Leerlijn maatschappelijk handelen: verschil tussen versies
k |
|||
Regel 18: | Regel 18: | ||
|} | |} | ||
=== Inleiding === | === Inleiding === | ||
− | Maatschappelijk handelen is verweven met het huisartsenvak. | + | Maatschappelijk handelen is verweven met het huisartsenvak. |
− | + | Jouw handelen of niet handelen heeft vaak niet alleen gevolgen voor de patiënt en zijn naasten, maar ook voor de omgeving/maatschappij. Of jij wel of niet verwijst betekent iets voor de zorgkosten en als je aerosolen voorschrijft betekent dat wat voor het milieu. | |
− | Aan de andere kant heeft de maatschappij invloed op jouw handelen. | + | Aan de andere kant heeft de maatschappij invloed op jouw handelen. Welke medicijnen vergoed worden bepaalt deels wat jij voorschrijft en of je betaald krijgt voor bepaalde handelingen kan jouw behandelgedrag beïnvloeden. Als je wilt melden bij Veilig Thuis, moet je voldoen aan normen van de beroepsgroep en wetgeving. En als de maatschappelijke hulpverlening goed aansluit bij jouw praktijk maakt dat jouw werk gemakkelijker; daarop is het gedachtegoed Krachtige Basiszorg ontwikkeld. Als er veel administratie gevraagd wordt, betekent dat dat je minder tijd hebt voor andere zaken. |
+ | Soms reden om tot actie over te gaan richting zorgverzekeraars en/of overheid, zoals ''Het Roer Moet Om'' deed. | ||
Maatschappelijk handelen is dan ook terecht een wezenlijk onderdeel van de competentiegebieden. | Maatschappelijk handelen is dan ook terecht een wezenlijk onderdeel van de competentiegebieden. | ||
+ | Op welke manier dit voor jou geldt, daarover zijn er veel persoonlijke verschillen te vinden onder huisartsen (zie een kwalitatieve studie van Frans Meijman ea in 2017). Het blijkt vaak nog lastig dit goed te integreren in de opleiding; er is dan ook niet vanzelfsprekend aandacht voor. Tijdens de opleiding ligt bij de aios vaak nog de focus op medische handelen en communicatie; maatschappelijk handelen verdwijnt makkelijk naar de achtergrond. En omdat het hierdoor niet veel aan bod komt, is het vaak een lastig competentiegebied van de [[ComBeL]] om te beoordelen. | ||
− | + | Deze leerlijn biedt de docenten, opleiders en aios ondersteuning bij het meer concreet maken van dit competentiegebied. We verwijzen ook naar andere leerlijnen; er is overlap en dus kunnen we gebruik maken van elkaars bouwstenen. | |
− | + | '''Deze leerlijn is nog volop in de maak. Mochten jullie ideeën of onderwerpen hebben die jullie graag hier willen zien, mail dan naar''' [mailto:martine@buurtdokters.nl Martine Samsom] '''of''' [mailto:joannekessler@outlook.com Joanne Kessler] | |
− | |||
− | Deze leerlijn is nog volop in de maak. Mochten jullie ideeën of onderwerpen hebben die jullie graag hier willen zien, mail dan | ||
Veel plezier! | Veel plezier! | ||
− | ==== | + | ==== Onderwerpen die aan bod zullen komen in nieuwe bouwstenen ==== |
− | + | Hieronder staan een aantal onderwerpen die verwerkt zullen worden in nieuwe bouwstenen, per competentie. In de infobox van elke bouwsteen zie je behalve voor welke competentie(s) ook voor welke stage(s) en leerplek(ken) de bouwsteen gebruikt kan worden. | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | ===== | + | ===== 5.1 Bevordert de gezondheid van individuele patiënten en groepen patiënten ===== |
− | + | *Duurzame huisartsenzorg | |
− | * | + | *Het Roer Moet Om |
− | + | *Toekomst huisartsenspoedzorg | |
+ | *Wijkgebonden zorg | ||
− | + | ===== 5.2 Handelt overeenkomstig geldende wetgeving huisarts ===== | |
+ | *Euthanasie en dementie | ||
+ | *Abortuspil via de huisarts <br /> | ||
+ | Voor de [[1e Huisartsstage]] is er al een programma, dat nu op genomen is onder maatschappelijk handelen: [[Ethiek en recht]] | ||
− | ===== 5.3 | + | ===== 5.3 Behartigt belangen van (toekomstige) patiënten n.a.v. incidenten in de zorg ===== |
− | + | *Patiëntveiligheid | |
− | ===== 5 | + | ===== 5.4 Handelt kostenbewust ===== |
− | + | *Kosten in de zorg | |
− | |||
=== Bouwstenen === | === Bouwstenen === | ||
{{Bouwstenen - Leerlijn maatschappelijk handelen}} | {{Bouwstenen - Leerlijn maatschappelijk handelen}} |
Versie van 4 jan 2022 om 16:34
Leerlijn maatschappelijk handelen |
---|
Leerlijnhouder |
Leerlijnmedewerkers |
Inhoud
Inleiding
Maatschappelijk handelen is verweven met het huisartsenvak. Jouw handelen of niet handelen heeft vaak niet alleen gevolgen voor de patiënt en zijn naasten, maar ook voor de omgeving/maatschappij. Of jij wel of niet verwijst betekent iets voor de zorgkosten en als je aerosolen voorschrijft betekent dat wat voor het milieu. Aan de andere kant heeft de maatschappij invloed op jouw handelen. Welke medicijnen vergoed worden bepaalt deels wat jij voorschrijft en of je betaald krijgt voor bepaalde handelingen kan jouw behandelgedrag beïnvloeden. Als je wilt melden bij Veilig Thuis, moet je voldoen aan normen van de beroepsgroep en wetgeving. En als de maatschappelijke hulpverlening goed aansluit bij jouw praktijk maakt dat jouw werk gemakkelijker; daarop is het gedachtegoed Krachtige Basiszorg ontwikkeld. Als er veel administratie gevraagd wordt, betekent dat dat je minder tijd hebt voor andere zaken. Soms reden om tot actie over te gaan richting zorgverzekeraars en/of overheid, zoals Het Roer Moet Om deed.
Maatschappelijk handelen is dan ook terecht een wezenlijk onderdeel van de competentiegebieden. Op welke manier dit voor jou geldt, daarover zijn er veel persoonlijke verschillen te vinden onder huisartsen (zie een kwalitatieve studie van Frans Meijman ea in 2017). Het blijkt vaak nog lastig dit goed te integreren in de opleiding; er is dan ook niet vanzelfsprekend aandacht voor. Tijdens de opleiding ligt bij de aios vaak nog de focus op medische handelen en communicatie; maatschappelijk handelen verdwijnt makkelijk naar de achtergrond. En omdat het hierdoor niet veel aan bod komt, is het vaak een lastig competentiegebied van de ComBeL om te beoordelen.
Deze leerlijn biedt de docenten, opleiders en aios ondersteuning bij het meer concreet maken van dit competentiegebied. We verwijzen ook naar andere leerlijnen; er is overlap en dus kunnen we gebruik maken van elkaars bouwstenen.
Deze leerlijn is nog volop in de maak. Mochten jullie ideeën of onderwerpen hebben die jullie graag hier willen zien, mail dan naar Martine Samsom of Joanne Kessler
Veel plezier!
Onderwerpen die aan bod zullen komen in nieuwe bouwstenen
Hieronder staan een aantal onderwerpen die verwerkt zullen worden in nieuwe bouwstenen, per competentie. In de infobox van elke bouwsteen zie je behalve voor welke competentie(s) ook voor welke stage(s) en leerplek(ken) de bouwsteen gebruikt kan worden.
5.1 Bevordert de gezondheid van individuele patiënten en groepen patiënten
- Duurzame huisartsenzorg
- Het Roer Moet Om
- Toekomst huisartsenspoedzorg
- Wijkgebonden zorg
5.2 Handelt overeenkomstig geldende wetgeving huisarts
- Euthanasie en dementie
- Abortuspil via de huisarts
Voor de 1e Huisartsstage is er al een programma, dat nu op genomen is onder maatschappelijk handelen: Ethiek en recht
5.3 Behartigt belangen van (toekomstige) patiënten n.a.v. incidenten in de zorg
- Patiëntveiligheid
5.4 Handelt kostenbewust
- Kosten in de zorg
Bouwstenen
Bronnen
- 2017/2018: Kwalitatief onderzoek onder huisartsen van academisch netwerk van de VU van Frans Meijman ea: "sociaal maatschappelijke rollen huisartsen: mist"
-Combell huisartsopleiding Nederland juni 2019 : https://www.huisartsopleiding.nl/toetsen-beoordelen/combel/
-Toekomstvisie huisartsenzorg 2022: https://toekomsthuisartsenzorg.nl/downloads/
Leerlijnoverzicht
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |