Leerlijn preventie: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
k
k
Regel 2: Regel 2:
 
| style="height:50px; width:300px; text-align:center; color: white; background-color: Gold;" | [[Leerlijn preventie|<span style="color:white; font-size:large;">Leerlijn preventie</span>]]
 
| style="height:50px; width:300px; text-align:center; color: white; background-color: Gold;" | [[Leerlijn preventie|<span style="color:white; font-size:large;">Leerlijn preventie</span>]]
 
|-
 
|-
| style="padding: 5px;"|
+
| style="padding: 5px;" |
 
'''Leerlijnhouder''':<br />
 
'''Leerlijnhouder''':<br />
 
[[Gebruiker:Erik Fokke|Erik Fokke, huisarts, docent HOVUmc]]
 
[[Gebruiker:Erik Fokke|Erik Fokke, huisarts, docent HOVUmc]]
Regel 9: Regel 9:
 
[[Gebruiker:Louise Nooteboom|Louise Nooteboom, huisarts]]
 
[[Gebruiker:Louise Nooteboom|Louise Nooteboom, huisarts]]
 
|}
 
|}
In de Leerlijn Preventie is onderwijs te vinden voor de huisartsopleiding VUmc. Het onderwijs dat op deze pagina's wordt aangeboden, is nog 'work in progress'. Reacties en opmerkingen graag sturen naar bovenstaand emailadres.<br /><br />
+
In de Leerlijn Preventie is onderwijs te vinden voor de huisartsopleiding VUmc. Het onderwijs dat op deze pagina's wordt aangeboden, is nog 'work in progress'. Reacties en opmerkingen graag sturen naar bovenstaand emailadres.<br />
  
 
Onder de KBA's Preventie zijn bouwstenen voor het onderwijs te vinden. Deze bouwstenen zijn in veel gevallen voor meerdere KBA's te gebruiken. Via hyperlinks proberen we de verschillende KBA's met elkaar te integreren. Onder de meeste KBA's zijn bouwstenen te vinden voor verschillende onderwijsvormen.
 
Onder de KBA's Preventie zijn bouwstenen voor het onderwijs te vinden. Deze bouwstenen zijn in veel gevallen voor meerdere KBA's te gebruiken. Via hyperlinks proberen we de verschillende KBA's met elkaar te integreren. Onder de meeste KBA's zijn bouwstenen te vinden voor verschillende onderwijsvormen.
==Preventie en huisarts==
+
====Preventie en huisarts====
 
Het doel van preventie in de gezondheidszorg is zorgen dat mensen langer gezond blijven door hun gezondheid te bevorderen en te beschermen. Preventie heeft ook tot doel ziekten en complicaties van ziekten te voorkomen, of in een zo vroeg mogelijk stadium op te sporen.
 
Het doel van preventie in de gezondheidszorg is zorgen dat mensen langer gezond blijven door hun gezondheid te bevorderen en te beschermen. Preventie heeft ook tot doel ziekten en complicaties van ziekten te voorkomen, of in een zo vroeg mogelijk stadium op te sporen.
 
*[[Wat verstaan we onder preventie? En wat vind jij?]]
 
*[[Wat verstaan we onder preventie? En wat vind jij?]]
Regel 19: Regel 19:
 
*[[De preventieparadox, wat is dat eigenlijk?]]
 
*[[De preventieparadox, wat is dat eigenlijk?]]
  
==Opbouw van de leerlijn==
+
====Opbouw van de leerlijn====
 
De opzet van de Leerlijn Preventie is om voor het onderwijs van aios en opleiders (praktijkleren, terugkomdagen, paralleldagen en zelfstudie) relevante informatie en links bijeen te brengen, bruikbaar om vat te krijgen op het onderwerp preventie. De KBA’s Preventie geformuleerd door Huisartsopleiding Nederland spelen daarbij een ordenende en leidende rol.
 
De opzet van de Leerlijn Preventie is om voor het onderwijs van aios en opleiders (praktijkleren, terugkomdagen, paralleldagen en zelfstudie) relevante informatie en links bijeen te brengen, bruikbaar om vat te krijgen op het onderwerp preventie. De KBA’s Preventie geformuleerd door Huisartsopleiding Nederland spelen daarbij een ordenende en leidende rol.
 +
 +
=== Bouwstenen ===
  
 
====Deelthema 1: Zorg op individueel niveau====
 
====Deelthema 1: Zorg op individueel niveau====
Regel 57: Regel 59:
 
*[[Counseling over preventie en erfelijke ziekten bij een kinderwens]]
 
*[[Counseling over preventie en erfelijke ziekten bij een kinderwens]]
  
 +
=== Overige leerlijnen ===
 
{{Leerlijnen horizontaal}}
 
{{Leerlijnen horizontaal}}
  
 
[[Category:Thema Preventie]]
 
[[Category:Thema Preventie]]

Versie van 14 jul 2018 om 22:03

Leerlijn preventie

Leerlijnhouder:
Erik Fokke, huisarts, docent HOVUmc Leerlijnmedewerkers:
Annemarie Schalkwijk, huisarts
Louise Nooteboom, huisarts

In de Leerlijn Preventie is onderwijs te vinden voor de huisartsopleiding VUmc. Het onderwijs dat op deze pagina's wordt aangeboden, is nog 'work in progress'. Reacties en opmerkingen graag sturen naar bovenstaand emailadres.

Onder de KBA's Preventie zijn bouwstenen voor het onderwijs te vinden. Deze bouwstenen zijn in veel gevallen voor meerdere KBA's te gebruiken. Via hyperlinks proberen we de verschillende KBA's met elkaar te integreren. Onder de meeste KBA's zijn bouwstenen te vinden voor verschillende onderwijsvormen.

Preventie en huisarts

Het doel van preventie in de gezondheidszorg is zorgen dat mensen langer gezond blijven door hun gezondheid te bevorderen en te beschermen. Preventie heeft ook tot doel ziekten en complicaties van ziekten te voorkomen, of in een zo vroeg mogelijk stadium op te sporen.

Opbouw van de leerlijn

De opzet van de Leerlijn Preventie is om voor het onderwijs van aios en opleiders (praktijkleren, terugkomdagen, paralleldagen en zelfstudie) relevante informatie en links bijeen te brengen, bruikbaar om vat te krijgen op het onderwerp preventie. De KBA’s Preventie geformuleerd door Huisartsopleiding Nederland spelen daarbij een ordenende en leidende rol.

Bouwstenen

Deelthema 1: Zorg op individueel niveau

Sjabloon:KBA-9.1

Sjabloon:KBA-9.2

Sjabloon:KBA-9.3

Deelthema 2: Zorg op praktijkpopulatieniveau

Sjabloon:KBA-9.4

Sjabloon:KBA-9.5

Deelthema 3: Organisatie van de zorg op wijkniveau

Sjabloon:KBA-9.6

Sjabloon:KBA-9.7

Sjabloon:KBA-9.8

Sjabloon:KBA-9.9

Overige leerlijnen


Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie