ALK met een korreltje zout en een beetje humor: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
k
 
(4 tussenliggende versies door 2 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
<br />
+
{{Header - Leerlijn ALK}}
{| class="infobox leerlijn-solk"
+
 
! {{Titelbalk - Leerlijn SOLK}}
+
{| class="infobox leerlijn-alk"
 +
! {{Titelbalk - Leerlijn ALK}}
 
|-
 
|-
 
|'''Auteur'''
 
|'''Auteur'''
Regel 14: Regel 15:
 
|'''KBA'''
 
|'''KBA'''
 
|
 
|
{{KBA 7.5 - Ernstige SOLK}}
+
{{KBA 7.5 - Ernstige ALK}}
 
|-
 
|-
 
|'''Competenties'''
 
|'''Competenties'''
Regel 28: Regel 29:
 
|}
 
|}
 
=== Relevantie ===
 
=== Relevantie ===
Uit onderzoek blijkt dat (huis)artsen patiënten met lichamelijke klachten waar geen goede somatische verklaring voor is erg lastig vinden. Omdat huisartsen niet goed weten hoe ze dat moeten hanteren, slaken soms een diepe zucht als ze zien dat een bepaalde patiënt, met SOLK, op de spreekuuragenda staat. Tegenoverdracht heet dat... Hoe hanteer je dat? Hoe ga je om met je eigen machteloze gevoel als arts? En wat is de rol van humor hierbij? Mag je grapjes maken over patiënten? Zoals de groep co-assistenten die een fibromyalgie-scorelijst verzonnen hadden. Wat zegt dit over de attitude van de (huis)arts?
+
Uit onderzoek blijkt dat (huis)artsen patiënten met lichamelijke klachten waar geen goede somatische verklaring voor is erg lastig vinden. Omdat huisartsen niet goed weten hoe ze dat moeten hanteren, slaken soms een diepe zucht als ze zien dat een bepaalde patiënt, met ALK, op de spreekuuragenda staat. Tegenoverdracht heet dat... Hoe hanteer je dat? Hoe ga je om met je eigen machteloze gevoel als arts? En wat is de rol van humor hierbij? Mag je grapjes maken over patiënten? Zoals de groep co-assistenten die een fibromyalgie-scorelijst verzonnen hadden. Wat zegt dit over de attitude van de (huis)arts?
 
=== Doelen ===
 
=== Doelen ===
* Verkennen professionele attitude ten opzichte van patiënten met SOLK aan de hand van kunstuitingen en/of humor.
+
* Verkennen professionele attitude ten opzichte van patiënten met ALK aan de hand van kunstuitingen en/of humor.
  
 
=== Gebruiksaanwijzing  ===
 
=== Gebruiksaanwijzing  ===
Regel 38: Regel 39:
  
 
volgt ZSM
 
volgt ZSM
[[Bestand:SOLK Cartoon - Geheel.jpg|gecentreerd|miniatuur|1131x1131px|Deze illustratie is gemaakt door huib.huisarts@gmail.com - en gepubliceerd met diens permissie - tijdens een nascholing sessie over SOLK, verzorgd door Nettie Blankenstein, huisarts en hoofd van de Huisartsopleiding VUmc.]]   
+
[[Bestand:SOLK Cartoon - Geheel.jpg|gecentreerd|miniatuur|1131x1131px|Deze illustratie is gemaakt door huib.huisarts@gmail.com - en gepubliceerd met diens permissie - tijdens een nascholing sessie over SOLK, verzorgd door Nettie Blankenstein, huisarts en voormalig hoofd van de Huisartsopleiding VUmc.]]   
  
{{Footer - Leerlijn SOLK}}
+
{{Footer - Leerlijn ALK}}

Huidige versie van 16 feb 2023 om 11:02


Leerlijn ALK
Auteur

Dick Walstock
Annemarie Semeijn

Stage

2e Huisartsstage

KBA

5. Ernstige ALK

Competenties

Medisch handelen
Communicatie
Professionaliteit

Leerplek

Leergesprek
Onderwijsprogramma

Relevantie

Uit onderzoek blijkt dat (huis)artsen patiënten met lichamelijke klachten waar geen goede somatische verklaring voor is erg lastig vinden. Omdat huisartsen niet goed weten hoe ze dat moeten hanteren, slaken soms een diepe zucht als ze zien dat een bepaalde patiënt, met ALK, op de spreekuuragenda staat. Tegenoverdracht heet dat... Hoe hanteer je dat? Hoe ga je om met je eigen machteloze gevoel als arts? En wat is de rol van humor hierbij? Mag je grapjes maken over patiënten? Zoals de groep co-assistenten die een fibromyalgie-scorelijst verzonnen hadden. Wat zegt dit over de attitude van de (huis)arts?

Doelen

  • Verkennen professionele attitude ten opzichte van patiënten met ALK aan de hand van kunstuitingen en/of humor.

Gebruiksaanwijzing 

volgt ZSM

Onderwijsactiviteiten

volgt ZSM

Deze illustratie is gemaakt door huib.huisarts@gmail.com - en gepubliceerd met diens permissie - tijdens een nascholing sessie over SOLK, verzorgd door Nettie Blankenstein, huisarts en voormalig hoofd van de Huisartsopleiding VUmc.

De bouwstenen in de leerlijn ALK

De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie