Empathie: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
k
 
(11 tussenliggende versies door 4 gebruikers niet weergegeven)
Regel 5: Regel 5:
 
|'''Auteur'''
 
|'''Auteur'''
 
|
 
|
{{Auteur - Gert Roos}}
+
{{Auteur - Noor Gimbrere}}
 +
{{Auteur - Ruth ten Broeke}}
 +
{{Auteur - Laurie Hageman}}
 
|-
 
|-
 
|'''Stage'''
 
|'''Stage'''
Regel 12: Regel 14:
 
|-
 
|-
 
| {{Titelbalk - Basisgespreksvaardigheden}}
 
| {{Titelbalk - Basisgespreksvaardigheden}}
|-
 
|'''Consulttaak'''
 
|
 
{{Consulttaak 1 - Beginnen}}
 
 
|-
 
|-
 
|'''Leerplek'''
 
|'''Leerplek'''
Regel 26: Regel 24:
 
=== Relevantie ===
 
=== Relevantie ===
  
In het eerste halfjaar van de opleiding is het communicatie-onderwijs gericht op de basisgespreksvaardigheden die in het consult van belang zijn. Deze vaardigheden worden gerangschikt naar de consulttaken volgens Silverman. Een van de twee doorlopende consulttaken in dit model is 'Relatie opbouwen'. Daarbij zijn vaardigheden omtrent empathie onmisbaar. Een juiste mate van empathie is van belang voor de arts-patient relatie, en voor het slagen van het consult.  
+
'Relatie opbouwen' is een van de doorlopende consulttaken volgens het consultmodel van Silverman. Daarbij zijn vaardigheden omtrent empathie onmisbaar. Een juiste mate van empathie uiten is van belang voor de arts-patient relatie, en voor het slagen van het consult.  
 
=== Doel ===
 
=== Doel ===
  
Regel 33: Regel 31:
 
* Is zich bewust van het belang van empathie voor de arts-patientrelatie  
 
* Is zich bewust van het belang van empathie voor de arts-patientrelatie  
 
* Kan reflecteren op haar eigen empathisch vermogen en eventuele leerpunten daarbij
 
* Kan reflecteren op haar eigen empathisch vermogen en eventuele leerpunten daarbij
* Weet hoe empathie aan bod komt in de MAAS Globaal scorelijst
+
* Weet hoe empathie aan bod komt in de MAAS 2.0 scorelijst
 
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
 
  
Onderstaande powerpoint-presentatie kan door de docent naar eigen inzicht worden gebruikt voor het onderwijs op de terugkomdag. Een suggestie voor de uitwerking van deze powerpoint-presentatie vind je terug in het werkboek (onder Bronnen). Het werkboek dient ter ondersteuning en inspiratie voor docenten bij de vormgeving en voorbereiding van het APC-onderwijs in voorbereiding op de BCT. 
+
=== Onderwijsactiviteit ===
=== Onderwijsactiviteiten ===
+
* Zelfstudie voorafgaand aan onderwijs of ter voorbereiding op de BasisConsultvoeringsToets
* Zelfstudie uit NHG Handboek en Silverman
+
* Onderwijs op de terugkomdag
* Onderwijs middels onderstaande powerpoint-presentatie
+
* Een leergesprek met de hao
  
 
==== Bronnen ====
 
==== Bronnen ====
# [[:Bestand:PPT APC OWP Empathie in het consult 20190819.pptx|Powerpoint-presentatie 'Empathie in het consult']].
+
* [[:Media:PPT APC OWP Empathie in het consult 20220613.pptx|Powerpoint]] 'Empathie in het consult'.
# Werkboek  ‘Arts-patiëntcommunicatie (APC)-onderwijs over basis consultvaardigheden in de aanloop naar de Basis Consultvoeringstoets (BCT)’ (link volgt).
+
** Een suggestie voor de uitwerking van deze powerpoint-presentatie vind je terug in het [[:Media:Werkboek voor docenten. Arts-patiëntcommunicatie (APC)-onderwijs over basis gespreksvaardigheden in de aanloop naar de Basis Consultvoeringstoets (BCT). Oktober 2022.docx|werkboek.]] Het werkboek dient ter ondersteuning en inspiratie voor docenten bij de vormgeving en voorbereiding van het APC-onderwijs in voorbereiding op de BCT.
# NHG Handboek effectieve communicatie in de huisartspraktijk.
+
*Relevante, op de praktijk gerichte teksten over empathie in het consult. Lezen ter voorbereiding van leergesprek of onderwijs, of voor zelfstudie.
# Vaardig communiceren in de gezondheidszorg (Silverman et al, derde druk).
+
**[[:Media:Handboek effectieve communicatie in de huisartenpraktijk hoofdstuk 2.pdf|‘Handboek effectieve communicatie in de huisartsenpraktijk’,]] Dielissen et al., NHG-uitgave, 1e druk. 
 +
**‘Vaardig communiceren in de gezondheidszorg’, Silverman et al., 3e druk.
  
 
{{Footer - Leerlijn communicatie}}
 
{{Footer - Leerlijn communicatie}}

Huidige versie van 31 okt 2022 om 11:24


Leerlijn communicatie
Auteur

Noor Gimbrere
Ruth ten Broeke
Laurie Hageman

Stage

1e Huisartsstage

APC - Basisgespreksvaardigheden
Leerplek

Leergesprek
Praktijkleren
Onderwijsprogramma
Zelfstudie

Relevantie

'Relatie opbouwen' is een van de doorlopende consulttaken volgens het consultmodel van Silverman. Daarbij zijn vaardigheden omtrent empathie onmisbaar. Een juiste mate van empathie uiten is van belang voor de arts-patient relatie, en voor het slagen van het consult.

Doel

De aios

  • Heeft kennis van de verschillende aspecten van empathie
  • Is zich bewust van het belang van empathie voor de arts-patientrelatie
  • Kan reflecteren op haar eigen empathisch vermogen en eventuele leerpunten daarbij
  • Weet hoe empathie aan bod komt in de MAAS 2.0 scorelijst

Onderwijsactiviteit

  • Zelfstudie voorafgaand aan onderwijs of ter voorbereiding op de BasisConsultvoeringsToets
  • Onderwijs op de terugkomdag
  • Een leergesprek met de hao

Bronnen

  • Powerpoint 'Empathie in het consult'.
    • Een suggestie voor de uitwerking van deze powerpoint-presentatie vind je terug in het werkboek. Het werkboek dient ter ondersteuning en inspiratie voor docenten bij de vormgeving en voorbereiding van het APC-onderwijs in voorbereiding op de BCT.
  • Relevante, op de praktijk gerichte teksten over empathie in het consult. Lezen ter voorbereiding van leergesprek of onderwijs, of voor zelfstudie.

De bouwstenen in de leerlijn communicatie

De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie