Leerlijn communicatie: verschil tussen versies
(AanpaAanpassing introductietekst hoofdpagina APC) |
(Links toegevoegd, alleen de link naar pagina contextspecifiek en doelgericht lukt nog niet) |
||
Regel 25: | Regel 25: | ||
Het onderwijs over arts-patiëntcommunicatie wordt in de opleiding in twee stappen opgebouwd. Eerst leer je de basisgespreksvaardigheden. Zodra je die beheerst, is er ruimte voor de tweede stap: context-specifiek en doelgericht communiceren. | Het onderwijs over arts-patiëntcommunicatie wordt in de opleiding in twee stappen opgebouwd. Eerst leer je de basisgespreksvaardigheden. Zodra je die beheerst, is er ruimte voor de tweede stap: context-specifiek en doelgericht communiceren. | ||
− | '''1. Basisgespreksvaardigheden''' | + | '''1. [[Basisvaardigheden|Basisgespreksvaardigheden]]''' |
− | In de eerste zes maanden van de opleiding werk je aan de basisgespreksvaardigheden van arts'''-'''patiëntcommunicatie - zoals het verhelderen van de hulpvraag, het bieden van structuur en het goed uitleggen van je behandelvoorstel. Deze eerste opleidingsfase wordt afgesloten met de Basis Consulttoets. Daarin worden de basisgespreksvaardigheden getoetst. | + | In de [[1e Fase|eerste zes maanden van de opleiding]] werk je aan de basisgespreksvaardigheden van arts'''-'''patiëntcommunicatie - zoals het verhelderen van de hulpvraag, het bieden van structuur en het goed uitleggen van je behandelvoorstel. Deze eerste opleidingsfase wordt afgesloten met de Basis Consulttoets. Daarin worden de basisgespreksvaardigheden getoetst. |
− | '''2. Context-specifieke en doelgerichte communicatie''' | + | '''[[Contextspecifieke en doelgerichte communicatie|2. Context-specifieke en doelgerichte communicatie]]''' |
− | In het vervolg van de opleiding ga je de basisvaardigheden toepassen binnen de verschillende contacten met patiënten. Je leert je communicatie af te stemmen op de context van elk specifiek consult, maar ook om het in te zetten voor het doel dat je zelf binnen dat consult wil bereiken. Dit wordt | + | In het vervolg van de opleiding ga je de basisvaardigheden toepassen binnen de verschillende contacten met patiënten. Je leert je communicatie af te stemmen op de context van elk specifiek consult, maar ook om het in te zetten voor het doel dat je zelf binnen dat consult wil bereiken. Dit wordt ‘context-specifiek en doelgericht communiceren’ genoemd. Het huisartsenvak kenmerkt zich door een enorme variatie in contextfactoren, het doel van de dokter kan binnen het verloop van een consult variëren. In [[2e Fase|fase 2 van de opleiding]] worden deze vaardigheden getoetst. |
'''APC-bouwstenen''' | '''APC-bouwstenen''' | ||
Regel 37: | Regel 37: | ||
Op deze Wiki zijn de APC-bouwstenen volgens bovenstaande indeling geordend. Deze bouwstenen helpen je om je te ontwikkelen op het gebied van gespreksvaardigheden. Bouwstenen hebben uiteenlopende vormen: op deze Wiki vind je ter ondersteuning van het onderwijs onder meer videomateriaal, communicatietools voor in de spreekkamer, powerpointpresentaties en suggesties voor ondersteunende literatuur. | Op deze Wiki zijn de APC-bouwstenen volgens bovenstaande indeling geordend. Deze bouwstenen helpen je om je te ontwikkelen op het gebied van gespreksvaardigheden. Bouwstenen hebben uiteenlopende vormen: op deze Wiki vind je ter ondersteuning van het onderwijs onder meer videomateriaal, communicatietools voor in de spreekkamer, powerpointpresentaties en suggesties voor ondersteunende literatuur. | ||
− | De bouwstenen bij ‘APC - Basisgespreksvaardigheden’ zijn gerangschikt naar de verschillende fases van het consult, volgens het model van Silverman. Je kunt deze bouwstenen ook vinden via de zoekfunctie op de Wiki. | + | [[Basisvaardigheden|De bouwstenen bij ‘APC - Basisgespreksvaardigheden’]] zijn gerangschikt naar de verschillende fases van het consult, volgens het model van Silverman. Je kunt deze bouwstenen ook vinden via de zoekfunctie op de Wiki. |
− | De bouwstenen bij ‘APC - Context-specifieke en doelgerichte communicatie’ zijn gerangschikt naar de leerlijnen van de opleiding. Binnen elke leerlijn komen specifieke gespreksvaardigheden ter sprake. Zo wordt er binnen leerlijn SOLK aandacht besteed aan uitgebreide klachtenexploratie volgens het SCEGS-model, en leer je motiverende gespreksvoering in te zetten bij leerlijn Chronische Zorg. De bouwstenen over context-specifieke en doelgerichte communicatie kun je vinden onder de gerelateerde leerlijn, maar ook via de zoekfunctie op de Wiki.{{Leerlijnen horizontaal}} | + | [[Contextspecifieke en doelgerichte communicatie|De bouwstenen bij ‘APC - Context-specifieke en doelgerichte communicatie’]] zijn gerangschikt naar de leerlijnen van de opleiding. Binnen elke leerlijn komen specifieke gespreksvaardigheden ter sprake. Zo wordt er binnen leerlijn SOLK aandacht besteed aan uitgebreide klachtenexploratie volgens het SCEGS-model, en leer je motiverende gespreksvoering in te zetten bij leerlijn Chronische Zorg. De bouwstenen over context-specifieke en doelgerichte communicatie kun je vinden onder de gerelateerde leerlijn, maar ook via de zoekfunctie op de Wiki.{{Leerlijnen horizontaal}} |
Versie van 8 jan 2019 om 12:37
Leerlijn communicatie |
---|
Leerlijnhouder |
Leerlijnmedewerkers |
Communicatie |
Artsen voeren tijdens hun werkzame leven zo’n 200.000 gesprekken met patiënten. Professionele gespreksvaardigheden zijn dus van groot belang. Arts-patiëntcommunicatie is van invloed op de tevredenheid van de patiënt en de arts, en op de effectiviteit van de behandeling.
