Leerlijn communicatie: verschil tussen versies
Regel 16: | Regel 16: | ||
{{Auteur - Chris Rietmeijer}} | {{Auteur - Chris Rietmeijer}} | ||
{{Auteur - Noor Gimbrere}} | {{Auteur - Noor Gimbrere}} | ||
+ | {{Auteur - Laurie Hageman}} | ||
|- | |- | ||
|'''Communicatie''' | |'''Communicatie''' |
Versie van 9 dec 2020 om 12:16
Leerlijn communicatie |
---|
Leerlijnhouder |
Leerlijnmedewerkers
Mariël Jacobs |
Communicatie |
Artsen voeren tijdens hun werkzame leven zo’n 200.000 gesprekken met patiënten. Om deze gesprekken in goede banen te leiden is het kunnen toepassen van professionele gespreksvaardigheden van belang. Goede arts-patiëntcommunicatie is van positieve invloed op de tevredenheid van de patiënt en de arts, en op de effectiviteit van de behandeling.
Inhoud
Arts-patiëntcommunicatie (APC) binnen de opleiding
Om je gespreksvaardigheden te verbeteren, heb je allereerst kennis en begrip nodig: wat gebeurt er in een consult op gebied van communicatie? Welke keuzes maak je in een gesprek? Vervolgens is oefening onder supervisie van inspirerende rolmodellen van belang.
Het onderdeel APC op deze Wiki biedt je praktisch materiaal waarmee je je kennis en vaardigheid op dit gebied kunt vergroten. Zowel theoretische achtergronden en communicatiemodellen als hulpmiddelen in gespreksvoering komen aan bod. De terugkomdag en opleidingspraktijk bieden vervolgens ruimte voor het oefenen - onder andere dor middel van duo-spreekuren, video-observaties en rollenspelen.
Patiëntgericht communiceren
Uitgangspunt voor het onderwijs is 'patiëntgerichtheid' in de communicatie. 'Ziekte' wordt niet alleen biomedisch bekeken, maar ook vanuit sociaal en psychologisch gezichtspunt. De persoon van de patiënt staat centraal, met diens opvattingen, zorgen en wensen. Die wensen worden meegewogen bij het nemen van beslissingen.
APC-gespreksvaardigheden binnen de opleiding
Het onderwijs over arts-patiëntcommunicatie wordt in de opleiding in twee stappen opgebouwd. Eerst leer je de basisgespreksvaardigheden. Zodra je die beheerst, is er ruimte voor de tweede stap: context-specifiek en doelgericht communiceren.
Consultvoeringstoetsen
1e Huisartsstage | 2e Huisartsstage | ||
---|---|---|---|
in de 4e maand | voor de 7e maand | in de 4e maand | 5 maanden voor einde opleiding |
Pre-toets | Basis consultvoeringstoets BCT |
Pre-toets | Consultvoeringtoets 2e Huisartsstage |
APC-bouwstenen
Op deze Wiki zijn de APC-bouwstenen volgens bovenstaande indeling geordend. Je vindt ze dus op de pagina APC-basisgespreksvaardigheden, en op de pagina APC-context-specifieke en doelgerichte communicatie. Deze bouwstenen helpen je om je te ontwikkelen op het gebied van gespreksvaardigheden. Bouwstenen hebben uiteenlopende vormen: op deze Wiki vind je ter ondersteuning van het onderwijs onder meer videomateriaal, communicatietools voor in de spreekkamer, powerpoint-presentaties en suggesties voor ondersteunende literatuur.
Leerlijnen overzicht
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |