ALK met een korreltje zout en een beetje humor: verschil tussen versies
Uit Wiki HOVUmc
(Nieuwe pagina aangemaakt met '<br /> {| class="infobox leerlijn-solk" ! {{Titelbalk - Leerlijn SOLK}} |- |'''Auteur''' | {{Auteur - Dick Walstock}} {{Auteur - Annemarie Semeijn}} |- |'''Stage'''...') |
|||
(12 tussenliggende versies door 3 gebruikers niet weergegeven) | |||
Regel 1: | Regel 1: | ||
− | + | {{Header - Leerlijn ALK}} | |
− | {| class="infobox leerlijn- | + | |
− | ! {{Titelbalk - Leerlijn | + | {| class="infobox leerlijn-alk" |
+ | ! {{Titelbalk - Leerlijn ALK}} | ||
|- | |- | ||
|'''Auteur''' | |'''Auteur''' | ||
Regel 14: | Regel 15: | ||
|'''KBA''' | |'''KBA''' | ||
| | | | ||
− | {{KBA 7.5 - Ernstige | + | {{KBA 7.5 - Ernstige ALK}} |
|- | |- | ||
|'''Competenties''' | |'''Competenties''' | ||
Regel 26: | Regel 27: | ||
{{Toepassing - Leergesprek}} | {{Toepassing - Leergesprek}} | ||
{{Toepassing - Onderwijsprogramma}} | {{Toepassing - Onderwijsprogramma}} | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
|} | |} | ||
=== Relevantie === | === Relevantie === | ||
− | + | Uit onderzoek blijkt dat (huis)artsen patiënten met lichamelijke klachten waar geen goede somatische verklaring voor is erg lastig vinden. Omdat huisartsen niet goed weten hoe ze dat moeten hanteren, slaken soms een diepe zucht als ze zien dat een bepaalde patiënt, met ALK, op de spreekuuragenda staat. Tegenoverdracht heet dat... Hoe hanteer je dat? Hoe ga je om met je eigen machteloze gevoel als arts? En wat is de rol van humor hierbij? Mag je grapjes maken over patiënten? Zoals de groep co-assistenten die een fibromyalgie-scorelijst verzonnen hadden. Wat zegt dit over de attitude van de (huis)arts? | |
− | |||
=== Doelen === | === Doelen === | ||
+ | * Verkennen professionele attitude ten opzichte van patiënten met ALK aan de hand van kunstuitingen en/of humor. | ||
+ | === Gebruiksaanwijzing === | ||
+ | volgt ZSM | ||
=== Onderwijsactiviteiten === | === Onderwijsactiviteiten === | ||
+ | volgt ZSM | ||
+ | [[Bestand:SOLK Cartoon - Geheel.jpg|gecentreerd|miniatuur|1131x1131px|Deze illustratie is gemaakt door huib.huisarts@gmail.com - en gepubliceerd met diens permissie - tijdens een nascholing sessie over SOLK, verzorgd door Nettie Blankenstein, huisarts en voormalig hoofd van de Huisartsopleiding VUmc.]] | ||
− | + | {{Footer - Leerlijn ALK}} | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | {{Footer - Leerlijn |
Huidige versie van 16 feb 2023 om 11:02
Leerlijn ALK | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
KBA | |
Competenties | |
Leerplek |
Inhoud
Relevantie
Uit onderzoek blijkt dat (huis)artsen patiënten met lichamelijke klachten waar geen goede somatische verklaring voor is erg lastig vinden. Omdat huisartsen niet goed weten hoe ze dat moeten hanteren, slaken soms een diepe zucht als ze zien dat een bepaalde patiënt, met ALK, op de spreekuuragenda staat. Tegenoverdracht heet dat... Hoe hanteer je dat? Hoe ga je om met je eigen machteloze gevoel als arts? En wat is de rol van humor hierbij? Mag je grapjes maken over patiënten? Zoals de groep co-assistenten die een fibromyalgie-scorelijst verzonnen hadden. Wat zegt dit over de attitude van de (huis)arts?
Doelen
- Verkennen professionele attitude ten opzichte van patiënten met ALK aan de hand van kunstuitingen en/of humor.
Gebruiksaanwijzing
volgt ZSM
Onderwijsactiviteiten
volgt ZSM
De bouwstenen in de leerlijn ALK
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |