Uitleg bij ALK - Klachtendagboek: verschil tussen versies
(Nieuwe pagina aangemaakt met '<br /> {| class="infobox leerlijn-solk" ! {{Titelbalk - Leerlijn SOLK}} |- |'''Auteur''' | {{Auteur - Dick Walstock}} |- |'''Stage''' | {{stage - 2e Huisartsstage}}...') |
k (Sylvia Vlak heeft pagina Uitleg geven bij SOLK: Het klachtendagboek hernoemd naar Uitleg bij ALK - Klachtendagboek) |
||
(7 tussenliggende versies door 3 gebruikers niet weergegeven) | |||
Regel 1: | Regel 1: | ||
− | + | {{Header - Leerlijn ALK}} | |
− | {| class="infobox leerlijn- | + | |
− | ! {{Titelbalk - Leerlijn | + | {| class="infobox leerlijn-alk" |
+ | ! {{Titelbalk - Leerlijn ALK}} | ||
|- | |- | ||
|'''Auteur''' | |'''Auteur''' | ||
Regel 30: | Regel 31: | ||
Bij patiënten met recidiverende klachten waar geen goede verklaring voor gevonden wordt, bijvoorbeeld hoofdpijn of buikpijn, kan het bijhouden van een klachtendagboek door de patiënt, nuttige informatie naar boven brengen. Door zo'n dagboek kan bv een verband zijn tussen voedingsmiddelen en klachten of tussen koffieabstinentie (op vrije dagen) en hoofdpijn aan het licht komen. Maar ook de relatie tussen klachten en (levens)omstandigheden. | Bij patiënten met recidiverende klachten waar geen goede verklaring voor gevonden wordt, bijvoorbeeld hoofdpijn of buikpijn, kan het bijhouden van een klachtendagboek door de patiënt, nuttige informatie naar boven brengen. Door zo'n dagboek kan bv een verband zijn tussen voedingsmiddelen en klachten of tussen koffieabstinentie (op vrije dagen) en hoofdpijn aan het licht komen. Maar ook de relatie tussen klachten en (levens)omstandigheden. | ||
Door het werken met een klachtendagboek wordt de patiënt zelf actief betrokken bij het onderzoek naar de herkomst van de klachten. | Door het werken met een klachtendagboek wordt de patiënt zelf actief betrokken bij het onderzoek naar de herkomst van de klachten. | ||
− | |||
− | |||
=== Doel === | === Doel === | ||
De AIOS kent het nut van een klachtendagboek en weet wanneer het in gezet kan worden. | De AIOS kent het nut van een klachtendagboek en weet wanneer het in gezet kan worden. | ||
DeAIOS weet hoe de resultaten van een klachtendagboek te bespreken met een patiënt. | DeAIOS weet hoe de resultaten van een klachtendagboek te bespreken met een patiënt. | ||
De AIOS kan oefenen met uitleg geven over en bespreken van een klachtendagboek. | De AIOS kan oefenen met uitleg geven over en bespreken van een klachtendagboek. | ||
− | |||
− | |||
=== Gebruiksaanwijzing === | === Gebruiksaanwijzing === | ||
Regel 43: | Regel 40: | ||
=== Onderwijsactiviteiten === | === Onderwijsactiviteiten === | ||
+ | Bekijk onderstaande video. | ||
+ | <youtube>https://youtu.be/nTgWBuxHKwI</youtube> | ||
==== Bronnen ==== | ==== Bronnen ==== | ||
− | + | {{Footer - Leerlijn ALK}} | |
− | {{Footer - Leerlijn |
Huidige versie van 3 mrt 2022 om 16:53
Leerlijn ALK | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
KBA | |
Competenties | |
Leerplek |
Inhoud
Relevantie
Bij patiënten met recidiverende klachten waar geen goede verklaring voor gevonden wordt, bijvoorbeeld hoofdpijn of buikpijn, kan het bijhouden van een klachtendagboek door de patiënt, nuttige informatie naar boven brengen. Door zo'n dagboek kan bv een verband zijn tussen voedingsmiddelen en klachten of tussen koffieabstinentie (op vrije dagen) en hoofdpijn aan het licht komen. Maar ook de relatie tussen klachten en (levens)omstandigheden. Door het werken met een klachtendagboek wordt de patiënt zelf actief betrokken bij het onderzoek naar de herkomst van de klachten.
Doel
De AIOS kent het nut van een klachtendagboek en weet wanneer het in gezet kan worden. DeAIOS weet hoe de resultaten van een klachtendagboek te bespreken met een patiënt. De AIOS kan oefenen met uitleg geven over en bespreken van een klachtendagboek.
Gebruiksaanwijzing
Deze module kan zowel op de TKD als voor een leergesprek gebruikt worden.
Onderwijsactiviteiten
Bekijk onderstaande video.
Bronnen
De bouwstenen in de leerlijn ALK
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |