Voorbereiding BasisConsultvoeringsToets: verschil tussen versies
Uit Wiki HOVUmc
(Links even weggehaald, nieuwe bestanden met duidelijkere naam komen ervoor terug (obv het overleg met Yeun)) |
k |
||
Regel 42: | Regel 42: | ||
*Onderwijs: de powerpoint-presentatie 'Brug tussen MAAS-Globaal en communicatie-onderwijs' (te vinden op deze pagina onder 'bronnen') is gemaakt ter ondersteuning van een kort (45-60 minuten) onderwijsprogramma op een terugkomdag. Tevens kan de presentatie gebruikt worden voor en door opleiders op een paralleldag. | *Onderwijs: de powerpoint-presentatie 'Brug tussen MAAS-Globaal en communicatie-onderwijs' (te vinden op deze pagina onder 'bronnen') is gemaakt ter ondersteuning van een kort (45-60 minuten) onderwijsprogramma op een terugkomdag. Tevens kan de presentatie gebruikt worden voor en door opleiders op een paralleldag. | ||
* Zelfstudie: in de presentatie worden de onderwerpen 'basisgespreksvaardigheden', 'MAAS-Globaal' en 'BCT' goed uitgelegd, deze kan daarom ook gebruikt worden voor zelfstudie. | * Zelfstudie: in de presentatie worden de onderwerpen 'basisgespreksvaardigheden', 'MAAS-Globaal' en 'BCT' goed uitgelegd, deze kan daarom ook gebruikt worden voor zelfstudie. | ||
− | * Zelfstudie: het word-bestand kan worden gebruikt ter oefening voor de consultvoeringstoets, bij voorkeur bij een opgenomen consult dat de aios terugkijkt - alleen of met de opleider in een leergesprek. | + | * Zelfstudie en leergesprek: het word-bestand kan worden gebruikt ter oefening voor de consultvoeringstoets, bij voorkeur bij een opgenomen consult dat de aios terugkijkt - alleen of met de opleider in een leergesprek. |
=== Bronnen === | === Bronnen === |
Versie van 1 mrt 2019 om 15:03
Inhoud
Relevantie
In fase 1 van de opleiding werken de aios aan hun basisgespreksvaardigheden. Deze eerste zes maanden worden afgesloten met een toets: de Basis Consultvoeringstoets (BCT). Als toetsinstrument wordt de MAAS-Globaal gebruikt, een gevalideerde scorelijst. In deze bouwsteen worden bovenstaande begrippen en hun samenhang toegelicht.
Doel
- De aios heeft kennis van de concepten 'BCT', 'MAAS-Globaal' en 'basisgespreksvaardigheden' en kent hun plaats in het curriculum en in de spreekkamer;
- De aios begrijpt hoe de MAAS-Globaal wordt gebruikt bij het beoordelen van de BCT;
- De aios heeft handvatten om gericht te oefenen voor de basis consultvoeringstoets.
Onderwijsactiviteiten
- Onderwijs op terugkomdag
- Zelfstudie (oefening voor basis consultvoeringstoets)
- Leergesprek
Gebruiksaanwijzing
- Onderwijs: de powerpoint-presentatie 'Brug tussen MAAS-Globaal en communicatie-onderwijs' (te vinden op deze pagina onder 'bronnen') is gemaakt ter ondersteuning van een kort (45-60 minuten) onderwijsprogramma op een terugkomdag. Tevens kan de presentatie gebruikt worden voor en door opleiders op een paralleldag.
- Zelfstudie: in de presentatie worden de onderwerpen 'basisgespreksvaardigheden', 'MAAS-Globaal' en 'BCT' goed uitgelegd, deze kan daarom ook gebruikt worden voor zelfstudie.
- Zelfstudie en leergesprek: het word-bestand kan worden gebruikt ter oefening voor de consultvoeringstoets, bij voorkeur bij een opgenomen consult dat de aios terugkijkt - alleen of met de opleider in een leergesprek.
Bronnen
- De powerpoint-presentatie 'Brug tussen MAAS-Globaal en communicatie-onderwijs', met onder elke slide een toelichting in de notitieruimte;
- Word-bestand 'Aandachtspunten pre-toets consultvoering' met een overzicht van belangrijke aandachtspunten voor de basis consultvoeringstoets.
De bouwstenen in de leerlijn communicatie
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |