Scholing voor Opleiders: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
 
(16 tussenliggende versies door een andere gebruiker niet weergegeven)
Regel 20: Regel 20:
 
*[[Opleiders]]
 
*[[Opleiders]]
 
*[[Scholing voor Opleiders]]
 
*[[Scholing voor Opleiders]]
 +
**[[Opleidingsplan huisartsopleiders]]
 
**[[Leergangen]]
 
**[[Leergangen]]
 +
**[[Maatjesmiddagen]]
 
**[[Op de tandem|Samen opleiden]]
 
**[[Op de tandem|Samen opleiden]]
 
**[[Opleidershandleiding Huisartsstage]]
 
**[[Opleidershandleiding Huisartsstage]]
 +
**[[Paralleldagen]]
 +
**[[POH-middag]]
 
**[[Praktijkassistentendag]]
 
**[[Praktijkassistentendag]]
 
*[[Kwaliteit Opleiders]]
 
*[[Kwaliteit Opleiders]]
 
*[[HAOVUmc]]
 
*[[HAOVUmc]]
 +
*[[Team Externe Stages]]
 
*[[Opleiderskalender]]
 
*[[Opleiderskalender]]
 
*[[Infobulletins|Archief infobulletins]]
 
*[[Infobulletins|Archief infobulletins]]
 
|}
 
|}
 
''Deze pagina is onder constructie''
 
 
=== Inleiding ===
 
=== Inleiding ===
''Volgt''
+
Wij zien het als een van onze kerntaken om huisartsopleiders (hao's) te scholen voor en te ondersteunen bij het opleiden van aios. Ons Team Scholing is daar verantwoordelijk voor. Bij de scholing gaan wij uit van het landelijke [https://www.huisartsopleiding.nl/wp-content/uploads/Competentieprofiel-opleiders.pdf competentieprofiel voor opleiders].<br />
<br /><br /><br />
+
Naast scholing houdt dit team zich bezig met allerhande vragen vanuit de opleiders en het docententeam. Het doel is een brug te slaan tussen de opleiders, het onderwijs en natuurlijk de aios, om zo de kwaliteit van opleiden voortdurend te blijven bevorderen.
==== Teamleden ====
+
==== Team Scholing ====
Pien van Langen (voorzitter), Roos Wessel-Parti (ondersteuning), Jan Simon Bakker (huisartsdocent), Simone van den Hil (GW-docent), Linde Berntrop (GW-docent), Kathy van der Boom (huisartsdocent), Ruth ten Broeke (GW-docent), Martine Samsom (huisartsopleider namens HAOVUmc).
+
Het team bestaat uit: Pien van Langen (voorzitter), Jan Simon Bakker (huisartsdocent), Simone van den Hil (GW-docent), Kathy van der Boom (huisartsdocent), Ruth ten Broeke (GW-docent), Martine Samsom (huisartsopleider namens HAOVUmc).<br />
 +
Het team wordt ondersteund door Amber Currell.
  
=== Opleidingsplan voor opleiders ===
+
=== Opleidingsplan voor huisartsopleiders ===
Wij zien het als een van onze kerntaken om huisartsopleiders (hao's) te scholen voor en te ondersteunen bij het opleiden van aios. Daarbij gaan wij uit van [https://www.huisartsopleiding.nl/wp-content/uploads/Competentieprofiel-opleiders.pdf|het landelijke competentieprofiel voor opleiders] <br /><br />
+
In het opleidingsplan staat onder meer informatie over:
Lees in het Opleidingsplan hieronder meer over  
+
*het '''verplichte''' curriculum voor opleiders, dat bestaat uit [[leergangen]] en paralleldagen;
*het curriculum voor opleiders, dat bestaat uit [[leergangen]] en paralleldagen;
 
 
*persoonlijke begeleiding;
 
*persoonlijke begeleiding;
 
*toetsing en kwaliteitsbewaking;
 
*toetsing en kwaliteitsbewaking;
 
*ondersteuning van de opleidingspraktijk.
 
*ondersteuning van de opleidingspraktijk.
<div class="panel-group" id="accordion1">
+
Bekijk het volledige opleidingsplan op de pagina [[Opleidingsplan huisartsopleiders]].
<accordion parent="accordion1" heading="Opleidingsplan voor opleiders">
 
Wij richten ons op alle zes taakgebieden te weten:
 
 
 
<ol start="0">
 
<li>Handelen als expert</li>
 
<li>Agogisch handelen</li>
 
<li>Didactisch handelen</li>
 
<li>Samenwerken</li>
 
<li>Organisatie</li>
 
<li>Professionaliteit</li>
 
</ol>
 
<br />
 
Het zwaartepunt ligt op de taakgebieden 1 t/m 5 omdat huisartsen hier doorgaans de grootste stappen kunnen maken. Onze missie is dat huisartsopleiders er bij ons een vak bij leren - dat van docent en leerbegeleider.
 
 
 
Gedurende het hele curriculum ligt het accent op de taakgebieden 1 t/m 5. Waar mogelijk worden didactische competenties verbonden aan medische thema’s.
 
 
 
==== Het curriculum voor de huisartsopleider aan de HOVUmc ====
 
Conform het landelijke scholingsplan voor opleiders onderscheiden wij vier niveaugroepen:
 
* de aspirant-huisartsopleider
 
* de beginnende huisartsopleider
 
* de gevorderde huisartsopleider
 
* de ervaren huisartsopleider.
 
Het curriculum bestaat uit '''[[Leergangen]]''' en paralleldagen.
 
 
 
==== Paralleldagen ====
 
Opleiders volgen naast de leergangen per jaar 6 paralleldagen. Alle opleiders van wiens aios deel uitmaken van de dezelfde opleidingsgroep komen bij elkaar onder leiding van de twee groepsdocenten van de aios. (Bij een duo is in ieder geval de hoofdopleider aanwezig.)
 
 
 
De dagen vinden plaats op het instituut op de terugkomdag van de aios en duren van 9.30 – 16 uur. Van 16-16.30 is gelegenheid om individuele gesprekken met de groepsdocenten te voeren.
 
 
 
Op de paralleldagen zitten beginnende, gevorderde en ervaren opleiders samen in een groep. Er wordt dus niveau-heterogeen gewerkt. De aios werkt gedurende de paralleldag in de praktijk.
 
 
 
Eenmaal per jaar worden gedurende een of twee dagdelen ook de aios uitgenodigd. Tijdens deze koppel/(mid)dagen kan het opleider-aios-koppel met elkaar en andere koppels werken. In deze bijeenkomsten staat het plannen van leeractiviteiten en de begeleiding van en door de opleider centraal.
 
 
 
===== '''Wat gebeurt er tijdens de paralleldagen?''' =====
 
* collegiale consultatie over begeleidingsvragen
 
* afstemming van instituuts- en praktijkonderwijs
 
* de medische thema’s per opleidingsfase
 
* bespreken voortgang praktijkopdrachten
 
* aandacht voor het IOP van de opleider
 
* training didactische competenties, zoals het bespreken van video’s van leergesprekken
 
* scholing op het gebied van nieuwe inzichten, ontwikkelingen en speerpunten, zoals op het gebied van wetenschappelijk onderzoek, arts-patiënt-communicatie en praktijkmanagement
 
* onderwijs van opleiders aan opleiders afhankelijk van de in de groep aanwezige expertise en leerwensen
 
* thema’s die aansluiten bij de leerbehoefte van de desbetreffende groep
 
* één middag per jaar: keuzeworkshops met accent op de transfer van het geleerde naar de opleidingspraktijk
 
 
 
=== Persoonlijke begeleiding ===
 
==== Praktijkbezoek ====
 
Gedurende een opleidingsperiode wordt minimaal één praktijkbezoek door één of beide docenten afgelegd om ter plekke koppelgericht te begeleiden.
 
 
 
==== Voortgangsgesprekken ====
 
Door stafleden of hao-mentoren worden structureel individuele '''voortgangsgesprekken''' met de opleiders gevoerd. Met beginnende opleiders wordt minimaal een keer per jaar een voortgangsgesprek gevoerd. Minimaal een keer per drie jaar vindt er met elke opleider een voortgangsgesprek plaats.
 
 
 
==== Hao-mentoren ====
 
Ter ondersteuning van alle huisartsopleiders faciliteert de HOVUmc een pool van hao-mentoren. Deze functie wordt vervuld door ervaren en didactisch bekwame hao’s, die gedurende meerdere jaren door aios positief zijn beoordeeld en door het instituut zijn benaderd of zich hebben aangemeld. Zij ontvangen hiervoor speciale scholing.
 
 
 
Een hao-mentor is continu beschikbaar als raadsman/-vrouw voor alle vragen die zich voor kunnen doen bij het opleiden en waarvoor men anderen dan de groeps- of leergangdocenten wil benaderen. Hij of zij is te consulteren zonder tussenkomst van de huisartsopleiding en waarborgt in dat geval privacy.
 
 
 
Een hao-mentor kan ook worden ingezet voor het voeren van voortgangsgesprekken met beginnende opleiders.
 
 
 
=== Toetsing en Kwaliteitsbewaking ===
 
Bij toetsing en zelftoetsing van huisartsopleiders maken wij gebruik van de
 
* [[LEOh]] (Landelijke Evaluatie Opleider Huisartspraktijk). Dit is een landelijk vastgesteld evaluatieformulier waarmee de aios de opleider twee keer per opleidingstraject evalueert en beoordeelt.
 
* evaluatie van de opleider door de groepsdocenten.
 
* beoordeling van de leergangdocenten als het erom gaat of het gewenste niveau in een leergang is behaald.
 
* LHK (Landelijke Huisartsgeneeskundige Kennistoets). Deelname minimaal een per twee jaar.
 
* Structurele voortgangsgesprekken.
 
* Zelftoetsing van opleiders, collegiale consultatie en peerassessment.
 
Kwaliteitsbewaking moet ertoe leiden dat de opleider meer inzicht krijgt in het eigen competentieniveau. In enkele gevallen zal dit uitmonden in een bindend advies om gericht aan kwaliteitsverbetering te werken.  
 
 
 
Voor het systematisch en longitudinaal volgen van een opleider is een commissie geïnstalleerd – de COMO (Commissie Ondersteuning en Monitoring Opleiders) - bestaande uit enkele hao-teamleden, stafleden, (ex-)opleiders en een vertegenwoordiger van het HAOVU-bestuur (als adviserend lid).
 
 
 
De [[COMO]] legt regelmatig de volgende gegevens van alle opleiders naast elkaar:
 
* de ingevulde (eind-)[[LEOh]]’s
 
* de evaluatieformulieren die groepsdocenten aan het einde van elke opleidingsperiode over een opleider hebben ingevuld
 
* het evaluatieformulier dat de docenten na een meerdaagse cursus in kunnen vullen met betrekking tot opvallende observaties (positief of negatief)
 
* de gegevens over aan- en afwezigheid tijdens leergangen en paralleldagen
 
* de verslagen van alle voortgangsgesprekken en eventueel extra gesprekken, bijvoorbeeld na een ontkoppeling
 
Voor zover de gegevens (opvallend positief of negatief) daar aanleiding toe geven en structureel naar aanleiding van een ontkoppeling, worden individuele gesprekken gevoerd. Soms zullen daarbij afspraken worden gemaakt over wenselijke aanpassingen of scholingsactiviteiten.
 
 
 
Als dit niet tot zichtbare verbetering leidt, kan de teamleider van het opleidersteam in overleg met de voorzitter van COMO het hoofd van de opleiding adviseren de samenwerking met de betreffende opleider voorlopig of definitief stop te zetten. 
 
 
 
=== Ondersteuning opleidingspraktijk ===
 
Ter ondersteuning van de opleidingspraktijk organiseren wij jaarlijks scholingsmiddagen voor (afzonderlijk)
 
* '''praktijkassistentes''' (de aios vervangt de assistente dan in de praktijk)
 
* '''POH’s''' (voor zover mogelijk vervangt de aios dan de POH in de praktijk)
 
* '''Maatjes''' (niet als opleider erkende ha-collega’s die een structurele bijdrage leveren in de opleiding van een aios).
 
Thema is de rol bij en mogelijke bijdrage aan de opleiding van een aios. Er wordt uitgewisseld over hoe dat er in verschillende praktijken uit ziet en er worden basale didactische vaardigheden geoefend, zoals feedbackgeven. 
 
</accordion>
 
  
 
==== Forfaitaire punten ====
 
==== Forfaitaire punten ====
Volgens de landelijke regeling toekenning forfaitaire accrediteringspunten ontvangt een huisartsopleider die een aios opleidt per jaar maximaal 20 forfaitaire punten voor de opleidingsactiviteiten en het volgen van scholing, 5 punten per kwartaal waarin je opleidt.
+
Forfaitaire punten worden toegekend volgens de landelijke richtlijnen van Huisartsopleiding Nederland. Een hoofdopleider krijgt per jaar maximaal 20 punten voor het opleiden van een aios en het volgen van paralleldagen en leergangen. Bij het te weinig volgen van paralleldagen volgt geen korting op de punten, maar een functioneringsgesprek. Een duo-opleider krijgt 10 punten voor het volgen van de leergangen en 10 punten voor het bijwonen van de paralleldagen.<br /.>
 
De punten worden in één keer en uiterlijk eind januari van het opvolgende kalenderjaar verwerkt.
 
De punten worden in één keer en uiterlijk eind januari van het opvolgende kalenderjaar verwerkt.
  
 +
[https://www.huisartsopleiding.nl/wp-content/uploads/Landelijke-regeling-forfaitaire-accrediteringspunten.pdf Klik hier] voor een uitgebreide beschrijving van deze richtlijnen.
  
 
==== Leergangen ====
 
==== Leergangen ====
''Inleidende tekst volgt'' <br />
+
Huisartsopleiders (hao's) volgen gedurende hun hele loopbaan als hao leergangen, de ''meerdaagse''. Elke leergang duurt vier dagen per jaar, verdeeld over twee blokken van telkens twee aaneengesloten dagen in juni en november. In de tussentijd toetsen de deelnemers het geleerde in de praktijk, voeren opdrachten in de praktijk uit en koppelen de hiermee opgedane ervaringen in het tweede blok terug. <br /><br />Lees verder: [[Leergangen]]
[[Leergangen]]
 
  
 
==== Samen opleiden ====
 
==== Samen opleiden ====
''Inleidende tekst volgt'' <br />
+
Opleiden doet een opleider nooit alleen. De huisartsopleider/s (hao’s) worden bijgestaan door de groepsdocenten, andere medewerkers van het instituut, door de praktijkassistente(s), POH’s en andere huisarts-collega’s.
[[Op de tandem|Samen opleiden]]
+
Steeds vaker komt het voor, dat de begeleiding in de praktijk niet door één hao wordt gedaan, maar door twee of meer huisartsen – wel of niet geregistreerd als opleider.<br /><br />
 
+
Lees verder:
==== Scholing opleidingspraktijk (maatjes, POH, PA) ====
+
*[[Op de tandem]]
''Inleidende tekst volgt'' <br />
+
*[[Maatjesmiddagen]]
[[Praktijkassistentendag]]
+
*[[Praktijkassistentendag]]
 +
*[[POH-middag]]

Huidige versie van 7 feb 2024 om 13:12


Opleiders

Teamleider opleidersteam
Pien van Langen

Assistent teamleider
Amber Currell

Opleiders

Inleiding

Wij zien het als een van onze kerntaken om huisartsopleiders (hao's) te scholen voor en te ondersteunen bij het opleiden van aios. Ons Team Scholing is daar verantwoordelijk voor. Bij de scholing gaan wij uit van het landelijke competentieprofiel voor opleiders.
Naast scholing houdt dit team zich bezig met allerhande vragen vanuit de opleiders en het docententeam. Het doel is een brug te slaan tussen de opleiders, het onderwijs en natuurlijk de aios, om zo de kwaliteit van opleiden voortdurend te blijven bevorderen.

Team Scholing

Het team bestaat uit: Pien van Langen (voorzitter), Jan Simon Bakker (huisartsdocent), Simone van den Hil (GW-docent), Kathy van der Boom (huisartsdocent), Ruth ten Broeke (GW-docent), Martine Samsom (huisartsopleider namens HAOVUmc).
Het team wordt ondersteund door Amber Currell.

Opleidingsplan voor huisartsopleiders

In het opleidingsplan staat onder meer informatie over:

  • het verplichte curriculum voor opleiders, dat bestaat uit leergangen en paralleldagen;
  • persoonlijke begeleiding;
  • toetsing en kwaliteitsbewaking;
  • ondersteuning van de opleidingspraktijk.

Bekijk het volledige opleidingsplan op de pagina Opleidingsplan huisartsopleiders.

Forfaitaire punten

Forfaitaire punten worden toegekend volgens de landelijke richtlijnen van Huisartsopleiding Nederland. Een hoofdopleider krijgt per jaar maximaal 20 punten voor het opleiden van een aios en het volgen van paralleldagen en leergangen. Bij het te weinig volgen van paralleldagen volgt geen korting op de punten, maar een functioneringsgesprek. Een duo-opleider krijgt 10 punten voor het volgen van de leergangen en 10 punten voor het bijwonen van de paralleldagen.
De punten worden in één keer en uiterlijk eind januari van het opvolgende kalenderjaar verwerkt.

Klik hier voor een uitgebreide beschrijving van deze richtlijnen.

Leergangen

Huisartsopleiders (hao's) volgen gedurende hun hele loopbaan als hao leergangen, de meerdaagse. Elke leergang duurt vier dagen per jaar, verdeeld over twee blokken van telkens twee aaneengesloten dagen in juni en november. In de tussentijd toetsen de deelnemers het geleerde in de praktijk, voeren opdrachten in de praktijk uit en koppelen de hiermee opgedane ervaringen in het tweede blok terug.

Lees verder: Leergangen

Samen opleiden

Opleiden doet een opleider nooit alleen. De huisartsopleider/s (hao’s) worden bijgestaan door de groepsdocenten, andere medewerkers van het instituut, door de praktijkassistente(s), POH’s en andere huisarts-collega’s. Steeds vaker komt het voor, dat de begeleiding in de praktijk niet door één hao wordt gedaan, maar door twee of meer huisartsen – wel of niet geregistreerd als opleider.

Lees verder: