Opleidingsplan huisartsopleiders: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
Regel 23: Regel 23:
 
**[[Opleidingsplan huisartsopleiders]]
 
**[[Opleidingsplan huisartsopleiders]]
 
**[[Leergangen]]
 
**[[Leergangen]]
**[[Paralleldagen]]
 
 
**[[Op de tandem|Samen opleiden]]
 
**[[Op de tandem|Samen opleiden]]
 
**[[Opleidershandleiding Huisartsstage]]
 
**[[Opleidershandleiding Huisartsstage]]
Regel 35: Regel 34:
 
Wij zien het als een van onze kerntaken om huisartsopleiders (hao's) te scholen voor en te ondersteunen bij het opleiden van aios. Daarbij gaan wij uit van [https://www.huisartsopleiding.nl/wp-content/uploads/Competentieprofiel-opleiders.pdf|het landelijke competentieprofiel voor opleiders] <br /><br />
 
Wij zien het als een van onze kerntaken om huisartsopleiders (hao's) te scholen voor en te ondersteunen bij het opleiden van aios. Daarbij gaan wij uit van [https://www.huisartsopleiding.nl/wp-content/uploads/Competentieprofiel-opleiders.pdf|het landelijke competentieprofiel voor opleiders] <br /><br />
 
In het opleidingsplan staat onder meer informatie over:
 
In het opleidingsplan staat onder meer informatie over:
*het curriculum voor opleiders, dat bestaat uit [[leergangen]] en paralleldagen;
+
*het curriculum voor opleiders, dat bestaat uit leergangen en paralleldagen;
 
*persoonlijke begeleiding;
 
*persoonlijke begeleiding;
 
*toetsing en kwaliteitsbewaking;
 
*toetsing en kwaliteitsbewaking;
 
*ondersteuning van de opleidingspraktijk.
 
*ondersteuning van de opleidingspraktijk.
  
 +
==== Taakgebieden ====
 
Wij richten ons op alle zes taakgebieden te weten:
 
Wij richten ons op alle zes taakgebieden te weten:
 
 
<ol start="0">
 
<ol start="0">
 
<li>Handelen als expert</li>
 
<li>Handelen als expert</li>
Regel 51: Regel 50:
 
</ol>
 
</ol>
 
<br />
 
<br />
Het zwaartepunt ligt op de taakgebieden 1 t/m 5 omdat huisartsen hier doorgaans de grootste stappen kunnen maken. Onze missie is dat huisartsopleiders er bij ons een vak bij leren - dat van docent en leerbegeleider.
+
Het zwaartepunt ligt op de taakgebieden 1 t/m 5 omdat huisartsen hier doorgaans de grootste stappen kunnen maken. Onze missie is dat huisartsopleiders er bij ons een vak bij leren dat van docent en leerbegeleider.
 
+
<br />
 
Gedurende het hele curriculum ligt het accent op de taakgebieden 1 t/m 5. Waar mogelijk worden didactische competenties verbonden aan medische thema’s.
 
Gedurende het hele curriculum ligt het accent op de taakgebieden 1 t/m 5. Waar mogelijk worden didactische competenties verbonden aan medische thema’s.
  
==== Het curriculum voor de huisartsopleider aan de HOVUmc ====
+
=== Het curriculum voor de huisartsopleider ===
 
Conform het landelijke scholingsplan voor opleiders onderscheiden wij vier niveaugroepen:  
 
Conform het landelijke scholingsplan voor opleiders onderscheiden wij vier niveaugroepen:  
* de aspirant-huisartsopleider
+
*Aspirant-huisartsopleider
* de beginnende huisartsopleider
+
*Beginnende huisartsopleider
* de gevorderde huisartsopleider
+
*Gevorderde huisartsopleider
* de ervaren huisartsopleider.
+
*Ervaren huisartsopleider
Het curriculum bestaat uit '''[[Leergangen]]''' en paralleldagen.
 
 
 
==== Paralleldagen ====
 
Opleiders volgen naast de leergangen per jaar 6 paralleldagen. Alle opleiders van wiens aios deel uitmaken van de dezelfde opleidingsgroep komen bij elkaar onder leiding van de twee groepsdocenten van de aios. (Bij een duo is in ieder geval de hoofdopleider aanwezig.)
 
 
 
De dagen vinden plaats op het instituut op de terugkomdag van de aios en duren van 9.30 – 16 uur. Van 16-16.30 is gelegenheid om individuele gesprekken met de groepsdocenten te voeren.
 
 
 
Op de paralleldagen zitten beginnende, gevorderde en ervaren opleiders samen in een groep. Er wordt dus niveau-heterogeen gewerkt. De aios werkt gedurende de paralleldag in de praktijk.
 
 
 
Eenmaal per jaar worden gedurende een of twee dagdelen ook de aios uitgenodigd. Tijdens deze koppel/(mid)dagen kan het opleider-aios-koppel met elkaar en andere koppels werken. In deze bijeenkomsten staat het plannen van leeractiviteiten en de begeleiding van en door de opleider centraal.
 
  
===== '''Wat gebeurt er tijdens de paralleldagen?''' =====
+
Het curriculum voor de huisartsopleider bestaat uit:
* collegiale consultatie over begeleidingsvragen
+
*[[Leergangen]]
* afstemming van instituuts- en praktijkonderwijs
+
*[[Paralleldagen]]
* de medische thema’s per opleidingsfase
 
* bespreken voortgang praktijkopdrachten
 
* aandacht voor het IOP van de opleider
 
* training didactische competenties, zoals het bespreken van video’s van leergesprekken
 
* scholing op het gebied van nieuwe inzichten, ontwikkelingen en speerpunten, zoals op het gebied van wetenschappelijk onderzoek, arts-patiënt-communicatie en praktijkmanagement
 
* onderwijs van opleiders aan opleiders afhankelijk van de in de groep aanwezige expertise en leerwensen
 
* thema’s die aansluiten bij de leerbehoefte van de desbetreffende groep
 
* één middag per jaar: keuzeworkshops met accent op de transfer van het geleerde naar de opleidingspraktijk
 
  
 
=== Persoonlijke begeleiding ===
 
=== Persoonlijke begeleiding ===
 
==== Praktijkbezoek ====
 
==== Praktijkbezoek ====
Gedurende een opleidingsperiode wordt minimaal één praktijkbezoek door één of beide docenten afgelegd om ter plekke koppelgericht te begeleiden.
+
Gedurende een opleidingsperiode wordt minimaal een praktijkbezoek door een of beide docenten afgelegd om ter plekke koppelgericht te begeleiden.
  
 
==== Voortgangsgesprekken ====
 
==== Voortgangsgesprekken ====
Door stafleden of hao-mentoren worden structureel individuele '''voortgangsgesprekken''' met de opleiders gevoerd. Met beginnende opleiders wordt minimaal een keer per jaar een voortgangsgesprek gevoerd. Minimaal een keer per drie jaar vindt er met elke opleider een voortgangsgesprek plaats.  
+
Door stafleden of hao-mentoren worden structureel individuele voortgangsgesprekken met de opleiders gevoerd. Met beginnende opleiders wordt minimaal een keer per jaar een voortgangsgesprek gevoerd. Minimaal een keer per drie jaar vindt er met elke opleider een voortgangsgesprek plaats.  
  
 
==== Hao-mentoren ====
 
==== Hao-mentoren ====
Ter ondersteuning van alle huisartsopleiders faciliteert de HOVUmc een pool van hao-mentoren. Deze functie wordt vervuld door ervaren en didactisch bekwame hao’s, die gedurende meerdere jaren door aios positief zijn beoordeeld en door het instituut zijn benaderd of zich hebben aangemeld. Zij ontvangen hiervoor speciale scholing.
+
Ter ondersteuning van alle huisartsopleiders faciliteren wij een pool van hao-mentoren. De functie van hao-mentor wordt vervuld door ervaren en didactisch bekwame huisartsopleiders, die gedurende meerdere jaren door aios positief zijn beoordeeld en door het instituut zijn benaderd of zich hebben aangemeld. Zij ontvangen hiervoor speciale scholing.
  
Een hao-mentor is continu beschikbaar als raadsman/-vrouw voor alle vragen die zich voor kunnen doen bij het opleiden en waarvoor men anderen dan de groeps- of leergangdocenten wil benaderen. Hij of zij is te consulteren zonder tussenkomst van de huisartsopleiding en waarborgt in dat geval privacy.  
+
Een hao-mentor is continu beschikbaar voor alle vragen die zich voor kunnen doen bij het opleiden en waarvoor men anderen dan de groeps- of leergangdocenten wil benaderen. De hao-mentor is te consulteren zonder tussenkomst van de huisartsopleiding en waarborgt in dat geval privacy.  
  
 
Een hao-mentor kan ook worden ingezet voor het voeren van voortgangsgesprekken met beginnende opleiders.
 
Een hao-mentor kan ook worden ingezet voor het voeren van voortgangsgesprekken met beginnende opleiders.
  
 
=== Toetsing en Kwaliteitsbewaking ===
 
=== Toetsing en Kwaliteitsbewaking ===
Bij toetsing en zelftoetsing van huisartsopleiders maken wij gebruik van de
+
Bij toetsing en zelftoetsing van huisartsopleiders maken wij gebruik van:
* [[LEOh]] (Landelijke Evaluatie Opleider Huisartspraktijk). Dit is een landelijk vastgesteld evaluatieformulier waarmee de aios de opleider twee keer per opleidingstraject evalueert en beoordeelt.
+
* [[LEOh]] (Landelijke Evaluatie Opleiders husiartsgeneeskunde). Met dit landelijk vastgestelde evaluatieformulier evalueert en beoordeelt de aios de opleider twee keer per opleidingstraject.  
 
* evaluatie van de opleider door de groepsdocenten.  
 
* evaluatie van de opleider door de groepsdocenten.  
 
* beoordeling van de leergangdocenten als het erom gaat of het gewenste niveau in een leergang is behaald.
 
* beoordeling van de leergangdocenten als het erom gaat of het gewenste niveau in een leergang is behaald.
* LHK (Landelijke Huisartsgeneeskundige Kennistoets). Deelname minimaal een per twee jaar.  
+
* LHK (Landelijke Huisartsgeneeskundige Kennistoets). Deelname minimaal eens per twee jaar.  
 
* Structurele voortgangsgesprekken.
 
* Structurele voortgangsgesprekken.
 
* Zelftoetsing van opleiders, collegiale consultatie en peerassessment.
 
* Zelftoetsing van opleiders, collegiale consultatie en peerassessment.
 
Kwaliteitsbewaking moet ertoe leiden dat de opleider meer inzicht krijgt in het eigen competentieniveau. In enkele gevallen zal dit uitmonden in een bindend advies om gericht aan kwaliteitsverbetering te werken.  
 
Kwaliteitsbewaking moet ertoe leiden dat de opleider meer inzicht krijgt in het eigen competentieniveau. In enkele gevallen zal dit uitmonden in een bindend advies om gericht aan kwaliteitsverbetering te werken.  
  
Voor het systematisch en longitudinaal volgen van een opleider is een commissie geïnstalleerd – de COMO (Commissie Ondersteuning en Monitoring Opleiders) - bestaande uit enkele hao-teamleden, stafleden, (ex-)opleiders en een vertegenwoordiger van het HAOVU-bestuur (als adviserend lid).  
+
Voor het systematisch en longitudinaal volgen van een opleider is een commissie geïnstalleerd – de [[COMO]] (Commissie Ondersteuning en Monitoring Opleiders).  
  
De [[COMO]] legt regelmatig de volgende gegevens van alle opleiders naast elkaar:
+
De COMO legt regelmatig de volgende gegevens van alle opleiders naast elkaar:
* de ingevulde (eind-)[[LEOh]]’s
+
* de door de aios ingevulde LEOh’s;
* de evaluatieformulieren die groepsdocenten aan het einde van elke opleidingsperiode over een opleider hebben ingevuld
+
* de door de groepsdocenten ingevulde evaluatieformulieren;
* het evaluatieformulier dat de docenten na een meerdaagse cursus in kunnen vullen met betrekking tot opvallende observaties (positief of negatief)
+
* het evaluatieformulier dat de leergangdocenten in kunnen vullen met betrekking tot opvallende, positieve of negatieve, observaties;
* de gegevens over aan- en afwezigheid tijdens leergangen en paralleldagen
+
* de gegevens over aan- en afwezigheid tijdens leergangen en paralleldagen;
* de verslagen van alle voortgangsgesprekken en eventueel extra gesprekken, bijvoorbeeld na een ontkoppeling
+
* de verslagen van alle voortgangsgesprekken en eventueel extra gesprekken (bijvoorbeeld na een ontkoppeling).
Voor zover de gegevens (opvallend positief of negatief) daar aanleiding toe geven en structureel naar aanleiding van een ontkoppeling, worden individuele gesprekken gevoerd. Soms zullen daarbij afspraken worden gemaakt over wenselijke aanpassingen of scholingsactiviteiten.
 
  
Als dit niet tot zichtbare verbetering leidt, kan de teamleider van het opleidersteam in overleg met de voorzitter van COMO het hoofd van de opleiding adviseren de samenwerking met de betreffende opleider voorlopig of definitief stop te zetten. 
+
Voor zover de gegevens (opvallend positief of negatief) daar aanleiding toe geven, en structureel naar aanleiding van een ontkoppeling, worden individuele gesprekken gevoerd. Soms zullen daarbij afspraken worden gemaakt over wenselijke aanpassingen of scholingsactiviteiten. Als dit niet tot zichtbare verbetering leidt, kan de teamleider van het opleidersteam in overleg met de voorzitter van de COMO het hoofd van de opleiding adviseren de samenwerking met de betreffende opleider voorlopig of definitief stop te zetten. 
  
 
=== Ondersteuning opleidingspraktijk ===
 
=== Ondersteuning opleidingspraktijk ===
Ter ondersteuning van de opleidingspraktijk organiseren wij jaarlijks scholingsmiddagen voor (afzonderlijk)
+
Ter ondersteuning van de opleidingspraktijk organiseren wij jaarlijks afzonderlijke scholingsmiddagen voor
* '''praktijkassistentes''' (de aios vervangt de assistente dan in de praktijk)
+
* [[Praktijkassistentendag|praktijkassistentes]]
* '''POH’s''' (voor zover mogelijk vervangt de aios dan de POH in de praktijk)
+
* POH’s (voor zover mogelijk vervangt de aios dan de POH in de praktijk)
* '''Maatjes''' (niet als opleider erkende ha-collega’s die een structurele bijdrage leveren in de opleiding van een aios).
+
* Maatjes (niet als opleider erkende ha-collega’s die een structurele bijdrage leveren in de opleiding van een aios).
Thema is de rol bij en mogelijke bijdrage aan de opleiding van een aios. Er wordt uitgewisseld over hoe dat er in verschillende praktijken uit ziet en er worden basale didactische vaardigheden geoefend, zoals feedbackgeven. 
+
 
 +
De rode draad bij deze bijeenkomsten is de rol bij en mogelijke bijdrage aan de opleiding van een aios. Er wordt uitgewisseld over hoe dat er in verschillende praktijken uitziet en er worden basale didactische vaardigheden zoals feedbackgeven geoefend

Versie van 20 okt 2022 om 11:34


Opleiders

Teamleider opleidersteam
Pien van Langen

Assistent teamleider
Amber Currell

Opleiders

Inleiding

Wij zien het als een van onze kerntaken om huisartsopleiders (hao's) te scholen voor en te ondersteunen bij het opleiden van aios. Daarbij gaan wij uit van landelijke competentieprofiel voor opleiders

In het opleidingsplan staat onder meer informatie over:

  • het curriculum voor opleiders, dat bestaat uit leergangen en paralleldagen;
  • persoonlijke begeleiding;
  • toetsing en kwaliteitsbewaking;
  • ondersteuning van de opleidingspraktijk.

Taakgebieden

Wij richten ons op alle zes taakgebieden te weten:

  1. Handelen als expert
  2. Agogisch handelen
  3. Didactisch handelen
  4. Samenwerken
  5. Organisatie
  6. Professionaliteit


Het zwaartepunt ligt op de taakgebieden 1 t/m 5 omdat huisartsen hier doorgaans de grootste stappen kunnen maken. Onze missie is dat huisartsopleiders er bij ons een vak bij leren – dat van docent en leerbegeleider.
Gedurende het hele curriculum ligt het accent op de taakgebieden 1 t/m 5. Waar mogelijk worden didactische competenties verbonden aan medische thema’s.

Het curriculum voor de huisartsopleider

Conform het landelijke scholingsplan voor opleiders onderscheiden wij vier niveaugroepen:

  • Aspirant-huisartsopleider
  • Beginnende huisartsopleider
  • Gevorderde huisartsopleider
  • Ervaren huisartsopleider

Het curriculum voor de huisartsopleider bestaat uit:

Persoonlijke begeleiding

Praktijkbezoek 

Gedurende een opleidingsperiode wordt minimaal een praktijkbezoek door een of beide docenten afgelegd om ter plekke koppelgericht te begeleiden.

Voortgangsgesprekken

Door stafleden of hao-mentoren worden structureel individuele voortgangsgesprekken met de opleiders gevoerd. Met beginnende opleiders wordt minimaal een keer per jaar een voortgangsgesprek gevoerd. Minimaal een keer per drie jaar vindt er met elke opleider een voortgangsgesprek plaats.

Hao-mentoren

Ter ondersteuning van alle huisartsopleiders faciliteren wij een pool van hao-mentoren. De functie van hao-mentor wordt vervuld door ervaren en didactisch bekwame huisartsopleiders, die gedurende meerdere jaren door aios positief zijn beoordeeld en door het instituut zijn benaderd of zich hebben aangemeld. Zij ontvangen hiervoor speciale scholing.

Een hao-mentor is continu beschikbaar voor alle vragen die zich voor kunnen doen bij het opleiden en waarvoor men anderen dan de groeps- of leergangdocenten wil benaderen. De hao-mentor is te consulteren zonder tussenkomst van de huisartsopleiding en waarborgt in dat geval privacy.

Een hao-mentor kan ook worden ingezet voor het voeren van voortgangsgesprekken met beginnende opleiders.

Toetsing en Kwaliteitsbewaking

Bij toetsing en zelftoetsing van huisartsopleiders maken wij gebruik van:

  • LEOh (Landelijke Evaluatie Opleiders husiartsgeneeskunde). Met dit landelijk vastgestelde evaluatieformulier evalueert en beoordeelt de aios de opleider twee keer per opleidingstraject.
  • evaluatie van de opleider door de groepsdocenten.
  • beoordeling van de leergangdocenten als het erom gaat of het gewenste niveau in een leergang is behaald.
  • LHK (Landelijke Huisartsgeneeskundige Kennistoets). Deelname minimaal eens per twee jaar.
  • Structurele voortgangsgesprekken.
  • Zelftoetsing van opleiders, collegiale consultatie en peerassessment.

Kwaliteitsbewaking moet ertoe leiden dat de opleider meer inzicht krijgt in het eigen competentieniveau. In enkele gevallen zal dit uitmonden in een bindend advies om gericht aan kwaliteitsverbetering te werken.  

Voor het systematisch en longitudinaal volgen van een opleider is een commissie geïnstalleerd – de COMO (Commissie Ondersteuning en Monitoring Opleiders).

De COMO legt regelmatig de volgende gegevens van alle opleiders naast elkaar:

  • de door de aios ingevulde LEOh’s;
  • de door de groepsdocenten ingevulde evaluatieformulieren;
  • het evaluatieformulier dat de leergangdocenten in kunnen vullen met betrekking tot opvallende, positieve of negatieve, observaties;
  • de gegevens over aan- en afwezigheid tijdens leergangen en paralleldagen;
  • de verslagen van alle voortgangsgesprekken en eventueel extra gesprekken (bijvoorbeeld na een ontkoppeling).

Voor zover de gegevens (opvallend positief of negatief) daar aanleiding toe geven, en structureel naar aanleiding van een ontkoppeling, worden individuele gesprekken gevoerd. Soms zullen daarbij afspraken worden gemaakt over wenselijke aanpassingen of scholingsactiviteiten. Als dit niet tot zichtbare verbetering leidt, kan de teamleider van het opleidersteam in overleg met de voorzitter van de COMO het hoofd van de opleiding adviseren de samenwerking met de betreffende opleider voorlopig of definitief stop te zetten. 

Ondersteuning opleidingspraktijk

Ter ondersteuning van de opleidingspraktijk organiseren wij jaarlijks afzonderlijke scholingsmiddagen voor

  • praktijkassistentes
  • POH’s (voor zover mogelijk vervangt de aios dan de POH in de praktijk)
  • Maatjes (niet als opleider erkende ha-collega’s die een structurele bijdrage leveren in de opleiding van een aios).

De rode draad bij deze bijeenkomsten is de rol bij en mogelijke bijdrage aan de opleiding van een aios. Er wordt uitgewisseld over hoe dat er in verschillende praktijken uitziet en er worden basale didactische vaardigheden zoals feedbackgeven geoefend.