APC - Basisgespreksvaardigheden: verschil tussen versies
(9 tussenliggende versies door 4 gebruikers niet weergegeven) | |||
Regel 13: | Regel 13: | ||
|- | |- | ||
|'''Leerlijnmedewerkers''' | |'''Leerlijnmedewerkers''' | ||
− | |||
{{Auteur - Karin van Heusden}} | {{Auteur - Karin van Heusden}} | ||
− | |||
{{Auteur - Ruth ten Broeke}} | {{Auteur - Ruth ten Broeke}} | ||
+ | {{Auteur - Suzanne Burgers}} | ||
+ | {{Auteur - Fleur Sutorius}} | ||
|- | |- | ||
|'''Communicatie'''<br /> | |'''Communicatie'''<br /> | ||
Regel 27: | Regel 27: | ||
=== Wat zijn 'basisgespreksvaardigheden’? === | === Wat zijn 'basisgespreksvaardigheden’? === | ||
− | Elk consult is anders, maar alle consulten bestaan uit dezelfde onderdelen met betrekking tot arts-patiëntcommunicatie (APC). Huisarts en communicatie-expert Jonathan Silverman beschrijft in zijn boek [ | + | Elk consult is anders, maar alle consulten bestaan uit dezelfde onderdelen met betrekking tot arts-patiëntcommunicatie (APC). Huisarts en communicatie-expert Jonathan Silverman beschrijft in zijn boek [https://www.vaardigcommunicerenindegezondheidszorg4edruk.nl/ Vaardig communiceren in de gezondheidszorg] de zeven vaste ‘taken’ die in een consult aan bod komen. De figuur onder aan deze pagina geeft dit schematisch weer. Naast 'Silverman' biedt het [[:Media:Handboek effectieve communicatie in de huisartenpraktijk hoofdstuk 2.pdf|Handboek effectieve communicatie in de huisartsenpraktijk]] (hoofdstuk 2) uitstekende informatie. |
Voor elke taak zijn specifieke communicatievaardigheden nodig. Zo zal de huisarts bij ‘informatie inwinnen’ het perspectief van de patiënt onderzoeken en proberen de hulpvraag te achterhalen. Zij zal onderzoekende vragen stellen (exploreren) en attent zijn op de emotionele onderstroom in het consult (gevoelsreflecties geven). Dat zijn voorbeelden van basisgespreksvaardigheden; ze zijn voor een huisarts van groot belang om het gesprek met de patiënt in goede banen te leiden. | Voor elke taak zijn specifieke communicatievaardigheden nodig. Zo zal de huisarts bij ‘informatie inwinnen’ het perspectief van de patiënt onderzoeken en proberen de hulpvraag te achterhalen. Zij zal onderzoekende vragen stellen (exploreren) en attent zijn op de emotionele onderstroom in het consult (gevoelsreflecties geven). Dat zijn voorbeelden van basisgespreksvaardigheden; ze zijn voor een huisarts van groot belang om het gesprek met de patiënt in goede banen te leiden. | ||
Regel 64: | Regel 64: | ||
| | | | ||
* [[Voorbereiding BasisConsultvoeringsToets]] | * [[Voorbereiding BasisConsultvoeringsToets]] | ||
− | * [[:Media:Werkboek voor docenten. Arts-patiëntcommunicatie (APC)-onderwijs over basis gespreksvaardigheden in de aanloop naar de Basis Consultvoeringstoets (BCT). | + | * [[:Media:Werkboek voor docenten. Arts-patiëntcommunicatie (APC)-onderwijs over basis gespreksvaardigheden in de aanloop naar de Basis Consultvoeringstoets (BCT). Oktober 2022.docx|Werkboek ‘Arts-patiëntcommunicatie (APC)-onderwijs over basis gespreksvaardigheden in de aanloop naar de BCT’]] |
|} | |} | ||
Regel 72: | Regel 72: | ||
*[[Begin van het consult]] | *[[Begin van het consult]] | ||
*[[Luisteren]] | *[[Luisteren]] | ||
+ | *[[Agenderen]] | ||
|} | |} | ||
===== Consulttaak 2 - Informatie inwinnen ===== | ===== Consulttaak 2 - Informatie inwinnen ===== | ||
Regel 90: | Regel 91: | ||
* [[Gezamenlijke besluitvorming - wat en hoe]] | * [[Gezamenlijke besluitvorming - wat en hoe]] | ||
* [[Effectief geruststellen]] | * [[Effectief geruststellen]] | ||
+ | * Van leerlijn Preventie: [[Shared Decision Making volgens Glyn Elwyn]] | ||
|} | |} | ||
===== Consulttaak 5 - Beëindigen consult ===== | ===== Consulttaak 5 - Beëindigen consult ===== |
Huidige versie van 6 jun 2024 om 07:22
Leerlijn communicatie |
---|
Leerlijnhouder |
Leerlijnmedewerkers
Karin van Heusden |
Communicatie Consultvoeringstoetsen: |
Inhoud
- 1 Wat zijn 'basisgespreksvaardigheden’?
- 2 Hoe leer je deze vaardigheden?
- 3 Toetsing
- 4 Hoe ondersteunt de Wiki hierbij?
- 5 Consult-taken volgens Silverman
- 6 Bouwstenen
- 6.1 Basisgespreksvaardigheden
- 6.1.1 Consulttaak 1 - Beginnen van het consult
- 6.1.2 Consulttaak 2 - Informatie inwinnen
- 6.1.3 Consulttaak 3 - Lichamelijk onderzoek
- 6.1.4 Consulttaak 4 - Uitleg, advies en planning
- 6.1.5 Consulttaak 5 - Beëindigen consult
- 6.1.6 Consulttaak 6 (continue taak) - Structuur bieden
- 6.1.7 Consulttaak 7 (continue taak) - Relatie opbouwen
- 6.1 Basisgespreksvaardigheden
- 7 Overige leerlijnen
Wat zijn 'basisgespreksvaardigheden’?
Elk consult is anders, maar alle consulten bestaan uit dezelfde onderdelen met betrekking tot arts-patiëntcommunicatie (APC). Huisarts en communicatie-expert Jonathan Silverman beschrijft in zijn boek Vaardig communiceren in de gezondheidszorg de zeven vaste ‘taken’ die in een consult aan bod komen. De figuur onder aan deze pagina geeft dit schematisch weer. Naast 'Silverman' biedt het Handboek effectieve communicatie in de huisartsenpraktijk (hoofdstuk 2) uitstekende informatie.
Voor elke taak zijn specifieke communicatievaardigheden nodig. Zo zal de huisarts bij ‘informatie inwinnen’ het perspectief van de patiënt onderzoeken en proberen de hulpvraag te achterhalen. Zij zal onderzoekende vragen stellen (exploreren) en attent zijn op de emotionele onderstroom in het consult (gevoelsreflecties geven). Dat zijn voorbeelden van basisgespreksvaardigheden; ze zijn voor een huisarts van groot belang om het gesprek met de patiënt in goede banen te leiden.
Hoe leer je deze vaardigheden?
In de eerste zes maanden van de opleiding is er veel aandacht voor het leren van basisgespreksvaardigheden. Je doet zelfstandig theoretische kennis op en volgt onderwijs over dit onderwerp. Samen met je docent of opleider bekijk je opnames van consulten, je observeert je opleider tijdens diens spreekuur en je laat je door je opleider observeren tijdens jouw spreekuur.
Door te oefenen maak je je nieuwe vaardigheden eigen en bouw je een repertoire op van gesprekstechnieken die je kunt gebruiken tijdens je consult.
Toetsing
In de eerste zes maanden van de 1e Huisartsstage maak je een educatieve pre-toets die gericht is op je leerproces: je docenten en opleider bekijken een aantal door jou geselecteerde consultopnames en geven daar feedback op aan de hand van de MAAS 2.0 scorelijst. Na zeven maanden opleiding volgt de BasisConsultvoeringsToets waarbij jouw videoconsulten door externe beoordelaars beoordeeld worden met behulp van diezelfde scorelijst.
1e Huisartsstage | |
---|---|
in de 4e maand | voor de 8e maand |
Pre-toets | BasisConsultvoeringsToets |
Hoe ondersteunt de Wiki hierbij?
De taken die Silverman onderscheidt binnen een consult, vormen de kapstok voor het onderwijs over basisgespreksvaardigheden. De bouwstenen van dit onderwijs kun je op meerdere manieren gebruiken: voor zelfstudie, als onderwerp van een leergesprek of ter ondersteuning van onderwijs op de terugkomdag.
Voor docenten en opleiders is er een kort onderwijsprogramma dat gebruikt kan worden op een paralleldag.
Het werkboek ‘Arts-patiëntcommunicatie (APC)-onderwijs over basis gespreksvaardigheden in de aanloop naar de BasisConsultvoeringsToets (BCT)’ is een werkboek voor docenten. Het dient ter ondersteuning en inspiratie bij de vormgeving en voorbereiding van het APC-onderwijs op de terugkomdagen in voorbereiding op de BCT. Het onderwijsmateriaal waarnaar verwezen wordt in het werkboek is gerangschikt volgens Silvermans consult-taken en de MAAS 2.0 scorelijst, en te vinden op de bijbehorende wiki-pagina. Al het materiaal kan naar eigen inzicht van de docent worden gebruikt, aangevuld of aangepast voor het onderwijs.
Consult-taken volgens Silverman
Bouwstenen
Basisgespreksvaardigheden
Consulttaak 1 - Beginnen van het consult
Consulttaak 2 - Informatie inwinnen
Consulttaak 3 - Lichamelijk onderzoek
Consulttaak 4 - Uitleg, advies en planning
Consulttaak 5 - Beëindigen consult
Consulttaak 6 (continue taak) - Structuur bieden
Consulttaak 7 (continue taak) - Relatie opbouwen
Overige leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |