|
|
(20 tussenliggende versies door 3 gebruikers niet weergegeven) |
Regel 1: |
Regel 1: |
| <ol class="breadcrumb" style="width:100%;"> | | <ol class="breadcrumb" style="width:100%;"> |
| <li class="breadcrumb-item">[[Hoofdpagina]]</li> | | <li class="breadcrumb-item">[[Hoofdpagina]]</li> |
| + | <li class="breadcrumb-item">[[Regelgeving]]</li> |
| + | <li class="breadcrumb-item">[[Opleidingsplan]]</li> |
| + | <li class="breadcrumb-item">[[Opleidingsplan HOVUmc]]</li> |
| <li class="breadcrumb-item active" aria-current="page">{{PAGENAME}}</li> | | <li class="breadcrumb-item active" aria-current="page">{{PAGENAME}}</li> |
| </ol> | | </ol> |
| <br /> | | <br /> |
− | Een leerlijn beschrijft voor een ‘specifiek aandachtsgebied’ binnen het huisartsenvak wat, hoe, wanneer door de aios moet worden geleerd en de middelen ofwel [[bouwstenen]] die daarvoor beschikbaar zijn. | + | {| class="infobox regelgeving" |
| + | ! <span class="infobox-titel">[[Opleidingsplan HOVUmc]]</span> |
| + | |- |
| + | | |
| + | '''Hoofd'''<br /> |
| + | {{Functie - Hoofd}} |
| + | |- |
| + | | |
| + | '''Adjunct hoofd'''<br /> |
| + | {{Functie - Adjunct-hoofd}} |
| + | |- |
| + | | |
| + | '''Onderwijscoördinator'''<br /> |
| + | {{Functie - Onderwijscoördinatoren}} |
| + | |- |
| + | | |
| + | '''Regelgeving''' |
| + | *[[FAQ en Begrippenlijst]] |
| + | *[[Instituutsreglement]] |
| + | *[[Opleidingsplan]] |
| + | **[[Opleidingsplan HOVUmc]] |
| + | **[[Scholing voor Opleiders]] |
| + | **[[Opleidingsplan AMA]] |
| + | *[[Toetsing en beoordeling]] |
| + | *[[Opleidingsduur]] |
| + | *[[Werktijd]] |
| + | *[[Verantwoordelijkheden]] |
| + | *[[Procedure bij problemen, klachten en conflicten]] |
| + | |} |
| + | === Wat is een leerlijn? === |
| + | Een leerlijn beschrijft voor een ‘specifiek aandachtsgebied’ binnen het huisartsenvak wat, hoe, wanneer door de aios moet worden geleerd en de middelen ofwel bouwstenen die daarvoor beschikbaar zijn. Leerlijnen zijn opgebouwd door bouwstenen. |
| | | |
− | ===3 Soorten aandachtsgebieden===
| + | '''Lees verder:''' |
− | De leerlijnen zijn onder te verdelen in 3 soorten aandachtsgebieden aan de hand van:
| + | * [[Opleidingsplan HOVUmc]] |
− | #De [[Thema|10 Thema’s]] neergelegd in het [[Landelijk opleidingsplan huisartsgeneeskunde]].
| + | === Wat is een bouwsteen? === |
− | #Competenties neergelegd in het [[Competentieprofiel van de huisarts]].
| + | Een bouwsteen bevat informatie over een specifiek onderwerp binnen een [[Leerlijnen|leerlijn]]. Bouwstenen zijn divers van aard en kunnen groter of kleiner zijn. Ze kunnen een heel onderwijsprogramma bevatten of slechts een stuk achtergrondinformatie of bijvoorbeeld een filmpje. Omwille van het gebruiksgemak streven we ernaar om alle bouwstenen uniform aan te bieden. |
− | #Overige gebieden die - zonder een vastgesteld thema of een competentiegebied te zijn - toch extra aandacht behoeven, zoals bijvoorbeeld interculturaliteit.
| |
− | | |
− | <ul class="nav nav-tabs">
| |
− | <li class="active"><btn data-toggle="tab" class="">#tab1|1. Thema leerlijnen</btn></li>
| |
− | <li><btn data-toggle="tab" class="">#tab2|2. Competentie leerlijnen</btn></li>
| |
− | <li><btn data-toggle="tab" class="">#tab3|3. Overige leerlijnen</btn></li>
| |
− | </ul>
| |
− | | |
− | <div class="tab-content">
| |
− | <div id="tab1" class="tab-pane fade in active">
| |
− | <div class="card" style="width: 100%;">
| |
− | <ul class="list-group list-group-flush">
| |
− | <li class="list-group-item">[[Leerlijn korte episode zorg]]
| |
− | </li>
| |
− | <li class="list-group-item">[[Leerlijn spoedeisende zorg]]
| |
− | </li>
| |
− | <li class="list-group-item">[[Leerlijn chronische zorg]]
| |
− | </li>
| |
− | <li class="list-group-item">[[Leerlijn complexe ouderenzorg]]
| |
− | </li>
| |
− | <li class="list-group-item">[[Leerlijn zorg voor het kind]]
| |
− | </li>
| |
− | <li class="list-group-item">[[Leerlijn psychische klachten]]
| |
− | </li>
| |
− | <li class="list-group-item">[[Leerlijn SOLK]]
| |
− | </li>
| |
− | <li class="list-group-item">[[Leerlijn palliatieve zorg]]
| |
− | </li>
| |
− | <li class="list-group-item">[[Leerlijn preventie]]
| |
− | </li>
| |
− | <li class="list-group-item">[[Leerlijn praktijkmanagement]]
| |
− | </li>
| |
− | </ul>
| |
− | </div>
| |
− | </div>
| |
− | <div id="tab2" class="tab-pane fade">
| |
− | <div id="tab1" class="tab-pane fade in active">
| |
− | <div class="card" style="width: 100%;">
| |
− | <ul class="list-group list-group-flush">
| |
− | <li class="list-group-item">
| |
− | [[Leerlijn medisch handelen]]
| |
− | </li>
| |
− | <li class="list-group-item">
| |
− | [[Leerlijn communicatie]] We streven er naar om in het APC (Arts-Patiënt Communicatie) onderwijs communicatie- en procesvaardigheden te integreren met medisch inhoudelijk handelen. In het cursorisch onderwijs zal veel aandacht zijn voor APC, evenals in de opleidingspraktijk. Observatie is hierbij een belangrijk onderdeel: door de opleider, door de docent, door peers, direct of op videoregistraties. Wij vragen de aios om bij de selectie van consultvideo's die ter bespreking aangeboden worden zoveel mogelijk rekening te houden met de thema's van het betreffende trimester en de gekozen leerdoelen.
| |
− | </li>
| |
− | <li class="list-group-item">
| |
− | [[Leerlijn maatschappelijk handelen]]
| |
− | </li>
| |
− | <li class="list-group-item">
| |
− | [[Leerlijn wetenschap en onderwijs]] Het onderwijs in deze leerlijn wordt gegeven door (gast)docenten verbonden aan het onderzoeksinstituut van de afdeling Huisartsgeneeskunde VUmc (EMGO+). Er wordt gewerkt aan de hand van gerichte opdrachten, zie de opdracht Wetenschappelijke vorming. Van de aios wordt een actieve bijdrage gevraagd aan het cursorisch onderwijs WV in de vorm van casuspresentatie en thema-onderwijs.
| |
− | </li>
| |
− | <li class="list-group-item">
| |
− | [[Leerlijn maatschappelijk handelen]] Het onderwijs in deze leerlijn wordt gegeven door (gast)docenten verbonden aan de Afdeling Ethiek & Recht en omvat een inleiding in het (medisch)recht en een introductie in medische ethiek. Aan de orde komen de voor huisartsen relevante wetten, het Medisch Tuchtrecht en het omgaan met Medisch Ethische dilemma's.
| |
− | </li>
| |
− | <li class="list-group-item">
| |
− | [[Leerlijn professionaliteit]]. Professionaliteit beschouwen wij als de overkoepelende competentie waarin de ontwikkeling van de aios tot professional zichtbaar wordt. Hierin komt in het gedrag van de aios zichtbaar tot uitdrukking hoe de aios zich toetsbaar opstelt, omgaat met feedback en zich actief opstelt in het leerproces. In de voortgangsgesprekken met de docenten en de opleider wordt hieraan nadrukkelijk aandacht besteed.
| |
− | </li>
| |
− | </ul>
| |
− | </div>
| |
− | </div>
| |
− | <div id="tab3" class="tab-pane fade">
| |
− | <div class="card" style="width: 100%;">
| |
− | <ul class="list-group list-group-flush">
| |
− | <li class="list-group-item">
| |
− | [[Leerlijn interculturaliteit]]
| |
− | </li>
| |
− | </ul>
| |
− | </div>
| |
− | </div>
| |
− | </div>
| |
| | | |
| + | Zie verder: |
| + | * [[Bouwstenenoverzicht]] |
| + | * [[Hulp voor auteurs]] |
| | | |
− | {{Leerlijnen_horizontaal}}
| + | === Drie soorten aandachtsgebieden === |
− | <br />
| |
− | <ol class="breadcrumb" style="width:100%;">
| |
− | <li class="breadcrumb-item">[[Hoofdpagina]]</li>
| |
− | <li class="breadcrumb-item active" aria-current="page">{{PAGENAME}}</li>
| |
− | </ol>
| |
− | Een leerlijn beschrijft voor een ‘specifiek aandachtsgebied’ binnen het huisartsenvak wat, hoe, wanneer door de aios moet worden geleerd en de middelen ofwel [[bouwstenen]] die daarvoor beschikbaar zijn.
| |
− | | |
− | ===3 Soorten aandachtsgebieden===
| |
| De leerlijnen zijn onder te verdelen in 3 soorten aandachtsgebieden aan de hand van: | | De leerlijnen zijn onder te verdelen in 3 soorten aandachtsgebieden aan de hand van: |
− | #De [[Thema|10 Thema’s]] neergelegd in het [[Landelijk opleidingsplan huisartsgeneeskunde]].
| |
− | #Competenties neergelegd in het [[Competentieprofiel van de huisarts]].
| |
− | #Overige gebieden die - zonder een vastgesteld thema of een competentiegebied te zijn - toch extra aandacht behoeven, zoals bijvoorbeeld interculturaliteit.
| |
− | <br><br>
| |
− | <ul class="nav nav-tabs">
| |
− | <li class="active"><btn data-toggle="tab" class="">#tab1|1. Thema leerlijnen</btn></li>
| |
− | <li><btn data-toggle="tab" class="">#tab2|2. Competentie leerlijnen</btn></li>
| |
− | <li><btn data-toggle="tab" class="">#tab3|3. Overige leerlijnen</btn></li>
| |
− | </ul>
| |
− | <div class="tab-content">
| |
− | <div id="tab1" class="tab-pane fade in active">
| |
− | <div class="card" style="width: 100%;">
| |
− | <ul class="list-group list-group-flush">
| |
− | <li class="list-group-item">[[Leerlijn korte episode zorg]]</li>
| |
− | <li class="list-group-item">[[Leerlijn spoedeisende zorg]]</li>
| |
− | <li class="list-group-item">[[Leerlijn chronische zorg]]</li>
| |
− | <li class="list-group-item">[[Leerlijn complexe ouderenzorg]]</li>
| |
− | <li class="list-group-item">[[Leerlijn zorg voor het kind]]</li>
| |
− | <li class="list-group-item">[[Leerlijn psychische klachten]]</li>
| |
− | <li class="list-group-item">[[Leerlijn SOLK]]</li>
| |
− | <li class="list-group-item">[[Leerlijn palliatieve zorg]]</li>
| |
− | <li class="list-group-item">[[Leerlijn preventie]]</li>
| |
− | <li class="list-group-item">[[Leerlijn praktijkmanagement]]</li>
| |
− | </ul>
| |
− | </div>
| |
− | </div>
| |
− | <div id="tab2" class="tab-pane fade">
| |
− | <div class="card" style="width: 100%;">
| |
− | <ul class="list-group list-group-flush">
| |
− | <li class="list-group-item">[[Leerlijn medisch handelen]]</li>
| |
− | <li class="list-group-item">[[Leerlijn communicatie]] We streven er naar om in het APC (Arts-Patiënt Communicatie) onderwijs communicatie- en procesvaardigheden te integreren met medisch inhoudelijk handelen. In het cursorisch onderwijs zal veel aandacht zijn voor APC, evenals in de opleidingspraktijk. Observatie is hierbij een belangrijk onderdeel: door de opleider, door de docent, door peers, direct of op videoregistraties. Wij vragen de aios om bij de selectie van consultvideo's die ter bespreking aangeboden worden zoveel mogelijk rekening te houden met de thema's van het betreffende trimester en de gekozen leerdoelen.</li>
| |
− | <li class="list-group-item">[[Leerlijn maatschappelijk handelen]]</li>
| |
− | <li class="list-group-item">[[Leerlijn wetenschap en onderwijs]] Het onderwijs in deze leerlijn wordt gegeven door (gast)docenten verbonden aan het onderzoeksinstituut van de afdeling Huisartsgeneeskunde VUmc (EMGO+). Er wordt gewerkt aan de hand van gerichte opdrachten, zie de opdracht Wetenschappelijke vorming. Van de aios wordt een actieve bijdrage gevraagd aan het cursorisch onderwijs WV in de vorm van casuspresentatie en thema-onderwijs.</li>
| |
− | <li class="list-group-item">[[Leerlijn maatschappelijk handelen]] Het onderwijs in deze leerlijn wordt gegeven door (gast)docenten verbonden aan de Afdeling Ethiek & Recht en omvat een inleiding in het (medisch)recht en een introductie in medische ethiek. Aan de orde komen de voor huisartsen relevante wetten, het Medisch Tuchtrecht en het omgaan met Medisch Ethische dilemma's.</li>
| |
− | <li class="list-group-item">[[Leerlijn professionaliteit]]. Professionaliteit beschouwen wij als de overkoepelende competentie waarin de ontwikkeling van de aios tot professional zichtbaar wordt. Hierin komt in het gedrag van de aios zichtbaar tot uitdrukking hoe de aios zich toetsbaar opstelt, omgaat met feedback en zich actief opstelt in het leerproces. In de voortgangsgesprekken met de docenten en de opleider wordt hieraan nadrukkelijk aandacht besteed.</li>
| |
− | </ul>
| |
− | </div>
| |
− | </div>
| |
− | <div id="tab3" class="tab-pane fade">
| |
− | <div class="card" style="width: 100%;">
| |
− | <ul class="list-group list-group-flush">
| |
− | <li class="list-group-item">[[Leerlijn interculturaliteit]]</li>
| |
− | </ul>
| |
− | </div>
| |
− | </div>
| |
− | </div>
| |
| | | |
| + | #De 10 thema’s neergelegd in het landelijk opleidingsplan huisartsgeneeskunde. |
| + | #Competenties neergelegd in het competentieprofiel van de huisarts. |
| + | #Overige gebieden die - zonder een vastgesteld thema of een competentiegebied te zijn - toch extra aandacht behoeven, zoals diversiteit, seksualiteit en innovatie. |
| | | |
− | {{Leerlijnen_horizontaal}} | + | {{Leerlijnen horizontaal}} |
Een leerlijn beschrijft voor een ‘specifiek aandachtsgebied’ binnen het huisartsenvak wat, hoe, wanneer door de aios moet worden geleerd en de middelen ofwel bouwstenen die daarvoor beschikbaar zijn. Leerlijnen zijn opgebouwd door bouwstenen.
De leerlijnen zijn onder te verdelen in 3 soorten aandachtsgebieden aan de hand van: