Uitleg bij ALK - Voor- en nadelen verwijzing: verschil tussen versies
k (Sylvia Vlak heeft pagina Uitleg geven bij SOLK: De voor- en nadelen van een verwijzing hernoemd naar Uitleg bij ALK - Voor- en nadelen verwijzing) |
|||
(Een tussenliggende versie door dezelfde gebruiker niet weergegeven) | |||
Regel 31: | Regel 31: | ||
|} | |} | ||
=== Relevantie === | === Relevantie === | ||
− | Bij patiënten met recidiverende klachten waar geen goede verklaring voor gevonden wordt ( | + | Bij patiënten met recidiverende klachten waar geen goede verklaring voor gevonden wordt (ALK) kan het lastig zijn (voor dokter én patiënt) dat er géén oorzaak gevonden wordt of geen diagnose gesteld wordt. De patiënt kan dan vragen om een verwijzing, of om een second opinion, in de hoop dat er dan wél wat gevonden wordt. Het expliciet op een rij zetten van de voor- én nadelen van een verwijzing maakt dat de patiënt met reëlere verwachtingen de keuze maakt. De huisarts mag daarbij gerust zeggen dat hij de verwijzing niet zinvol acht. Dit is een vorm van 'shared decision making'. |
=== Doel === | === Doel === | ||
− | De | + | De aios kan samen met een patiënt met ALK de voor- en nadelen van een verwijzing of second opinion op een rij zetten en daarna de beslissing aan de patiënt laten. |
− | Aan de hand van de demonstratie-video kan de | + | Aan de hand van de demonstratie-video kan de aios zelf gaan oefenen en vertrouwd raken met deze manier van werken. |
=== Gebruiksaanwijzing === | === Gebruiksaanwijzing === | ||
− | Kijk de video waarin deze manier van weren wordt gedemonstreerd. Bekijk deze op de TKD, samen met de | + | Kijk de video waarin deze manier van weren wordt gedemonstreerd. Bekijk deze op de TKD, samen met de hao of alleen thuis. |
Probeer daarna deze uitleg eens bij een patiënt. Begin bij 'gemakkelijke ' patiënten. Al doende zul je merken dat je je eigen woorden gaat kiezen en op een manier uitkomt die bij jou past. | Probeer daarna deze uitleg eens bij een patiënt. Begin bij 'gemakkelijke ' patiënten. Al doende zul je merken dat je je eigen woorden gaat kiezen en op een manier uitkomt die bij jou past. | ||
Ter verdieping (facultatief) kan het NTvG-artkel (etc..) gelezen en besproken worden. | Ter verdieping (facultatief) kan het NTvG-artkel (etc..) gelezen en besproken worden. | ||
=== Onderwijsactiviteiten === | === Onderwijsactiviteiten === | ||
− | • Bij patiënten met recidiverende klachten waar geen goede verklaring voor gevonden wordt ( | + | • Bij patiënten met recidiverende klachten waar geen goede verklaring voor gevonden wordt (ALK) kan het lastig zijn (voor dokter én patiënt) dat er géén oorzaak gevonden wordt of geen diagnose gesteld wordt. De patiënt kan dan vragen om een verwijzing, of om een second opinion, in de hoop dat er dan wél wat gevonden wordt. Het expliciet op een rij zetten van de voor- én nadelen van een verwijzing maakt dat de patiënt met reëlere verwachtingen de keuze maakt. De huisarts mag daarbij gerust zeggen dat hij de verwijzing niet zinvol acht. In deze video een voorbeeld van deze vorm van 'shared decision making'. |
<youtube> https://youtu.be/Z9JpqwnA5CQ</youtube> | <youtube> https://youtu.be/Z9JpqwnA5CQ</youtube> |
Huidige versie van 16 feb 2023 om 11:04
Leerlijn ALK | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
KBA | |
Competenties | |
Leerplek |
Inhoud
Relevantie
Bij patiënten met recidiverende klachten waar geen goede verklaring voor gevonden wordt (ALK) kan het lastig zijn (voor dokter én patiënt) dat er géén oorzaak gevonden wordt of geen diagnose gesteld wordt. De patiënt kan dan vragen om een verwijzing, of om een second opinion, in de hoop dat er dan wél wat gevonden wordt. Het expliciet op een rij zetten van de voor- én nadelen van een verwijzing maakt dat de patiënt met reëlere verwachtingen de keuze maakt. De huisarts mag daarbij gerust zeggen dat hij de verwijzing niet zinvol acht. Dit is een vorm van 'shared decision making'.
Doel
De aios kan samen met een patiënt met ALK de voor- en nadelen van een verwijzing of second opinion op een rij zetten en daarna de beslissing aan de patiënt laten. Aan de hand van de demonstratie-video kan de aios zelf gaan oefenen en vertrouwd raken met deze manier van werken.
Gebruiksaanwijzing
Kijk de video waarin deze manier van weren wordt gedemonstreerd. Bekijk deze op de TKD, samen met de hao of alleen thuis. Probeer daarna deze uitleg eens bij een patiënt. Begin bij 'gemakkelijke ' patiënten. Al doende zul je merken dat je je eigen woorden gaat kiezen en op een manier uitkomt die bij jou past. Ter verdieping (facultatief) kan het NTvG-artkel (etc..) gelezen en besproken worden.
Onderwijsactiviteiten
• Bij patiënten met recidiverende klachten waar geen goede verklaring voor gevonden wordt (ALK) kan het lastig zijn (voor dokter én patiënt) dat er géén oorzaak gevonden wordt of geen diagnose gesteld wordt. De patiënt kan dan vragen om een verwijzing, of om een second opinion, in de hoop dat er dan wél wat gevonden wordt. Het expliciet op een rij zetten van de voor- én nadelen van een verwijzing maakt dat de patiënt met reëlere verwachtingen de keuze maakt. De huisarts mag daarbij gerust zeggen dat hij de verwijzing niet zinvol acht. In deze video een voorbeeld van deze vorm van 'shared decision making'.
Bronnen
De bouwstenen in de leerlijn ALK
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |
- Leerlijn ALK
- Bouwsteen
- Auteur - Dick Walstock
- 1e Huisartsstage
- 2e Huisartsstage
- KBA 7.3 - Verwijzen
- Competentiegebied 2 - Communicatie
- Competentiegebied 3 - Samenwerken
- Competentiegebied 4 - Organiseren
- Competentiegebied 7 - Professionaliteit
- Toepassing - Leergesprek
- Toepassing - Praktijkleren
- Toepassing - Zelfstudie