Feedback: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
 
Regel 48: Regel 48:
 
*[[:Media:Presentatie Feedback Theorie.pptx|Deze presentatie]] wordt gegeven op de terugkomdag en biedt met de theorie de kapstok voor verdere onderwijsactiviteiten.
 
*[[:Media:Presentatie Feedback Theorie.pptx|Deze presentatie]] wordt gegeven op de terugkomdag en biedt met de theorie de kapstok voor verdere onderwijsactiviteiten.
  
'''Presentatie Feedback: de praktijk (onder constructie)'''
+
'''Presentatie Feedback: de praktijk'''
*Deze presentatie wordt later dan de presentatie over de theorie gegeven en brengt de geleerde kennis in praktijk. Deze presentatie kan in zowel de eerste als de tweede fase gegeven worden, aangezien het m.n. oefenen is zal het niet dubbelen.
+
*[[:Media:Presentatie Feedback Praktijk.pptx|Deze presentatie]] wordt later dan de presentatie over de theorie gegeven en brengt de geleerde kennis in praktijk. Deze presentatie kan in zowel de eerste als de tweede fase gegeven worden, aangezien het m.n. oefenen is zal het niet dubbelen.
  
 
'''Bestand Feedbackregels'''
 
'''Bestand Feedbackregels'''

Huidige versie van 21 sep 2022 om 10:35



Leerlijn professionaliteit
Auteur

Max Roijé
Simone van den Hil

Stage

1e Huisartsstage
Klinische stage
CZ stage
GGZ stage
2e Huisartsstage

Competentie

7.2 Reflectie en actief leren

Leerplek

Leergesprek
Onderwijsprogramma
Paralleldag
Praktijkleren

Relevantie

In een huisartsenpraktijk wordt intensief samengewerkt. Dat leidt onvermijdelijk tot situaties die nog niet optimaal lopen. Een cultuur creëren waarbij feedback vragen, geven en ontvangen vanzelfsprekend is, is een belangrijke pijler voor een goede samenwerking. Feedback omvat niet alleen kritische feedback als het wat stroef gaat, maar juist ook het uitspreken van wensen en verwachtingen en het geven van complimenten als aan deze wensen wordt voldaan.

Kritische feedback geven blijft voor iedereen lastig, hoe goed je de feedbackregels ook kent. Het gaat immers niet alleen om de inhoud van de feedback, maar ook over het behoud van de relatie. Ook feedback ontvangen is spannend. Aan elke boodschap zitten verschillende aspecten, de kunst van feedback ontvangen is om deze aspecten goed te ontrafelen. Soms wordt kritische feedback opgevat als kritiek op de persoon, terwijl het bij goed gegeven feedback juist wensen ten aanzien van het gedrag zijn.

Welke feedback raakt je en welke niet? Welke kritiek daagt je uit om daadwerkelijk je gedrag te veranderen? Er zijn feedbackregels om het in goede banen te leiden.

Doel

De aios/opleider heeft kennis van de feedbackregels en kan deze toepassen in het vragen, geven en ontvangen van feedback.

Gebruiksaanwijzing

Feedback is essentieel voor het zelfregulerend en zelfsturend vermogen. Je kunt echter alleen iets met feedback als je snapt waar feedback goed voor is, als je de feedback op waarde kan schatten, als je jouw emoties in dit proces kan managen en als je de feedback kunt omzetten in actie. Vandaar de aanbeveling om tijdens de opleiding af en toe te focussen op feedback. Zie de verschillende bouwstenen om lessen over feedback mee te onderbouwen en om te gebruiken in de huisartspraktijk, bijvoorbeeld tijdens leergesprekken of het bespreken van het IOP. Zie ook Als je (als) aios iets niet (zo goed) kan; feedback geven en kwetsbaarheid

Onderwijsactiviteiten

Presentatie Feedback: de theorie

  • Deze presentatie wordt gegeven op de terugkomdag en biedt met de theorie de kapstok voor verdere onderwijsactiviteiten.

Presentatie Feedback: de praktijk

  • Deze presentatie wordt later dan de presentatie over de theorie gegeven en brengt de geleerde kennis in praktijk. Deze presentatie kan in zowel de eerste als de tweede fase gegeven worden, aangezien het m.n. oefenen is zal het niet dubbelen.

Bestand Feedbackregels

Gebruiksaanwijzing voor samenwerking

  • Als document te printen en in te vullen door de aios en opleider bij de start van de stage, om te bespreken in een leergesprek. Zo wordt voor de ander duidelijk hoe jij nu eigenlijk in elkaar zit en wat de beste manier is om dingen met elkaar te bespreken.

Video: Growth Mindset vs Fixed Mindset

  • Inspirerende video over groei en statische denkstijlen als achtergrondinformatie. Voor verdieping, zelfstudie of gespreksonderwerp op een terugkomdag.

Bronnen

  • P.W. Dielissen e.a. ; Handboek effectieve communicatie in de huisartsenpraktijk.
  • @joannesarginson
  • Joharivenster van Joseph Luft en Harry Ingham
  • “It’s yours to take”: generating learner feedback literacy in the workplace; C. Noble et al, Advances in Health Sciences Education (2020) 25:55–74
  • “Geef nooit kritiek, ook geen opbouwende” Lester Hoekstra, januari 2010
  • M Bohré-den Harder, De Menselijke Organisatie, Bureau Bohré, Rijswijk 2014; ISBN 9789082230703
  • van Tol e.a., Handboek medische professionaliteit, BSL, 2014, ISBN 9789036803724
  • Martine Timmermans, Handboek van basisarts naar medisch specialist
  • Schulz von Thun, Hoe bedoelt u?, Wolters-Noordhoff, 1982, ISBN 9001795404
  • www.whattheduck.net

De bouwstenen in de leerlijn professionaliteit

De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie