Leerlijnen: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
k (Inleiding in <noinclude> tags gezet, ongewenste tekst bij transclusie)
 
(32 tussenliggende versies door 3 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
<noinclude>Een leerlijn beschrijft voor een ‘specifiek aandachtsgebied’ binnen het huisartsenvak wat, hoe, wanneer door de aios moet worden geleerd en de middelen die daarvoor beschikbaar zijn.</noinclude>
+
<ol class="breadcrumb" style="width:100%;">
 +
<li class="breadcrumb-item">[[Hoofdpagina]]</li>
 +
<li class="breadcrumb-item">[[Regelgeving]]</li>
 +
<li class="breadcrumb-item">[[Opleidingsplan]]</li>
 +
<li class="breadcrumb-item">[[Opleidingsplan HOVUmc]]</li>
 +
<li class="breadcrumb-item active" aria-current="page">{{PAGENAME}}</li>
 +
</ol>
 +
<br />
 +
{| class="infobox regelgeving"
 +
! <span class="infobox-titel">[[Opleidingsplan HOVUmc]]</span>
 +
|-
 +
|
 +
'''Hoofd'''<br />
 +
{{Functie - Hoofd}}
 +
|-
 +
|
 +
'''Adjunct hoofd'''<br />
 +
{{Functie - Adjunct-hoofd}}
 +
|-
 +
|
 +
'''Onderwijscoördinator'''<br />
 +
{{Functie - Onderwijscoördinatoren}}
 +
|-
 +
|
 +
'''Regelgeving'''
 +
*[[FAQ en Begrippenlijst]]
 +
*[[Instituutsreglement]]
 +
*[[Opleidingsplan]]
 +
**[[Opleidingsplan HOVUmc]]
 +
**[[Scholing voor Opleiders]]
 +
**[[Opleidingsplan AMA]]
 +
*[[Toetsing en beoordeling]]
 +
*[[Opleidingsduur]]
 +
*[[Werktijd]]
 +
*[[Verantwoordelijkheden]]
 +
*[[Procedure bij problemen, klachten en conflicten]]
 +
|}
 +
=== Wat is een leerlijn? ===
 +
Een leerlijn beschrijft voor een ‘specifiek aandachtsgebied’ binnen het huisartsenvak wat, hoe, wanneer door de aios moet worden geleerd en de middelen ofwel bouwstenen die daarvoor beschikbaar zijn. Leerlijnen zijn opgebouwd door bouwstenen.
  
====Drie soorten aandachtsgebieden:====
+
'''Lees verder:'''
De leerlijnen zijn onder te verdelen in 3 soorten aandachtsgebieden:
+
* [[Opleidingsplan HOVUmc]]
#de thema’s van het [[Landelijk opleidingsplan]] huisartsgeneeskunde 2016.
+
=== Wat is een bouwsteen? ===
#de competentiegebieden
+
Een bouwsteen bevat informatie over een specifiek onderwerp binnen een [[Leerlijnen|leerlijn]]. Bouwstenen zijn divers van aard en kunnen groter of kleiner zijn. Ze kunnen een heel onderwijsprogramma bevatten of slechts een stuk achtergrondinformatie of bijvoorbeeld een filmpje. Omwille van het gebruiksgemak streven we ernaar om alle bouwstenen uniform aan te bieden.
#overige gebieden die - zonder een vastgesteld thema of een competentiegebied te zijn - toch extra aandacht behoeven, zoals bijvoorbeeld  interculturaliteit.
 
  
====Thema's leerliijnen:====
+
Zie verder:
* Leerlijn Spoedeisende zorg
+
* [[Bouwstenenoverzicht]]
* Leerlijn Chronische zorg
+
* [[Hulp voor auteurs]]
* Leerlijn Zorg voor ouderen met complexe aandoeningen
 
*[http://wiki.hovumc.nl/display/SOLK/Leerlijn+SOLK+startpagina Leerlijn SOLK startpagina]
 
* [http://wiki.hovumc.nl/display/PSYCHISCH/Leerlijn+Psychische+klachten+en+aandoeningen+startpagina Leerlijn Psychische klachten en aandoeningen]
 
*[http://wiki.hovumc.nl/display/PALLIATIEF/Leerlijn+Palliatieve+en+terminale+zorg+startpagina Leerlijn Palliatieve en terminale zorg startpagina]
 
* [http://wiki.hovumc.nl/display/preventie/Leerlijn+Preventie+Startpagina Leerlijn Preventie]
 
* Leerlijn Zorg voor het kind
 
*[http://wiki.hovumc.nl/display/PRAKTIJKMANAGEMENT/Leerlijn+praktijkmanagement+startpagina Leerlijn praktijkmanagement]
 
  
====Competentie leerlijnen:====
+
=== Drie soorten aandachtsgebieden ===
* [http://wiki.hovumc.nl/display/APC/Leerlijn+APC+startpagina Leerlijn APC]  We streven er naar om in het APC (Arts-Patiënt Communicatie) onderwijs communicatie- en procesvaardigheden te integreren met medisch inhoudelijk handelen. In het cursorisch onderwijs zal veel aandacht zijn voor APC, evenals in de opleidingspraktijk. Observatie is hierbij een belangrijk onderdeel: door de opleider, door de docent, door peers, direct of op videoregistraties. Wij vragen de aios om bij de selectie van consultvideo's die ter bespreking aangeboden worden zoveel mogelijk rekening te houden met de thema's van het betreffende trimester en de gekozen leerdoelen.
+
De leerlijnen zijn onder te verdelen in 3 soorten aandachtsgebieden aan de hand van:
* [http://wiki.hovumc.nl/display/WETENSCHAPENONDERWIJS/Leerlijn+Wetenschap+en+onderwijs+startpagina Leerlijn Wetenschap en onderwijs]  Het onderwijs in deze leerlijn wordt gegeven door (gast)docenten verbonden aan het onderzoeksinstituut van de afdeling Huisartsgeneeskunde VUmc (EMGO+). Er wordt gewerkt aan de hand van gerichte opdrachten, zie de opdracht Wetenschappelijke vorming. Van de aios wordt een actieve bijdrage gevraagd aan het cursorisch onderwijs WV in de vorm van casuspresentatie en thema-onderwijs.
 
  
* Leerlijn Ethiek en recht Het onderwijs in deze leerlijn wordt gegeven door (gast)docenten verbonden aan de Afdeling Ethiek & Recht en omvat een inleiding in het (medisch)recht en een introductie in medische ethiek. Aan de orde komen de voor huisartsen relevante wetten, het Medisch Tuchtrecht en het omgaan met Medisch Ethische dilemma's.
+
#De 10 thema’s neergelegd in het landelijk opleidingsplan huisartsgeneeskunde.
 +
#Competenties neergelegd in het competentieprofiel van de huisarts.
 +
#Overige gebieden die - zonder een vastgesteld thema of een competentiegebied te zijn - toch extra aandacht behoeven, zoals diversiteit, seksualiteit en innovatie.
  
* Leerlijn professionaliteit Professionaliteit beschouwen wij als de overkoepelende competentie waarin de ontwikkeling van de aios tot professional zichtbaar wordt. Hierin komt in het gedrag van de aios zichtbaar tot uitdrukking hoe de aios zich toetsbaar opstelt, omgaat met feedback en zich actief opstelt in het leerproces. In de voortgangsgesprekken met de docenten en de opleider wordt hieraan nadrukkelijk aandacht besteed.
+
{{Leerlijnen horizontaal}}
 
 
====Overige leerlijnen:====
 
 
 
*[[Interculturaliteit|Leerlijn Interculturaliteit]]
 

Huidige versie van 18 aug 2022 om 13:44


Opleidingsplan HOVUmc

Hoofd
Rob Dijkstra

Adjunct hoofd
Jeroen Woertman

Onderwijscoördinator
Marieke van Schelven
Dorien Stilma
Linda Timmer

Regelgeving

Wat is een leerlijn?

Een leerlijn beschrijft voor een ‘specifiek aandachtsgebied’ binnen het huisartsenvak wat, hoe, wanneer door de aios moet worden geleerd en de middelen ofwel bouwstenen die daarvoor beschikbaar zijn. Leerlijnen zijn opgebouwd door bouwstenen.

Lees verder:

Wat is een bouwsteen?

Een bouwsteen bevat informatie over een specifiek onderwerp binnen een leerlijn. Bouwstenen zijn divers van aard en kunnen groter of kleiner zijn. Ze kunnen een heel onderwijsprogramma bevatten of slechts een stuk achtergrondinformatie of bijvoorbeeld een filmpje. Omwille van het gebruiksgemak streven we ernaar om alle bouwstenen uniform aan te bieden.

Zie verder:

Drie soorten aandachtsgebieden

De leerlijnen zijn onder te verdelen in 3 soorten aandachtsgebieden aan de hand van:

  1. De 10 thema’s neergelegd in het landelijk opleidingsplan huisartsgeneeskunde.
  2. Competenties neergelegd in het competentieprofiel van de huisarts.
  3. Overige gebieden die - zonder een vastgesteld thema of een competentiegebied te zijn - toch extra aandacht behoeven, zoals diversiteit, seksualiteit en innovatie.


Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie