Gezamenlijke besluitvorming - wat en hoe: verschil tussen versies
(Links aangepast, onderwijselementen naar bronnen verschoven, gebruiksaanwijzing ingekort nav overleg met werkgroep en Yeun YY) |
(Links juiste volgorde, benoeming en verwijzing geven) |
||
Regel 34: | Regel 34: | ||
Gezamenlijke besluitvorming gaat echter verder dan dit. Het is een systematische manier om in het consult de verschillende behandelmogelijkheden op een rijtje te zetten en de patiënt te ondersteunen om daarin een weloverwogen, persoonlijke keuze te maken. | Gezamenlijke besluitvorming gaat echter verder dan dit. Het is een systematische manier om in het consult de verschillende behandelmogelijkheden op een rijtje te zetten en de patiënt te ondersteunen om daarin een weloverwogen, persoonlijke keuze te maken. | ||
− | Het nut en effect van gezamenlijke besluitvorming is in onderzoeken onomstotelijk aangetoond | + | Het nut en effect van gezamenlijke besluitvorming is in onderzoeken onomstotelijk aangetoond. Wanneer het wordt toegepast, zijn patiënten meer tevreden over het consult en committeren ze zich beter aan de gekozen behandeling. Ook wordt de relatie tussen de patiënt en de dokter steviger. |
− | Onderzoek | + | Onderzoek laat zien dat systematische gezamenlijke besluitvorming onder artsen op zeer beperkte schaal wordt toegepast. Dat correspondeert niet met de overtuiging van het merendeel van de dokters dat denkt hier al voldoende gebruik van te maken. Hier is dus ruimte voor verbetering. |
=== Doel === | === Doel === | ||
* De aios weet wat gezamenlijke besluitvorming inhoudt; | * De aios weet wat gezamenlijke besluitvorming inhoudt; | ||
* De aios weet hoe gezamenlijke besluitvorming kan worden toegepast in een consult; | * De aios weet hoe gezamenlijke besluitvorming kan worden toegepast in een consult; | ||
− | * De aios kent de rol van patiëntbelangenorganisaties die zich inzetten voor | + | * De aios kent de rol van patiëntbelangenorganisaties die zich inzetten voor gezamenlijke besluitvorming in de gezondheidszorg. |
=== Onderwijsactiviteiten === | === Onderwijsactiviteiten === | ||
Het onderwijsmateriaal leent zich voor zelfstudie, onderwijs en leergesprekken. | Het onderwijsmateriaal leent zich voor zelfstudie, onderwijs en leergesprekken. | ||
=== Gebruiksaanwijzing === | === Gebruiksaanwijzing === | ||
− | De onderwijsbestanden bij deze bouwsteen vind je onder 'bronnen' op deze pagina terug: zowel consultvideo’s, een videocollege, praktische artikelen, een onderwijsprogramma en links. | + | De onderwijsbestanden bij deze bouwsteen vind je onder 'bronnen' op deze pagina terug: zowel consultvideo’s, een videocollege, praktische artikelen, een onderwijsprogramma en links. |
− | + | Specifieke gebruiksaanwijzing bij de verschillende bronnen: | |
− | Bron | + | Bron 1: de powerpoint-presentatie dient als basis voor een groepsles (geschatte duur minimaal 1 uur). Ook kan er specifiek aandacht worden besteed aan het gebruik van de beschikbare ‘keuzehulpen’ die in de powerpoint-presentatie staan opgesomd. |
− | Bron | + | Bron 2, 3 en 4 zijn met name geschikt voor zelfstudie voor aios die nog weinig van gezamenlijke besluitvorming weten. |
− | Bron | + | Bron 5: de video leent zich voor groepsonderwijs: bekijk de video en bespreek achteraf wat er (niet) goed ging in consult. Leer van elkaars ideeën en valkuilen met betrekking tot gezamenlijke besluitvorming. |
+ | |||
+ | Bron 6 benadrukt het maatschappelijke draagvlak van gezamenlijke besluitvorming en is in die hoedanigheid geschikt als onderwerp voor een KEEK of leergesprek. | ||
+ | |||
+ | Bron 7 is een onderzoeksartikel over het toepassen van gezamenlijke besluitvorming in de praktijk. | ||
=== Bronnen === | === Bronnen === | ||
− | # | + | # Powerpoint-presentatie '[[:Bestand:PPT Gezamenlijke besluitvorming - het toppunt van patientgerichte communicatie.pptx|Gezamenlijke besluitvorming - het toppunt van patiënt-gerichte communicatie]]'. |
− | |||
# Twee praktische artikelen over gezamenlijke besluitvorming: [https://www.henw.org/artikelen/therapieontrouw-who-cares 'Therapieontrouw - who cares'] (2016), en '[https://www.henw.org/artikelen/samen-beslissen-beter Samen beslissen beter'] (2014), door C. Rietmeijer in H&W. | # Twee praktische artikelen over gezamenlijke besluitvorming: [https://www.henw.org/artikelen/therapieontrouw-who-cares 'Therapieontrouw - who cares'] (2016), en '[https://www.henw.org/artikelen/samen-beslissen-beter Samen beslissen beter'] (2014), door C. Rietmeijer in H&W. | ||
# Een kort artikel [https://www.medischcontact.nl/nieuws/laatste-nieuws/artikel/alles-wat-u-moet-weten-over-gedeelde-besluitvorming.htm 'Alles wat u moet weten over gedeelde besluitvorming'] (2017) uit Medisch Contact, met een analyse van veel gehoorde bezwaren tégen gezamenlijke besluitvorming. | # Een kort artikel [https://www.medischcontact.nl/nieuws/laatste-nieuws/artikel/alles-wat-u-moet-weten-over-gedeelde-besluitvorming.htm 'Alles wat u moet weten over gedeelde besluitvorming'] (2017) uit Medisch Contact, met een analyse van veel gehoorde bezwaren tégen gezamenlijke besluitvorming. | ||
Regel 64: | Regel 67: | ||
# Video '[https://www.youtube.com/watch?v=qhQids7YaRg Gesprek behandelopties]' (4.26 minuten) van een consult waarin gezamenlijke besluitvorming door een specialist wordt toegepast - met wisselend succes. | # Video '[https://www.youtube.com/watch?v=qhQids7YaRg Gesprek behandelopties]' (4.26 minuten) van een consult waarin gezamenlijke besluitvorming door een specialist wordt toegepast - met wisselend succes. | ||
# Twee websites over lopende maatschappelijke activiteiten met betrekking tot gezamenlijke besluitvorming. Op deze sites vind je onder andere nuttige video’s waarin het perspectief van patiënt en dokter aan bod komt: https://begineengoedgesprek.nl en https://3goedevragen.nl. | # Twee websites over lopende maatschappelijke activiteiten met betrekking tot gezamenlijke besluitvorming. Op deze sites vind je onder andere nuttige video’s waarin het perspectief van patiënt en dokter aan bod komt: https://begineengoedgesprek.nl en https://3goedevragen.nl. | ||
− | # | + | # Couët N, Desroches S, Robitaille H et al. Assessments of the extent to which health-care providers involve patients in decision making: a systematic review of studies using the OPTION instrument. Health Expect. 2013;18(4):542-61 https://doi.org/10.1111/hex.12054 (open access). |
+ | |||
{{Footer - Leerlijn communicatie}} | {{Footer - Leerlijn communicatie}} |
Versie van 4 mrt 2019 om 20:47
Leerlijn communicatie | |
---|---|
Auteur | |
Stage |
1e Huisartsstage |
APC - Basisgespreksvaardigheden | |
Consulttaak | |
Leerplek |
Inhoud
Relevantie
‘Gezamenlijke besluitvorming, dat doe ik toch al?’ zeggen veel artsen. Ze bedoelen vaak: ik leg mijn advies goed uit aan mijn patiënten, ik vraag ze of het voorgestelde beleid haalbaar is, en ik sta open voor inbreng van mijn patiënt.
Gezamenlijke besluitvorming gaat echter verder dan dit. Het is een systematische manier om in het consult de verschillende behandelmogelijkheden op een rijtje te zetten en de patiënt te ondersteunen om daarin een weloverwogen, persoonlijke keuze te maken.
Het nut en effect van gezamenlijke besluitvorming is in onderzoeken onomstotelijk aangetoond. Wanneer het wordt toegepast, zijn patiënten meer tevreden over het consult en committeren ze zich beter aan de gekozen behandeling. Ook wordt de relatie tussen de patiënt en de dokter steviger.
Onderzoek laat zien dat systematische gezamenlijke besluitvorming onder artsen op zeer beperkte schaal wordt toegepast. Dat correspondeert niet met de overtuiging van het merendeel van de dokters dat denkt hier al voldoende gebruik van te maken. Hier is dus ruimte voor verbetering.
Doel
- De aios weet wat gezamenlijke besluitvorming inhoudt;
- De aios weet hoe gezamenlijke besluitvorming kan worden toegepast in een consult;
- De aios kent de rol van patiëntbelangenorganisaties die zich inzetten voor gezamenlijke besluitvorming in de gezondheidszorg.
Onderwijsactiviteiten
Het onderwijsmateriaal leent zich voor zelfstudie, onderwijs en leergesprekken.
Gebruiksaanwijzing
De onderwijsbestanden bij deze bouwsteen vind je onder 'bronnen' op deze pagina terug: zowel consultvideo’s, een videocollege, praktische artikelen, een onderwijsprogramma en links.
Specifieke gebruiksaanwijzing bij de verschillende bronnen:
Bron 1: de powerpoint-presentatie dient als basis voor een groepsles (geschatte duur minimaal 1 uur). Ook kan er specifiek aandacht worden besteed aan het gebruik van de beschikbare ‘keuzehulpen’ die in de powerpoint-presentatie staan opgesomd.
Bron 2, 3 en 4 zijn met name geschikt voor zelfstudie voor aios die nog weinig van gezamenlijke besluitvorming weten.
Bron 5: de video leent zich voor groepsonderwijs: bekijk de video en bespreek achteraf wat er (niet) goed ging in consult. Leer van elkaars ideeën en valkuilen met betrekking tot gezamenlijke besluitvorming.
Bron 6 benadrukt het maatschappelijke draagvlak van gezamenlijke besluitvorming en is in die hoedanigheid geschikt als onderwerp voor een KEEK of leergesprek.
Bron 7 is een onderzoeksartikel over het toepassen van gezamenlijke besluitvorming in de praktijk.
Bronnen
- Powerpoint-presentatie 'Gezamenlijke besluitvorming - het toppunt van patiënt-gerichte communicatie'.
- Twee praktische artikelen over gezamenlijke besluitvorming: 'Therapieontrouw - who cares' (2016), en 'Samen beslissen beter' (2014), door C. Rietmeijer in H&W.
- Een kort artikel 'Alles wat u moet weten over gedeelde besluitvorming' (2017) uit Medisch Contact, met een analyse van veel gehoorde bezwaren tégen gezamenlijke besluitvorming.
- Videocollege 'Samen beslissen' (9.35 minuten) over gezamenlijke besluitvorming door expert Trudy van de Weyden, Universiteit van Maastricht.
- Video 'Gesprek behandelopties' (4.26 minuten) van een consult waarin gezamenlijke besluitvorming door een specialist wordt toegepast - met wisselend succes.
- Twee websites over lopende maatschappelijke activiteiten met betrekking tot gezamenlijke besluitvorming. Op deze sites vind je onder andere nuttige video’s waarin het perspectief van patiënt en dokter aan bod komt: https://begineengoedgesprek.nl en https://3goedevragen.nl.
- Couët N, Desroches S, Robitaille H et al. Assessments of the extent to which health-care providers involve patients in decision making: a systematic review of studies using the OPTION instrument. Health Expect. 2013;18(4):542-61 https://doi.org/10.1111/hex.12054 (open access).
De bouwstenen in de leerlijn communicatie
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |