Introductie eerste bijeenkomst: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
k (Stukje over computerzaal verwijderd (wordt nu in eigen ruimte gedaan)()
(nieuwe docenten voor Wetenschappelijke Vorming toegevoegd)
 
(4 tussenliggende versies door 3 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
__NOCACHE__
+
{{Header - Leerlijn kennis en wetenschap}}
<ol class="breadcrumb" style="width:100%;">
+
 
<li class="breadcrumb-item">[[Hoofdpagina]]</li>
 
<li class="breadcrumb-item">[[Leerlijn kennis en wetenschap]]</li>
 
<li class="breadcrumb-item active" aria-current="page">{{PAGENAME}}</li>
 
</ol>
 
<br>
 
 
{| class="infobox leerlijn-wetenschap"
 
{| class="infobox leerlijn-wetenschap"
 
! <span class="infobox-titel">Leerlijn kennis en wetenschap</span>
 
! <span class="infobox-titel">Leerlijn kennis en wetenschap</span>
Regel 18: Regel 13:
 
{{Competentie 6.1 - EBM}}
 
{{Competentie 6.1 - EBM}}
 
|-
 
|-
|'''Praktijkopdrachten'''<br />
+
|'''Opdrachten'''<br />
 
<ul>
 
<ul>
 
<li>[[Praktijkopdracht - Kritisch lezen|Kritisch lezen]]</li>
 
<li>[[Praktijkopdracht - Kritisch lezen|Kritisch lezen]]</li>
Regel 24: Regel 19:
 
<li>[[Praktijkopdracht - Zoeken van literatuur - Diagnostiek|Zoeken van literatuur - Diagnostiek]]</li>
 
<li>[[Praktijkopdracht - Zoeken van literatuur - Diagnostiek|Zoeken van literatuur - Diagnostiek]]</li>
 
<li>[[Praktijkopdracht - Zoeken van literatuur - Therapie|Zoeken van literatuur - Therapie]]</li>
 
<li>[[Praktijkopdracht - Zoeken van literatuur - Therapie|Zoeken van literatuur - Therapie]]</li>
 +
<li>[[Keek of fake?|Keek of fake?]]</li>
 +
<li>[[Het beste beleid|Het beste beleid]]</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
|}
 
|}
Regel 32: Regel 29:
  
 
=== Eerste bijeenkomst ===
 
=== Eerste bijeenkomst ===
Het programma duurt één dagdeel en wordt verzorgd door [mailto:j.vanderwouden@vumc.nl Hans van der Wouden]. Het bestaat uit een interactieve presentatie gevolgd door het gezamenlijk oefenen met vragen uit de groep.
+
Het programma duurt één dagdeel en wordt verzorgd door Coralie Arends en Liselot Hoornweg. Het bestaat uit een interactieve presentatie gevolgd door het gezamenlijk oefenen met vragen uit de groep.
  
 
Er wordt aandacht besteed aan de volgende onderdelen:
 
Er wordt aandacht besteed aan de volgende onderdelen:
Regel 45: Regel 42:
  
 
=== Vervolg ===
 
=== Vervolg ===
In de loop van het eerste jaar zullen verschillende elementen van de Wetenschappelijke vorming verder worden uitgediept middels praktijkopdrachten:
+
In de loop van het eerste jaar en de verdere opleiding zullen verschillende elementen van de wetenschappelijke vorming verder worden uitgediept middels de volgende onderwijsbouwstenen:
* [[Praktijkopdracht - Kritisch lezen]]
+
* [[Praktijkopdracht - Kritisch lezen|Kritisch lezen]]
* [[Praktijkopdracht - Selecteren van abstracts]]
+
* [[Praktijkopdracht - Selecteren van abstracts|Selecteren van abstracts]]
* [[Praktijkopdracht - Zoeken van literatuur - Diagnostiek]]
+
* [[Praktijkopdracht - Zoeken van literatuur - Diagnostiek|Zoeken van literatuur - Diagnostiek]]
* [[Praktijkopdracht - Zoeken van literatuur - Therapie]]
+
* [[Praktijkopdracht - Zoeken van literatuur - Therapie|Zoeken van literatuur - Therapie]]
 
* [[PICO]]
 
* [[PICO]]
 +
* [[Keek of fake?]]
 +
* [[Het beste beleid]]
  
 
Zie verder.
 
Zie verder.

Huidige versie van 9 mrt 2021 om 16:03


Leerlijn kennis en wetenschap
Leerlijnhouder

Hans van der Wouden

Leerlijnmedewerker

Nikki Claassen-van Dessel

Competentie

6.1 EBM

Opdrachten

De verplichte opdracht Wetenschappelijke vorming in de eerste huisartsstage is ontwikkeld door Hans van der Wouden en wordt gegeven sinds 2012.

Hieronder wordt de eerste bijeenkomst beschreven en doorverwezen naar de daaropvolgende onderdelen.

Eerste bijeenkomst

Het programma duurt één dagdeel en wordt verzorgd door Coralie Arends en Liselot Hoornweg. Het bestaat uit een interactieve presentatie gevolgd door het gezamenlijk oefenen met vragen uit de groep.

Er wordt aandacht besteed aan de volgende onderdelen:

  • Hoe zet ik mijn probleem uit de praktijk om in een onderzoekbare vraag?
  • Waar ga ik zoeken?
  • Hoe zoek ik efficiënt?
  • Hoe beoordeel ik gevonden literatuur?
  • Welke conclusie formuleer ik en hoe vertel ik het de patiënt?

Voorbereiding

We vragen je om zelf een vraag uit de praktijk mee te nemen om tijdens de bijeenkomst uit te werken. Zorg dat je (thuis en in de praktijk) toegang hebt tot de thuiswerk faciliteit van de VU bibliotheek, gebruik je VUmc account om in te loggen.

Vervolg

In de loop van het eerste jaar en de verdere opleiding zullen verschillende elementen van de wetenschappelijke vorming verder worden uitgediept middels de volgende onderwijsbouwstenen:

Zie verder.

De bouwstenen in de leerlijn kennis en wetenschap

De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie