DM - Highlights uit de NHG-Standaard: verschil tussen versies
k |
k |
||
Regel 1: | Regel 1: | ||
<br /> | <br /> | ||
− | {| class="infobox-leerlijn- | + | {| class="infobox-leerlijn-chronische-zorg" |
! colspan="2" | <span class="infobox-titel">[[Leerlijn chronische zorg]]</span> | ! colspan="2" | <span class="infobox-titel">[[Leerlijn chronische zorg]]</span> | ||
|- | |- | ||
|'''Auteur''' | |'''Auteur''' | ||
| | | | ||
− | {{Auteur - Paul Janssen|Paul Janssen}} | + | {{Auteur - Paul Janssen|Paul Janssen}} |
|- | |- | ||
|'''Stage''' | |'''Stage''' | ||
| | | | ||
− | {{stage - Klinische stage}} | + | {{stage - Klinische stage}} |
− | {{stage - CZ stage}} | + | {{stage - CZ stage}} |
{{stage - 2e Huisartsstage}} | {{stage - 2e Huisartsstage}} | ||
|- | |- | ||
|'''KBA''' | |'''KBA''' | ||
| | | | ||
− | {{KBA 3.1 - Chronische ziekten|1. Behandeld chronische ziekten}} | + | {{KBA 3.1 - Chronische ziekten|1. Behandeld chronische ziekten}} |
− | {{KBA 3.5 - Nazorg|5. Nazorg}} | + | {{KBA 3.5 - Nazorg|5. Nazorg}} |
− | {{KBA 3.7 - Gezamenlijke besluitvorming|7. Gezamenlijke besluitvorming}} | + | {{KBA 3.7 - Gezamenlijke besluitvorming|7. Gezamenlijke besluitvorming}} |
|- | |- | ||
|'''Competenties''' | |'''Competenties''' | ||
| | | | ||
− | {{Competentiegebied 1 - Medisch handelen}} | + | {{Competentiegebied 1 - Medisch handelen}} |
− | {{Competentiegebied 5 - Maatschappelijk handelen}} | + | {{Competentiegebied 5 - Maatschappelijk handelen}} |
− | {{Competentiegebied 7 - Professionaliteit}} | + | {{Competentiegebied 7 - Professionaliteit}} |
|- | |- | ||
|'''Leerplek''' | |'''Leerplek''' | ||
| | | | ||
− | {{Toepassing - Praktijkleren}} | + | {{Toepassing - Praktijkleren}} |
− | {{Toepassing - Zelfstudie}} | + | {{Toepassing - Zelfstudie}} |
|- | |- | ||
|'''Trefwoord''' | |'''Trefwoord''' | ||
Regel 34: | Regel 34: | ||
Volgt | Volgt | ||
|} | |} | ||
− | |||
=== NHG standaard DM Type 2 === | === NHG standaard DM Type 2 === | ||
De in 2013 verschenen derde herziening van de NHG-Standaard Diabetes mellitus type 2 geeft richtlijnen voor de diagnostiek, behandeling en begeleiding van patiënten met deze ziekte binnen de huisartsenpraktijk. In 2018 verschijnt een gedeeltelijke herziening van de NHG-Standaard, namelijk de update van de paragraaf over medicamenteuze therapie. Hoewel de driemaandelijkse controles van de type-2-diabetespatiënt grotendeels door de POH-S wordt uitgevoerd, dient de huisarts de POH-S hierbij te ondersteunen en superviseren. Het is daarom van belang dat dat de huisarts goed op de hoogte is van de belangrijkste aanbevelingen uit deze NHG-Standaard én dat hij inzicht heeft in de achtergronden en wetenschappelijke onderbouwing van deze aanbevelingen. | De in 2013 verschenen derde herziening van de NHG-Standaard Diabetes mellitus type 2 geeft richtlijnen voor de diagnostiek, behandeling en begeleiding van patiënten met deze ziekte binnen de huisartsenpraktijk. In 2018 verschijnt een gedeeltelijke herziening van de NHG-Standaard, namelijk de update van de paragraaf over medicamenteuze therapie. Hoewel de driemaandelijkse controles van de type-2-diabetespatiënt grotendeels door de POH-S wordt uitgevoerd, dient de huisarts de POH-S hierbij te ondersteunen en superviseren. Het is daarom van belang dat dat de huisarts goed op de hoogte is van de belangrijkste aanbevelingen uit deze NHG-Standaard én dat hij inzicht heeft in de achtergronden en wetenschappelijke onderbouwing van deze aanbevelingen. |
Versie van 23 jul 2018 om 12:30
Leerlijn chronische zorg | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
KBA |
1. Behandelt chronische ziekten |
Competenties | |
Leerplek | |
Trefwoord |
Volgt |
Inhoud
NHG standaard DM Type 2
De in 2013 verschenen derde herziening van de NHG-Standaard Diabetes mellitus type 2 geeft richtlijnen voor de diagnostiek, behandeling en begeleiding van patiënten met deze ziekte binnen de huisartsenpraktijk. In 2018 verschijnt een gedeeltelijke herziening van de NHG-Standaard, namelijk de update van de paragraaf over medicamenteuze therapie. Hoewel de driemaandelijkse controles van de type-2-diabetespatiënt grotendeels door de POH-S wordt uitgevoerd, dient de huisarts de POH-S hierbij te ondersteunen en superviseren. Het is daarom van belang dat dat de huisarts goed op de hoogte is van de belangrijkste aanbevelingen uit deze NHG-Standaard én dat hij inzicht heeft in de achtergronden en wetenschappelijke onderbouwing van deze aanbevelingen.
In deze bouwsteen worden de ‘highlights’ en achtergronden van deze standaard gepresenteerd.
Presentatie Diabetes - Huisartsopleiding - Paul Janssen
De bouwstenen in de leerlijn chronische zorg
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |
- Auteur - Paul Janssen
- Klinische stage
- CZ stage
- 2e Huisartsstage
- KBA 3.1 - Chronische ziekten
- Leerlijn chronische zorg
- KBA 3.5 - Nazorg
- KBA 3.7 - Gezamenlijke besluitvorming
- Competentiegebied 1 - Medisch handelen
- Competentiegebied 5 - Maatschappelijk handelen
- Competentiegebied 7 - Professionaliteit
- Toepassing - Praktijkleren
- Toepassing - Zelfstudie