Leerlijnen: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
k
k
Regel 4: Regel 4:
 
<li class="breadcrumb-item active" aria-current="page">{{PAGENAME}}</li>
 
<li class="breadcrumb-item active" aria-current="page">{{PAGENAME}}</li>
 
</ol>
 
</ol>
<!-- De inhoud van deze pagina wordt opgehaald door het Template Leerlijnen -->
+
Een leerlijn beschrijft voor een ‘specifiek aandachtsgebied’ binnen het huisartsenvak wat, hoe, wanneer door de aios moet worden geleerd en de middelen ofwel [[bouwstenen]] die daarvoor beschikbaar zijn.
{{Template:Leerlijnen}}
+
 
 +
===3 Soorten aandachtsgebieden===
 +
De leerlijnen zijn onder te verdelen in 3 soorten aandachtsgebieden aan de hand van:
 +
#De [[Thema|10 Thema’s]] neergelegd in het [[Landelijk opleidingsplan huisartsgeneeskunde]].
 +
#Competenties neergelegd in het [[Competentieprofiel van de huisarts]].
 +
#Overige gebieden die - zonder een vastgesteld thema of een competentiegebied te zijn - toch extra aandacht behoeven, zoals bijvoorbeeld  interculturaliteit.
 +
 
 +
<ul class="nav nav-tabs">
 +
  <li class="active"><btn data-toggle="tab" class="">#tab1|1. Thema leerlijnen</btn></li>
 +
  <li><btn data-toggle="tab" class="">#tab2|2. Competentie leerlijnen</btn></li>
 +
  <li><btn data-toggle="tab" class="">#tab3|3. Overige leerlijnen</btn></li>
 +
</ul>
 +
 
 +
<div class="tab-content">
 +
  <div id="tab1" class="tab-pane fade in active">
 +
{|
 +
|- style="vertical-align:top;"
 +
| colspan="3" style="height:40px; width:20px; text-align:left; color: white; background-color: #333333;" |
 +
|- style="vertical-align:middle;"
 +
| style="height:50px; width:20px; text-align:left; background-color: #333333" |
 +
| style="height:50px; width:300px; text-align:center; color: white; background-color: YellowGreen;" | [[Leerlijn korte episode zorg|<span style="color:white; font-size:medium;">Korte episode zorg</span>]]
 +
| style="height:50px; width:20px; text-align:right; background-color: #333333" |
 +
|- style="vertical-align:middle;"
 +
| style="height:50px; width:20px; text-align:left; background-color: #333333" |
 +
| style="height:50px; width:300px; text-align:center; color: white; background-color: ForestGreen;" | [[Leerlijn spoedeisende zorg|<span style="color:white; font-size:medium;">Spoedeisende zorg</span>]]
 +
| style="height:50px; width:20px; text-align:right; background-color: #333333" |
 +
|- style="vertical-align:middle;"
 +
| style="height:50px; width:20px; text-align:left; background-color: #333333" |
 +
| style="height:50px; width:300px; text-align:center; color: white; background-color: LightSeaGreen;" | [[Leerlijn chronische zorg|<span style="color:white; font-size:medium;">Chronische zorg</span>]]
 +
| style="height:50px; width:20px; text-align:right; background-color: #333333" |
 +
|- style="vertical-align:middle;"
 +
| style="height:50px; width:20px; text-align:left; background-color: #333333" |
 +
| style="height:50px; width:300px; text-align:center; color: white; background-color: DodgerBlue;" | [[Leerlijn complexe ouderenzorg|<span style="color:white; font-size:medium;">Complexe ouderenzorg</span>]]
 +
| style="height:50px; width:20px; text-align:right; background-color: #333333" |
 +
|- style="vertical-align:middle;"
 +
| style="height:50px; width:20px; text-align:left; background-color: #333333" |
 +
| style="height:50px; width:300px; text-align:center; color: white; background-color: DarkMagenta;" | [[Leerlijn zorg voor het kind|<span style="color:white; font-size:medium;">Zorg voor het kind</span>]]
 +
| style="height:50px; width:20px; text-align:right; background-color: #333333" |
 +
|- style="vertical-align:middle;"
 +
| style="height:50px; width:20px; text-align:left; background-color: #333333" |
 +
| style="height:50px; width:300px; text-align:center; color: white; background-color: Crimson;" | [[Leerlijn psychische klachten|<span style="color:white; font-size:medium;">Psychische klachten</span>]]
 +
| style="height:50px; width:20px; text-align:right; background-color: #333333" |
 +
|- style="vertical-align:middle;"
 +
| style="height:50px; width:20px; text-align:left; background-color: #333333" |
 +
| style="height:50px; width:300px; text-align:center; color: white; background-color: OrangeRed;" | [[Leerlijn SOLK|<span style="color:white; font-size:medium;">SOLK</span>]]
 +
| style="height:50px; width:20px; text-align:right; background-color: #333333" |
 +
|- style="vertical-align:middle;"
 +
| style="height:50px; width:20px; text-align:left; background-color: #333333" |
 +
| style="height:50px; width:300px; text-align:center; color: white; background-color: DarkOrange;" | [[Leerlijn palliatieve zorg|<span style="color:white; font-size:medium;">Palliatieve zorg</span>]]
 +
| style="height:50px; width:20px; text-align:right; background-color: #333333" |
 +
|- style="vertical-align:middle;"
 +
| style="height:50px; width:20px; text-align:left; background-color: #333333" |
 +
| style="height:50px; width:300px; text-align:center; color: white; background-color: Gold;" | [[Leerlijn preventie|<span style="color:white; font-size:medium;">Preventie</span>]]
 +
| style="height:50px; width:20px; text-align:right; background-color: #333333" |
 +
|- style="vertical-align:middle;"
 +
| style="height:50px; width:20px; text-align:left; background-color: #333333" |
 +
| style="height:50px; width:300px; text-align:center; color: white; background-color: LightSlateGray;" | [[Leerlijn praktijkmanagement|<span style="color:white; font-size:medium;">Praktijkmanagement</span>]]
 +
| style="height:50px; width:20px; text-align:right; background-color: #333333" |
 +
|- style="vertical-align:bottom;"
 +
| colspan="3" style="height:40px; width:20px; text-align:left; background-color: #333333" |
 +
|}
 +
  </div>
 +
  <div id="tab2" class="tab-pane fade">
 +
* [http://wiki.hovumc.nl/display/APC/Leerlijn+APC+startpagina Leerlijn APC]  We streven er naar om in het APC (Arts-Patiënt Communicatie) onderwijs communicatie- en procesvaardigheden te integreren met medisch inhoudelijk handelen. In het cursorisch onderwijs zal veel aandacht zijn voor APC, evenals in de opleidingspraktijk. Observatie is hierbij een belangrijk onderdeel: door de opleider, door de docent, door peers, direct of op videoregistraties. Wij vragen de aios om bij de selectie van consultvideo's die ter bespreking aangeboden worden zoveel mogelijk rekening te houden met de thema's van het betreffende trimester en de gekozen leerdoelen.
 +
* [http://wiki.hovumc.nl/display/WETENSCHAPENONDERWIJS/Leerlijn+Wetenschap+en+onderwijs+startpagina Leerlijn wetenschap en onderwijs]  Het onderwijs in deze leerlijn wordt gegeven door (gast)docenten verbonden aan het onderzoeksinstituut van de afdeling Huisartsgeneeskunde VUmc (EMGO+). Er wordt gewerkt aan de hand van gerichte opdrachten, zie de opdracht Wetenschappelijke vorming. Van de aios wordt een actieve bijdrage gevraagd aan het cursorisch onderwijs WV in de vorm van casuspresentatie en thema-onderwijs.
 +
* [[Leerlijn maatschappelijk handelen]] Het onderwijs in deze leerlijn wordt gegeven door (gast)docenten verbonden aan de Afdeling Ethiek & Recht en omvat een inleiding in het (medisch)recht en een introductie in medische ethiek. Aan de orde komen de voor huisartsen relevante wetten, het Medisch Tuchtrecht en het omgaan met Medisch Ethische dilemma's.
 +
* [[Leerlijn professionaliteit]]. Professionaliteit beschouwen wij als de overkoepelende competentie waarin de ontwikkeling van de aios tot professional zichtbaar wordt. Hierin komt in het gedrag van de aios zichtbaar tot uitdrukking hoe de aios zich toetsbaar opstelt, omgaat met feedback en zich actief opstelt in het leerproces. In de voortgangsgesprekken met de docenten en de opleider wordt hieraan nadrukkelijk aandacht besteed.
 +
  </div>
 +
  <div id="tab3" class="tab-pane fade">
 +
*[[Leerlijn interculturaliteit]]
 +
  </div>
 +
</div>
 +
 
 +
 
 +
{{Leerlijnen_horizontaal}}

Versie van 3 apr 2019 om 17:11


Een leerlijn beschrijft voor een ‘specifiek aandachtsgebied’ binnen het huisartsenvak wat, hoe, wanneer door de aios moet worden geleerd en de middelen ofwel bouwstenen die daarvoor beschikbaar zijn.

3 Soorten aandachtsgebieden

De leerlijnen zijn onder te verdelen in 3 soorten aandachtsgebieden aan de hand van:

  1. De 10 Thema’s neergelegd in het Landelijk opleidingsplan huisartsgeneeskunde.
  2. Competenties neergelegd in het Competentieprofiel van de huisarts.
  3. Overige gebieden die - zonder een vastgesteld thema of een competentiegebied te zijn - toch extra aandacht behoeven, zoals bijvoorbeeld interculturaliteit.
  • Leerlijn APC We streven er naar om in het APC (Arts-Patiënt Communicatie) onderwijs communicatie- en procesvaardigheden te integreren met medisch inhoudelijk handelen. In het cursorisch onderwijs zal veel aandacht zijn voor APC, evenals in de opleidingspraktijk. Observatie is hierbij een belangrijk onderdeel: door de opleider, door de docent, door peers, direct of op videoregistraties. Wij vragen de aios om bij de selectie van consultvideo's die ter bespreking aangeboden worden zoveel mogelijk rekening te houden met de thema's van het betreffende trimester en de gekozen leerdoelen.
  • Leerlijn wetenschap en onderwijs Het onderwijs in deze leerlijn wordt gegeven door (gast)docenten verbonden aan het onderzoeksinstituut van de afdeling Huisartsgeneeskunde VUmc (EMGO+). Er wordt gewerkt aan de hand van gerichte opdrachten, zie de opdracht Wetenschappelijke vorming. Van de aios wordt een actieve bijdrage gevraagd aan het cursorisch onderwijs WV in de vorm van casuspresentatie en thema-onderwijs.
  • Leerlijn maatschappelijk handelen Het onderwijs in deze leerlijn wordt gegeven door (gast)docenten verbonden aan de Afdeling Ethiek & Recht en omvat een inleiding in het (medisch)recht en een introductie in medische ethiek. Aan de orde komen de voor huisartsen relevante wetten, het Medisch Tuchtrecht en het omgaan met Medisch Ethische dilemma's.
  • Leerlijn professionaliteit. Professionaliteit beschouwen wij als de overkoepelende competentie waarin de ontwikkeling van de aios tot professional zichtbaar wordt. Hierin komt in het gedrag van de aios zichtbaar tot uitdrukking hoe de aios zich toetsbaar opstelt, omgaat met feedback en zich actief opstelt in het leerproces. In de voortgangsgesprekken met de docenten en de opleider wordt hieraan nadrukkelijk aandacht besteed.



Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie