LVB en de huisarts: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
(Nieuwe pagina aangemaakt met '{{Header - Leerlijn diversiteit}} {| class="infobox leerlijn-diversiteit" ! {{Titelbalk - Leerlijn diversiteit}} |- |'''Auteur''' | {{Auteur - Sylvia Mennink}} {{A...')
 
 
Regel 52: Regel 52:
 
**indirecte signalen voor LVB, bijv. gedrags- en gezinsproblemen;
 
**indirecte signalen voor LVB, bijv. gedrags- en gezinsproblemen;
 
**screeningsinstrumenten;  
 
**screeningsinstrumenten;  
*diagnostische instrumenten.
+
**diagnostische instrumenten.
 
*De handreiking [https://www.trimbos.nl/docs/a3fba13f-bf82-4ce8-8728-03d071bd53da.pdf Waar bemoei ik me mee?] van het Trimbos-instituut (2015) gaat over begeleiding van mensen met een LVB die alcohol of drugs gebruiken. Er worden o.a. tips en valkuilen gegeven bij het in gesprek gaan hierover. Meerdere casussen maken de problematiek en de aanpak concreet.
 
*De handreiking [https://www.trimbos.nl/docs/a3fba13f-bf82-4ce8-8728-03d071bd53da.pdf Waar bemoei ik me mee?] van het Trimbos-instituut (2015) gaat over begeleiding van mensen met een LVB die alcohol of drugs gebruiken. Er worden o.a. tips en valkuilen gegeven bij het in gesprek gaan hierover. Meerdere casussen maken de problematiek en de aanpak concreet.
 
*In de whitepaper [https://www.zorgwelzijn.nl/PageFiles/33133/inzetten/whitepaper-lvb.pdf LVB-ers die uit balans zijn. Hoe herken je ze, hoe ga je ermee om?] (2015) geeft MEE Zuid-Holland Noord uitleg over
 
*In de whitepaper [https://www.zorgwelzijn.nl/PageFiles/33133/inzetten/whitepaper-lvb.pdf LVB-ers die uit balans zijn. Hoe herken je ze, hoe ga je ermee om?] (2015) geeft MEE Zuid-Holland Noord uitleg over

Huidige versie van 5 jan 2023 om 15:55


Aandachtsgebied diversiteit
Auteur

Sylvia Mennink
Mariël Jacobs

Stage

1e Huisartsstage
2e Huisartsstage

Competenties

Medisch handelen
Communicatie
Samenwerken
Organiseren
Maatschappelijk handelen
Kennis en wetenschap
Professionaliteit
Aandachtsgebied diversiteit
Aandachtsgebied seksualiteit
Aandachtsgebied innovatie

Leerplek

Leergesprek
Onderwijsprogramma
Paralleldag
Praktijkleren

Relevantie

Bij mensen met een licht verstandelijke beperking (LVB) en/of GGZ-problematiek is de onderliggende oorzaak van problemen vaak niet zichtbaar en niet duidelijk. Het is een kwetsbare groep, waarbij vaak problemen op meerdere levensgebieden spelen.

Doel

Informatie weten te vinden hoe je problemen bij mensen met LVB en GGZ

  • vroegtijdig kunt signaleren;
  • kunt bespreken;
  • kunt ondersteunen.

Onderwijsactiviteiten

Deze presentatie kan gebruikt worden als basis voor onderwijs op de terugkomdag of paralleldag: LVB en de huisarts.

Achtergrondinformatie, bronnen

Dit materiaal kun je gebruiken in je spreekuur, als onderwerp op de terugkomdag of paralleldag, of tijdens een leergesprek:

De bouwstenen in de leerlijn diversiteit

De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie