AMA-module: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
(naam opleiding gewijzigd)
(accordions weggehaald - pagina is werk in uitvoering (updates: inhoudelijk en makkelijker lees-/vindbaar))
Regel 20: Regel 20:
 
{{Functie - ATL Fase 1}}
 
{{Functie - ATL Fase 1}}
 
|}
 
|}
=== AMA startpagina ===
+
=== AMA-module Huisartsgeneeskunde ===
 
De Module Huisartsgeneeskunde AMA (Algemeen Militair Arts) beschrijft de  module die de AMA’s gedurende zes maanden volgen tijdens de opleiding tot Algemeen Militair Arts. De totale opleiding duurt twee jaar en wordt uitgevoerd onder verantwoordelijkheid van het Defensie Gezondheidszorg Opleidings- en Trainingscentrum ([https://www.defensie.nl/onderwerpen/gezondheidszorg/inhoud/medische-opleidingen DGOTC]).   
 
De Module Huisartsgeneeskunde AMA (Algemeen Militair Arts) beschrijft de  module die de AMA’s gedurende zes maanden volgen tijdens de opleiding tot Algemeen Militair Arts. De totale opleiding duurt twee jaar en wordt uitgevoerd onder verantwoordelijkheid van het Defensie Gezondheidszorg Opleidings- en Trainingscentrum ([https://www.defensie.nl/onderwerpen/gezondheidszorg/inhoud/medische-opleidingen DGOTC]).   
  
Regel 29: Regel 29:
 
<youtube>https://www.youtube.com/watch?v=qOk51-S4vlk</youtube>
 
<youtube>https://www.youtube.com/watch?v=qOk51-S4vlk</youtube>
  
=== AMA module Huisartsgeneeskunde ===
+
==== Opleidingsplan AMA ====
<div class="panel-group" id="accordion">
+
Het opleidingsplan AMA beschrijft de module Huisartsgeneeskunde die de artsen volgen tijdens hun tweejarige opleiding tot AMA.
<accordion parent="accordion" heading="Opleidingsplan AMA">
 
In het opleidingsplan zit het instituutsreglement als bijlage.
 
 
*[[Opleidingsplan AMA]]
 
*[[Opleidingsplan AMA]]
</accordion>
+
 
<accordion parent="accordion" heading="Keuzeopdrachten">
+
==== Instituutsreglement AMA ====
 +
In het instituutsreglement staat beschreven wat de rechten en plichten van alle betrokkenen bij de module Huisartsgeneeskunde zijn.<br />
 +
 
 +
''Het instituutsreglement is nog te vinden op de pagina [[Opleidingsplan AMA]]. Er wordt gewerkt aan een nieuwe versie, zodra deze gereed is wordt een downloadbaar bestand op deze plek gezet.''
 +
 
 +
==== Keuzeopdrachten ====
 
Opdrachten vormen de 'brug' tussen het instituutsonderwijs en het werken/leren in de praktijk.
 
Opdrachten vormen de 'brug' tussen het instituutsonderwijs en het werken/leren in de praktijk.
 
 
Middels de opdrachten besteedt de AMA gericht aandacht aan concrete leerdoelen.  
 
Middels de opdrachten besteedt de AMA gericht aandacht aan concrete leerdoelen.  
  
 
Zie [[AMA Keuzeopdrachten]].
 
Zie [[AMA Keuzeopdrachten]].
</accordion>
+
 
<accordion parent="accordion" heading="Cursorisch onderwijs">
+
==== Cursorisch onderwijs ====
 
Het cursorisch onderwijs aangeboden aan de AMA, is ontwikkeld en geschreven voor de aios (arts in opleiding tot specialist) Huisartsgeneeskunde, lees AMA waar in deze documenten aios staat.
 
Het cursorisch onderwijs aangeboden aan de AMA, is ontwikkeld en geschreven voor de aios (arts in opleiding tot specialist) Huisartsgeneeskunde, lees AMA waar in deze documenten aios staat.
  
Regel 76: Regel 78:
 
* APC - SOLK
 
* APC - SOLK
 
|}
 
|}
</accordion>
+
==== Vaardigheden ====
<accordion parent="accordion" heading="Vaardigheden">
 
 
{| class="infobox huisarts1 box cel klein"
 
{| class="infobox huisarts1 box cel klein"
 
!Trimester 1 en 2
 
!Trimester 1 en 2
Regel 85: Regel 86:
 
Dient te worden geactualiseerd, oude bestanden beschikbaar op [https://www.hovumc.nl/canvas AMA Canvas groep].
 
Dient te worden geactualiseerd, oude bestanden beschikbaar op [https://www.hovumc.nl/canvas AMA Canvas groep].
 
|}
 
|}
 
+
==== Toetsing en beoordeling ====
</accordion>
 
<accordion parent="accordion" heading="Toetsing en beoordeling">
 
 
De ComBeL ('''Com'''petentie '''Be'''oordelings '''L'''ijst) is ontwikkeld voor de beoordeling van de arts in opleiding tot huisarts. Dit beoordelingsinstrument wordt ook gebruikt tijdens de Module Huisartsgeneeskunde AMA; lees daarom AMA waar aios in de ComBeL staat.
 