Arts-patiëntcommunicatie (APC) binnen de opleiding
Om je gespreksvaardigheden te verbeteren, heb je allereerst kennis en begrip nodig: wat gebeurt er in een consult op gebied van communicatie; welke keuzes maak je in een gesprek? Vervolgens is oefening onder supervisie van inspirerende rolmodellen van belang.
Het onderdeel APC op deze Wiki biedt je praktisch materiaal waarmee je je kennis op dit gebied kunt vergroten. Zowel theoretische achtergronden en communicatiemodellen als hulpmiddelen in gespreksvoering komen aan bod. De terugkomdag en opleidingspraktijk bieden vervolgens ruimte voor het oefenen - onder andere door middel van duo-spreekuren, video-observaties en rollenspelen.
APC-gespreksvaardigheden in de opleiding
Het onderwijs over arts-patiëntcommunicatie wordt in de opleiding in twee stappen opgebouwd. Eerst leer je de basisgespreksvaardigheden. Zodra je die beheerst, is er ruimte voor de tweede stap: context-specifiek en doelgericht communiceren.
In de eerste zes maanden van de opleiding werk je aan de basisgespreksvaardigheden van arts-patiëntcommunicatie - zoals het verhelderen van de hulpvraag, het bieden van structuur en het goed uitleggen van je behandelvoorstel. Deze eerste opleidingsfase wordt afgesloten met de Basis Consulttoets. Daarin worden de basisgespreksvaardigheden getoetst.
2. Context-specifieke en doelgerichte communicatie
In het vervolg van de opleiding ga je de basisvaardigheden toepassen binnen de verschillende contacten met patiënten. Je leert je communicatie af te stemmen op de context van elk specifiek consult, maar ook om het in te zetten voor het doel dat je zelf binnen dat consult wil bereiken. Dit wordt ‘context-specifiek en doelgericht communiceren’ genoemd. Het huisartsenvak kenmerkt zich door een enorme variatie in contextfactoren, het doel van de dokter kan binnen het verloop van een consult variëren. In fase 2 van de opleiding worden deze vaardigheden getoetst.
APC-bouwstenen
Op deze Wiki zijn de APC-bouwstenen volgens bovenstaande indeling geordend. Deze bouwstenen helpen je om je te ontwikkelen op het gebied van gespreksvaardigheden. Bouwstenen hebben uiteenlopende vormen: op deze Wiki vind je ter ondersteuning van het onderwijs onder meer videomateriaal, communicatietools voor in de spreekkamer, powerpointpresentaties en suggesties voor ondersteunende literatuur.
De bouwstenen bij ‘APC - Basisgespreksvaardigheden’ zijn gerangschikt naar de verschillende fases van het consult, volgens het model van Silverman. Je kunt deze bouwstenen ook vinden via de zoekfunctie op de Wiki.
De bouwstenen bij ‘APC - Context-specifieke en doelgerichte communicatie’ zijn gerangschikt naar de leerlijnen van de opleiding. Binnen elke leerlijn komen specifieke gespreksvaardigheden ter sprake. Zo wordt er binnen leerlijn SOLK aandacht besteed aan uitgebreide klachtenexploratie volgens het SCEGS-model, en leer je motiverende gespreksvoering in te zetten bij leerlijn Chronische Zorg. De bouwstenen over context-specifieke en doelgerichte communicatie kun je vinden onder de gerelateerde leerlijn, maar ook via de zoekfunctie op de Wiki.
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |