Uitleg bij ALK - Verschillende verklaringsmodellen: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
k (link naar video toegevoegd)
 
(3 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
{{Header - Leerlijn SOLK}}
+
{{Header - Leerlijn ALK}}
  
{| class="infobox leerlijn-solk"
+
{| class="infobox leerlijn-alk"
! {{Titelbalk - Leerlijn SOLK}}
+
! {{Titelbalk - Leerlijn ALK}}
 
|-
 
|-
 
|'''Auteur'''
 
|'''Auteur'''
Regel 15: Regel 15:
 
|'''KBA'''
 
|'''KBA'''
 
|
 
|
{{KBA 7.1 - Consult SOLK}}
+
{{KBA 7.1 - Consult ALK}}
 
|-
 
|-
 
|'''Competenties'''
 
|'''Competenties'''
Regel 28: Regel 28:
 
|}
 
|}
 
=== Relevantie ===
 
=== Relevantie ===
Een eerste en belangrijke stap bij de begeleiding en behandeling van SOLK is uitleg geven. In de [https://www.nhg.org/standaarden/samenvatting/somatisch-onvoldoende-verklaarde-lichamelijke-klachten-solk NHG-standaard SOLK] staat dan ook:<blockquote>In het beleid ligt de nadruk op voorlichting en adviezen gericht op tijdcontingente uitbreiding van belasting en activiteiten.</blockquote><blockquote>Bij de voorlichting kan de huisarts gebruik maken van de verschillende verklaringsmodellen die aanwijzingen geven voor de behandeling van SOLK. Sluit hierbij aan bij de woorden, beelden en aanknopingspunten die tijdens de exploratiefase (SCEGS) naar voren zijn gekomen. Kies vooral een model dat zowel bij de huisarts als bij deze patiënt past, en vind en gebruik hierbij eigen woorden.</blockquote>
+
Een eerste en belangrijke stap bij de begeleiding en behandeling van ALK is uitleg geven. In de [https://www.nhg.org/standaarden/samenvatting/somatisch-onvoldoende-verklaarde-lichamelijke-klachten-solk NHG-standaard] staat dan ook:<br />
 +
 
 +
''In het beleid ligt de nadruk op voorlichting en adviezen gericht op tijdcontingente uitbreiding van belasting en activiteiten.''<br />
 +
 
 +
''Bij de voorlichting kan de huisarts gebruik maken van de verschillende verklaringsmodellen die aanwijzingen geven voor de behandeling van SOLK. Sluit hierbij aan bij de woorden, beelden en aanknopingspunten die tijdens de exploratiefase (SCEGS) naar voren zijn gekomen. Kies vooral een model dat zowel bij de huisarts als bij deze patiënt past, en vind en gebruik hierbij eigen woorden.''
  
 
=== Doelen ===
 
=== Doelen ===
De aios weet welke verklaringsmodellen er zijn voor de lichamelijke klachten bij SOLK.
+
*Je weet welke verklaringsmodellen er zijn voor de lichamelijke klachten bij ALK.
 
+
*Je kunt aan een patiënt met ALK kunnen geven over mogelijke verklaringsmodellen voor de lichamelijke klachten.
Aan een patiënt met SOLK uitleg kunnen geven over mogelijke verklaringsmodellen voor de lichamelijke klachten.
 
  
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
De theorie van verschillende verklaringsmodellen opdoen. Oefenen met deze verschillende modellen en goede zinnen en formuleringen kennen.  
+
Deze bouwsteen is bedoeld voor terugkomdagonderwijs. De aios bereiden zich voorafgaand aan het onderwijs voor en voor de terugkomdag zijn een presentatie en video beschikbaar.
 
 
Deze modellen toepassen bij hem/haarzelf en daarbij ook goed uit kunnen leggen.
 
 
 
Daarnaast oefenen met het maken van een goede keuze:
 
* Welk model past bij welke individuele SOLK-patiënt?
 
  
 
=== Onderwijsactiviteiten ===
 
=== Onderwijsactiviteiten ===
 
==== Voorbereiding voor deze TKD ====
 
==== Voorbereiding voor deze TKD ====
Kijk voorafgaand aan de TKD een video van een SOLK-consult. Heb je in dit consult de SCEGS gebruikt? Geeft de informatie van de patiënt je aanknopingspunten voor een verklaring/uitleg van de klachten? Welk verklaringsmodel zal bij deze patiënt passen en heb je deze ook toegepast?  
+
Kijk voorafgaand aan de terugkomdag een video van een eigen ALK-consult. Heb je in dit consult de SCEGS gebruikt? Geeft de informatie van de patiënt je aanknopingspunten voor een verklaring/uitleg van de klachten? Welk verklaringsmodel zal bij deze patiënt passen en heb je deze ook toegepast?  
  
Neem een casus van een SOLK-patiënt mee naar de TKD om te oefenen in een rollenspel. Neem geen ingewikkelde casus mee. Oefenen kun je beter met eenvoudige casuïstiek.
+
Neem een casus van een ALK-patiënt mee naar de terugkomdag om te oefenen in een rollenspel. Neem geen te ingewikkelde casus mee. Oefenen gaat beter met eenvoudige casuïstiek.
  
 
==== Op de TKD ====
 
==== Op de TKD ====
===== '''Inleidende presentatie door docent''' =====
+
'''Inleidende presentatie door docent''' <br />
Gebruik hiervoor de presentatie (bijlage) met daarin zo'n 20 dia's: Uit proefschrift Tim olde Hartman zijn 10 verklaringsmodellen overgenomen. Deze heel kort toelichten. Enkele ervan zijn heel gangbaar, ook bij leken. Enkele zijn veel ingewikkelder en behoeven echt goede toelichting.  
+
Gebruik hiervoor [[Media:Verklaringsmodellen presentatie SOLK.pptx|presentatie verklaringsmodellen]] waarin uit proefschrift Tim olde Hartman zijn 10 verklaringsmodellen zijn overgenomen. Licht deze heel kort toe. Enkele ervan zijn heel gangbaar, ook bij leken.; andere zijn veel ingewikkelder en behoeven echt goede toelichting.  
  
[[Media:Verklaringsmodellen presentatie SOLK.pptx|Presentatie_verklaringsmodellen_solk]]
+
'''Demonstratievideo''' <br />
 
+
Laat daarna onderstaande video zien en laat de aios daarbij noteren welke verklaringsmodellen en welke communicatieve vaardigheden en technieken ze de huisarts zien gebruiken.  
'''Demonstratievideo:'''
 
 
 
Laat daarna bijgaande video zien en laat de aios daarbij noteren welke verklaringsmodellen en welke communicatieve vaardigheden en technieken ze de huisarts zien gebruiken.  
 
  
 
<youtube>https://www.youtube.com/watch?v=8ZrICSxs4UM</youtube>
 
<youtube>https://www.youtube.com/watch?v=8ZrICSxs4UM</youtube>
  
 
+
'''Zelf oefenen met geven van uitleg''' <br />
'''Zelf oefenen met geven van uitleg:'''
 
 
 
 
De aios gaan nu zelf aan de slag:
 
De aios gaan nu zelf aan de slag:
* Bespreek eerst in tweetallen een van de zelf meegenomen casussen en overleg met elkaar wélke verklaringsmodellen bij deze casus toegepast zou kunnen worden.
 
 
* De dia met alle verklaringsmodellen blijft geprojecteerd.
 
* De dia met alle verklaringsmodellen blijft geprojecteerd.
* Ga dan de casus spelen: een de patiënt, de ander de dokter die uitleg gaat geven. Start het rollenspel op het moment van uitleg geven. Doe niet een heel consult, dat kost alleen maar tijd. Na ongeveer 10’ onderbreken en in tweetallen nabespreken.
+
* Bespreek eerst in tweetallen een van de zelf meegenomen casussen en overleg met elkaar welke verklaringsmodellen bij deze casus toegepast zou kunnen worden.
 +
* Ga dan de casus spelen: een de patiënt, de ander de dokter die uitleg geeft. Start het rollenspel op het moment van uitleg geven. Doe niet een heel consult, dat kost alleen maar tijd. Na ongeveer 10 minuten onderbreken en in tweetallen nabespreken.
 
* Draai vervolgens de rollen om en doe wederom een rollenspel en bespreek na.
 
* Draai vervolgens de rollen om en doe wederom een rollenspel en bespreek na.
'''Evaluatie:'''
 
  
 +
'''Evaluatie'''<br />
 
Bespreek met de hele groep na hoe het ging:
 
Bespreek met de hele groep na hoe het ging:
 
* Wat gaat goed en wat is lastig.
 
* Wat gaat goed en wat is lastig.
 
* Tips voor elkaar?
 
* Tips voor elkaar?
* Wat neem je mee naar je eerst volgende SOLK-consult? 
+
* Wat neem je mee naar je eerst volgende ALK-consult? 
[[Media:Verklaringsmodellen SOLK.pdf|Verklaringsmodellen SOLK]]
 
  
'''Toegift: De angst-cirkel cq. Paniekboot is óók bij SOLK te gebruiken:'''
+
'''Toegift''' <br />
 +
De paniektcirkel c.q. [[:Bestand:De Paniekboot.jpg|De Paniekboot]] is óók bij ALK te gebruiken.
 +
Aan de hand van een concrete casus bespreek je de mogelijkheid van het toepassen van de paniekcirkel (in de vorm van het bootje) in het geven van uitleg bij ALK. De paniekcirkel c.q. paniekboot is eigenlijk een grafische weergave van wat er gebeurt bij 'somato-sensorische amplificatie'.
  
Aan de hand van een concrete casus de mogelijkheid bespreken van het toepassen van de paniekcirkel (in de vorm van het bootje) in het geven van uitleg bij SOLK. De paniekcirkel cq. paniekboot is eigenlijk een grafische weergave van wat er gebeurt bij 'somato-sensorische amplificatie'
+
Zie voor meer uitleg de [https://www.hovumc.nl/wiki/Psycho-educatie_-_Paniekstoornis_c.q._-aanval bijbehorende bouwsteen] van de leerlijn psychische klachten.
  
Zie voor uitgebreide toelichting de bouwsteen GGZ, [[:Bestand:De Paniekboot.jpg|De Paniekboot]].
+
=== Bronnen ===
 +
[[Media:Verklaringsmodellen SOLK.pdf|Verklaringsmodellen]]
  
=== Bronnen ===
+
{{Footer - Leerlijn ALK}}
{{Footer - Leerlijn SOLK}}
 

Huidige versie van 3 mrt 2022 om 17:47


Leerlijn ALK
Auteur

Dick Walstock
Annemarie Semeijn

Stage

2e Huisartsstage

KBA

1. Consult ALK

Competenties

Medisch handelen
Communicatie

Leerplek

Leergesprek
Onderwijsprogramma

Relevantie

Een eerste en belangrijke stap bij de begeleiding en behandeling van ALK is uitleg geven. In de NHG-standaard staat dan ook:

In het beleid ligt de nadruk op voorlichting en adviezen gericht op tijdcontingente uitbreiding van belasting en activiteiten.

Bij de voorlichting kan de huisarts gebruik maken van de verschillende verklaringsmodellen die aanwijzingen geven voor de behandeling van SOLK. Sluit hierbij aan bij de woorden, beelden en aanknopingspunten die tijdens de exploratiefase (SCEGS) naar voren zijn gekomen. Kies vooral een model dat zowel bij de huisarts als bij deze patiënt past, en vind en gebruik hierbij eigen woorden.

Doelen

  • Je weet welke verklaringsmodellen er zijn voor de lichamelijke klachten bij ALK.
  • Je kunt aan een patiënt met ALK kunnen geven over mogelijke verklaringsmodellen voor de lichamelijke klachten.

Gebruiksaanwijzing

Deze bouwsteen is bedoeld voor terugkomdagonderwijs. De aios bereiden zich voorafgaand aan het onderwijs voor en voor de terugkomdag zijn een presentatie en video beschikbaar.

Onderwijsactiviteiten

Voorbereiding voor deze TKD

Kijk voorafgaand aan de terugkomdag een video van een eigen ALK-consult. Heb je in dit consult de SCEGS gebruikt? Geeft de informatie van de patiënt je aanknopingspunten voor een verklaring/uitleg van de klachten? Welk verklaringsmodel zal bij deze patiënt passen en heb je deze ook toegepast?

Neem een casus van een ALK-patiënt mee naar de terugkomdag om te oefenen in een rollenspel. Neem geen te ingewikkelde casus mee. Oefenen gaat beter met eenvoudige casuïstiek.

Op de TKD

Inleidende presentatie door docent
Gebruik hiervoor presentatie verklaringsmodellen waarin uit proefschrift Tim olde Hartman zijn 10 verklaringsmodellen zijn overgenomen. Licht deze heel kort toe. Enkele ervan zijn heel gangbaar, ook bij leken.; andere zijn veel ingewikkelder en behoeven echt goede toelichting.

Demonstratievideo
Laat daarna onderstaande video zien en laat de aios daarbij noteren welke verklaringsmodellen en welke communicatieve vaardigheden en technieken ze de huisarts zien gebruiken.

Zelf oefenen met geven van uitleg
De aios gaan nu zelf aan de slag:

  • De dia met alle verklaringsmodellen blijft geprojecteerd.
  • Bespreek eerst in tweetallen een van de zelf meegenomen casussen en overleg met elkaar welke verklaringsmodellen bij deze casus toegepast zou kunnen worden.
  • Ga dan de casus spelen: een de patiënt, de ander de dokter die uitleg geeft. Start het rollenspel op het moment van uitleg geven. Doe niet een heel consult, dat kost alleen maar tijd. Na ongeveer 10 minuten onderbreken en in tweetallen nabespreken.
  • Draai vervolgens de rollen om en doe wederom een rollenspel en bespreek na.

Evaluatie
Bespreek met de hele groep na hoe het ging:

  • Wat gaat goed en wat is lastig.
  • Tips voor elkaar?
  • Wat neem je mee naar je eerst volgende ALK-consult? 

Toegift
De paniektcirkel c.q. De Paniekboot is óók bij ALK te gebruiken. Aan de hand van een concrete casus bespreek je de mogelijkheid van het toepassen van de paniekcirkel (in de vorm van het bootje) in het geven van uitleg bij ALK. De paniekcirkel c.q. paniekboot is eigenlijk een grafische weergave van wat er gebeurt bij 'somato-sensorische amplificatie'.

Zie voor meer uitleg de bijbehorende bouwsteen van de leerlijn psychische klachten.

Bronnen

Verklaringsmodellen

De bouwstenen in de leerlijn ALK

De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie