Culturele verschillen in gebaren - intermezzo: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
(Luchtig intermezzo op een terugkomdag of binnen een breder programma over cultuurverschillen over verschillen in betekenis van gebaren i)
 
k (Jae Klaasen heeft de pagina "Culturele verschillen in gebaren - intermezzo hernoemd naar Culturele verschillen in gebaren - intermezzo zonder een doorverwijzing achter te laten: Openings aanhalingsteken uit de titel gehaald)
 
(7 tussenliggende versies door 2 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
<br />
+
{{Header - Leerlijn diversiteit}}
 +
 
 
{| class="infobox leerlijn-diversiteit"
 
{| class="infobox leerlijn-diversiteit"
 
! {{Titelbalk - Leerlijn diversiteit}}
 
! {{Titelbalk - Leerlijn diversiteit}}
Regel 29: Regel 30:
  
 
=== Doel ===
 
=== Doel ===
Bewust worden van de culturele verschillen in gebaren  
+
* Bewust worden van de culturele verschillen in gebaren Kennis nemen van enkele veelgebruikte gebaren uit andere culturen  
Kennis nemen van enkele veelgebruikte gebaren uit andere culturen  
 
  
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
Je kunt deze bouwsteen als luchtig intermezzo op een terugkomdag laten zien of binnen een breder programma over cultuurverschillen.  
+
* Je kunt deze bouwsteen als luchtig intermezzo op een terugkomdag laten zien of binnen een breder programma over cultuurverschillen.  
  
 
=== Onderwijsactiviteiten ===
 
=== Onderwijsactiviteiten ===
Power point met verschillende gebaren die verschillende betekenissen hebben in verschillende culturen of landen.  
+
* Power point met verschillende gebaren die verschillende betekenissen hebben in verschillende culturen of landen.  
 +
* [[:Bestand:Powerpoint gebaren in verschillende culturen.pptx|Powerpoint gebaren in verschillende culturen.pptx]]
  
 
==== Bronnen ====
 
==== Bronnen ====
- introductiestukje: https://nl.wikipedia.org/wiki/Lichaamstaal
+
* introductiestukje: https://nl.wikipedia.org/wiki/Lichaamstaal
 +
* paragr. 4.3 va. p 8 Communicatie en cultuurverschillen [ http://www.profi-leren.nl/files/llb_dc19_communicatie_cultuur.pdf]
  
- paragr. 4.3 va. p 8 Communicatie en cultuurverschillen [ http://www.profi-leren.nl/files/llb_dc19_communicatie_cultuur.pdf]
+
{{Footer - Leerlijn diversiteit}}

Huidige versie van 4 dec 2019 om 15:27


Leerlijn diversiteit
Auteur

Mariël Jacobs

Stage

1e Huisartsstage
Klinische stage
CZ stage
GGZ stage
2e Huisartsstage

Leerplek

Onderwijsprogramma

Relevantie

Lichaamstaal of non-verbale communicatie is het geheel van communicatieve boodschappen dat door middel van gebaren, mimiek, lichaamshouding, stemgeluid en oogcontact wordt overgebracht.

De mens is een sociale soort. Menselijk contact bestaat voor een groot gedeelte uit communicatie, waarbij gebruik wordt gemaakt van taal. Dit kan op verschillende manieren worden geuit; bijvoorbeeld met behulp van de stem of door middel van schrift. Op deze manier kan inhoudelijk veel informatie van de ene persoon naar de andere worden overgebracht.

Lichaamstaal wordt beschouwd als een belangrijke vorm van communicatie bij het vaststellen van onderlinge relaties, omdat emoties veelal non-verbaal worden overgebracht. Met name bij pubers en jong adolescenten is dit de eerste stap bij het zoeken naar en maken van contact. Door deze lichaamstaal te lezen, interpreteren en helpen te verwoorden is veelal de eerste stap gemaakt richting contact. Hierna is het mogelijk de communicatie op een andere manier verder vorm te geven (bron: Wikipedia).

In gesprek met patiënten met een andere culturele achtergrond kunnen er misverstanden ontstaan doordat gebaren een heel verschillende betekenis hebben in verschillende culturen en landen.

Doel

  • Bewust worden van de culturele verschillen in gebaren Kennis nemen van enkele veelgebruikte gebaren uit andere culturen

Gebruiksaanwijzing

  • Je kunt deze bouwsteen als luchtig intermezzo op een terugkomdag laten zien of binnen een breder programma over cultuurverschillen.

Onderwijsactiviteiten

Bronnen

De bouwstenen in de leerlijn diversiteit

De leerlijnen

Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych SOLK Pall Preventie Praktijk


Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit Diversiteit
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
SOLK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement


Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Diversiteit