Luisteren: verschil tussen versies
Regel 43: | Regel 43: | ||
==== Bronnen ==== | ==== Bronnen ==== | ||
− | Korte [[:Media:Korte motiverende uitwisseling als voorbereiding OWP 'luisteren'.docx|motiverende opdracht bij aankondiging]] van het programma in de groep. | + | * Korte [[:Media:Korte motiverende uitwisseling als voorbereiding OWP 'luisteren'.docx|motiverende opdracht bij aankondiging]] van het programma in de groep. |
− | + | * Uitwerking [[:Bestand:Opbouw OWP luisteren 20220612 .docx|onderwijsprogramma]]. | |
− | Uitwerking [[: | + | ** [[:Media:Voorbereidingsopdracht bij OWP luisteren.docx|Voorbereidingsopdracht bij OWP luisteren]] |
− | + | ** Powerpoint [[:Bestand:PPT APC OWP. Luisteren 20220611.pptx|‘onderwijsprogramma luisteren’]] inclusief docent-instructies. | |
− | [[:Media:Voorbereidingsopdracht bij OWP luisteren.docx|Voorbereidingsopdracht bij OWP luisteren]] | + | *** [[:Media:Korte aandachtsoefening bij OWP luisteren.docx|Aandachtsoefening]] horend bij de powerpoint (slide 8-9) |
− | + | * Artikel [[:Media:View 7 RO Learning to Listen.pdf|‘learning to listen’]], Rosamund Oliver. View July 2013 | |
− | [[: | + | * Silverman ‘Vaardig communiceren in de gezondheidszorg’ 3e druk, vanaf pagina 61. |
− | |||
− | [[:Media:Korte aandachtsoefening bij OWP luisteren.docx|Aandachtsoefening]] horend bij de powerpoint (slide 8-9) | ||
− | |||
− | Artikel [[:Media:View 7 RO Learning to Listen.pdf|‘learning to listen’]], Rosamund Oliver. View July 2013 | ||
− | |||
− | Silverman ‘Vaardig communiceren in de gezondheidszorg’ 3e druk, vanaf pagina 61. | ||
− | |||
{{Footer - Leerlijn communicatie}} | {{Footer - Leerlijn communicatie}} |
Versie van 12 jun 2022 om 13:41
Leerlijn communicatie | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
APC - Basisgespreksvaardigheden | |
Leerplek |
Inhoud
Relevantie
Luisteren is een basisvaardigheid voor dokters. In elke fase van het consult speelt het een eigen rol. Luisteren is meer dan ‘informatie verzamelen’: gericht luisteren en uit het verhaal extraheren wat nuttig is voor een goede diagnose. Goed luisteren betekent dat je openstaat voor alles wat gezegd wordt, en ook voor wat niet gezegd wordt maar wel meeresoneert in het verhaal. Luisteren is van essentieel belang in het medisch consult. Het is van belang voor de relatie opbouw, patiënten voelen zich letterlijk ‘gehoord’ en ze onthullen meer van hun verhaal. Goed luisteren vraagt van de dokter zowel een specifieke houding als uitstekende luistervaardigheden. Op beide aspecten wordt in dit programma ingegaan.
Doel
- De aios ontwikkelt begrip voor het belang van ‘luisteren’.
- De aios krijgt kennis van de manier waarop ‘luisteren’ ingezet wordt in de verschillende consultfasen.
- De aios ontwikkelt luistervaardigheden en oefent daarmee.
Gebruiksaanwijzing
De powerpoint (zie: bronnen) vormt het hart van dit onderwijsprogramma dat ongeveer 110 minuten duurt. Een suggestie voor de uitwerking van dit programma staat ook onder ‘bronnen’ evenals de bijbehorende ‘voorbereidingsopdracht’. Het programma is op te splitsen in 2 kortere delen die onafhankelijk van elkaar gebruikt kunnen worden (zie: uitwerking onderwijsprogramma)
Onderwijsactiviteiten
Het programma is geschikt voor een onderwijsprogramma later in fase 1 of in fase 2. Ook kan het een dagdeel vullen op een paralleldag.
Bronnen
- Korte motiverende opdracht bij aankondiging van het programma in de groep.
- Uitwerking onderwijsprogramma.
- Voorbereidingsopdracht bij OWP luisteren
- Powerpoint ‘onderwijsprogramma luisteren’ inclusief docent-instructies.
- Aandachtsoefening horend bij de powerpoint (slide 8-9)
- Artikel ‘learning to listen’, Rosamund Oliver. View July 2013
- Silverman ‘Vaardig communiceren in de gezondheidszorg’ 3e druk, vanaf pagina 61.
De bouwstenen in de leerlijn communicatie
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |