Communicatiewiel: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
(Nieuwe pagina aangemaakt met '{| class="infobox leerlijn-communicatie" ! <span class="infobox-titel">Leerlijn communicatie</span> |- |'''Leerlijnhouder'''<br /> {{Auteur - Rinel van Beest}} |- |...')
 
k
 
(14 tussenliggende versies door 3 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
 +
<ol class="breadcrumb" style="width:100%;">
 +
<li class="breadcrumb-item">[[Hoofdpagina]]</li>
 +
<li class="breadcrumb-item">[[Leerlijn communicatie]]</li>
 +
<li class="breadcrumb-item">[[APC - Basisgespreksvaardigheden]]</li>
 +
<li class="breadcrumb-item active" aria-current="page">{{PAGENAME}}</li>
 +
</ol>
 +
<br />
 
{| class="infobox leerlijn-communicatie"
 
{| class="infobox leerlijn-communicatie"
! <span class="infobox-titel">Leerlijn communicatie</span>
+
! {{Titelbalk - Leerlijn communicatie}}
 +
|-
 +
|'''Auteur'''
 +
|
 +
{{Auteur - Gert Roos}}
 +
|-
 +
|'''Stage'''
 +
|
 +
{{stage - 2e Huisartsstage}}
 
|-
 
|-
|'''Leerlijnhouder'''<br />
+
| {{Titelbalk - Basisgespreksvaardigheden}}
{{Auteur - Rinel van Beest}}
 
 
|-
 
|-
|'''Leerlijnmedewerkers'''<br />
+
|'''Leerplek'''
<br />
+
|
 +
{{Toepassing - Leergesprek}}
 +
{{Toepassing - Onderwijsprogramma}}
 +
{{Toepassing - Zelfstudie}}
 
|}
 
|}
Het Communicatiewiel ondersteunt het onderwijs in deze doelgerichte, contextspecifieke communicatie. Het beschrijft in één model de uitgangspunten van patiëntgerichte communicatie, de bijhorende theorie en evidence, alsmede de communicatietaken in het consult en de verschillende contexten waarin deze communicatietaken flexibel moeten worden ingezet.
+
=== Relevantie ===
 +
Het communicatiewiel ondersteunt het onderwijs over context-specifieke en doelgerichte communicatie. Het wiel heeft twee kanten. De voorzijde toont de factoren die de context van een consult mede bepalen. De ringen zijn draaibare schijven waarmee je voor elk consult de relevante context-factoren op een rij kunt zetten. De achterzijde van het wiel geeft handvatten voor het nabespreken van een consult.
 +
 
 +
[[Bestand:Communicatiewiel_groter.png|kaderloos|300x300px]]
 +
=== Doel ===
 +
* De aios is zich bewust van de factoren die de context van een consult bepalen;
 +
* De aios kan het communicatiewiel gebruiken om inzicht te krijgen in een consult;
 +
* De aios kan het communicatiewiel inzetten bij het nabespreken van een consult tijdens een leergesprek;
 +
* De aios oefent haar context-specifieke en doelgerichte gespreksvaardigheden door het wiel te gebruiken.
 +
 
 +
=== Onderwijsactiviteiten ===
 +
De documenten en video die via de link op onderstaande webpagina (onder 'Bronnen') te vinden zijn, kunnen als volgt gebruikt worden:
 +
* Op de terugkomdag of paralleldag: als handvat voor onderwijs of een presentatie;
 +
* Voor zelfstudie: verdieping in de gebruiksmogelijkheden van het communicatiewiel en de theoretische achtergrond ervan;
 +
* Bij een leergesprek of videobespreking: als hulpmiddel bij het nabespreken van consulten. 
 +
 
 +
=== Gebruiksaanwijzing ===
 +
De onderdelen van deze bouwsteen over het communicatiewiel staan op onderstaande webpagina. Via de link vind je:
 +
* Een beknopte en een uitgebreide handleiding van het communicatiewiel;
 +
* Een goed leesbare afbeelding van de voor- en achterkant van het communicatiewiel;
 +
* Een instructiefilm over het gebruik van het communicatiewiel.
 +
 
 +
=== Bronnen ===
 +
https://www.hovumc.nl/docs/silverman/communicatiewiel.html (deze link werkt momenteel niet in de safari-browser; hier wordt aan gewerkt). 
  
Het Communicatiewiel is gebaseerd op het “Communication Curriculum Wheel” dat in 2008 in het Verenigd Koninkrijk werd ontwikkeld als een hulpmiddel voor het plannen van een communicatiecurriculum voor de geneeskundeopleidingen. (7) In de voorliggende handleiding beschrijven we een gemodificeerd communicatiewiel, ons eigen wiel, dat is toegesneden op het genoemde landelijk APC curriculum 2012 en de 10 thema’s uit het nieuwe Landelijk Opleidingsplan.
+
{{Footer - Leerlijn communicatie}}

Huidige versie van 6 apr 2019 om 15:49


Leerlijn communicatie
Auteur

Gert Roos

Stage

2e Huisartsstage

APC - Basisgespreksvaardigheden
Leerplek

Leergesprek
Onderwijsprogramma
Zelfstudie

Relevantie

Het communicatiewiel ondersteunt het onderwijs over context-specifieke en doelgerichte communicatie. Het wiel heeft twee kanten. De voorzijde toont de factoren die de context van een consult mede bepalen. De ringen zijn draaibare schijven waarmee je voor elk consult de relevante context-factoren op een rij kunt zetten. De achterzijde van het wiel geeft handvatten voor het nabespreken van een consult.

Communicatiewiel groter.png

Doel

  • De aios is zich bewust van de factoren die de context van een consult bepalen;
  • De aios kan het communicatiewiel gebruiken om inzicht te krijgen in een consult;
  • De aios kan het communicatiewiel inzetten bij het nabespreken van een consult tijdens een leergesprek;
  • De aios oefent haar context-specifieke en doelgerichte gespreksvaardigheden door het wiel te gebruiken.

Onderwijsactiviteiten

De documenten en video die via de link op onderstaande webpagina (onder 'Bronnen') te vinden zijn, kunnen als volgt gebruikt worden:

  • Op de terugkomdag of paralleldag: als handvat voor onderwijs of een presentatie;
  • Voor zelfstudie: verdieping in de gebruiksmogelijkheden van het communicatiewiel en de theoretische achtergrond ervan;
  • Bij een leergesprek of videobespreking: als hulpmiddel bij het nabespreken van consulten.

Gebruiksaanwijzing

De onderdelen van deze bouwsteen over het communicatiewiel staan op onderstaande webpagina. Via de link vind je:

  • Een beknopte en een uitgebreide handleiding van het communicatiewiel;
  • Een goed leesbare afbeelding van de voor- en achterkant van het communicatiewiel;
  • Een instructiefilm over het gebruik van het communicatiewiel.

Bronnen

https://www.hovumc.nl/docs/silverman/communicatiewiel.html (deze link werkt momenteel niet in de safari-browser; hier wordt aan gewerkt). 

De bouwstenen in de leerlijn communicatie

De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie