Diagnostiek en behandeling van slaapproblemen: verschil tussen versies
Uit Wiki HOVUmc
k |
k |
||
Regel 10: | Regel 10: | ||
| | | | ||
{{stage - 1e Huisartsstage}}<br /> | {{stage - 1e Huisartsstage}}<br /> | ||
− | {{stage - Klinische stage | + | {{stage - Klinische stage}} |
− | |||
− | |||
− | |||
|- | |- | ||
|'''KBA''' | |'''KBA''' | ||
| | | | ||
− | {{KBA 6.1 - Spanningsklachten | + | {{KBA 6.1 - Spanningsklachten}} |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
|- | |- | ||
− | |''' | + | |'''Competentie''' |
| | | | ||
{{Competentiegebied 1 - Medisch handelen}}<br /> | {{Competentiegebied 1 - Medisch handelen}}<br /> | ||
− | |||
{{Competentiegebied 3 - Samenwerken}}<br /> | {{Competentiegebied 3 - Samenwerken}}<br /> | ||
− | {{Competentiegebied 4 - Organiseren | + | {{Competentiegebied 4 - Organiseren}} |
− | |||
− | |||
− | |||
|- | |- | ||
|'''Toepassing''' | |'''Toepassing''' | ||
| | | | ||
+ | {{Toepassing - Praktijkleren}}<br /> | ||
{{Toepassing - Leergesprek}}<br /> | {{Toepassing - Leergesprek}}<br /> | ||
− | |||
{{Toepassing - Onderwijsprogramma}}<br /> | {{Toepassing - Onderwijsprogramma}}<br /> | ||
{{Toepassing - Zelfstudie}} | {{Toepassing - Zelfstudie}} | ||
Regel 59: | Regel 45: | ||
=== Doelen === | === Doelen === | ||
− | * De | + | * De aios kan de verschillende slaapstoornissen van elkaar onderscheiden en weet wanneer te verwijzen voor nadere diagnostiek. |
− | * De | + | * De aios kan psycho-educatie en een aantal eerste adviezen geven. |
− | * De | + | * De aios weet wanneer naar de POHGGZ te verwijzen. |
=== Gebruiksaanwijzing === | === Gebruiksaanwijzing === | ||
Regel 67: | Regel 53: | ||
==== Onderwijsactiviteit: ==== | ==== Onderwijsactiviteit: ==== | ||
* Lees eventueel de NHG-standaard Slaapstoornissen door. | * Lees eventueel de NHG-standaard Slaapstoornissen door. | ||
− | * Gebruik de Powerpoint-presentatie voor onderwijs op de TKD. Laat dit eventueel door een van de | + | * Gebruik de Powerpoint-presentatie voor onderwijs op de TKD. Laat dit eventueel door een van de aios voorbereiden en presenteren. |
=== Overige leerlijnen === | === Overige leerlijnen === | ||
{{Leerlijnen horizontaal}} | {{Leerlijnen horizontaal}} |
Versie van 17 jul 2018 om 16:23
Leerlijn psychische klachten | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
KBA | |
Competentie | |
Toepassing | |
Trefwoord |
Volgt |
Bewerking |
17-7-2018 |
Inhoud
Relevantie
Wat kan de huisarts en POHGGZ doen bij slaapstoornissen?
- Problemen met slapen komen veel voor. 30 % van de volwassenen heeft hier last van. Slechts 10-15% daarvan gaat er mee naar de huisarts.
- Bijna twee derde van de patiënten met een slaapstoornis krijgt een slaapmiddel voorgeschreven en vaak wordt dat herhaald.
- Er zijn een aantal goede niet-medicamenteuze manieren om iets aan slaapstoornissen te doen.
- Naast de huisarts kan de POHGGZ een belangrijke rol spelen bij de behandeling van deze groep patiënten.
Doelen
- De aios kan de verschillende slaapstoornissen van elkaar onderscheiden en weet wanneer te verwijzen voor nadere diagnostiek.
- De aios kan psycho-educatie en een aantal eerste adviezen geven.
- De aios weet wanneer naar de POHGGZ te verwijzen.
Gebruiksaanwijzing
Onderwijsactiviteit:
- Lees eventueel de NHG-standaard Slaapstoornissen door.
- Gebruik de Powerpoint-presentatie voor onderwijs op de TKD. Laat dit eventueel door een van de aios voorbereiden en presenteren.
Overige leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |
Categorieën:
- Leerlijn psychische klachten
- Bouwsteen
- 1e Huisartsstage
- Klinische stage
- KBA 6.1 - Spanningsklachten
- Competentiegebied 1 - Medisch handelen
- Competentiegebied 3 - Samenwerken
- Competentiegebied 4 - Organiseren
- Toepassing - Praktijkleren
- Toepassing - Leergesprek
- Toepassing - Onderwijsprogramma
- Toepassing - Zelfstudie