Effectief geruststellen: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
(link informatiekaart geruststellen)
 
(10 tussenliggende versies door 2 gebruikers niet weergegeven)
Regel 5: Regel 5:
 
|'''Auteur'''
 
|'''Auteur'''
 
|
 
|
{{Auteur - Gert Roos}}
+
{{Auteur - Noor Gimbrere}}
 +
{{Auteur - Ruth ten Broeke}}
 +
{{Auteur - Laurie Hageman}}
 
|-
 
|-
 
|'''Stage'''
 
|'''Stage'''
Regel 13: Regel 15:
 
|-
 
|-
 
| {{Titelbalk - Basisgespreksvaardigheden}}
 
| {{Titelbalk - Basisgespreksvaardigheden}}
|-
 
|'''Consulttaak'''
 
|
 
{{Consulttaak 4 - Uitleg}}
 
|-
 
 
|-
 
|-
 
|'''Leerplek'''
 
|'''Leerplek'''
Regel 27: Regel 24:
 
|}
 
|}
 
=== Relevantie ===
 
=== Relevantie ===
‘Ongerustheid’ vormt een heel belangrijke reden om de huisarts te bezoeken. Misschien wel in de helft van alle consulten is ‘geruststellen’ een essentiële communicatie taak. Vanuit onderzoek is inmiddels veel bekend over wat hierbij ‘werkt’, dus effectief is. Daarbij hoort: herkennen van ongerustheid (cues), onderzoeken waar de ongerustheid over gaat en effectieve gesprekstechnieken om de onrust te verminderen.
+
‘Ongerustheid’ vormt een heel belangrijke reden om de huisarts te bezoeken. 'Geruststellen' is een essentiële communicatietaak in rond de helft van alle consulten.Vanuit onderzoek is inmiddels veel bekend over wat hierbij ‘werkt’, dus effectief is. Daarbij hoort: herkennen van ongerustheid (cues), onderzoeken waar de ongerustheid over gaat en effectieve gesprekstechnieken om de onrust te verminderen.
Dit programma biedt handvatten voor het geruststellen, ook als er geen SOLK etc. speelt. Dus voor al die gewone gesprekken met ongeruste mensen: hoe breng je rust ?
+
Dit programma biedt handvatten voor het geruststellen, ook als er geen ALK etc. speelt. Dus voor al die gewone gesprekken met ongeruste mensen: hoe breng je rust ?
  
  
  
 
=== Doel ===
 
=== Doel ===
De aios krijgt kennis over ‘geruststellen’ vanuit recent onderzoek.
+
* De aios krijgt kennis over ‘geruststellen’ vanuit recent onderzoek.
 
+
* De aios leert signalen van ongerustheid bij de patiënt te herkennen
De aios leert signalen van ongerustheid bij de patiënt te herkennen
+
* De aios kan de verschillende redenen voor die ongerustheid identificeren.
 
+
* De aios onderkent wat bijdraagt aan ‘geruststellen’ en ontwikkkelt een persoonlijke aanpak.
De aios kan de verschillende redenen voor die ongerustheid identificeren.
+
* De aios reflecteert over de eigen ongerustheid in het consult en krijgt handvatten om daarmee om te gaan.
 
 
De aios onderkent wat bijdraagt aan ‘geruststellen’ en ontwikkkelt een persoonlijke aanpak.
 
 
 
De aios reflecteert over de eigen ongerustheid in het consult en krijgt handvatten om daarmee om te gaan.
 
 
 
 
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
 
De kern van het programma wordt gevormd door de powerpoint met docentinstructies in de commentaarvelden.
 
Onder ‘bronnen’ vindt je een overzicht van de opbouw van het programma.
 
Bij het programma hoort een vrij uitgebreide voorbereidingsopdracht voor de aios. Kondig die enkele weken van tevoren aan in de groep.
 
Het programma is op te splitsen in 2 delen zoals beschreven in ‘opbouw OWP’: een deel over herkennen en benoemen van ongerustheid, een tweede deel over effectief geruststellen de ‘ongerustheid bij de dokter’.
 
 
 
  
 
=== Onderwijsactiviteiten ===
 
=== Onderwijsactiviteiten ===
Regel 55: Regel 40:
  
 
==== Bronnen ====
 
==== Bronnen ====
 
+
* Beschrijving van het [[:Media:Opbouw OWP effectief geruststellen 20220627.docx|onderwijsprogramma ‘effectief geruststellen’.]]
Beschrijving van het [[:Media:Opbouw OWP 'effectief geruststellen' 22.4.20.docx|onderwijsprogramma ‘effectief geruststellen’.]]
+
* [[:Media:Voorbereidingsopdracht bij OWP effectief geruststellen 20220627.docx|Voorbereidingsopdracht]] voor de aios.
 
+
* [[:Media:OWP Effectief geruststellen PPT 20220627.pptx|Powerpoint]] ‘effectief geruststellen’ inclusief docentinstructies.
[[:Media:Voorbereidingsopdracht bij OWP 'effectief geruststellen'.docx|Voorbereidingsopdracht]] voor de aios.
+
* [[:Media:Informatiekaart effectief geruststellen.pdf|Informatiekaart]] effectief geruststellen.
 
+
* ‘No need to worry’: an exploration of general practitioners’ reassuring strategies https://bmcfampract.biomedcentral.com/articles/10.1186/1471-2296-15-133
[[:Media:OWP effectief geruststellen.pptx|Powerpoint ‘effectief geruststellen]]inclusief docentinstructies.
+
* How doctors recognise that their patients are worried: A qualitative study of patient cues <nowiki/>https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0738399119304318
 
+
* Er zijn drie '''geacteerde consulten''' die bij dit onderwijs gebruikt kunnen worden ( bijvoorbeeld: zelfstudie tevoren, samen kijken bij terugkomdag, samen kijken bij paralleldag):
[[:Bestand:Informatiekaart effectief geruststellen.pdf|Informatiekaart]] effectief geruststellen.
+
** [https://youtu.be/GAQjiQSt6IQ Consult 1:] bloeddruk te hoog, bijwerkingen, 'moet ik niet naar een specialist?'
 
+
** [https://youtu.be/5-I023JJsx4 Consult 2]: steken op de borst. Aanpak bij lage gezondheidsvaardigheden ( o.a. eenvoudig taalgebruik, structuur, begrip checken)
‘No need to worry’: an exploration of general practitioners’ reassuring strategies https://bmcfampract.biomedcentral.com/articles/10.1186/1471-2296-15-133
+
** [https://youtu.be/FqSIEZEQbK4 Consult 3]: steken op de borst. Principes van geruststellen ( o.a.onrust helpen verwoorden en erkennen, verklaring geven, vertrouwen in de relatie en in de expertise van dokter vergroten)
 
 
How doctors recognise that their patients are worried: A qualitative study of patient cues https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0738399119304318
 
 
 
 
 
 
 
 
{{Footer - Leerlijn communicatie}}
 
{{Footer - Leerlijn communicatie}}

Huidige versie van 16 feb 2023 om 11:03

Leerlijn communicatie
Auteur

Noor Gimbrere
Ruth ten Broeke
Laurie Hageman

Stage

1e Huisartsstage
2e Huisartsstage

APC - Basisgespreksvaardigheden
Leerplek

Leergesprek
Praktijkleren
Onderwijsprogramma
Zelfstudie

Relevantie

‘Ongerustheid’ vormt een heel belangrijke reden om de huisarts te bezoeken. 'Geruststellen' is een essentiële communicatietaak in rond de helft van alle consulten.Vanuit onderzoek is inmiddels veel bekend over wat hierbij ‘werkt’, dus effectief is. Daarbij hoort: herkennen van ongerustheid (cues), onderzoeken waar de ongerustheid over gaat en effectieve gesprekstechnieken om de onrust te verminderen. Dit programma biedt handvatten voor het geruststellen, ook als er geen ALK etc. speelt. Dus voor al die gewone gesprekken met ongeruste mensen: hoe breng je rust ?


Doel

  • De aios krijgt kennis over ‘geruststellen’ vanuit recent onderzoek.
  • De aios leert signalen van ongerustheid bij de patiënt te herkennen
  • De aios kan de verschillende redenen voor die ongerustheid identificeren.
  • De aios onderkent wat bijdraagt aan ‘geruststellen’ en ontwikkkelt een persoonlijke aanpak.
  • De aios reflecteert over de eigen ongerustheid in het consult en krijgt handvatten om daarmee om te gaan.

Onderwijsactiviteiten

Het programma kan gebruikt worden later in fase 1 en in fase 2. Het is ook bruikbaar voor onderwijs op een paralleldag.

Bronnen

De bouwstenen in de leerlijn communicatie

De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie