Uitleg bij ALK - Communiceren met ALK-patiënten: verschil tussen versies
(Nieuwe pagina aangemaakt met '<br /> {| class="infobox leerlijn-solk" ! {{Titelbalk - Leerlijn SOLK}} |- |'''Auteur''' | {{Auteur - Dick Walstock}} |- |'''Stage''' | {{stage - 1e Huisartsstage}}...') |
|||
(7 tussenliggende versies door 3 gebruikers niet weergegeven) | |||
Regel 1: | Regel 1: | ||
− | + | {{Header - Leerlijn ALK}} | |
− | {| class="infobox leerlijn- | + | |
− | ! {{Titelbalk - Leerlijn | + | {| class="infobox leerlijn-alk" |
+ | ! {{Titelbalk - Leerlijn ALK}} | ||
|- | |- | ||
|'''Auteur''' | |'''Auteur''' | ||
Regel 14: | Regel 15: | ||
|'''KBA''' | |'''KBA''' | ||
| | | | ||
− | {{KBA 7.1 - Consult | + | {{KBA 7.1 - Consult ALK}} |
{{KBA 7.3 - Verwijzen}} | {{KBA 7.3 - Verwijzen}} | ||
− | |||
|- | |- | ||
|'''Competenties''' | |'''Competenties''' | ||
Regel 29: | Regel 29: | ||
|} | |} | ||
=== Relevantie === | === Relevantie === | ||
− | De arts-patiëntrelatie kan onder druk komen te staan als er sprake is van | + | De arts-patiëntrelatie kan onder druk komen te staan als er sprake is van aanhoudende lichamelijke klachten (ALK): artsen voelen zich vaak gefrustreerd omdat ze niet goed kunnen uitleggen waarom de patiënt klachten heeft, en patiënten voelen zich nogal eens niet serieus genomen en willen graag begrijpen waarom ze klachten hebben. |
− | Onderzoek naar de invloed van de arts-patiëntrelatie en -communicatie bij | + | Onderzoek naar de invloed van de arts-patiëntrelatie en -communicatie bij ALK levert een aantal aandachtspunten op. |
=== Doel === | === Doel === | ||
− | + | Je kent de wetenschappelijke verantwoording en achtergronden van het belang van onderwijs op het gebied van arts-patiëntcommunicatie bij ALK. | |
=== Gebruiksaanwijzing === | === Gebruiksaanwijzing === | ||
− | Dit artikel kan zowel gebruikt worden als inleiding op de onderstaande modules met | + | Dit artikel kan zowel gebruikt worden als inleiding op de onderstaande modules met demonstratievideo's als op zichzelf staande verdieping in de communicatieve aspecten van ALK. |
− | Het artikel kan zowel op de | + | Het artikel kan zowel op de terugkomdag, voor een leergesprek als voor zelfstudie gebruikt worden. |
=== Onderwijsactiviteiten === | === Onderwijsactiviteiten === | ||
Regel 44: | Regel 44: | ||
==== Bronnen ==== | ==== Bronnen ==== | ||
− | + | {{Footer - Leerlijn ALK}} | |
− | {{Footer - Leerlijn |
Huidige versie van 3 mrt 2022 om 17:54
Leerlijn ALK | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
KBA | |
Competenties | |
Leerplek |
Inhoud
Relevantie
De arts-patiëntrelatie kan onder druk komen te staan als er sprake is van aanhoudende lichamelijke klachten (ALK): artsen voelen zich vaak gefrustreerd omdat ze niet goed kunnen uitleggen waarom de patiënt klachten heeft, en patiënten voelen zich nogal eens niet serieus genomen en willen graag begrijpen waarom ze klachten hebben. Onderzoek naar de invloed van de arts-patiëntrelatie en -communicatie bij ALK levert een aantal aandachtspunten op.
Doel
Je kent de wetenschappelijke verantwoording en achtergronden van het belang van onderwijs op het gebied van arts-patiëntcommunicatie bij ALK.
Gebruiksaanwijzing
Dit artikel kan zowel gebruikt worden als inleiding op de onderstaande modules met demonstratievideo's als op zichzelf staande verdieping in de communicatieve aspecten van ALK. Het artikel kan zowel op de terugkomdag, voor een leergesprek als voor zelfstudie gebruikt worden.
Onderwijsactiviteiten
Bronnen
De bouwstenen in de leerlijn ALK
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |