Werkhypothese ALK stellen: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
(Nieuwe pagina aangemaakt met ' <br /> {| class="infobox-leerlijn-7" ! {{Titelbalk - Leerlijn SOLK}} |- |'''Auteur''' | {{Auteur - Dick Walstock|Dick Walstock}}<br /> |- |'''Stage''' | {{stage -...')
 
k
Regel 32: Regel 32:
 
|}
 
|}
 
=== Relevantie ===
 
=== Relevantie ===
 
+
* Het diagnostische proces af durven ronden met de waarschijnlijkheidsdiagnose SOLK.
  
 
=== Doelen ===
 
=== Doelen ===
 +
* Allereerst bewustwording van dit spanningsveld. 
 +
** Wanneer weet je iets zeker?
 +
** Wanneer ben je zeker genoeg om een diagnose te stellen?
 +
** Wanneer ben je zeker genoeg om de diagnose SOLK te stellen?
 +
* Hoe positioneer je jezelf als (beginnende/onzekere) huisarts ten opzichte van de patiënt? 
 +
** Gebruik hierbij bv de Roos van Leary.
 +
* Neem de tijd voor de anamnese, met name voor SCEGS. Besteedt met name aandacht aan de ''CEGS''!
 +
* Hoe kun je het diagnostische proces faseren? Bijvoorbeeld door de patiënt terug te bestellen.
  
 +
==== Voorbereiding ====
 +
* Facultatief: Bestudeer Silverman e/o Landelijk Opleidingsplan: onderdeel relatie/inhoud.
 +
* Lees evt. de oratie van Henk de Vries over klinisch redeneren en hanteren van onzekerheid.
  
 
=== Onderwijsactiviteiten ===
 
=== Onderwijsactiviteiten ===
  
 +
==== Onderwijsactiviteit 1 ====
 +
* Neem z.m. het consult met een patiënt met SOLK op.
 +
* Probeer om tijdens dit consult om, als je je onzeker gaat voelen over de diagnose of over het wel/niet verder onderzoek doen, of wel/niet doorverwijzen, ruimte voor je onzekerheid te vragen. Dat wil zeggen dat je het consult op knipt in twee fases.
 +
* Bedenk dus een goede manier om het consult op een voor de patiënt acceptabele manier op dat moment te beëindigen en terug te bestellen nadat je met je opleider gesproken hebt.
  
=== Gebruiksaanwijzing ===
+
==== Onderwijsactiviteit 2 ====
 
+
* Wijd leergesprek aan wat je lastig vond bij déze patiënt.
 +
* Oefen in het leergesprek evt. in een rollenspel met je HAO hoe je het consult kunt voorzetten, b.v.:
 +
** SCEGS oefenen.
 +
** Uitleg e/o verklaringsmodel oefenen.
 +
** Diagnostische onzekerheid bespreken.
 +
** Etc.
  
==== Bronnen ====
+
==== Onderwijsactiviteit 3 ====
 +
* Voer consult 2. Probeer om wat in het leergesprek besproken en geoefend is toe te passen bij de patiënt.
 +
* Neem dit consult zo mogelijk.
  
 +
==== Onderwijsactiviteit 4 ====
 +
* Nabespreking cq. evaluatie van dit consult met HAO:
 +
** Wat ging goed, wat ga je de volgende keer anders doen?<br>
  
 
=== Overige bouwstenen in de leerlijn ===
 
=== Overige bouwstenen in de leerlijn ===

Versie van 22 jul 2018 om 12:42


Leerlijn ALK
Auteur

Dick Walstock

Stage

1e Huisartsstage

KBA

1. Toestandsbeeld

Competenties

Medisch handelen

Communicatie

Professionaliteit

Leerplek

Leergesprek

Praktijkleren

Trefwoord

Volgt

Relevantie

  • Het diagnostische proces af durven ronden met de waarschijnlijkheidsdiagnose SOLK.

Doelen

  • Allereerst bewustwording van dit spanningsveld. 
    • Wanneer weet je iets zeker?
    • Wanneer ben je zeker genoeg om een diagnose te stellen?
    • Wanneer ben je zeker genoeg om de diagnose SOLK te stellen?
  • Hoe positioneer je jezelf als (beginnende/onzekere) huisarts ten opzichte van de patiënt? 
    • Gebruik hierbij bv de Roos van Leary.
  • Neem de tijd voor de anamnese, met name voor SCEGS. Besteedt met name aandacht aan de CEGS!
  • Hoe kun je het diagnostische proces faseren? Bijvoorbeeld door de patiënt terug te bestellen.

Voorbereiding

  • Facultatief: Bestudeer Silverman e/o Landelijk Opleidingsplan: onderdeel relatie/inhoud.
  • Lees evt. de oratie van Henk de Vries over klinisch redeneren en hanteren van onzekerheid.

Onderwijsactiviteiten

Onderwijsactiviteit 1

  • Neem z.m. het consult met een patiënt met SOLK op.
  • Probeer om tijdens dit consult om, als je je onzeker gaat voelen over de diagnose of over het wel/niet verder onderzoek doen, of wel/niet doorverwijzen, ruimte voor je onzekerheid te vragen. Dat wil zeggen dat je het consult op knipt in twee fases.
  • Bedenk dus een goede manier om het consult op een voor de patiënt acceptabele manier op dat moment te beëindigen en terug te bestellen nadat je met je opleider gesproken hebt.

Onderwijsactiviteit 2

  • Wijd leergesprek aan wat je lastig vond bij déze patiënt.
  • Oefen in het leergesprek evt. in een rollenspel met je HAO hoe je het consult kunt voorzetten, b.v.:
    • SCEGS oefenen.
    • Uitleg e/o verklaringsmodel oefenen.
    • Diagnostische onzekerheid bespreken.
    • Etc.

Onderwijsactiviteit 3

  • Voer consult 2. Probeer om wat in het leergesprek besproken en geoefend is toe te passen bij de patiënt.
  • Neem dit consult zo mogelijk.

Onderwijsactiviteit 4

  • Nabespreking cq. evaluatie van dit consult met HAO:
    • Wat ging goed, wat ga je de volgende keer anders doen?

Overige bouwstenen in de leerlijn

Overige leerlijnen


Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie