Leerlijn maatschappelijk handelen: verschil tussen versies
k (inleiding geschreven voor de website, bouwstenen moeten volgen , zag nog geen format) |
|||
Regel 18: | Regel 18: | ||
|} | |} | ||
=== Inleiding === | === Inleiding === | ||
− | Deze leerlijn is in | + | Maatschappelijk handelen is verweven met het huisartsenvak. Immers jouw handelen of niet handelen heeft vaak niet alleen gevolgen voor de patiënt, zijn naasten, maar ook voor de omgeving/maatschappij. Of jij wel of niet verwijst, betekent iets voor de kosten van de zorg. Of als je aerosolen voorschrijft, betekent dat wat voor het milieu. |
+ | |||
+ | Aan de andere kant heeft de maatschappij invloed op jouw handelen. Immers welke medicijnen er vergoed worden, bepaalt deels wat je voorschrijft. Maar ook of je betaalt krijgt voor bepaalde handelingen, zal jouw behandelgedrag kunnen beinvloeden. Of als je nadenkt of je moet melden bij veilig thuis, moet je voldoen aan normen die de beroepsgroep en wetgeving hebben opgesteld. En als de maatschappelijke hulpverlening goed aansluit bij jouw praktijk, maakt dat jouw werk gemakkelijker, waarop het gedachtegoed Krachtige Basiszorg is ontwikkeld. Of als er veel administratie gevraagd wordt, betekent dat dat je minder tijd hebt voor andere zaken. Soms reden om tot actie over te gaan richting zorgverzekeraars en/of overheid, zoals "Het Roer Moet Om" deed. | ||
+ | |||
+ | Maatschappelijk handelen is dan ook terecht een wezenlijk onderdeel van de competentiegebieden. | ||
+ | |||
+ | Op welke manier dat voor jou geldt, daarover zijn er wel heel veel persoonlijke verschillen te vinden onder huisartsen( zie een kwalitatieve studie van Frans Meijman ea in 2017)Om dit goed te integreren in de opleiding blijkt echter vaak nog lastig. Hier is dan ook niet vanzelfsprekend aandacht voor. Tijdens de opleiding ligt bij de aios vaak nog de focus op medische handelen en communicatie, waardoor het gemakkelijk aan de aandacht kan ontsnappen. En omdat het hierdoor niet veel aan bod komt, is het voor de opleider vaak een lastig onderdeel van de Combell om te beoordelen. Deze leerlijn wil de docenten, opleiders en aiossen ondersteuning bieden om deze competentie meer concreet te maken. | ||
+ | |||
+ | Wij maken hierbij ook gebruik van verwijzingen naar andere leerlijnen, omdat er overlap bestaat en we dus gebruik kunnen maken van elkaars bouwstenen. | ||
+ | |||
+ | Deze leerlijn is nog volop in de maak. Mochten jullie ideeën of onderwerpen hebben die jullie graag hier willen zien, mail dan met: [[Mailto:martine@buurtdokters.nl|martinesamsom@buurtdokters.nl]] of [[Mailto:joannekessler@outlook.com|joannekessler@outlook.com]] | ||
+ | |||
+ | Veel plezier! | ||
+ | |||
+ | ==== We zullen de bouwstenen scharen onder de deelgebieden van de Combell maatschappelijk handelen ==== | ||
+ | |||
+ | ===== 5.1: Bevordert de gezondheid van individuele patiënten en groepen patiënten ===== | ||
+ | –Duurzame huisartsenzorg | ||
+ | |||
+ | – Het Roer Moet Om | ||
+ | |||
+ | – Toekomst huisartsenspoedzorg | ||
+ | |||
+ | ===== 5.2: Handelt overeenkomstig geldende wetgeving huisarts ===== | ||
+ | Bestaand onderwijsprogramma uit de [[1e Huisartsstage]]: | ||
+ | *[[Ethiek en recht]] | ||
+ | - euthanasie en dementie | ||
+ | |||
+ | - abortuspil via de huisarts | ||
+ | |||
+ | ===== 5.3: Behartigt belangen van ( toekomstige)patiënten nav incidenten in de zorg ===== | ||
+ | - Patientveiligheid | ||
+ | |||
+ | ===== 5,4: Handelt kostenbewust ===== | ||
+ | – bouwsteen Kosten in de zorg | ||
+ | |||
+ | Bestaand onderwijsprogramma uit de [[1e Huisartsstage]]: | ||
*[[Ethiek en recht]] | *[[Ethiek en recht]] | ||
<br /> | <br /> | ||
Regel 31: | Regel 67: | ||
=== Bronnen === | === Bronnen === | ||
+ | - 2017/2018: Kwalitatief onderzoek onder huisartsen van academisch netwerk van de VU van Frans Meijman ea: "sociaal maatschappelijke rollen huisartsen: mist" | ||
+ | |||
+ | -Combell huisartsopleiding Nederland juni 2019 : <nowiki>https://www.huisartsopleiding.nl/toetsen-beoordelen/combel/</nowiki> | ||
+ | |||
+ | -Toekomstvisie huisartsenzorg 2022: <nowiki>https://toekomsthuisartsenzorg.nl/downloads/</nowiki> | ||
=== Leerlijnoverzicht === | === Leerlijnoverzicht === | ||
{{Leerlijnen horizontaal}} | {{Leerlijnen horizontaal}} |
Versie van 3 jan 2022 om 17:21
Leerlijn maatschappelijk handelen |
---|
Leerlijnhouder |
Leerlijnmedewerkers |
Inhoud
Inleiding
Maatschappelijk handelen is verweven met het huisartsenvak. Immers jouw handelen of niet handelen heeft vaak niet alleen gevolgen voor de patiënt, zijn naasten, maar ook voor de omgeving/maatschappij. Of jij wel of niet verwijst, betekent iets voor de kosten van de zorg. Of als je aerosolen voorschrijft, betekent dat wat voor het milieu.
Aan de andere kant heeft de maatschappij invloed op jouw handelen. Immers welke medicijnen er vergoed worden, bepaalt deels wat je voorschrijft. Maar ook of je betaalt krijgt voor bepaalde handelingen, zal jouw behandelgedrag kunnen beinvloeden. Of als je nadenkt of je moet melden bij veilig thuis, moet je voldoen aan normen die de beroepsgroep en wetgeving hebben opgesteld. En als de maatschappelijke hulpverlening goed aansluit bij jouw praktijk, maakt dat jouw werk gemakkelijker, waarop het gedachtegoed Krachtige Basiszorg is ontwikkeld. Of als er veel administratie gevraagd wordt, betekent dat dat je minder tijd hebt voor andere zaken. Soms reden om tot actie over te gaan richting zorgverzekeraars en/of overheid, zoals "Het Roer Moet Om" deed.
Maatschappelijk handelen is dan ook terecht een wezenlijk onderdeel van de competentiegebieden.
Op welke manier dat voor jou geldt, daarover zijn er wel heel veel persoonlijke verschillen te vinden onder huisartsen( zie een kwalitatieve studie van Frans Meijman ea in 2017)Om dit goed te integreren in de opleiding blijkt echter vaak nog lastig. Hier is dan ook niet vanzelfsprekend aandacht voor. Tijdens de opleiding ligt bij de aios vaak nog de focus op medische handelen en communicatie, waardoor het gemakkelijk aan de aandacht kan ontsnappen. En omdat het hierdoor niet veel aan bod komt, is het voor de opleider vaak een lastig onderdeel van de Combell om te beoordelen. Deze leerlijn wil de docenten, opleiders en aiossen ondersteuning bieden om deze competentie meer concreet te maken.
Wij maken hierbij ook gebruik van verwijzingen naar andere leerlijnen, omdat er overlap bestaat en we dus gebruik kunnen maken van elkaars bouwstenen.
Deze leerlijn is nog volop in de maak. Mochten jullie ideeën of onderwerpen hebben die jullie graag hier willen zien, mail dan met: [[1]] of [[2]]
Veel plezier!
We zullen de bouwstenen scharen onder de deelgebieden van de Combell maatschappelijk handelen
5.1: Bevordert de gezondheid van individuele patiënten en groepen patiënten
–Duurzame huisartsenzorg
– Het Roer Moet Om
– Toekomst huisartsenspoedzorg
5.2: Handelt overeenkomstig geldende wetgeving huisarts
Bestaand onderwijsprogramma uit de 1e Huisartsstage:
- euthanasie en dementie
- abortuspil via de huisarts
- Patientveiligheid
5,4: Handelt kostenbewust
– bouwsteen Kosten in de zorg
Bestaand onderwijsprogramma uit de 1e Huisartsstage:
Bouwstenen
Referenties
Bronnen
- 2017/2018: Kwalitatief onderzoek onder huisartsen van academisch netwerk van de VU van Frans Meijman ea: "sociaal maatschappelijke rollen huisartsen: mist"
-Combell huisartsopleiding Nederland juni 2019 : https://www.huisartsopleiding.nl/toetsen-beoordelen/combel/
-Toekomstvisie huisartsenzorg 2022: https://toekomsthuisartsenzorg.nl/downloads/
Leerlijnoverzicht
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |