Leerlijn praktijkmanagement: verschil tussen versies
k |
k |
||
Regel 14: | Regel 14: | ||
=== Bouwstenen === | === Bouwstenen === | ||
− | {{KBA | + | {{KBA 10.1}} |
− | {{KBA | + | {{KBA 10.2}} |
− | {{KBA | + | {{KBA 10.3}} |
− | {{KBA | + | {{KBA 10.4}} |
− | {{KBA | + | {{KBA 10.5}} |
− | {{KBA | + | {{KBA 10.6}} |
− | {{KBA | + | {{KBA 10.7}} |
==== Bronnen ==== | ==== Bronnen ==== |
Versie van 18 jul 2018 om 16:07
Leerlijn praktijkmanagement | |
---|---|
Leerlijnhouder Vacant | |
Leerlijnmedewerkers Vacant |
Inhoud
Onder constructie
De eerste prioriteit van de huisarts is de zorg voor zijn patiënten. Deze zorg kan echter alleen goed verleend worden als deze in de huisartsenpraktijk goed is georganiseerd. Het thema praktijkmanagement gaat over de huisartsenpraktijk als bedrijf. De hieronder beschreven activiteiten dient de huisarts in ieder geval te beheersen om een bijdrage te leveren aan een goed functionerend bedrijf. Dit geldt zowel voor de praktijkhouder, de hidha als de waarnemer.
Bij het formuleren van onderstaande beroepsactiviteiten is als uitgangspunt het Medical Leadership Competence Framework genomen (MLCF). Dit model is ontwikkeld in de Engelse gezondheidszorg voor het ontwerpen van trainingsprogramma’s en curricula op het gebied van management en leiderschap. Het MLCF beschrijft de competenties op het gebied van leiderschap en management die artsen nodig hebben om actief betrokken te zijn bij het plannen, leveren en verbeteren van de dienstverlening in de gezondheidszorg. De expertgroep Praktijkmanagement heeft voor dit model gekozen omdat het gebaseerd is op het concept van shared leadership. Verantwoordelijkheid voor management en leiderschap is niet alleen voorbehouden aan mensen met een formele leiderschapsrol (bijvoorbeeld de praktijkhouder of de praktijkmanager): iedere praktijkmedewerker kan met leiderschapsactiviteiten een bijdrage leveren aan het succes van de organisatie.
Bouwstenen
1. Ontwikkelt een persoonlijke en een praktijkvisie op de huisartsenzorg. | Competenties |
---|---|
|
|
2. Stelt een verbeterplan op en voert dit uit. | Competenties |
---|---|
|
|
3. Superviseert individuele praktijkmedewerkers bij het uitvoeren van voorbehouden handelingen. | Competenties |
---|---|
|
|
4. Levert een bijdrage aan de patiëntveiligheid door het melden, analyseren en afhandelen van patiëntveiligheidsproblemen. | Competenties |
---|---|
|
|
5. Heeft inzicht in de financiering en bedrijfsvoering van de huisartsenpraktijk, declareert eigen verrichtingen en adviseert patiënten over de financiële consequenties van een medische behandeling/diagnostiek. | Competenties |
---|---|
|
|
6. Vertegenwoordigt de opleidingspraktijk voor een specifiek thema in een multidisciplinair overleg. | Competenties |
---|---|
|
|
7. Stemt de praktijkvoering en informatievoorziening af op de behoeften van de patiëntenpopulatie. | Competenties |
---|---|
|
|
Bronnen
- Toekomstvisie Huisartsenzorg 2022 (NHG, LHV).
- Medical Leadership Competence Framework, NHS Institute for Innovation and Improvement and Academy of Medical Royal Colleges (2010).
- Patiëntveiligheid in de huisartsenzorg. Handreiking, continue verbetering van veiligheid en kwaliteit, Landelijke Huisartsen Vereniging (2010)
- Samenwerken in de eerste lijn, Een handreiking voor zorgverleners, LOVE.
Overige leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |