DM - Highlights uit de NHG-Standaard: verschil tussen versies
k |
k |
||
Regel 1: | Regel 1: | ||
− | {| class=" | + | <br /> |
− | ! colspan="2 | + | {| class="infobox-leerlijn-3" |
+ | ! colspan="2" | <span class="infobox-titel">[[Leerlijn chronische zorg]]</span> | ||
|- | |- | ||
|'''Auteur''' | |'''Auteur''' | ||
− | | | + | | |
+ | {{Auteur - Paul Janssen|Paul Janssen}}<br /> | ||
|- | |- | ||
|'''Stage''' | |'''Stage''' | ||
| | | | ||
− | + | {{stage - Klinische stage}}<br /> | |
− | + | {{stage - CZ stage}}<br /> | |
− | + | {{stage - 2e Huisartsstage}} | |
|- | |- | ||
|'''KBA''' | |'''KBA''' | ||
| | | | ||
− | + | {{KBA 3.1 - Chronische ziekten|1. Behandeld chronische ziekten}}<br /> | |
− | + | {{KBA 3.5 - Nazorg|5. Nazorg}}<br /> | |
− | + | {{KBA 3.7 - Gezamenlijke besluitvorming|7. Gezamenlijke besluitvorming}}<br /> | |
|- | |- | ||
|'''Competenties''' | |'''Competenties''' | ||
| | | | ||
− | + | {{Competentiegebied 1 - Medisch handelen}}<br /> | |
− | + | {{Competentiegebied 5 - Maatschappelijk handelen}}<br /> | |
− | + | {{Competentiegebied 7 - Professionaliteit}}<br /> | |
|- | |- | ||
|'''Leerplek''' | |'''Leerplek''' | ||
− | | | + | | |
− | Zelfstudie | + | {{Toepassing - Praktijkleren}}<br /> |
+ | {{Toepassing - Zelfstudie}}<br /> | ||
|- | |- | ||
− | |''' | + | |'''Trefwoord''' |
| | | | ||
− | + | Volgt | |
− | |||
− | |||
− | |||
|} | |} | ||
De in 2013 verschenen derde herziening van de NHG-Standaard Diabetes mellitus type 2 geeft richtlijnen voor de diagnostiek, behandeling en begeleiding van patiënten met deze ziekte binnen de huisartsenpraktijk. In 2018 verschijnt een gedeeltelijke herziening van de NHG-Standaard, namelijk de update van de paragraaf over medicamenteuze therapie. Hoewel de driemaandelijkse controles van de type-2-diabetespatiënt grotendeels door de POH-S wordt uitgevoerd, dient de huisarts de POH-S hierbij te ondersteunen en superviseren. Het is daarom van belang dat dat de huisarts goed op de hoogte is van de belangrijkste aanbevelingen uit deze NHG-Standaard én dat hij inzicht heeft in de achtergronden en wetenschappelijke onderbouwing van deze aanbevelingen. | De in 2013 verschenen derde herziening van de NHG-Standaard Diabetes mellitus type 2 geeft richtlijnen voor de diagnostiek, behandeling en begeleiding van patiënten met deze ziekte binnen de huisartsenpraktijk. In 2018 verschijnt een gedeeltelijke herziening van de NHG-Standaard, namelijk de update van de paragraaf over medicamenteuze therapie. Hoewel de driemaandelijkse controles van de type-2-diabetespatiënt grotendeels door de POH-S wordt uitgevoerd, dient de huisarts de POH-S hierbij te ondersteunen en superviseren. Het is daarom van belang dat dat de huisarts goed op de hoogte is van de belangrijkste aanbevelingen uit deze NHG-Standaard én dat hij inzicht heeft in de achtergronden en wetenschappelijke onderbouwing van deze aanbevelingen. | ||
Regel 40: | Regel 40: | ||
[[:media:Presentatie_Diabetes_Huisartsopleiding_-_Paul_Janssen.ppt|Presentatie Diabetes - Huisartsopleiding - Paul Janssen]] | [[:media:Presentatie_Diabetes_Huisartsopleiding_-_Paul_Janssen.ppt|Presentatie Diabetes - Huisartsopleiding - Paul Janssen]] | ||
− | + | === Overige bouwstenen in de leerlijn === | |
− | + | {{Bouwstenen - Leerlijn chronische zorg}} | |
− | + | === Overige leerlijnen === | |
+ | {{Leerlijnen horizontaal}} |
Versie van 21 jul 2018 om 15:29
Leerlijn chronische zorg | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
KBA |
1. Behandelt chronische ziekten |
Competenties | |
Leerplek | |
Trefwoord |
Volgt |
De in 2013 verschenen derde herziening van de NHG-Standaard Diabetes mellitus type 2 geeft richtlijnen voor de diagnostiek, behandeling en begeleiding van patiënten met deze ziekte binnen de huisartsenpraktijk. In 2018 verschijnt een gedeeltelijke herziening van de NHG-Standaard, namelijk de update van de paragraaf over medicamenteuze therapie. Hoewel de driemaandelijkse controles van de type-2-diabetespatiënt grotendeels door de POH-S wordt uitgevoerd, dient de huisarts de POH-S hierbij te ondersteunen en superviseren. Het is daarom van belang dat dat de huisarts goed op de hoogte is van de belangrijkste aanbevelingen uit deze NHG-Standaard én dat hij inzicht heeft in de achtergronden en wetenschappelijke onderbouwing van deze aanbevelingen.
In deze bouwsteen worden de ‘highlights’ en achtergronden van deze standaard gepresenteerd.
Presentatie Diabetes - Huisartsopleiding - Paul Janssen
Inhoud
Overige bouwstenen in de leerlijn
Overige leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |
- Auteur - Paul Janssen
- Klinische stage
- CZ stage
- 2e Huisartsstage
- KBA 3.1 - Chronische ziekten
- Leerlijn chronische zorg
- KBA 3.5 - Nazorg
- KBA 3.7 - Gezamenlijke besluitvorming
- Competentiegebied 1 - Medisch handelen
- Competentiegebied 5 - Maatschappelijk handelen
- Competentiegebied 7 - Professionaliteit
- Toepassing - Praktijkleren
- Toepassing - Zelfstudie