Leerlijnen: verschil tussen versies
Uit Wiki HOVUmc
k |
k |
||
Regel 4: | Regel 4: | ||
<li class="breadcrumb-item active" aria-current="page">{{PAGENAME}}</li> | <li class="breadcrumb-item active" aria-current="page">{{PAGENAME}}</li> | ||
</ol> | </ol> | ||
− | < | + | Een leerlijn beschrijft voor een ‘specifiek aandachtsgebied’ binnen het huisartsenvak wat, hoe, wanneer door de aios moet worden geleerd en de middelen ofwel [[bouwstenen]] die daarvoor beschikbaar zijn. |
− | {{ | + | |
+ | ===3 Soorten aandachtsgebieden=== | ||
+ | De leerlijnen zijn onder te verdelen in 3 soorten aandachtsgebieden aan de hand van: | ||
+ | #De [[Thema|10 Thema’s]] neergelegd in het [[Landelijk opleidingsplan huisartsgeneeskunde]]. | ||
+ | #Competenties neergelegd in het [[Competentieprofiel van de huisarts]]. | ||
+ | #Overige gebieden die - zonder een vastgesteld thema of een competentiegebied te zijn - toch extra aandacht behoeven, zoals bijvoorbeeld interculturaliteit. | ||
+ | |||
+ | <ul class="nav nav-tabs"> | ||
+ | <li class="active"><btn data-toggle="tab" class="">#tab1|1. Thema leerlijnen</btn></li> | ||
+ | <li><btn data-toggle="tab" class="">#tab2|2. Competentie leerlijnen</btn></li> | ||
+ | <li><btn data-toggle="tab" class="">#tab3|3. Overige leerlijnen</btn></li> | ||
+ | </ul> | ||
+ | |||
+ | <div class="tab-content"> | ||
+ | <div id="tab1" class="tab-pane fade in active"> | ||
+ | {| | ||
+ | |- style="vertical-align:top;" | ||
+ | | colspan="3" style="height:40px; width:20px; text-align:left; color: white; background-color: #333333;" | | ||
+ | |- style="vertical-align:middle;" | ||
+ | | style="height:50px; width:20px; text-align:left; background-color: #333333" | | ||
+ | | style="height:50px; width:300px; text-align:center; color: white; background-color: YellowGreen;" | [[Leerlijn korte episode zorg|<span style="color:white; font-size:medium;">Korte episode zorg</span>]] | ||
+ | | style="height:50px; width:20px; text-align:right; background-color: #333333" | | ||
+ | |- style="vertical-align:middle;" | ||
+ | | style="height:50px; width:20px; text-align:left; background-color: #333333" | | ||
+ | | style="height:50px; width:300px; text-align:center; color: white; background-color: ForestGreen;" | [[Leerlijn spoedeisende zorg|<span style="color:white; font-size:medium;">Spoedeisende zorg</span>]] | ||
+ | | style="height:50px; width:20px; text-align:right; background-color: #333333" | | ||
+ | |- style="vertical-align:middle;" | ||
+ | | style="height:50px; width:20px; text-align:left; background-color: #333333" | | ||
+ | | style="height:50px; width:300px; text-align:center; color: white; background-color: LightSeaGreen;" | [[Leerlijn chronische zorg|<span style="color:white; font-size:medium;">Chronische zorg</span>]] | ||
+ | | style="height:50px; width:20px; text-align:right; background-color: #333333" | | ||
+ | |- style="vertical-align:middle;" | ||
+ | | style="height:50px; width:20px; text-align:left; background-color: #333333" | | ||
+ | | style="height:50px; width:300px; text-align:center; color: white; background-color: DodgerBlue;" | [[Leerlijn complexe ouderenzorg|<span style="color:white; font-size:medium;">Complexe ouderenzorg</span>]] | ||
+ | | style="height:50px; width:20px; text-align:right; background-color: #333333" | | ||
+ | |- style="vertical-align:middle;" | ||
+ | | style="height:50px; width:20px; text-align:left; background-color: #333333" | | ||
+ | | style="height:50px; width:300px; text-align:center; color: white; background-color: DarkMagenta;" | [[Leerlijn zorg voor het kind|<span style="color:white; font-size:medium;">Zorg voor het kind</span>]] | ||
+ | | style="height:50px; width:20px; text-align:right; background-color: #333333" | | ||
+ | |- style="vertical-align:middle;" | ||
+ | | style="height:50px; width:20px; text-align:left; background-color: #333333" | | ||
+ | | style="height:50px; width:300px; text-align:center; color: white; background-color: Crimson;" | [[Leerlijn psychische klachten|<span style="color:white; font-size:medium;">Psychische klachten</span>]] | ||
+ | | style="height:50px; width:20px; text-align:right; background-color: #333333" | | ||
+ | |- style="vertical-align:middle;" | ||
+ | | style="height:50px; width:20px; text-align:left; background-color: #333333" | | ||
+ | | style="height:50px; width:300px; text-align:center; color: white; background-color: OrangeRed;" | [[Leerlijn SOLK|<span style="color:white; font-size:medium;">SOLK</span>]] | ||
+ | | style="height:50px; width:20px; text-align:right; background-color: #333333" | | ||
+ | |- style="vertical-align:middle;" | ||
+ | | style="height:50px; width:20px; text-align:left; background-color: #333333" | | ||
+ | | style="height:50px; width:300px; text-align:center; color: white; background-color: DarkOrange;" | [[Leerlijn palliatieve zorg|<span style="color:white; font-size:medium;">Palliatieve zorg</span>]] | ||
+ | | style="height:50px; width:20px; text-align:right; background-color: #333333" | | ||
+ | |- style="vertical-align:middle;" | ||
+ | | style="height:50px; width:20px; text-align:left; background-color: #333333" | | ||
+ | | style="height:50px; width:300px; text-align:center; color: white; background-color: Gold;" | [[Leerlijn preventie|<span style="color:white; font-size:medium;">Preventie</span>]] | ||
+ | | style="height:50px; width:20px; text-align:right; background-color: #333333" | | ||
+ | |- style="vertical-align:middle;" | ||
+ | | style="height:50px; width:20px; text-align:left; background-color: #333333" | | ||
+ | | style="height:50px; width:300px; text-align:center; color: white; background-color: LightSlateGray;" | [[Leerlijn praktijkmanagement|<span style="color:white; font-size:medium;">Praktijkmanagement</span>]] | ||
+ | | style="height:50px; width:20px; text-align:right; background-color: #333333" | | ||
+ | |- style="vertical-align:bottom;" | ||
+ | | colspan="3" style="height:40px; width:20px; text-align:left; background-color: #333333" | | ||
+ | |} | ||
+ | </div> | ||
+ | <div id="tab2" class="tab-pane fade"> | ||
+ | * [http://wiki.hovumc.nl/display/APC/Leerlijn+APC+startpagina Leerlijn APC] We streven er naar om in het APC (Arts-Patiënt Communicatie) onderwijs communicatie- en procesvaardigheden te integreren met medisch inhoudelijk handelen. In het cursorisch onderwijs zal veel aandacht zijn voor APC, evenals in de opleidingspraktijk. Observatie is hierbij een belangrijk onderdeel: door de opleider, door de docent, door peers, direct of op videoregistraties. Wij vragen de aios om bij de selectie van consultvideo's die ter bespreking aangeboden worden zoveel mogelijk rekening te houden met de thema's van het betreffende trimester en de gekozen leerdoelen. | ||
+ | * [http://wiki.hovumc.nl/display/WETENSCHAPENONDERWIJS/Leerlijn+Wetenschap+en+onderwijs+startpagina Leerlijn wetenschap en onderwijs] Het onderwijs in deze leerlijn wordt gegeven door (gast)docenten verbonden aan het onderzoeksinstituut van de afdeling Huisartsgeneeskunde VUmc (EMGO+). Er wordt gewerkt aan de hand van gerichte opdrachten, zie de opdracht Wetenschappelijke vorming. Van de aios wordt een actieve bijdrage gevraagd aan het cursorisch onderwijs WV in de vorm van casuspresentatie en thema-onderwijs. | ||
+ | * [[Leerlijn maatschappelijk handelen]] Het onderwijs in deze leerlijn wordt gegeven door (gast)docenten verbonden aan de Afdeling Ethiek & Recht en omvat een inleiding in het (medisch)recht en een introductie in medische ethiek. Aan de orde komen de voor huisartsen relevante wetten, het Medisch Tuchtrecht en het omgaan met Medisch Ethische dilemma's. | ||
+ | * [[Leerlijn professionaliteit]]. Professionaliteit beschouwen wij als de overkoepelende competentie waarin de ontwikkeling van de aios tot professional zichtbaar wordt. Hierin komt in het gedrag van de aios zichtbaar tot uitdrukking hoe de aios zich toetsbaar opstelt, omgaat met feedback en zich actief opstelt in het leerproces. In de voortgangsgesprekken met de docenten en de opleider wordt hieraan nadrukkelijk aandacht besteed. | ||
+ | </div> | ||
+ | <div id="tab3" class="tab-pane fade"> | ||
+ | *[[Leerlijn interculturaliteit]] | ||
+ | </div> | ||
+ | </div> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | {{Leerlijnen_horizontaal}} |
Versie van 3 apr 2019 om 17:11
Een leerlijn beschrijft voor een ‘specifiek aandachtsgebied’ binnen het huisartsenvak wat, hoe, wanneer door de aios moet worden geleerd en de middelen ofwel bouwstenen die daarvoor beschikbaar zijn.
Inhoud
3 Soorten aandachtsgebieden
De leerlijnen zijn onder te verdelen in 3 soorten aandachtsgebieden aan de hand van:
- De 10 Thema’s neergelegd in het Landelijk opleidingsplan huisartsgeneeskunde.
- Competenties neergelegd in het Competentieprofiel van de huisarts.
- Overige gebieden die - zonder een vastgesteld thema of een competentiegebied te zijn - toch extra aandacht behoeven, zoals bijvoorbeeld interculturaliteit.
Korte episode zorg | ||
Spoedeisende zorg | ||
Chronische zorg | ||
Complexe ouderenzorg | ||
Zorg voor het kind | ||
Psychische klachten | ||
SOLK | ||
Palliatieve zorg | ||
Preventie | ||
Praktijkmanagement | ||
- Leerlijn APC We streven er naar om in het APC (Arts-Patiënt Communicatie) onderwijs communicatie- en procesvaardigheden te integreren met medisch inhoudelijk handelen. In het cursorisch onderwijs zal veel aandacht zijn voor APC, evenals in de opleidingspraktijk. Observatie is hierbij een belangrijk onderdeel: door de opleider, door de docent, door peers, direct of op videoregistraties. Wij vragen de aios om bij de selectie van consultvideo's die ter bespreking aangeboden worden zoveel mogelijk rekening te houden met de thema's van het betreffende trimester en de gekozen leerdoelen.
- Leerlijn wetenschap en onderwijs Het onderwijs in deze leerlijn wordt gegeven door (gast)docenten verbonden aan het onderzoeksinstituut van de afdeling Huisartsgeneeskunde VUmc (EMGO+). Er wordt gewerkt aan de hand van gerichte opdrachten, zie de opdracht Wetenschappelijke vorming. Van de aios wordt een actieve bijdrage gevraagd aan het cursorisch onderwijs WV in de vorm van casuspresentatie en thema-onderwijs.
- Leerlijn maatschappelijk handelen Het onderwijs in deze leerlijn wordt gegeven door (gast)docenten verbonden aan de Afdeling Ethiek & Recht en omvat een inleiding in het (medisch)recht en een introductie in medische ethiek. Aan de orde komen de voor huisartsen relevante wetten, het Medisch Tuchtrecht en het omgaan met Medisch Ethische dilemma's.
- Leerlijn professionaliteit. Professionaliteit beschouwen wij als de overkoepelende competentie waarin de ontwikkeling van de aios tot professional zichtbaar wordt. Hierin komt in het gedrag van de aios zichtbaar tot uitdrukking hoe de aios zich toetsbaar opstelt, omgaat met feedback en zich actief opstelt in het leerproces. In de voortgangsgesprekken met de docenten en de opleider wordt hieraan nadrukkelijk aandacht besteed.
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |