Overzicht houden met SCEGS: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
k
 
(12 tussenliggende versies door 3 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
<br />
+
{{Header - Leerlijn ALK}}
{| class="infobox-leerlijn-solk"
+
 
! {{Titelbalk - Leerlijn SOLK}}
+
{| class="infobox leerlijn-alk"
 +
! {{Titelbalk - Leerlijn ALK}}
 
|-
 
|-
 
|'''Auteur'''
 
|'''Auteur'''
 
|
 
|
 
{{Auteur - Dick Walstock|Dick Walstock}}
 
{{Auteur - Dick Walstock|Dick Walstock}}
 +
{{Auteur - Annemarie Semeijn|Annemarie Semeijn}}
 
|-
 
|-
 
|'''Stage'''
 
|'''Stage'''
Regel 14: Regel 16:
 
|'''KBA'''
 
|'''KBA'''
 
|
 
|
{{KBA 7.1 - Consult SOLK}}
+
{{KBA 7.1 - Consult ALK}}
 +
{{KBA 7.2 - Consult Klachtenregistratie}}
 
|-
 
|-
 
|'''Competenties'''
 
|'''Competenties'''
Regel 26: Regel 29:
 
{{Toepassing - Leergesprek}}
 
{{Toepassing - Leergesprek}}
 
{{Toepassing - Praktijkleren}}
 
{{Toepassing - Praktijkleren}}
|-
 
|'''Trefwoord'''
 
|
 
Volgt
 
 
|}
 
|}
 
=== Relevantie ===
 
=== Relevantie ===
* De patiënt (met SOLK) komt vaak met een héél verhaal, met veel klachten, soms met verschillende klachten in verschillende orgaansystemen. Hoe zorg je er nu voor dat daar enige ordening in komt en hoe kun je eventuele (oorzakelijke) verbanden,  samenhang en logica zichtbaar maken voor jezelf én de patiënt?
+
De patiënt (met ALK) komt vaak met een heel verhaal met veel klachten, soms met verschillende klachten in verschillende orgaansystemen. Hoe zorg je ervoor dat daar enige ordening in komt en hoe kun je eventuele (oorzakelijke) verbanden, samenhang en logica zichtbaar maken voor jezelf én de patiënt?
  
* Belangrijk in dit kader is het om in het gesprek met een SOLK-patiënt de agenda te verbreden van een strikt somatische insteek naar een brede exploratie van de klachten.
+
Het is belangrijk om in het gesprek met een ALK-patiënt de agenda te verbreden van een strikt somatische insteek naar een brede exploratie van de klachten.
  
* De SCEGS-methodiek en met name vragen naar feitelijk gedrag en (sociale) gevolgen van de klachten helpen daar vaak erg goed bij. Ook kan het in beeld brengen van het hele verhaal op een tijdlijn met zowel de klachten als gevolgen inzicht geven.
+
De SCEGS-methodiek, met name vragen naar feitelijk gedrag en (sociale) gevolgen van de klachten, helpt daar vaak erg goed bij. Ook kan het op een tijdlijn in beeld brengen van het volledige verhaal met zowel de klachten als gevolgen inzicht geven.
  
 
=== Doelen ===
 
=== Doelen ===
* Samen met de patiënt inzicht krijgen in de samenhang van de klachten.
+
* Je begrijpt het visgraatdiagram en hebt meer inzicht in lineaire en circulaire verbanden. (volgt)
* Samen met de patiënt zicht krijgen op gevolgen (van de klachten) die mogelijk ook weer als trigger voor nieuwe klachten fungeren.
+
* Je krijgt samen met de patiënt inzicht in de samenhang van de klachten.
* In technische termen heet dat predisponerende, uitlokkende en instandhoudende factoren in kaart brengen.
+
* Je krijgt samen met de patiënt zicht op gevolgen (van de klachten) die mogelijk ook weer als trigger voor nieuwe klachten fungeren. In technische termen heet dat predisponerende, uitlokkende en in stand houdende factoren in kaart brengen.
  
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
* In een aantal gevallen geeft de patiënt spontaan hints die wijzen in de richting van een mogelijke verklaring voor (het ontstaan of in stand blijven van) de klachten.
 
* In het gesprek met een SOLK-patiënt is het soms mogelijk om, op basis van wat de patiënt zélf verteld, circulaire verbanden te ontdekken die begrijpelijk maakt dat de klachten in stand gehouden worden.
 
* Het uitvragen van de SCEGS, en met name vragen naar feitelijk gedrag en (sociale) gevolgen van de klachten kunnen uitlokkende en predisponerende factoren aan het licht brengen.
 
  
=== Onderwijsactiviteit 1 ===
+
=== Onderwijsactiviteiten  ===
* Bereid je voor door je eerst wat te verdiepen in de theorie:
+
==== Theorie en demonstratievideo ====
** Bekijk de uitleg over het visgraat-diagram. Zie onderwijs-video op Wiki. (is in de maak)
+
===== Theorie =====
** Bekijk de uitleg over lineaire- en circulaire verbanden. Zie onderwijs-video op Wiki. (is in de maak) 
+
*Bekijk de uitleg over het visgraatdiagram. Zie onderwijsvideo. (is in de maak)
** Bestudeer de SCEGS-voorbeeldvragen.
+
*Bekijk de uitleg over lineaire en circulaire verbanden. Zie onderwijsvideo. (is in de maak) 
** Heb je hier vragen over, bespreek het dan met je HAO of op de TKD.
+
*Bestudeer het [[Brede klachtexploratie met SCEGS|SCEGS-inventarisatieschema]] met voorbeeldvragen.  
 
+
*Heb je hier vragen over, bespreek het dan met je HAO of op de TKD.  
=== Onderwijsactiviteit 2 ===
+
===== Demonstratie video =====
* Bekijk een demonstratie-video (nog te maken):
+
* Bekijk deze video (nog te maken):
 
** Welke relatie zie je tussen klachten en (sociale) gevolgen?
 
** Welke relatie zie je tussen klachten en (sociale) gevolgen?
** Welke aanzetten geeft de patiënt zelf in de anamnese cq. SCEGS-exploratie voor circulaire verbanden.
+
** Welke aanzetten geeft de patiënt zelf in de anamnese c.q. SCEGS-exploratie voor circulaire verbanden?
 
** Geeft de patiënt zelf aanzetten tot verklaring voor de klachten?
 
** Geeft de patiënt zelf aanzetten tot verklaring voor de klachten?
** Welke informatie uit de anamnese cq. SCEGS-exploratie kun je gebruiken voor een eventueel verklaring voor (het instandhouden van) de klachten?
+
** Welke informatie uit de anamnese c.q. SCEGS-exploratie kun je gebruiken voor een eventueel verklaring voor (het in stand houden van) de klachten?
** Probeer in een visgraatdiagram het klachtenverloop en de gevolgen ervan weer te geven.
+
Probeer in een visgraatdiagram het klachtenverloop en de gevolgen ervan weer te geven.
 +
 
 +
==== Eigen ALK-consult  ====
 +
Neem zelf een consult met een ALK-patiënt op.
 +
*Houd aan het begin van het consult de eerste 2-3 minuten je mond. Moedig de patiënt aan spontaan zijn verhaal te vertellen door actief te luisteren, te knikken en uitingen als 'mmhh', 'ga verder' en 'ja'.
 +
*Registreer voor jezelf (en noteer eventueel): 
 +
**Heeft de patiënt zelf al mogelijke verklaringen genoemd/geopperd?
 +
**Welke verbale én non-verbale 'hints' merk je op die verband houden met de klachten? 
 +
**Focus je bij de SCEGS op Cognities (verklaringen), Gedrag en Sociale gevolgen (circulair verband).
 +
*Maak eventueel een visgraatdiagram.
 +
*Geef een samenvatting van je bevindingen en check deze bij de patiënt:
 +
**Predisponerende factoren?
 +
**Uitlokkende factoren?
 +
**In stand houdende factoren?
  
=== Onderwijsactiviteit 3 ===
+
===== Reflectie op eigen ALK-consult =====
* Neem zelf een consult met een SOLK-patiënt op.
+
Bekijk het consult achteraf met je opleider (of laat het op de terugkomdag zien) om te kijken of je wellicht tijdens het consult informatie hebt laten liggen c.q. over het hoofd hebt gezien.
** Houdt aan het begin van het consult de eerst 2-3 minuten je mond, moedig de patiënt aan spontaan zijn verhaal te vertellen door actief te luisteren, te knikken en uitingen als, mmhh, ga verder en ja.
 
** Registreer voor jezelf (en noteer eventueel): 
 
*** Heeft de patiënt zelf al mogelijke verklaringen genoemd/geopperd?
 
*** Welke verbale én non-verbale 'hints' merk je op die verband houden met de klachten? 
 
** Focus je bij de SCEGS op Cognities (verklaringen) en Gedrag en Sociale gevolgen (circulair verband).
 
** Maak eventueel een visgraatdiagram.
 
** Geef een samenvatting van je bevindingen en check deze bij de patiënt:
 
*** Predisponerende factoren?
 
*** Uitlokkende factoren?
 
*** Instandhoudende factoren?
 
*** Bekijk het consult achteraf met je opleider (of laat het op de TKD zien) om te kijken of je wellicht tijdens het consult informatie hebt laten liggen cq. over het hoofd hebt gezien.
 
  
{{Footer - Leerlijn SOLK}}
+
{{Footer - Leerlijn ALK}}

Huidige versie van 3 mrt 2022 om 16:17


Leerlijn ALK
Auteur

Dick Walstock
Annemarie Semeijn

Stage

1e Huisartsstage
2e Huisartsstage

KBA

1. Consult ALK
2. Consult Klachtenregistratie

Competenties

Medisch handelen
Communicatie
Professionaliteit

Leerplek

Leergesprek
Praktijkleren

Relevantie

De patiënt (met ALK) komt vaak met een heel verhaal met veel klachten, soms met verschillende klachten in verschillende orgaansystemen. Hoe zorg je ervoor dat daar enige ordening in komt en hoe kun je eventuele (oorzakelijke) verbanden, samenhang en logica zichtbaar maken voor jezelf én de patiënt?

Het is belangrijk om in het gesprek met een ALK-patiënt de agenda te verbreden van een strikt somatische insteek naar een brede exploratie van de klachten.

De SCEGS-methodiek, met name vragen naar feitelijk gedrag en (sociale) gevolgen van de klachten, helpt daar vaak erg goed bij. Ook kan het op een tijdlijn in beeld brengen van het volledige verhaal met zowel de klachten als gevolgen inzicht geven.

Doelen

  • Je begrijpt het visgraatdiagram en hebt meer inzicht in lineaire en circulaire verbanden. (volgt)
  • Je krijgt samen met de patiënt inzicht in de samenhang van de klachten.
  • Je krijgt samen met de patiënt zicht op gevolgen (van de klachten) die mogelijk ook weer als trigger voor nieuwe klachten fungeren. In technische termen heet dat predisponerende, uitlokkende en in stand houdende factoren in kaart brengen.

Gebruiksaanwijzing

Onderwijsactiviteiten 

Theorie en demonstratievideo

Theorie
  • Bekijk de uitleg over het visgraatdiagram. Zie onderwijsvideo. (is in de maak)
  • Bekijk de uitleg over lineaire en circulaire verbanden. Zie onderwijsvideo. (is in de maak) 
  • Bestudeer het SCEGS-inventarisatieschema met voorbeeldvragen.
  • Heb je hier vragen over, bespreek het dan met je HAO of op de TKD.
Demonstratie video
  • Bekijk deze video (nog te maken):
    • Welke relatie zie je tussen klachten en (sociale) gevolgen?
    • Welke aanzetten geeft de patiënt zelf in de anamnese c.q. SCEGS-exploratie voor circulaire verbanden?
    • Geeft de patiënt zelf aanzetten tot verklaring voor de klachten?
    • Welke informatie uit de anamnese c.q. SCEGS-exploratie kun je gebruiken voor een eventueel verklaring voor (het in stand houden van) de klachten?

Probeer in een visgraatdiagram het klachtenverloop en de gevolgen ervan weer te geven.

Eigen ALK-consult

Neem zelf een consult met een ALK-patiënt op.

  • Houd aan het begin van het consult de eerste 2-3 minuten je mond. Moedig de patiënt aan spontaan zijn verhaal te vertellen door actief te luisteren, te knikken en uitingen als 'mmhh', 'ga verder' en 'ja'.
  • Registreer voor jezelf (en noteer eventueel): 
    • Heeft de patiënt zelf al mogelijke verklaringen genoemd/geopperd?
    • Welke verbale én non-verbale 'hints' merk je op die verband houden met de klachten? 
    • Focus je bij de SCEGS op Cognities (verklaringen), Gedrag en Sociale gevolgen (circulair verband).
  • Maak eventueel een visgraatdiagram.
  • Geef een samenvatting van je bevindingen en check deze bij de patiënt:
    • Predisponerende factoren?
    • Uitlokkende factoren?
    • In stand houdende factoren?
Reflectie op eigen ALK-consult

Bekijk het consult achteraf met je opleider (of laat het op de terugkomdag zien) om te kijken of je wellicht tijdens het consult informatie hebt laten liggen c.q. over het hoofd hebt gezien.

De bouwstenen in de leerlijn ALK

De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie