Hulpvraag: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
(Volgorde Onderwijsactiviteiten en gebruiksaanw omgedraaid)
(ppt als pdf geupload ipv als ppt)
Regel 34: Regel 34:
  
 
=== Onderwijsactiviteiten ===
 
=== Onderwijsactiviteiten ===
Deze bouwsteen bestaat uit een [[:Bestand:(OP WIKI) PPT Hulpvraag.pptx|powerpoint-presentatie]] die gemaakt is voor een onderwijsprogramma van maximaal een uur. In de powerpoint-presentatie staan ter inspiratie en oefening 'sleutelvragen' om te gebruiken bij het verhelderen van de hulpvraag.   
+
Deze bouwsteen bestaat uit een [[:Bestand:Hulpvraag presentatie PDF.pdf|powerpoint-presentatie]] die gemaakt is voor een onderwijsprogramma van maximaal een uur. In de powerpoint-presentatie staan ter inspiratie en oefening 'sleutelvragen' om te gebruiken bij het verhelderen van de hulpvraag.   
  
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
 
=== Gebruiksaanwijzing ===

Versie van 30 jan 2019 om 12:26


Leerlijn communicatie
Auteur

Gert Roos

Stage

1e Huisartsstage
2e Huisartsstage

APC - Basisgespreksvaardigheden
Consulttaak

Sjabloon:Consulttaak 1 - Begin

Leerplek

Leergesprek
Praktijkleren
Onderwijsprogramma
Zelfstudie

Relevantie

'Waarvoor komt deze patiënt nu op het spreekuur?'. De vraag lijkt simpel, maar de werkelijkheid is weerbarstig. Het blijkt vaak helemaal niet makkelijk om op een natuurlijke manier te ontdekken wat de patiënt van de dokter verwacht: een diagnose, geruststelling, informatie of iets heel anders. Voor effectieve consultvoering is het van groot belang dat de hulpvraag duidelijk is en uitgesproken wordt. Het geeft richting aan de rest van het gesprek tussen arts en patiënt en bevordert het verloop en de uitkomst van het consult.

Doel

  • De aios is zich ervan bewust dat het verhelderen van de hulpvraag een essentiële rol speelt in effectieve consultvoering;
  • De aios is zich bewust van haar eigen aannames en (voor)oordelen over het begrip 'hulpvraag';
  • De aios weet welke hulpmiddelen ze in kan zetten om de hulpvraag van de patiënt te achterhalen.

Onderwijsactiviteiten

Deze bouwsteen bestaat uit een powerpoint-presentatie die gemaakt is voor een onderwijsprogramma van maximaal een uur. In de powerpoint-presentatie staan ter inspiratie en oefening 'sleutelvragen' om te gebruiken bij het verhelderen van de hulpvraag.

Gebruiksaanwijzing

  • De aios of docent kan de presentatie gebruiken als handvat voor onderwijs op de terugkomdag. Ter voorbereiding op dat onderwijs kunnen de aios hoofdstuk 2 lezen uit het proefschrift van Esther Giroldi (of de samenvatting van het proefschrift);
  • De aios kan de bouwsteen gebruiken als praktische handleiding ter voorbereiding op de basis consultvoeringstoets (BCT);
  • De aios kan de 'sleutelvragen' uit de powerpoint-presentatie gebruiken tijdens consulten. De vragen kunnen ook de basis vormen voor een leergesprek met de opleider.

Bronnen

'Towards skilled doctor-patient communication', proefschrift Esther Giroldi, 2016

De bouwstenen in de leerlijn communicatie

De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie