voortgangsadvies of - beslissing te kunnen geven.

Daarnaast is er een aantal activiteiten dat wij als instituut adviseren. Indien gewenst en passend bij de leerbehoefte van de aios kan een docent een andere invulling geven aan deze leeractiviteiten. Het is de verantwoordelijkheid van de aios om de leeractiviteiten tijdig uit te voeren en het eventuele bewijsstuk op tijd aan te leveren. Leerdoelen en -activiteiten legt de aios vast in het Individueel OntwikkelPlan (IOP).

Het overzicht van de verplichtingen in de 2e huisartsstage staat hier: Verplichtingen.
Het overzicht van de leeractiviteiten in de 2e huisartsstage staat hier: Overzicht belangrijke leeractiviteiten

  Overzichten stagehandleidingen

Handleiding
1e Huisartsstage
Klinische
stage
CZ
stage
GGZ
stage
Handleiding
2e Huisartsstage