Structureren en samenvatten: verschil tussen versies
Uit Wiki HOVUmc
k |
|||
(12 tussenliggende versies door 4 gebruikers niet weergegeven) | |||
Regel 5: | Regel 5: | ||
|'''Auteur''' | |'''Auteur''' | ||
| | | | ||
− | {{Auteur - | + | {{Auteur - Noor Gimbrere}} |
+ | {{Auteur - Ruth ten Broeke}} | ||
+ | {{Auteur - Laurie Hageman}} | ||
|- | |- | ||
|'''Stage''' | |'''Stage''' | ||
| | | | ||
{{stage - 1e Huisartsstage}} | {{stage - 1e Huisartsstage}} | ||
− | + | {{stage - Klinische stage}} | |
+ | {{stage - CZ stage}} | ||
+ | {{stage - GGZ stage}} | ||
+ | {{stage - 2e Huisartsstage}} | ||
|- | |- | ||
| {{Titelbalk - Basisgespreksvaardigheden}} | | {{Titelbalk - Basisgespreksvaardigheden}} | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
|- | |- | ||
|'''Leerplek''' | |'''Leerplek''' | ||
Regel 26: | Regel 24: | ||
{{Toepassing - Praktijkleren}} | {{Toepassing - Praktijkleren}} | ||
{{Toepassing - Onderwijsprogramma}} | {{Toepassing - Onderwijsprogramma}} | ||
+ | {{Toepassing - Zelfstudie}} | ||
|} | |} | ||
=== Relevantie === | === Relevantie === | ||
− | + | Structureren en samenvatten zijn generieke gespreksvaardigheden die gedurende het hele consult van belang zijn. Silvermans doorlopende consulttaak ‘structuur bieden’ gaat over het structureren van het consult; samenvatten is daarbij een onmisbare vaardigheid. | |
=== Doel === | === Doel === | ||
− | + | * De aios kent het belang van structuur bieden tijdens consult | |
− | + | * De aios is zich ervan bewust dat het structureren van het consult een taak is van de huisarts | |
− | + | * De aios kent een aantal structurerende gesprekstechnieken | |
− | + | * De aios kent verschillende manieren om samen te vatten en is in staat deze op de juiste momenten te gebruiken in het consult. | |
=== Onderwijsactiviteiten === | === Onderwijsactiviteiten === | ||
− | + | * Zelfstudie voorafgaand aan onderwijs of ter voorbereiding op de BasisConsultvoeringsToets | |
+ | * Onderwijs op de terugkomdag | ||
+ | * Een leergesprek met de hao | ||
==== Bronnen ==== | ==== Bronnen ==== | ||
− | + | * [[:Media:PPT APC OWP 10. StrPPT APC OWP 10. Structureren en samenvatten 20220613.pptx|Powerpoint-presentatie]] ‘Structureren en samenvatten’ | |
− | + | * [[:Media:Werkboek voor docenten. Arts-patiëntcommunicatie (APC)-onderwijs over basis gespreksvaardigheden in de aanloop naar de Basis Consultvoeringstoets (BCT). Oktober 2022.docx|Werkboek]] ‘Arts-patiëntcommunicatie (APC)-onderwijs over basis gespreksvaardigheden in de aanloop naar de BasisConsultvoeringsToets (BCT)’ | |
+ | *‘Handboek effectieve communicatie in de huisartsenpraktijk’, Dielissen et al., NHG-uitgave, 1e druk. | ||
+ | *'Vaardig communiceren in de gezondheidszorg’, Silverman et al., 3e druk. | ||
{{Footer - Leerlijn communicatie}} | {{Footer - Leerlijn communicatie}} |
Huidige versie van 31 okt 2022 om 11:28
Leerlijn communicatie | |
---|---|
Auteur | |
Stage |
1e Huisartsstage |
APC - Basisgespreksvaardigheden | |
Leerplek |
Inhoud
Relevantie
Structureren en samenvatten zijn generieke gespreksvaardigheden die gedurende het hele consult van belang zijn. Silvermans doorlopende consulttaak ‘structuur bieden’ gaat over het structureren van het consult; samenvatten is daarbij een onmisbare vaardigheid.
Doel
- De aios kent het belang van structuur bieden tijdens consult
- De aios is zich ervan bewust dat het structureren van het consult een taak is van de huisarts
- De aios kent een aantal structurerende gesprekstechnieken
- De aios kent verschillende manieren om samen te vatten en is in staat deze op de juiste momenten te gebruiken in het consult.
Onderwijsactiviteiten
- Zelfstudie voorafgaand aan onderwijs of ter voorbereiding op de BasisConsultvoeringsToets
- Onderwijs op de terugkomdag
- Een leergesprek met de hao
Bronnen
- Powerpoint-presentatie ‘Structureren en samenvatten’
- Werkboek ‘Arts-patiëntcommunicatie (APC)-onderwijs over basis gespreksvaardigheden in de aanloop naar de BasisConsultvoeringsToets (BCT)’
- ‘Handboek effectieve communicatie in de huisartsenpraktijk’, Dielissen et al., NHG-uitgave, 1e druk.
- 'Vaardig communiceren in de gezondheidszorg’, Silverman et al., 3e druk.
De bouwstenen in de leerlijn communicatie
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |