Risico's bespreken met de patiënt: verschil tussen versies
Uit Wiki HOVUmc
k |
k |
||
Regel 1: | Regel 1: | ||
+ | <br /> | ||
{| class="infobox-leerlijn-9" | {| class="infobox-leerlijn-9" | ||
− | ! | + | ! {{Titelbalk - Leerlijn preventie}} |
− | |- | + | |- |
|'''Auteur''' | |'''Auteur''' | ||
− | |Annemarie Schalkwijk | + | | |
− | Louise Nooteboom | + | {{auteur - Annemarie Schalkwijk|Annemarie Schalkwijk}}<br /> |
+ | {{auteur - Louise Nooteboom|Louise Nooteboom}} | ||
|- | |- | ||
|'''Stage''' | |'''Stage''' | ||
− | | | + | | |
− | + | Overall | |
|- | |- | ||
|'''KBA''' | |'''KBA''' | ||
Regel 14: | Regel 16: | ||
Overall | Overall | ||
|- | |- | ||
− | |''' | + | |'''Competentie''' |
| | | | ||
− | + | Overall | |
− | |||
− | |||
|- | |- | ||
− | |''' | + | |'''Toepassing''' |
− | |Praktijkleren / | + | | |
+ | {{Toepassing - Leergesprek}}<br /> | ||
+ | {{Toepassing - Praktijkleren}}<br /> | ||
|- | |- | ||
− | |''' | + | |'''Trefwoord''' |
− | | | + | | |
− | + | Volgt | |
− | |||
− | |||
|} | |} | ||
=== Relevantie === | === Relevantie === | ||
− | In deze | + | In deze bouwsteen kun je informatie vinden over risico communicatie en over hoe je een patient het beste kunt adviseren over de voor- en nadelen van preventieve onderzoeken en preventieve ingrepen. |
=== Doelen === | === Doelen === | ||
Regel 58: | Regel 58: | ||
<youtube>https://www.youtube.com/watch?v=-Lg7G8TMe_A</youtube> | <youtube>https://www.youtube.com/watch?v=-Lg7G8TMe_A</youtube> | ||
* Kijk ook eens bij [[APC - Gedeelde besluitvorming voor communicatie]] tips. | * Kijk ook eens bij [[APC - Gedeelde besluitvorming voor communicatie]] tips. | ||
+ | |||
+ | === Overige bouwstenen in de leerlijn === | ||
+ | {{Bouwstenen - Leerlijn korte episode zorg}} |
Versie van 20 jul 2018 om 15:59
Leerlijn preventie | |
---|---|
Auteur | |
Stage |
Overall |
KBA |
Overall |
Competentie |
Overall |
Toepassing | |
Trefwoord |
Volgt |
Inhoud
Relevantie
In deze bouwsteen kun je informatie vinden over risico communicatie en over hoe je een patient het beste kunt adviseren over de voor- en nadelen van preventieve onderzoeken en preventieve ingrepen.
Doelen
Goed kunnen communiceren met een patient over risico's en daarmee een voor de patient passend preventie plan kunnen maken.
Voorbereiding
Hier vind je links naar extra informatie over risico communicatie
- Risicocommunicatie bij patiënten met (mogelijk) verhoogd risico op hart- en vaatziekten
- Communiceren over risico's (
Heeft het risico wat je bespreekt een meer ethische kant? Probeer dan eens de ethische toolkit van het KNMG
The risk perception gap - TEDx
- Onderstaand filmpje (20 min) over de "risk perception gap" van David Ropeik vertelt ons meer over ons eigen (en dus ook dat van onze patienten) paradoxale denken als het gaat over risico's
The Risk Perception Gap - Academisch
- En nog een ander filmpje van een college (1 uur) van David Ropeik met als titel 'The Risk Perception Gap: Why Our Fears Don’t Always Match The Facts’.
Risk Literacy - Gerd Gigenrenzer
- Gerd Gigerenzer beargumenteert in dit filmpje dat iedereen kan leren nadenken over risico's en onzekerheden, en dat experts soms zelf meer deel van het probleem zijn dan van de oplossing
How smart people make smart decisions
- Gigenrenzer weidt in dit filmpje nog verder uit over hoe je mensen passende beslissingen kunt laten nemen.
- Kijk ook eens bij APC - Gedeelde besluitvorming voor communicatie tips.
Overige bouwstenen in de leerlijn