Leerlijn psychische klachten: verschil tussen versies
k |
k |
||
Regel 17: | Regel 17: | ||
Per KBA vind je een onderwijsmateriaal, variërend van een los Youtube-filmpje tot een compleet programma. Bij de verschillende onderdelen staat een toelichting met suggesties hoe het programma te gebruiken is en voor welke opleidingsfase het het méést geschikt is. Maar, uiteraard, kan daar (vraaggestuurd) van afgeweken worden. | Per KBA vind je een onderwijsmateriaal, variërend van een los Youtube-filmpje tot een compleet programma. Bij de verschillende onderdelen staat een toelichting met suggesties hoe het programma te gebruiken is en voor welke opleidingsfase het het méést geschikt is. Maar, uiteraard, kan daar (vraaggestuurd) van afgeweken worden. | ||
− | <div class="panel-group" id=" | + | <div class="panel-group" id="accordion1"> |
− | <accordion parent=" | + | <accordion parent="accordion1" heading="Visie op de zorg bij psychische klachten"> |
* Mensen met psychosociale of psychische problemen, of met psychiatrische stoornissen zijn vaak kwetsbaar en moeten kunnen rekenen op passende zorg, van bijvoorbeeld de huisarts. | * Mensen met psychosociale of psychische problemen, of met psychiatrische stoornissen zijn vaak kwetsbaar en moeten kunnen rekenen op passende zorg, van bijvoorbeeld de huisarts. | ||
** Zorgen voor betekent in dit geval aandacht geven, goed luisteren en een empathische benadering. | ** Zorgen voor betekent in dit geval aandacht geven, goed luisteren en een empathische benadering. | ||
Regel 26: | Regel 26: | ||
* De zorg wordt verleend in de huisartsenpraktijk en voldoet daarmee ook aan alle belangrijke kenmerken hiervan: continu, longitudinaal, generalistisch, persoonlijk, laagdrempelig en met inachtneming van de hele context van de patiënt. | * De zorg wordt verleend in de huisartsenpraktijk en voldoet daarmee ook aan alle belangrijke kenmerken hiervan: continu, longitudinaal, generalistisch, persoonlijk, laagdrempelig en met inachtneming van de hele context van de patiënt. | ||
</accordion> | </accordion> | ||
− | <accordion parent=" | + | <accordion parent="accordion1" heading="Visie op de zorg bij psychische klachten"> |
De huisarts biedt diagnostiek en begeleiding vanuit een generalistisch perspectief. | De huisarts biedt diagnostiek en begeleiding vanuit een generalistisch perspectief. | ||
* De huisarts maakt een inschatting van de ernst en het risico van de situatie en stelt een behandelplan op, zoveel mogelijk op basis van richtlijnen en houdt daarbij rekening met de persoonlijke context. | * De huisarts maakt een inschatting van de ernst en het risico van de situatie en stelt een behandelplan op, zoveel mogelijk op basis van richtlijnen en houdt daarbij rekening met de persoonlijke context. | ||
Regel 55: | Regel 55: | ||
* [[Is dit nu normaal of niet? Diagnostiek bij kinderen met problematisch of afwijkend gedrag.]] | * [[Is dit nu normaal of niet? Diagnostiek bij kinderen met problematisch of afwijkend gedrag.]] | ||
− | === Overige leerlijnen === | + | === Leeslijst === |
+ | <div class="panel-group" id="accordion1"> | ||
+ | <accordion parent="accordion-2" heading="Boeken"> | ||
+ | </accordion> | ||
+ | <accordion parent="accordion-2" heading="NHG Standaarden"> | ||
+ | *M104 ADHD bij kinderen [https://www.nhg.org/standaarden/samenvatting/adhd-bij-kinderen samenvatting] / [https://www.nhg.org/winkel/producten/standaard-m104-adhd-bij-kinderen volledig] | ||
+ | *M62 Angst [https://www.nhg.org/standaarden/volledig/nhg-standaard-angst samenvattingskaart] / [https://www.nhg.org/standaarden/volledig/nhg-standaard-angst volledig] | ||
+ | *M77 Delier: [https://www.nhg.org/standaarden/samenvatting/delier samenvatting] / [https://www.nhg.org/standaarden/volledig/nhg-standaard-delier volledig] | ||
+ | *M44 Depressie: [https://www.nhg.org/standaarden/samenvatting/depressie samenvatting] / [ volledig] | ||
+ | *M59 Enuresis nocturna: [ samenvatting] / [https://www.nhg.org/standaarden/volledig/nhg-standaard-depressie-tweede-herziening volledig] | ||
+ | *M10 Problematisch alcoholgebruik: [https://www.nhg.org/standaarden/samenvatting/problematisch-alcoholgebruik samenvatting] / [https://www.nhg.org/standaarden/volledig/nhg-standaard-problematisch-alcoholgebruik volledig] | ||
+ | *M23 Slaapproblemen en slaapmiddelen: [https://www.nhg.org/standaarden/samenvatting/slaapproblemen-en-slaapmiddelen samenvatting] / [https://www.nhg.org/standaarden/volledig/nhg-standaard-slaapproblemen-en-slaapmiddelen volledig] | ||
+ | *M85 Stoppen met roken: [https://www.nhg.org/themas/publicaties/nhg-behandelrichtlijn-stoppen-met-roken behandelrichtlijn] | ||
+ | *M102 SOLK: [https://www.nhg.org/standaarden/samenvatting/somatisch-onvoldoende-verklaarde-lichamelijke-klachten-solk samenvatting] / [https://www.nhg.org/standaarden/volledig/nhg-standaard-somatisch-onvoldoende-verklaarde-lichamelijke-klachten-solk volledig] | ||
+ | *M104 ADHD bij kinderen: [https://www.nhg.org/standaarden/samenvatting/adhd-bij-kinderen samenvatting] / [https://www.nhg.org/standaarden/volledig/nhg-standaard-adhd-bij-kinderen volledig] | ||
+ | </accordion> | ||
+ | <accordion parent="accordion-2" heading="LESA/Multidisciplinaire richtlijnen"> | ||
+ | *[https://www.nhg.org/themas/publicaties/lesa-overspanning-en-burn-out LESA Overspanning en Burn-out] | ||
+ | *[https://www.nhg.org/themas/publicaties/lesa-depressieve-stoornis LESA Depressieve stoornis] | ||
+ | *[https://www.nhg.org/themas/publicaties/lesa-angststoornissen LESA Angststoornissen] | ||
+ | *[https://www.nhg.org/themas/publicaties/lesa-stoornissen-het-gebruik-van-alcohol LESA stoornissen in het gebruik van alcohol] | ||
+ | *[https://www.ggzrichtlijnen.nl/persoonlijkheids-stoornissen Multidisciplinaire richtlijn Persoonlijkheidsstoornissen] | ||
+ | *[Multidisciplinaire richtlijn Schizofrenie] [https://assets-sites.trimbos.nl/docs/06b5fc38-cf0b-4e43-bac9-7aef4b67a9c5.pdf pdf] | ||
+ | *[https://www.ggzrichtlijnen.nl/suicidaal-gedrag Multidisciplinaire richtlijn Suicidaal gedrag] | ||
+ | </accordion> | ||
+ | <accordion parent="accordion-2" heading="NHG Standaarden"> | ||
+ | </accordion> | ||
+ | </div> | ||
+ | |||
+ | ==== Overige leerlijnen ==== | ||
{{Leerlijnen horizontaal}} | {{Leerlijnen horizontaal}} |
Versie van 17 jul 2018 om 16:58
Leerlijn psychische klachten | |
---|---|
Leerlijnhouder | |
Leerlijnmedewerkers |
De leerlijn psychische klachten en aandoeningen wil, aan de hand van de KBA's, bouwstenen voor onderwijs bieden voor zowel aios, hao's als docenten.
Inhoud
Fasering en zelfsturing
Het uitgangspunt voor de leerlijn ‘Psychische klachten en aandoeningen’ is ‘vraag-gestuurd onderwijs’. Daarom is de leerlijn geordend rondom de KBA’s.
Per KBA vind je een onderwijsmateriaal, variërend van een los Youtube-filmpje tot een compleet programma. Bij de verschillende onderdelen staat een toelichting met suggesties hoe het programma te gebruiken is en voor welke opleidingsfase het het méést geschikt is. Maar, uiteraard, kan daar (vraaggestuurd) van afgeweken worden.
- Mensen met psychosociale of psychische problemen, of met psychiatrische stoornissen zijn vaak kwetsbaar en moeten kunnen rekenen op passende zorg, van bijvoorbeeld de huisarts.
- Zorgen voor betekent in dit geval aandacht geven, goed luisteren en een empathische benadering.
- Zorgen voor betekent ook laagdrempelig en dichtbij zijn, zorg in de buurt van de patiënt en zonder wachttijden.
- De zorg in de huisartsenpraktijk sluit aan bij de hulpvraag, de kwetsbaarheid en problemen van de patiënt en is gericht op zelfredzaamheid, weerbaarheid en oplossingen. 'Zorg voor' betekent in dit kader vooral ook 'passende zorg'. Niet meer dan nodig, niet minder dan noodzakelijk.
- De zorg is methodisch, dat wil zeggen gebaseerd op door de beroepsgroep geformuleerde richtlijnen en de zorg is op maat voor de specifieke problemen en mogelijkheden van de individuele patiënt.
- De zorg wordt verleend in de huisartsenpraktijk en voldoet daarmee ook aan alle belangrijke kenmerken hiervan: continu, longitudinaal, generalistisch, persoonlijk, laagdrempelig en met inachtneming van de hele context van de patiënt.
De huisarts biedt diagnostiek en begeleiding vanuit een generalistisch perspectief.
- De huisarts maakt een inschatting van de ernst en het risico van de situatie en stelt een behandelplan op, zoveel mogelijk op basis van richtlijnen en houdt daarbij rekening met de persoonlijke context.
- De huisarts is poortwachter en gids bij verwijzingen naar andere hulpverleners in b.v. GB-GGZ en S-GGZ.
Bouwstenen
1. Begeleidt een patiënt met spanningsklachten, overspanning of burn-out. | Competenties |
---|---|
|
|
- Spanningsklachten deel 1 - Begrippen en aanpak
- Spanningsklachten deel 2 - Voeren van consult met patient
- Diagnostiek en behandeling van slaapproblemen
2. Zet bij een patiënt met angst- en stemmingsklachten /stoornissen de benodigde behandeling in. | Competenties |
---|---|
|
|
3. Diagnosticeert acute psychiatrische stoornissen en zet de benodigde behandeling in. | Competenties |
---|---|
|
|
4. Schat bij suïcidaliteit het gevaar in voor de patiënt en diens omgeving en zet de benodigde hulp in. | Competenties |
---|---|
|
|
5. Motiveert een patiënt met (een verhoogd risico voor) verslavingsgedrag voor passende zorg. | Competenties |
---|---|
|
|
6. Zet bij een patiënt met gevolgen van traumatische gebeurtenissen de benodigde zorg in. | Competenties |
---|---|
|
|
7. Signaleert persoonlijkheidstrekken en – stoornissen, definieert de gevolgen hiervan voor de zorgverlening en adviseert de patiënt om indien nodig passende begeleiding te vinden. | |
---|---|
|
|
- Herkennen van de verschillende persoonlijkheidsstoornissen
- Waarom gedraagt iemand met een borderline persoonlijkheidsstoornis zich zo lastig
8. Zet bij kinderen met afwijkend gedrag passende diagnostiek en behandeling in. | |
---|---|
|
|
Leeslijst
- M104 ADHD bij kinderen samenvatting / volledig
- M62 Angst samenvattingskaart / volledig
- M77 Delier: samenvatting / volledig
- M44 Depressie: samenvatting / [ volledig]
- M59 Enuresis nocturna: [ samenvatting] / volledig
- M10 Problematisch alcoholgebruik: samenvatting / volledig
- M23 Slaapproblemen en slaapmiddelen: samenvatting / volledig
- M85 Stoppen met roken: behandelrichtlijn
- M102 SOLK: samenvatting / volledig
- M104 ADHD bij kinderen: samenvatting / volledig
Overige leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |