Leerlijn maatschappelijk handelen: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
k
 
(36 tussenliggende versies door 3 gebruikers niet weergegeven)
Regel 15: Regel 15:
 
|
 
|
 
'''Leerlijnmedewerkers'''<br />
 
'''Leerlijnmedewerkers'''<br />
{{Auteur - Joanne Kessler}}alumnus VUmc, huisarts
+
{{Auteur - Joanne Kessler}}alumnus VUmc, huisarts<br />
 +
{{Auteur - Wesley van Hout}}alumnus VUmc, huisarts
 
|}
 
|}
 
=== Inleiding ===
 
=== Inleiding ===
Maatschappelijk handelen is verweven met het huisartsenvak. Immers jouw handelen of niet handelen heeft vaak niet alleen gevolgen voor de patiënt, zijn naasten, maar ook voor de omgeving/maatschappij. Of jij wel of niet verwijst, betekent iets voor de kosten van de zorg. Of als je aerosolen voorschrijft, betekent dat wat voor het milieu.
+
Maatschappelijk handelen is verweven met het huisartsenvak.  
 +
Jouw handelen of niet handelen heeft vaak niet alleen gevolgen voor de patiënt en zijn naasten, maar ook voor de omgeving / maatschappij. Of jij als huisarts wel of niet verwijst, betekent iets voor de zorgkosten en wanneer je aerosolen voorschrijft betekent dat wat voor het milieu.<br />
  
Aan de andere kant heeft de maatschappij invloed op jouw handelen. Immers welke medicijnen er vergoed worden, bepaalt deels wat je voorschrijft. Maar ook of je betaalt krijgt voor bepaalde handelingen, zal jouw behandelgedrag kunnen beinvloeden. Of als je nadenkt of je moet melden bij veilig thuis, moet je voldoen aan normen die de beroepsgroep en wetgeving hebben opgesteld. En als de maatschappelijke hulpverlening goed aansluit bij jouw praktijk, maakt dat jouw werk gemakkelijker, waarop het gedachtegoed Krachtige Basiszorg is ontwikkeld. Of als er veel administratie gevraagd wordt, betekent dat dat je minder tijd hebt voor andere zaken. Soms reden om tot actie over te gaan richting zorgverzekeraars en/of overheid, zoals "Het Roer Moet Om" deed.  
+
Aan de andere kant heeft de maatschappij invloed op jouw handelen. Welke medicijnen vergoed worden, bepaalt deels wat jij voorschrijft. Of wanneer je betaald krijgt voor bepaalde handelingen, kan dat jouw behandelgedrag beïnvloeden. Voor het melden bij Veilig Thuis moet je voldoen aan normen van de beroepsgroep en wetgeving. Maar ook als de maatschappelijke hulpverlening goed aansluit bij jouw praktijk maakt dat jouw werk gemakkelijker. Daarop is het gedachtegoed [https://krachtigebasiszorg.nl Krachtige Basiszorg] gebaseerd. Als er veel administratie gevraagd wordt, betekent dat dat je minder tijd hebt voor andere zaken.  
 +
Soms reden om tot actie over te gaan richting zorgverzekeraars en/of overheid, zoals de huisartsbeweging [https://www.hetroermoetom.nu/manifest.html Het Roer Moet Om] deed.  
  
 
Maatschappelijk handelen is dan ook terecht een wezenlijk onderdeel van de competentiegebieden.
 
Maatschappelijk handelen is dan ook terecht een wezenlijk onderdeel van de competentiegebieden.
 +
Op welke manier dit voor jou geldt, daarover zijn veel persoonlijke verschillen te vinden onder huisartsen (zie: [https://www.hovumc.nl/w/images/2/2a/Sociaal_Maatschappelijke_Rollen_Huisartsen.pdf Sociaal Maatschappelijke Rollen Huisartsen]). Het blijkt nog lastig dit goed te integreren in de opleidingspraktijk. Tijdens de huisartsopleiding ligt bij de aios vaak de focus op medische handelen, professionaliteit en communicatie. Maatschappelijk handelen verdwijnt makkelijk naar de achtergrond. En omdat het hierdoor niet veel aan bod komt, is het vaak een lastig competentiegebied van de [[ComBeL]] om te beoordelen.
  
Op welke manier dat voor jou geldt, daarover zijn er wel heel veel persoonlijke verschillen te vinden onder huisartsen( zie een kwalitatieve studie van Frans Meijman ea in 2017)Om dit goed te integreren in de opleiding blijkt echter vaak nog lastig. Hier is dan ook niet vanzelfsprekend aandacht voor. Tijdens de opleiding ligt bij de aios vaak nog de focus op medische handelen en communicatie, waardoor het gemakkelijk aan de aandacht kan ontsnappen. En omdat het hierdoor niet veel aan bod komt, is het voor de opleider vaak een lastig onderdeel van de Combell om te beoordelen. Deze leerlijn wil de docenten, opleiders en aiossen ondersteuning bieden om deze competentie meer concreet te maken.
+
Deze leerlijn biedt de docenten, opleiders en aiossen ondersteuning bij het meer concreet maken van dit competentiegebied. We verwijzen ook naar andere leerlijnen. Er is overlap en dus kunnen we gebruik maken van elkaars bouwstenen.
  
Wij maken hierbij ook gebruik van verwijzingen naar andere leerlijnen, omdat er overlap bestaat en we dus gebruik kunnen maken van elkaars bouwstenen.
+
'''Deze leerlijn is nog volop in de maak. Mochten jullie ideeën of onderwerpen hebben die jullie graag hier willen zien, mail dan naar''' [mailto:martinesamsom@buurtdokters.nl Martine Samsom] '''of''' [mailto:joannekessler@outlook.com Joanne Kessler]
 
 
Deze leerlijn is nog volop in de maak. Mochten jullie ideeën of onderwerpen hebben die jullie graag hier willen zien, mail dan met: [[Mailto:martine@buurtdokters.nl|martinesamsom@buurtdokters.nl]] of [[Mailto:joannekessler@outlook.com|joannekessler@outlook.com]]
 
  
 
Veel plezier!
 
Veel plezier!
  
==== We zullen de bouwstenen scharen onder de deelgebieden van de Combell maatschappelijk handelen ====
 
  
===== 5.1: Bevordert de gezondheid van individuele patiënten en groepen patiënten =====
+
==== Onderwerpen die aan bod zullen komen en bouwstenen van andere leerlijnen ====
-Duurzame huisartsenzorg
+
Hieronder staan een aantal onderwerpen die verwerkt zullen worden in nieuwe bouwstenen, per competentie. In de infobox van elke bouwsteen zie je behalve voor welke competentie(s) ook voor welke stage(s) en leerplek(ken) de bouwsteen gebruikt kan worden.
  
-Het Roer Moet Om
+
<div class="panel-group" id="accordion0">
 
+
<accordion parent="accordion0" heading="5.1 Bevordert de gezondheid van individuele patiënten en groepen patiënten">
-Toekomst huisartsenspoedzorg
+
*[[PrEP en de rol van de huisarts]]
 
+
*[[Zorg aan onverzekerden]]
-Wijkgebonden zorg
+
*[[Wijkgebonden zorg]]
 
+
*[[Maatschappelijke invloed van een huisarts]]
===== 5.2: Handelt overeenkomstig geldende wetgeving huisarts =====
+
*[[Toekomst huisartsen spoedzorg]]
- Bestaand onderwijsprogramma uit de [[1e Huisartsstage]]:
+
*[[Klimaatverandering en de huisartsenzorg: wat moet je ermee?]]
 +
*[[Planetaire gezondheid en de huisartsenzorg, in actie]]
 +
*[[Gezondheidsvaardigheden]]
 +
*[[Huisartsenzorg in aandachtswijken]]
 +
*[[Patiëntenperspectief op digitalisering]] (aandachtsgebied innovatie)
 +
*[[Samenwerking in de wijk]] (leerlijn preventie)
 +
*[[Een preventieproject ontwikkelen in de praktijk]] (leerlijn preventie)
 +
*[[Problematische thuissituatie tijdens de coronacrisis]] (leerlijn zorg voor het kind)
 +
</accordion>
 +
<accordion parent="accordion" heading="5.2 Handelt overeenkomstig geldende wetgeving huisarts">
 +
*[[Wetgeving]]
 +
*[[Ziekte en arbeid, zorgen voor herstel]]
 +
*[[Euthanasie bij dementie]]
 +
*[[Abortuspil via de huisarts]]  
 
*[[Ethiek en recht]]
 
*[[Ethiek en recht]]
- Euthanasie en dementie
+
*[[Bezoek aan een tuchtzaak]] (leerlijn praktijkmanagement)
 +
</accordion>
 +
<accordion parent="accordion" heading="5.3 Behartigt belangen van (toekomstige) patiënten n.a.v. incidenten in de zorg">
 +
*[[Patiëntveiligheid: waarom is het zo geregeld?]]
 +
*[[Vaccinaties]] (leerlijn preventie)
 +
</accordion>
 +
<accordion parent="accordion" heading="5.4 Handelt kostenbewust">
 +
*[[Kosten in de zorg]]
 +
*[[Zinnige zorg, financiën en digitalisering]] (aandachtsgebied innovatie)
 +
*[[Kosten van de zorg]] (leerlijn praktijkmanagement)
 +
*[[Regelgeving en bekostiging ouderenzorg]] (leerlijn complexe ouderenzorg)
 +
</accordion>
 +
</div>
  
- Abortuspil via de huisarts
+
=== Bouwstenen leerlijn maatschappelijk handelen ===
 
 
===== 5.3: Behartigt belangen van ( toekomstige) patiënten nav incidenten in de zorg =====
 
- Patiënt veiligheid
 
 
 
===== 5,4: Handelt kostenbewust =====
 
– Kosten in de zorg
 
 
 
<br />
 
=== Bouwstenen ===
 
 
{{Bouwstenen - Leerlijn maatschappelijk handelen}}   
 
{{Bouwstenen - Leerlijn maatschappelijk handelen}}   
  
 
=== Bronnen ===
 
=== Bronnen ===
- 2017/2018: Kwalitatief onderzoek onder huisartsen van academisch netwerk van de VU van Frans Meijman ea: "sociaal maatschappelijke rollen huisartsen: mist"
+
*Ludikhuize J, Marees CH, Meijman FJ. Sociaal maatschappelijke rollen van huisartsen: mist. Terugkoppeling kwalitatief onderzoek. ANH nieuwsbrief, afdeling huisartsgeneeskunde VUmc, 2018.: [[:Bestand:Sociaal Maatschappelijke Rollen Huisartsen.pdf|sociaal maatschappelijke rollen huisartsen: mist]]
 
+
*[https://www.hovumc.nl/wiki/ComBeL Competentiebeoordelingslijst (ComBeL) Huisartsopleiding Nederland]
-Combell huisartsopleiding Nederland juni 2019 : <nowiki>https://www.huisartsopleiding.nl/toetsen-beoordelen/combel/</nowiki>
+
*[https://toekomsthuisartsenzorg.nl/downloads/ Toekomstvisie huisartsenzorg 2022]
 
+
*https://krachtigebasiszorg.nl/
-Toekomstvisie huisartsenzorg 2022: <nowiki>https://toekomsthuisartsenzorg.nl/downloads/</nowiki>
+
*https://www.hetroermoetom.nu/
 +
*https://hetroergaatom.lhv.nl/
  
 
=== Leerlijnoverzicht ===
 
=== Leerlijnoverzicht ===
 
{{Leerlijnen horizontaal}}
 
{{Leerlijnen horizontaal}}

Huidige versie van 16 okt 2023 om 14:49

Leerlijn maatschappelijk handelen

Leerlijnhouder
Martine Samsom
huisarts

Leerlijnmedewerkers
Joanne Kessler
alumnus VUmc, huisarts
Wesley van Hout
alumnus VUmc, huisarts

Inleiding

Maatschappelijk handelen is verweven met het huisartsenvak. Jouw handelen of niet handelen heeft vaak niet alleen gevolgen voor de patiënt en zijn naasten, maar ook voor de omgeving / maatschappij. Of jij als huisarts wel of niet verwijst, betekent iets voor de zorgkosten en wanneer je aerosolen voorschrijft betekent dat wat voor het milieu.

Aan de andere kant heeft de maatschappij invloed op jouw handelen. Welke medicijnen vergoed worden, bepaalt deels wat jij voorschrijft. Of wanneer je betaald krijgt voor bepaalde handelingen, kan dat jouw behandelgedrag beïnvloeden. Voor het melden bij Veilig Thuis moet je voldoen aan normen van de beroepsgroep en wetgeving. Maar ook als de maatschappelijke hulpverlening goed aansluit bij jouw praktijk maakt dat jouw werk gemakkelijker. Daarop is het gedachtegoed Krachtige Basiszorg gebaseerd. Als er veel administratie gevraagd wordt, betekent dat dat je minder tijd hebt voor andere zaken. Soms reden om tot actie over te gaan richting zorgverzekeraars en/of overheid, zoals de huisartsbeweging Het Roer Moet Om deed.

Maatschappelijk handelen is dan ook terecht een wezenlijk onderdeel van de competentiegebieden. Op welke manier dit voor jou geldt, daarover zijn veel persoonlijke verschillen te vinden onder huisartsen (zie: Sociaal Maatschappelijke Rollen Huisartsen). Het blijkt nog lastig dit goed te integreren in de opleidingspraktijk. Tijdens de huisartsopleiding ligt bij de aios vaak de focus op medische handelen, professionaliteit en communicatie. Maatschappelijk handelen verdwijnt makkelijk naar de achtergrond. En omdat het hierdoor niet veel aan bod komt, is het vaak een lastig competentiegebied van de ComBeL om te beoordelen.

Deze leerlijn biedt de docenten, opleiders en aiossen ondersteuning bij het meer concreet maken van dit competentiegebied. We verwijzen ook naar andere leerlijnen. Er is overlap en dus kunnen we gebruik maken van elkaars bouwstenen.

Deze leerlijn is nog volop in de maak. Mochten jullie ideeën of onderwerpen hebben die jullie graag hier willen zien, mail dan naar Martine Samsom of Joanne Kessler

Veel plezier!


Onderwerpen die aan bod zullen komen en bouwstenen van andere leerlijnen

Hieronder staan een aantal onderwerpen die verwerkt zullen worden in nieuwe bouwstenen, per competentie. In de infobox van elke bouwsteen zie je behalve voor welke competentie(s) ook voor welke stage(s) en leerplek(ken) de bouwsteen gebruikt kan worden.

Bouwstenen leerlijn maatschappelijk handelen

Bronnen

Leerlijnoverzicht


Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie