Crisissituaties in de GGZ: verschil tussen versies
Uit Wiki HOVUmc
(Nieuwe pagina aangemaakt met '{| class="infobox-leerlijn-6" ! {{Titelbalk - Leerlijn psychische klachten}} |- |'''Auteur''' | Anouk Bogers<br /> Gebruiker:Dick Walst...') |
k |
||
Regel 17: | Regel 17: | ||
|'''KBA''' | |'''KBA''' | ||
| | | | ||
− | + | {{KBA 6.3 - Acute psychiatrie}} | |
− | |||
− | {{KBA 6.3 - Acute psychiatrie | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
|- | |- | ||
− | |''' | + | |'''Competentie''' |
| | | | ||
{{Competentiegebied 1 - Medisch handelen}}<br /> | {{Competentiegebied 1 - Medisch handelen}}<br /> | ||
Regel 39: | Regel 32: | ||
| | | | ||
{{Toepassing - Praktijkleren}}<br /> | {{Toepassing - Praktijkleren}}<br /> | ||
− | {{Toepassing - Leergesprek | + | {{Toepassing - Leergesprek}} |
− | |||
− | |||
|- | |- | ||
|'''Trefwoord''' | |'''Trefwoord''' | ||
Regel 52: | Regel 43: | ||
|} | |} | ||
=== Relevantie === | === Relevantie === | ||
+ | * Crisis-situaties in de GGZ komen regelmatig voor, zeker tijdens de ANW-diensten. Door het vaak dwingende karakter van de hulpvraag worden deze situaties door veel aios (én huisartsen) als lastig ervaren. | ||
+ | * Ook in de somatiek komen geregeld crisis-achtige situaties voor. Tijdens de stages in het ziekenhuis en op de SEH heeft de aios geleerd hoe te handelen in dit soort situaties. | ||
+ | * Plotselinge verergeringen van klachten zijn bij een aantal somatische aandoeningen een te verwachten complicatie. In de GGZ óók. | ||
+ | * Is een GGZ-crisis nu wel zo veel anders dan in de somatiek? | ||
=== Doelen === | === Doelen === | ||
+ | * De aios weet welke communicatie- en behandelprincipes in crisis-situaties een rol spelen. | ||
+ | * De aios weet hoe hij bij het managen van een crisis zélf uit de crisis kan blijven. | ||
==== Subdoelen ==== | ==== Subdoelen ==== | ||
+ | * De aios kent de overeenkomsten en verschillen tussen een somatische crisis en een GGZ-crisis. | ||
+ | * De aios begrijpt de positie van de (hulpverlener bij de) crisisdenst en waarom zij bepaalde voorstellen doen of beslissingen nemen. | ||
+ | * De aios kan de geleerde theoretische principes toepassen op een (meegenomen) casus | ||
=== Gebruiksaanwijzing === | === Gebruiksaanwijzing === |
Versie van 17 jul 2018 om 18:25
Leerlijn psychische klachten | |
---|---|
Auteur | |
Stage |
1e Huisartsstage |
KBA | |
Competentie |
Medisch handelen |
Toepassing | |
Trefwoord |
Volgt |
Bewerking |
17-7-2018 |
Inhoud
Relevantie
- Crisis-situaties in de GGZ komen regelmatig voor, zeker tijdens de ANW-diensten. Door het vaak dwingende karakter van de hulpvraag worden deze situaties door veel aios (én huisartsen) als lastig ervaren.
- Ook in de somatiek komen geregeld crisis-achtige situaties voor. Tijdens de stages in het ziekenhuis en op de SEH heeft de aios geleerd hoe te handelen in dit soort situaties.
- Plotselinge verergeringen van klachten zijn bij een aantal somatische aandoeningen een te verwachten complicatie. In de GGZ óók.
- Is een GGZ-crisis nu wel zo veel anders dan in de somatiek?
Doelen
- De aios weet welke communicatie- en behandelprincipes in crisis-situaties een rol spelen.
- De aios weet hoe hij bij het managen van een crisis zélf uit de crisis kan blijven.
Subdoelen
- De aios kent de overeenkomsten en verschillen tussen een somatische crisis en een GGZ-crisis.
- De aios begrijpt de positie van de (hulpverlener bij de) crisisdenst en waarom zij bepaalde voorstellen doen of beslissingen nemen.
- De aios kan de geleerde theoretische principes toepassen op een (meegenomen) casus
Gebruiksaanwijzing
Overige leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |
Categorieën:
- Leerlijn psychische klachten
- Bouwsteen
- 1e Huisartsstage
- Klinische stage
- CZ stage
- GGZ stage
- 2e Huisartsstage
- KBA 6.3 - Acute psychiatrie
- Competentiegebied 1 - Medisch handelen
- Competentiegebied 2 - Communicatie
- Competentiegebied 3 - Samenwerken
- Competentiegebied 4 - Organiseren
- Competentiegebied 5 - Maatschappelijk handelen
- Competentiegebied 6 - Kennis en wetenschap
- Competentiegebied 7 - Professionaliteit
- Toepassing - Praktijkleren
- Toepassing - Leergesprek