AMA-module: verschil tussen versies
(accordions weggehaald - pagina is werk in uitvoering (updates: inhoudelijk en makkelijker lees-/vindbaar)) |
|||
(4 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven) | |||
Regel 21: | Regel 21: | ||
|} | |} | ||
=== AMA-module Huisartsgeneeskunde === | === AMA-module Huisartsgeneeskunde === | ||
− | + | Op deze pagina beschrijven we de module Huisartsgeneeskunde die AMA's (Algemeen Militair Artsen) als onderdeel van hun opleiding tot Algemeen Militair Arts volgen. De totale opleiding duurt twee jaar, waarvan deze module zes maanden inneemt. | |
− | De module Huisartsgeneeskunde wordt verzorgd door de locatie VUmc van de Huisartsopleiding Amsterdam UMC. De AMA doet | + | De tweejarige opleiding wordt uitgevoerd onder verantwoordelijkheid van het Defensie Gezondheidszorg Opleidings- en Trainingscentrum ([https://www.defensie.nl/onderwerpen/gezondheidszorg/inhoud/medische-opleidingen DGOTC]). De module Huisartsgeneeskunde wordt verzorgd door de locatie VUmc van de Huisartsopleiding Amsterdam UMC. |
+ | De opzet is hetzelfde als het reguliere aiosonderwijs: de AMA doet praktijkervaring op bij een erkende opleidingspraktijk en een keer per week is er een terugkomdag met cursorisch onderwijs van het instituut. | ||
In onderstaand filmpje vertelt een Algemeen Militair Arts over opleiding, werkzaamheden en uitzending: | In onderstaand filmpje vertelt een Algemeen Militair Arts over opleiding, werkzaamheden en uitzending: | ||
Regel 39: | Regel 40: | ||
==== Keuzeopdrachten ==== | ==== Keuzeopdrachten ==== | ||
− | Opdrachten vormen de | + | Opdrachten vormen de schakel tussen het instituutsonderwijs en het werken/leren in de praktijk. Met deze werkvorm besteed de AMA gericht aandacht aan concrete leerdoelen. |
− | |||
Zie [[AMA Keuzeopdrachten]]. | Zie [[AMA Keuzeopdrachten]]. | ||
==== Cursorisch onderwijs ==== | ==== Cursorisch onderwijs ==== | ||
− | + | Een groot deel van het cursorisch onderwijs voor de AMA is in eerste instantie ontwikkeld en geschreven voor de aios (arts in opleiding tot specialist) Huisartsgeneeskunde. Lees in deze documenten AMA waar aios staat. | |
+ | |||
+ | '''Voor aanvang van de module'''<br /> | ||
+ | Aanvangstoets: [https://www.hovumc.nl/docs/ama/AMA_-_Self_Assessment.doc AMA - Self Assessment] | ||
+ | |||
+ | '''1<sup>e</sup> trimester''' | ||
+ | *Thema 1: Acute klachten [[1e Trimester|Introductieprogramma Trimester 1]] | ||
+ | *Thema 2: Veel voorkomende klachten [[2e Trimester|Introductieprogramma Trimester 2]] | ||
+ | |||
+ | '''2<sup>e</sup> trimester''' | ||
+ | *Gezondheidsrecht: Zie [[Ethiek_en_recht]] | ||
+ | *Thema 3: Veel voorkomende chronische klachten. Zie [[Leerlijn chronische zorg]] | ||
+ | *Thema 4: Somatisch Onvoldoende verklaarde Lichamelijke Klachten. Zie [[Leerlijn SOLK]] | ||
+ | |||
+ | '''1<sup>e</sup> en 2<sup>e</sup> trimester''' | ||
+ | *Arts-patiëntcommunicatie. Zie [[Leerlijn communicatie]] | ||
+ | *Evidence Based Medicine. Zie [[Leerlijn kennis en wetenschap]] | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
==== Vaardigheden ==== | ==== Vaardigheden ==== | ||
− | + | Voor het vaardighedenonderwijs wordt gebruik gemaakt van toetsstations en scoringslijsten. ''Meer informatie volgt.'' | |
− | + | ||
− | + | ==== Toetsing, beoordeling en evaluatie ==== | |
− | + | De ComBeL ('''Com'''petentie '''Be'''oordelings '''L'''ijst) is ontwikkeld voor de beoordeling van de arts in opleiding tot huisarts. Dit beoordelingsinstrument wordt ook gebruikt voor deze module; lees AMA waar aios staat en AMA-module waar 1<sup>e</sup> huisartsstage staat.<br /> | |
− | + | ||
− | + | '''Beoordeling door huisartsopleider''' | |
− | + | *[https://www.huisartsopleiding.nl/images/toetsing/ComBeL_Opleidingsperiode_Huisartspraktijk_jaar_1_2019_formulierversie.docx ComBeL - Hao] - na het 1<sup>e</sup> en het 2<sup>e</sup> semester. | |
− | ==== Toetsing en | + | *[https://www.hovumc.nl/docs/ama/Tussenbeoordeling_AMA_door_hao_-_na_3_maanden.docx Tussenbeoordeling AMA door hao] - na drie maanden. |
− | De ComBeL ('''Com'''petentie '''Be'''oordelings '''L'''ijst) is ontwikkeld voor de beoordeling van de arts in opleiding tot huisarts. Dit beoordelingsinstrument wordt ook gebruikt | + | *[https://www.hovumc.nl/docs/ama/Eindbeoordeling_AMA_door_hao_-_na_6_maanden.docx Eindbeoordeling AMA door hao] - in de zesde maand. |
− | + | ||
− | + | '''Beoordeling door docent''' | |
− | + | *[https://www.hovumc.nl/doc/ComBeL_docent_mei_2014_invulversie.docx ComBeL - Docent] - na het 1<sup>e</sup> en het 2<sup>e</sup> semester. | |
− | + | *[https://www.hovumc.nl/docs/ama/Tussenbeoordeling_AMA_door_docent_-_na_3_maanden.docx Tussenbeoordeling AMA door docent] - na drie maanden. | |
− | [https://www.huisartsopleiding.nl/images/toetsing/ComBeL_Opleidingsperiode_Huisartspraktijk_jaar_1_2019_formulierversie.docx ComBeL - Hao]< | + | *[https://www.hovumc.nl/docs/ama/Eindbeoordeling_AMA_door_docent_-_na_6_maanden.docx Eindbeoordeling AMA door docent] - in de zesde maand. |
− | [https://www.hovumc.nl/docs/ama/Tussenbeoordeling_AMA_door_hao_-_na_3_maanden.docx Tussenbeoordeling AMA door hao] | + | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | [https://www.hovumc.nl/docs/ama/ | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | [https://www.hovumc.nl/docs/ama/ | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | [https://www.hovumc.nl/docs/ama/Eindbeoordeling_AMA_door_docent_-_na_6_maanden.docx Eindbeoordeling AMA door docent] | ||
− | |||
'''Evaluatieformulieren''' | '''Evaluatieformulieren''' | ||
− | * [ | + | * [https://www.hovumc.nl/doc/LEOh_aios.docx Evaluatie hao door aios / LEOh] (Landelijke Evaluatie Opleiders huisartsgeneeskunde) |
* [https://www.hovumc.nl/docs/ama/AMA_-_Evaluatie_docent_door_AMA.docx AMA - Evaluatie docent door AMA] | * [https://www.hovumc.nl/docs/ama/AMA_-_Evaluatie_docent_door_AMA.docx AMA - Evaluatie docent door AMA] | ||
* [https://www.hovumc.nl/docs/ama/AMA_-_Evaluatie_docent_door_hao.docx AMA - Evaluatie docent door hao] | * [https://www.hovumc.nl/docs/ama/AMA_-_Evaluatie_docent_door_hao.docx AMA - Evaluatie docent door hao] | ||
* [https://www.hovumc.nl/docs/ama/AMA_-_Evaluatie_hao_door_docent.docx AMA - Evaluatie hao door docent] | * [https://www.hovumc.nl/docs/ama/AMA_-_Evaluatie_hao_door_docent.docx AMA - Evaluatie hao door docent] |
Versie van 14 okt 2021 om 15:57
AMA |
---|
Teamleider AMA-module |
Coördinator AMA-module |
Assistent teamleider |
Inhoud
AMA-module Huisartsgeneeskunde
Op deze pagina beschrijven we de module Huisartsgeneeskunde die AMA's (Algemeen Militair Artsen) als onderdeel van hun opleiding tot Algemeen Militair Arts volgen. De totale opleiding duurt twee jaar, waarvan deze module zes maanden inneemt.
De tweejarige opleiding wordt uitgevoerd onder verantwoordelijkheid van het Defensie Gezondheidszorg Opleidings- en Trainingscentrum (DGOTC). De module Huisartsgeneeskunde wordt verzorgd door de locatie VUmc van de Huisartsopleiding Amsterdam UMC. De opzet is hetzelfde als het reguliere aiosonderwijs: de AMA doet praktijkervaring op bij een erkende opleidingspraktijk en een keer per week is er een terugkomdag met cursorisch onderwijs van het instituut.
In onderstaand filmpje vertelt een Algemeen Militair Arts over opleiding, werkzaamheden en uitzending:
Opleidingsplan AMA
Het opleidingsplan AMA beschrijft de module Huisartsgeneeskunde die de artsen volgen tijdens hun tweejarige opleiding tot AMA.
Instituutsreglement AMA
In het instituutsreglement staat beschreven wat de rechten en plichten van alle betrokkenen bij de module Huisartsgeneeskunde zijn.
Het instituutsreglement is nog te vinden op de pagina Opleidingsplan AMA. Er wordt gewerkt aan een nieuwe versie, zodra deze gereed is wordt een downloadbaar bestand op deze plek gezet.
Keuzeopdrachten
Opdrachten vormen de schakel tussen het instituutsonderwijs en het werken/leren in de praktijk. Met deze werkvorm besteed de AMA gericht aandacht aan concrete leerdoelen.
Zie AMA Keuzeopdrachten.
Cursorisch onderwijs
Een groot deel van het cursorisch onderwijs voor de AMA is in eerste instantie ontwikkeld en geschreven voor de aios (arts in opleiding tot specialist) Huisartsgeneeskunde. Lees in deze documenten AMA waar aios staat.
Voor aanvang van de module
Aanvangstoets: AMA - Self Assessment
1e trimester
- Thema 1: Acute klachten Introductieprogramma Trimester 1
- Thema 2: Veel voorkomende klachten Introductieprogramma Trimester 2
2e trimester
- Gezondheidsrecht: Zie Ethiek_en_recht
- Thema 3: Veel voorkomende chronische klachten. Zie Leerlijn chronische zorg
- Thema 4: Somatisch Onvoldoende verklaarde Lichamelijke Klachten. Zie Leerlijn SOLK
1e en 2e trimester
- Arts-patiëntcommunicatie. Zie Leerlijn communicatie
- Evidence Based Medicine. Zie Leerlijn kennis en wetenschap
Vaardigheden
Voor het vaardighedenonderwijs wordt gebruik gemaakt van toetsstations en scoringslijsten. Meer informatie volgt.
Toetsing, beoordeling en evaluatie
De ComBeL (Competentie Beoordelings Lijst) is ontwikkeld voor de beoordeling van de arts in opleiding tot huisarts. Dit beoordelingsinstrument wordt ook gebruikt voor deze module; lees AMA waar aios staat en AMA-module waar 1e huisartsstage staat.
Beoordeling door huisartsopleider
- ComBeL - Hao - na het 1e en het 2e semester.
- Tussenbeoordeling AMA door hao - na drie maanden.
- Eindbeoordeling AMA door hao - in de zesde maand.
Beoordeling door docent
- ComBeL - Docent - na het 1e en het 2e semester.
- Tussenbeoordeling AMA door docent - na drie maanden.
- Eindbeoordeling AMA door docent - in de zesde maand.
Evaluatieformulieren
- Evaluatie hao door aios / LEOh (Landelijke Evaluatie Opleiders huisartsgeneeskunde)
- AMA - Evaluatie docent door AMA
- AMA - Evaluatie docent door hao
- AMA - Evaluatie hao door docent