Leerlijnen: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
 
(41 tussenliggende versies door 3 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
Een leerlijn beschrijft voor een ‘specifiek aandachtsgebied’ binnen het huisartsenvak wat, hoe, wanneer door de aios moet worden geleerd en de middelen die daarvoor beschikbaar zijn.
+
<ol class="breadcrumb" style="width:100%;">
 +
<li class="breadcrumb-item">[[Hoofdpagina]]</li>
 +
<li class="breadcrumb-item">[[Regelgeving]]</li>
 +
<li class="breadcrumb-item">[[Opleidingsplan]]</li>
 +
<li class="breadcrumb-item">[[Opleidingsplan HOVUmc]]</li>
 +
<li class="breadcrumb-item active" aria-current="page">{{PAGENAME}}</li>
 +
</ol>
 +
<br />
 +
{| class="infobox regelgeving"
 +
! <span class="infobox-titel">[[Opleidingsplan HOVUmc]]</span>
 +
|-
 +
|
 +
'''Hoofd'''<br />
 +
{{Functie - Hoofd}}
 +
|-
 +
|
 +
'''Adjunct hoofd'''<br />
 +
{{Functie - Adjunct-hoofd}}
 +
|-
 +
|
 +
'''Onderwijscoördinator'''<br />
 +
{{Functie - Onderwijscoördinatoren}}
 +
|-
 +
|
 +
'''Regelgeving'''
 +
*[[FAQ en Begrippenlijst]]
 +
*[[Instituutsreglement]]
 +
*[[Opleidingsplan]]
 +
**[[Opleidingsplan HOVUmc]]
 +
**[[Scholing voor Opleiders]]
 +
**[[Opleidingsplan AMA]]
 +
*[[Toetsing en beoordeling]]
 +
*[[Opleidingsduur]]
 +
*[[Werktijd]]
 +
*[[Verantwoordelijkheden]]
 +
*[[Procedure bij problemen, klachten en conflicten]]
 +
|}
 +
=== Wat is een leerlijn? ===
 +
Een leerlijn beschrijft voor een ‘specifiek aandachtsgebied’ binnen het huisartsenvak wat, hoe, wanneer door de aios moet worden geleerd en de middelen ofwel bouwstenen die daarvoor beschikbaar zijn. Leerlijnen zijn opgebouwd door bouwstenen.
  
====We onderscheiden 3 soorten specifieke aandachtsgebieden:====
+
'''Lees verder:'''
 +
* [[Opleidingsplan HOVUmc]]
 +
=== Wat is een bouwsteen? ===
 +
Een bouwsteen bevat informatie over een specifiek onderwerp binnen een [[Leerlijnen|leerlijn]]. Bouwstenen zijn divers van aard en kunnen groter of kleiner zijn. Ze kunnen een heel onderwijsprogramma bevatten of slechts een stuk achtergrondinformatie of bijvoorbeeld een filmpje. Omwille van het gebruiksgemak streven we ernaar om alle bouwstenen uniform aan te bieden.
  
#de thema’s van het Landelijk Opleidingsplan Huisartsgeneeskunde.
+
Zie verder:
#de competentiegebieden
+
* [[Bouwstenenoverzicht]]
#overige gebieden die - zonder een vastgesteld thema of een competentiegebied te zijn- toch extra aandacht behoeven, zoals bijvoorbeeld  interculturaliteit.
+
* [[Hulp voor auteurs]]
  
====Thema's:====
+
=== Drie soorten aandachtsgebieden ===
 +
De leerlijnen zijn onder te verdelen in 3 soorten aandachtsgebieden aan de hand van:
  
*Psychische klachten en aandoeningen
+
#De 10 thema’s neergelegd in het landelijk opleidingsplan huisartsgeneeskunde.
*Palliatieve en terminale zorg
+
#Competenties neergelegd in het competentieprofiel van de huisarts.
*Praktijkmanagement
+
#Overige gebieden die - zonder een vastgesteld thema of een competentiegebied te zijn - toch extra aandacht behoeven, zoals diversiteit, seksualiteit en innovatie.
*SOLK
 
*Spoedeisende zorg
 
*Chronische zorg
 
*Preventie
 
  
====Competenties:====
+
{{Leerlijnen horizontaal}}
 
 
*APC
 
*Maatschappelijk handelen
 
*Wetenschap en onderwijs
 
 
 
====Overige aandachtsgebieden:====
 
 
 
*Interculturaliteit
 

Huidige versie van 18 aug 2022 om 13:44


Opleidingsplan HOVUmc

Hoofd
Rob Dijkstra

Adjunct hoofd
Jeroen Woertman

Onderwijscoördinator
Marieke van Schelven
Dorien Stilma
Linda Timmer

Regelgeving

Wat is een leerlijn?

Een leerlijn beschrijft voor een ‘specifiek aandachtsgebied’ binnen het huisartsenvak wat, hoe, wanneer door de aios moet worden geleerd en de middelen ofwel bouwstenen die daarvoor beschikbaar zijn. Leerlijnen zijn opgebouwd door bouwstenen.

Lees verder:

Wat is een bouwsteen?

Een bouwsteen bevat informatie over een specifiek onderwerp binnen een leerlijn. Bouwstenen zijn divers van aard en kunnen groter of kleiner zijn. Ze kunnen een heel onderwijsprogramma bevatten of slechts een stuk achtergrondinformatie of bijvoorbeeld een filmpje. Omwille van het gebruiksgemak streven we ernaar om alle bouwstenen uniform aan te bieden.

Zie verder:

Drie soorten aandachtsgebieden

De leerlijnen zijn onder te verdelen in 3 soorten aandachtsgebieden aan de hand van:

  1. De 10 thema’s neergelegd in het landelijk opleidingsplan huisartsgeneeskunde.
  2. Competenties neergelegd in het competentieprofiel van de huisarts.
  3. Overige gebieden die - zonder een vastgesteld thema of een competentiegebied te zijn - toch extra aandacht behoeven, zoals diversiteit, seksualiteit en innovatie.


Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie