Klinisch redeneren op de Terugkomdag (KR-module 5)
Leerlijn korte episode zorg | |
---|---|
Auteur |
Em. prof. dr. Henk de Vries |
Stage | |
KBA |
2. Consult-basis |
Competenties | |
Leerplek |
Inhoud
Relevantie
Systematisch, bijvoorbeeld wekelijks, in een groep van huisartsen patiënten bespreken heeft veel meerwaarde. Dit gebeurt te weinig. In dit opzicht lopen we nog ver achter bij de gebruiken in de kliniek. In de opleiding kunnen we dit starten. Aios zijn hiervoor gemotiveerd: ze leren veel van elkaar. Deze besprekingen zijn vooral waardevol als ze op de juiste wijze worden gedaan. Hier volgen aanwijzingen voor de huisartsdocent.
Er is een verschil in leren in de één op één situatie in het leergesprek met de opleider (gericht op ontwikkeling van deze aios) en het bespreken van casuïstiek in de grotere groep op de terugkomdag. Het bespreken van casuïstiek op de terugkomdag ontleent zijn waarde aan de inbreng van een grotere groep. Daarbij kan het accent worden gelegd op verschillende competenties. De kerncompetentie is echter die van medisch deskundige: het klinisch redeneren.
Doel
Het doel van casuïstiekbesprekingen op de terugkomdag is het verbreden van handelingsopties (over diagnostiek, behandeling of individuele preventie) en het verdiepen en afwegen van de argumentatie daarvoor.
Gebruiksaanwijzing
Huisartsdocent en groep nemen ruim de tijd (45 min).
Er is voldoende flip-over dan wel leeg bord ruimte voor noteren van ideeën: differentiaal diagnoses, vragen en beleidsoverwegingen.
Groepsgrootte
Methode (onderwijsactiviteit):
Een aios brengt de casus in met één of meer knelpunten of vragen.
De bespreking vindt stapsgewijs plaats en volgt het geneeskundig proces bij de patiënt in de praktijk.
De groep staat bij de opeenvolgende beslissingen stil, oppert overwegingen, en draagt argumenten aan. Het doel van de bespreking is voor alle duidelijkheid niet het nemen van beslissingen.
De docent is hierbij facilitator:
- bewaken van de veiligheid in de groep: iedereen mag alles inbrengen; bijdragen van aios die je zelf minder ‘goed’ vindt niet ‘afstraffen’, maar als mening accepteren en er vragen over (laten) stellen; duidelijke misvattingen wel als zodanig benoemen
- eerlijk zijn over wat je als docent zelf niet precies weet (je kunt niet alles weten)
- bewaken van de systematiek bij de bespreking: volgens ‘het geneeskundig proces’:
Stap 1. altijd beginnen met geslacht, leeftijd, enkele zaken uit voorgeschiedenis of overige context;
Stap 2. spontaan gemelde klachten, hoofdklacht volgens aios, hulpvraag, urgentie;
Stap 3. beschrijvende anamnese en hypothesegerichte vragen incl. alarmklachten;
Stap 4. gericht lichamelijk onderzoek;
Stap 5. differentiaal diagnostische overwegingen;
Stap 6. eventueel aanvullend onderzoek;
Stap 7. eventuele kiezen van een behandeling;
Stap 8 eventuele problemen bij het verdere beloop.
(NB altijd tot slot vragen of het al bekend is hoe het verder gegaan is)
Tips voor de docenten
Bronnen
PDF - uitgebreide versie / toelichting bouwsteen door prof. dr. H. de Vries De bouwstenen in de leerlijn korte episode zorg
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |
- Leerlijn korte episode zorg
- Bouwsteen
- Auteur - Henk de Vries
- Auteur - Jolijn de Graaff
- Auteur - Yeun Ying Wong
- 1e Huisartsstage
- 2e Huisartsstage
- KBA 1.2 - Consult-basis
- KBA 1.3 - Aanvullende diagnostiek
- KBA 1.4 - Behandeling en beleid
- KBA 1.8 - Voorlichting en advies
- Competentiegebied 1 - Medisch handelen
- Toepassing - Onderwijsprogramma