De ComBeL ('''Com'''petentie '''Be'''oordelings '''L'''ijst) is ontwikkeld voor de beoordeling van de arts in opleiding tot huisarts. Dit beoordelingsinstrument wordt ook gebruikt tijdens de Module Huisartsgeneeskunde AMA; lees daarom AMA waar aios in de ComBeL staat.
 
{| class="infobox huisarts1 box cel klein"
 
{| class="infobox huisarts1 box cel klein"
Regel 115: Regel 114:
 
* [https://www.hovumc.nl/docs/ama/AMA_-_Evaluatie_docent_door_hao.docx AMA - Evaluatie docent door hao]
 
* [https://www.hovumc.nl/docs/ama/AMA_-_Evaluatie_docent_door_hao.docx AMA - Evaluatie docent door hao]
 
* [https://www.hovumc.nl/docs/ama/AMA_-_Evaluatie_hao_door_docent.docx AMA - Evaluatie hao door docent]
 
* [https://www.hovumc.nl/docs/ama/AMA_-_Evaluatie_hao_door_docent.docx AMA - Evaluatie hao door docent]
</accordion>
 
</div>
 
<br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br /><br />
 

Versie van 13 okt 2021 om 14:59



AMA

Teamleider AMA-module
Sanne Kateman

Coördinator AMA-module
Mark Holthuis

Assistent teamleider
Carolien van der Storm

AMA-module Huisartsgeneeskunde

De Module Huisartsgeneeskunde AMA (Algemeen Militair Arts) beschrijft de module die de AMA’s gedurende zes maanden volgen tijdens de opleiding tot Algemeen Militair Arts. De totale opleiding duurt twee jaar en wordt uitgevoerd onder verantwoordelijkheid van het Defensie Gezondheidszorg Opleidings- en Trainingscentrum (DGOTC).

De module Huisartsgeneeskunde wordt verzorgd door de locatie VUmc van de Huisartsopleiding Amsterdam UMC. De AMA doet net als aios praktijkervaring op bij een erkende opleidingspraktijk. Een keer per week is er een terugkomdag met cursorisch onderwijs op instituut.

In onderstaand filmpje vertelt een Algemeen Militair Arts over opleiding, werkzaamheden en uitzending:

Opleidingsplan AMA

Het opleidingsplan AMA beschrijft de module Huisartsgeneeskunde die de artsen volgen tijdens hun tweejarige opleiding tot AMA.

Instituutsreglement AMA

In het instituutsreglement staat beschreven wat de rechten en plichten van alle betrokkenen bij de module Huisartsgeneeskunde zijn.

Het instituutsreglement is nog te vinden op de pagina Opleidingsplan AMA. Er wordt gewerkt aan een nieuwe versie, zodra deze gereed is wordt een downloadbaar bestand op deze plek gezet.

Keuzeopdrachten

Opdrachten vormen de 'brug' tussen het instituutsonderwijs en het werken/leren in de praktijk. Middels de opdrachten besteedt de AMA gericht aandacht aan concrete leerdoelen.

Zie AMA Keuzeopdrachten.

Cursorisch onderwijs

Het cursorisch onderwijs aangeboden aan de AMA, is ontwikkeld en geschreven voor de aios (arts in opleiding tot specialist) Huisartsgeneeskunde, lees AMA waar in deze documenten aios staat.

Vóór aanvang module Aanvangstoets
Trimester 1 en 2 Arts Patient communicatie

Zie Leerlijn communicatie

  • APC - Beginfase van het consult
  • APC - Uitleg en advies
  • APC - Feedback
  • APC - Beoordelen van consulten
  • APC - Scoren van consulten
  • APC - SOLK

Wetenschappelijke vorming Zie Leerlijn kennis en wetenschap

Trimester 1 Thema 1: Acute klachten

Thema 2: Veel voorkomende klachten

Trimester 2 Gezondheidsrecht

Thema 3: Veel voorkomende chronische klachten Zie Leerlijn chronische zorg Thema 4: Somatisch onvoldoende verklaarde lichamelijke klachten

  • APC - SOLK

Vaardigheden

Trimester 1 en 2 Vaardigheden
  • Toetsstations
  • Scoringslijsten

Dient te worden geactualiseerd, oude bestanden beschikbaar op AMA Canvas groep.

Toetsing en beoordeling

De ComBeL (Competentie Beoordelings Lijst) is ontwikkeld voor de beoordeling van de arts in opleiding tot huisarts. Dit beoordelingsinstrument wordt ook gebruikt tijdens de Module Huisartsgeneeskunde AMA; lees daarom AMA waar aios in de ComBeL staat.

Na 1e Trimester Hao

ComBeL - Hao
Tussenbeoordeling AMA door hao

Docent

ComBeL - Docent
Tussenbeoordeling AMA door docent

Na 2e Trimester Hao ComBeL - Hao

Eindbeoordeling AMA door hao

Docent ComBeL - Docent

Eindbeoordeling AMA door docent

Evaluatieformulieren