Leerlijn maatschappelijk handelen: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
Regel 41: Regel 41:
 
*[[Wijkgebonden zorg]]
 
*[[Wijkgebonden zorg]]
 
*[[Maatschappelijke invloed van een huisarts]]
 
*[[Maatschappelijke invloed van een huisarts]]
 +
*[[Toekomst huisartsen spoedzorg]]
 
*Duurzame huisartsenzorg
 
*Duurzame huisartsenzorg
*Toekomst huisartsenspoedzorg
 
 
*[[Patiëntenperspectief op digitalisering]] (aandachtsgebied innovatie)
 
*[[Patiëntenperspectief op digitalisering]] (aandachtsgebied innovatie)
 
*[[Samenwerking in de wijk]] (leerlijn preventie)
 
*[[Samenwerking in de wijk]] (leerlijn preventie)

Versie van 15 mrt 2022 om 16:29

Leerlijn maatschappelijk handelen

Leerlijnhouder
Martine Samsom
huisarts

Leerlijnmedewerkers
Joanne Kessler
alumnus VUmc, huisarts
Wesley van Hout
alumnus VUmc, huisarts

Inleiding

Maatschappelijk handelen is verweven met het huisartsenvak. Jouw handelen of niet handelen heeft vaak niet alleen gevolgen voor de patiënt en zijn naasten, maar ook voor de omgeving / maatschappij. Of jij als huisarts wel of niet verwijst, betekent iets voor de zorgkosten en wanneer je aerosolen voorschrijft betekent dat wat voor het milieu.

Aan de andere kant heeft de maatschappij invloed op jouw handelen. Welke medicijnen vergoed worden, bepaalt deels wat jij voorschrijft. Of wanneer je betaald krijgt voor bepaalde handelingen, kan dat jouw behandelgedrag beïnvloeden. Voor het melden bij Veilig Thuis moet je voldoen aan normen van de beroepsgroep en wetgeving. Maar ook als de maatschappelijke hulpverlening goed aansluit bij jouw praktijk maakt dat jouw werk gemakkelijker. Daarop is het gedachtegoed Krachtige Basiszorg [1] gebaseerd. Als er veel administratie gevraagd wordt, betekent dat dat je minder tijd hebt voor andere zaken. Soms reden om tot actie over te gaan richting zorgverzekeraars en/of overheid, zoals de huisartsbeweging Het Roer Moet Om [2] deed.

Maatschappelijk handelen is dan ook terecht een wezenlijk onderdeel van de competentiegebieden. Op welke manier dit voor jou geldt, daarover zijn veel persoonlijke verschillen te vinden onder huisartsen [3]. Het blijkt nog lastig dit goed te integreren in de opleidingspraktijk. Tijdens de huisartsopleiding ligt bij de aios vaak de focus op medische handelen, professionaliteit en communicatie. Maatschappelijk handelen verdwijnt makkelijk naar de achtergrond. En omdat het hierdoor niet veel aan bod komt, is het vaak een lastig competentiegebied van de ComBeL om te beoordelen.

Deze leerlijn biedt de docenten, opleiders en aiossen ondersteuning bij het meer concreet maken van dit competentiegebied. We verwijzen ook naar andere leerlijnen. Er is overlap en dus kunnen we gebruik maken van elkaars bouwstenen.

Deze leerlijn is nog volop in de maak. Mochten jullie ideeën of onderwerpen hebben die jullie graag hier willen zien, mail dan naar Martine Samsom of Joanne Kessler

Veel plezier!

Onderwerpen die aan bod zullen komen en bouwstenen van andere leerlijnen

Hieronder staan een aantal onderwerpen die verwerkt zullen worden in nieuwe bouwstenen, per competentie. In de infobox van elke bouwsteen zie je behalve voor welke competentie(s) ook voor welke stage(s) en leerplek(ken) de bouwsteen gebruikt kan worden.

Bouwstenen leerlijn maatschappelijk handelen

Bronnen

Leerlijnoverzicht


Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie