Leerlijn ALK: verschil tussen versies
k |
k |
||
Regel 32: | Regel 32: | ||
=== Bouwstenen === | === Bouwstenen === | ||
− | {{KBA | + | {{KBA 7.1}} |
− | {{KBA | + | {{KBA 7.2}} |
− | {{KBA | + | {{KBA 7.3}} |
− | {{KBA | + | {{KBA 7.4}} |
− | {{KBA | + | {{KBA 7.5}} |
=== Overige leerlijnen === | === Overige leerlijnen === | ||
{{Leerlijnen horizontaal}} | {{Leerlijnen horizontaal}} |
Versie van 18 jul 2018 om 15:50
Leerlijn SOLK | |
---|---|
Leerlijnhouder | |
Leerlijnmedewerkers |
Inhoud
Deze leerlijn is hier in oprichting en verschijnt binnenkort op deze plek.
Voor nu, bezoek de leerlijn op de oude wiki: http://wiki.hovumc.nl/display/SOLK/Leerlijn+SOLK+startpagina
SOLK is van iedereen!
Uit onderzoek blijkt dat (huis)artsen het lastig vinden om te gaan met patiënten die klachten hebben waar geen goede somatische verklaring voor is. In de NHG standaard SOLK, lezen we dat ongeveer 40% van de spreekuurcontacten, zowel bij de huisarts als bij de medisch specialist gaan over lichamelijke klachten waarvoor geen of een onvoldoende somatische verklaring gevonden wordt. Voor aios is het dus heel belangrijk te leren hoe hiermee om te gaan.
Achtergrond en opbouw van de leerlijn
Het hebben van lichamelijke klachten hoort bij het leven. Want ongeveer 90% vd mensen hebben desgevraagd in de voorafgaande 2 weken lichamelijke klachten ervaren. Slechts weinigen gaan daarvoor naar de huisarts.
Als lichamelijke klachten langer dan enkele weken duren en als er bij adequaat medisch onderzoek geen somatische aandoening wordt gevonden die de klachten voldoende verklaart, spreekt men van Somatisch Onvoldoende verklaarde Lichamelijke Klachten ofwel SOLK. Langdurige, ernstige SOLK komt veel minder vaak voor en kent een prevalentie van 2,5%.
Een hardnekkig misverstand is dat, als klachten niet voldoende somatisch verklaard kunnen worden, het wel ‘psychisch’ zal zijn. SOLK zou daarmee in het domein van de GGZ belanden. Het uitgangspunt bij SOLK dient echter te zijn: ‘we weten het niet...’ Er is geen afdoende verklaring voor de klachten, dát is het uitgangspunt. Bedenk hierbij dat vóór de ontdekking van de Helicobacter Pylori stress als oorzaak van de klachten werd aangewezen bij ‘maaglijders’.
Het doel van deze leerlijn is om AIOS goed toe te rusten met kennis, attitudes en vaardigheden zodat ze deze groep patiënten goed kunnen bedienen.
De leerlijn SOLK bestaat uit een aantal bouwstenen die gegroepeerd zijn naar KBA's (Kenmerkende Beroeps Activiteiten). De volgorde kent een logica, maar de docent, HAO en AIOS zijn geheel vrij datgene er uit te pikken wat op dat moment relevant is voor het leerproces.
De gekozen ordening gaat van ‘beginners-vaardigheden’ als ‘hanteren van diagnostische onzekerheid’ en ‘het stellen van de werkhypothese SOLK’ naar meer complexe vaardigheden, zoals ‘het gebruiken van modellen bij de psycho-educatie, zoals de paniekcirkel of het visgraatmodel’ en eindigt met aspecten die de praktijkorganisatie betreffen, ‘samenwerken met de POHGGZ. Daarnaast zijn er enkele losse, ludieke, elementen opgenomen, zoals een stukje cabaret en een gedicht.
Bouwstenen
1. Stelt de werkhypothese ALK, geeft uitleg en behandelt stapsgewijs. | Competenties |
---|---|
|
|
2. Maakt gebruik van klachtenregistratie om patronen in klachten en beïnvloedende factoren te ontdekken. | Competenties |
---|---|
|
|
3. Voert een verwijsgesprek met een patiënt met ALK. | Competenties |
---|---|
|
|
4. Bespreekt de gevolgen van de klachten voor de arbeidsparticipatie bij (dreigende) langdurige arbeidsongeschiktheid. | Competenties |
---|---|
|
|
5. Biedt langdurige begeleiding en houdt de regie bij patiënt met ernstige ALK. | Competenties |
---|---|
interventie vol? Wat is het effect van de interventie op het dagelijks functioneren? Vervolgbeleid na terugverwijzing?) |
|
Overige leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |